single_malt skrev: Jo, jag tänker mig nåt sånt men jag ser praktiska problem av stora mått framför mig om man vill få mer användbara resultat än tex "ljusare" eller "mörkare".
Du är väl rätt van både att bära högtalare och att koppla ihop både inne och ute. Inga praktiska problem således.
Däremot får du nog problem av stora mått när du med lyssning och/eller mätning vill visa att stereosystemfel inte existerar i verkligheten.
Det brukar ju vara svårt att bevisa att något inte existerar. Ge inte upp, hårt arbete lönar sig, någon måste vara först här i världen med att falsifiera första vetenskapliga tesen.
Den andra, alternativa, vägen du valt är att visa att stereosystemfel inte har någon betydelse för upplevelsen trots att dom finns. (vilket dom då helst ändå inte gör, trots att dom gör det ... )
Den tredje, alternativa, vägen du sedan länge valt vill jag helst inte kommentera. Jag tror att det är en olycklig väg, inte bara för dig. Den leder inte till kunskap om ljud och högtalare, men den leder förstås till annan kunskap. (som jag helst inte vill ha).
.
ⓘ De gustibus non est disputandum.