Var kan jag läsa mer om "stereosystemfelet"?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2011-07-28 22:09

single_malt skrev: Hur mäter man stereosystemfel överhuvudtaget på människor?

Mäta ljudupplevelser på människor är nog svårt, det finns ju inga mätuttag ... ! :D

Man kan kanske utsätta ett gäng människor för lämpliga ljud på olika sätt och fråga dom vad dom upplever.

Med tillräckligt många människor blir det måhända tillräcklig och samstämmig information om hur en genomsnittlig människa uppfattar stereoljud, respektive små skillnader i stereoljud, från ett par högtalare.

Såg jag dig på COOP idag? :)
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2011-07-28 22:11

perstromgren skrev:
roggaro skrev:kan tillägga att Michael Bergek gillade konceptet för 15 år sedan och formen har inte förändrats :oops:

"Bergek" som i ingenjören som spelade in åt Bis?

så e de han var/är freelance åt GSO på Deutsche Grammofon också tror jag
Senast redigerad av roggaro 2011-07-28 22:14, redigerad totalt 2 gånger.
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2011-07-28 22:12

phon skrev:Såg jag dig på COOP idag? :)

Har de single malt på COOP nuförtiden? Var?
Tänk om - tänk annorlunda

Användarvisningsbild
single_malt
aka patrikf

Inläggav single_malt » 2011-07-28 22:20

phon skrev:

Mäta ljudupplevelser på människor är nog svårt, det finns ju inga mätuttag ... ! :D

Man kan kanske utsätta ett gäng människor för lämpliga ljud på olika sätt och fråga dom vad dom upplever.

Med tillräckligt många människor blir det måhända tillräcklig och samstämmig information om hur en genomsnittlig människa uppfattar stereoljud, respektive små skillnader i stereoljud, från ett par högtalare.

Såg jag dig på COOP idag? :)

Jo, jag tänker mig nåt sånt men jag ser praktiska problem av stora mått framför mig om man vill få mer användbara resultat än tex "ljusare" eller "mörkare".
Ja, jag var inne en sväng på coop i Häggvik idag!

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2011-07-28 22:35

phon skrev:

Ungefär så. Det har ju gjorts en förfärlig massa tester på människor genom åren och man kan lära sig massvis av dom.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
single_malt
aka patrikf

Inläggav single_malt » 2011-07-28 22:46

Naqref skrev:
phon skrev:

Ungefär så. Det har ju gjorts en förfärlig massa tester på människor genom åren och man kan lära sig massvis av dom.

Jo. Men är det tester som ger en indikation eller mått som kan användas till en kompensation tex? Om så är fallet, hur görs det?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2011-07-28 22:54

single_malt skrev:
Naqref skrev:
phon skrev:

Jo. Men är det tester som ger en indikation eller mått som kan användas till en kompensation tex? Om så är fallet, hur görs det?

Man får nog samla data lite själv ibland men det finns tabeller på bl a TIT (time intensity trading) där man kan se hur mycket man måste kompensera med loudness (ILD) för att det ska motsvara en viss ITD eller vice versa. För då att ha koll på direction distortion. Man behöver i vissa fall inte ens bekymra sig om HRTF utan kan falla tillbaka på gamle HAAS studier som handlade om detta. Nu finns det dock mer kompetenta verktyg som gör att man borde kunna nå mycket längre.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2011-07-28 22:56

petersteindl skrev:Jens Blauert: Spatial Hearing - Revised Edition: The Psychophysics of Human Sound Localization.

Detta är en jättebra bok Patrik. Jag tackar Peter för att han köpte mitt exemplar åt mig. :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-07-28 23:51

Naqref skrev:
petersteindl skrev:Jens Blauert: Spatial Hearing - Revised Edition: The Psychophysics of Human Sound Localization.

Detta är en jättebra bok Patrik. Jag tackar Peter för att han köpte mitt exemplar åt mig. :)

:D Ja, det var så lite så. Jag hade hoppats vi gemensamt kunde diskutera innehållet. Nu blev det inte så.

Boken är egentligen som Bibeln inom sitt gebit. All forskning inom Psykofysiken inom hörseln refererar bl.a. till denna bok. Boken går igenom definitionerna som helt enkelt måste kunnas för att kunna sätta sig in i området. Den är en start till en ny värld i förståelsen vad gäller människans riktningshörande. Man får se den som en rejäl grundkurs.

Stereofonin är däremot fortfarande ett mysterium i den vetenskapliga världen. Det finns egentligen två huvudinriktningar vad gäller förklaringsmodell. Den ena kallas Summationsprincipen, den andra kallas Associationsprincipen. Ingen av dessa principer är korrekt enligt min mening och de flesta vet redan att de är helt felaktiga, men man har inget bättre att komma med, än så länge 8) :)

Så länge som man inte har förstått stereofoniskt ljud och hur hörseln behandlar detta i binaurellt hörande så är det en omöjlighet att klassificera något stereosystemfel på ett korrekt sätt. Man kan anta och kompensera, men jag har ännu inte sett någon acceptabel lösning på marknaden.

Intill denna dag har jag inte sett någon vara i närheten av en adekvat lösning. Stig Carlsson kommer närmast. Han är enligt mitt förmenande den person som jobbat mest med problemen med stereofoni och ljudåtergivning med högtalare. Han var en sann arkitekt inom ljudåtergivning.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
single_malt
aka patrikf

Inläggav single_malt » 2011-07-28 23:58

Naqref skrev:

Tack, jag vet. Jag kanske borde låna ut mitt ex till nån :) ?

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2011-07-29 00:05

inga biblar eller idoler inom ljudsektorn för min del. Tack men nej tack! :oops:

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-07-29 01:17

roggaro skrev:inga biblar eller idoler inom ljudsektorn för min del. Tack men nej tack! :oops:

Nej, det finns ingen som tvingar dig att ta till dig kunskap på området. Det räcker med att andra som behöver kunskapen införskaffar den. Vad menar du med idoler? Vad är det för konstigt uttryck i sammanhanget du kommer med?

Jens Blauerts litteratur fungerar som skolböcker på området. Har du problem med bra undervisningsmaterial?

Han har gjort väldigt fina sammanställningar på området och de fungerar som grundkurs och uppslagsböcker. Sedan har han gjort många vetenskapliga avhandlingar som är jättebra material på överkurs inom området binaurellt hörande.

Jens Blauert (born June 20, 1938 in Hamburg) is a German scientist specializing in psycho-acoustics and an emeritus professor at the Ruhr-Universität Bochum, where he founded the Institute of Communication Acoustics. His major scientific fields of interest are spatial hearing, binaural technology, aural architecture, perceptual quality, speech technology, virtual environments and tele-presence.

He received his elementary and secondary education in Dresden and Hamburg and later received a doctorate in engineering after studying communication engineering in Aachen in 1969. Since 1974 he has been an important figure in electrical engineering and acoustics at the Ruhr-Universität Bochum, where he established the Institute of Communication Acoustics (IKA) and chaired it until 2003. After this he was honored as an emeritus professor.

Blauert is a fellow of the Acoustical Society of America, the Institute of Electrical and Electronics Engineers, the Institute of Acoustics, and the Audio Engineering Society. Further, he is honorary member of the German audiological society, and the Polish Acoustical Society. During his career he has authored or co-authored over 150 papers and has published books such as Spatial Hearing - the Psychophysics of Human Sound Localization (1983), a standard in this field.

He has provided his professional expertise to the science community in several countries and has been asked to lecture at many universities worldwide, including Cardiff University. He served as chairman of the ITG committee on electroacoustics, cofounder and chairman of the European Acoustics Association, president and vice president of the German Acoustical Society, an associate board member of the International Commission for Acoustics, member of the Environmental-Protection Council of the State of North-Rhine Westphalia, board member and cofounder of the European Speech-Communication Association, and board member and cofounder of the section on noise and vibration, of the German Standard Association.

In 1994 he was awarded an honorary degree (Dr. Tech.) by the University of Aalborg, Denmark and has received various other honors and awards. In 1999, he was bestowed with the Silver Medal of the Acoustical Society of America. In 2009 he co-authored the book Acoustics for Engineers: Troy Lectures with Ning Xiang.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2011-07-29 01:39

jo Bibeln känner jag till men den är mestadels rätt tradig med dess förespråkare som tar ett 'snip' här å var för att s.a.s befrämja sin övertygelse.

om du har öron skall du och höra säger han :wink:

Edit: alltså om.. i fall att så skulle vara fallet :wink:

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2011-07-29 01:53

men jag kan hålla med om att det är bättre att veta något än att bara tro :idea:

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-07-29 07:14

single_malt skrev:
Naqref skrev:

Till mig?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-07-29 07:52

roggaro skrev:
perstromgren skrev:
roggaro skrev:kan tillägga att Michael Bergek gillade konceptet för 15 år sedan och formen har inte förändrats :oops:

"Bergek" som i ingenjören som spelade in åt Bis?

så e de han var/är freelance åt GSO på Deutsche Grammofon också tror jag

Det är väl han som rattat den ofta lovordade inspelningen av Griegs Peer Gynt med Göteborgssymfonikerna? Nu verkar han tydligen på P4 Gteborg.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2011-07-29 09:34

Intressant tråd men jag ser flera tendenser till regelbrott och för att vi ska slippa låsa en så intressant tråd tänker jag dela ut tre tillsägelser som kommer leda till varningar om ingen bättring sker.

petersteindl, du får en tillsägelse för att du bryter mot policy §8

8. Copyright
När man citerar så måste källan alltid anges och citaten skall hållas så korta som möjligt (max ca 10meningar).

single_malt, du får en tillsägelse för detta inlägg:

single_malt skrev:
Naqref skrev:

Genom att skriva "nån" blir inlägget insinuant, som att du försöker antyda att någon du och Naqref gemensamt känner är okunnig.

roggaro, du får en tillsägelse för att du försöker dra in religion i debatten.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
single_malt
aka patrikf

Inläggav single_malt » 2011-07-29 09:53

MagnusÖstberg skrev:
single_malt skrev:
Naqref skrev:

Till mig?

Jag lånar gärna ut den till någon som tex baserat på vad jag har sett denna skriva är särskilt intresserad av ämnet och kommer att kunna ta till sig boken.
Jag gillar nämligen att saker används istället för att ligga och samla damm. Av den anledningen har jag "dumpat" ett antal ATC-högtalarelement hos Phon tex. Det sista är riktat till Alexi som reagerar på att jag kunde haft andra avsikter med mitt erbjudande.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-07-29 12:05

roggaro skrev:jo Bibeln känner jag till men den är mestadels rätt tradig med dess förespråkare som tar ett 'snip' här å var för att s.a.s befrämja sin övertygelse.

om du har öron skall du och höra säger han :wink:

Edit: alltså om.. i fall att så skulle vara fallet :wink:

Alltså, då jag nämnde Bibeln så var det i form av ett vanligt uttryck som menas att för den person som vill förkovra sig i t.ex. psykofysik så finns det en bok som är lika accepterad som Bibeln är för en person som vill förkovra sig i ämnet.

Har du aldrig hört detta talesätt med Bibeln sägas förut :o Jag trodde det var ett vanligt ordspråk eller talesätt. Märkligt.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2011-07-29 12:14

single_malt skrev: Jo, jag tänker mig nåt sånt men jag ser praktiska problem av stora mått framför mig om man vill få mer användbara resultat än tex "ljusare" eller "mörkare".

Du är väl rätt van både att bära högtalare och att koppla ihop både inne och ute. Inga praktiska problem således. :)

Däremot får du nog problem av stora mått när du med lyssning och/eller mätning vill visa att stereosystemfel inte existerar i verkligheten.

Det brukar ju vara svårt att bevisa att något inte existerar. Ge inte upp, hårt arbete lönar sig, någon måste vara först här i världen med att falsifiera första vetenskapliga tesen. :)

Den andra, alternativa, vägen du valt är att visa att stereosystemfel inte har någon betydelse för upplevelsen trots att dom finns. (vilket dom då helst ändå inte gör, trots att dom gör det ... ) :o

Den tredje, alternativa, vägen du sedan länge valt vill jag helst inte kommentera. Jag tror att det är en olycklig väg, inte bara för dig. Den leder inte till kunskap om ljud och högtalare, men den leder förstås till annan kunskap. (som jag helst inte vill ha). :?

.
Senast redigerad av phon 2011-07-29 12:17, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-07-29 12:15

Alexi skrev:Intressant tråd men jag ser flera tendenser till regelbrott och för att vi ska slippa låsa en så intressant tråd tänker jag dela ut tre tillsägelser som kommer leda till varningar om ingen bättring sker.

petersteindl, du får en tillsägelse för att du bryter mot policy §8

8. Copyright
När man citerar så måste källan alltid anges och citaten skall hållas så korta som möjligt (max ca 10meningar).

single_malt, du får en tillsägelse för detta inlägg:

single_malt skrev:
Naqref skrev:

Genom att skriva "nån" blir inlägget insinuant, som att du försöker antyda att någon du och Naqref gemensamt känner är okunnig.

roggaro, du får en tillsägelse för att du försöker dra in religion i debatten.

Det var text från Wikipedia. Det blir inte så många inlägg från mig i denna tråd och jag kommer från och med nu att lägga ner inlägg som kräver citat. Jag är minst sagt förvånad över din reaktion.

/Peter
Senast redigerad av petersteindl 2011-07-29 14:25, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
single_malt
aka patrikf

Inläggav single_malt » 2011-07-29 12:23

Phon, jag tror inte att du förstår vad jag menar. Alternativt så förstår jag inte din humor.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2011-07-29 12:55

single_malt skrev:Phon, jag tror inte att du förstår vad jag menar.

Ja det är ju fullt möjligt, för att bättra på min förståelse av vad du menar så kan du väl ge din syn på ex.vis. regnbågseffekten? :)

Användarvisningsbild
single_malt
aka patrikf

Inläggav single_malt » 2011-07-29 13:02

phon skrev:
single_malt skrev:Phon, jag tror inte att du förstår vad jag menar.

Ja det är ju fullt möjligt, för att bättra på min förståelse av vad du menar så kan du väl ge din syn på ex.vis. regnbågseffekten? :)

Försöker du spela ett spel med mig?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-07-29 13:16

Hmm, här skall det sättas på prov och redogöras för olika syner på "regnbågseffekt". single_malt, denna effekt kallas ofta för elevation då stereofonisk återgivning beskrivs i engelskspråkiga läroböcker och i vetenskapliga artiklar i ämnet.

Eftersom du fick en tillsägelse för att du erbjöd dig att låna ut en lärobok som används på högskolenivå och detta kunde tolkas som nedlåtande för andras på forumet bristande intellekt eller kunskapsnivå så är min personliga uppfattning den att jag avråder dig från att svara phon och jag inväntar dessutom att Alexi kanske ger phon en tillsägelse i samma anda, men vem vet?

MvH
Peter

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-07-29 13:34

single_malt skrev:
MagnusÖstberg skrev:
single_malt skrev:
Naqref skrev:

Till mig?

Jag lånar gärna ut den till någon som tex baserat på vad jag har sett denna skriva är särskilt intresserad av ämnet och kommer att kunna ta till sig boken.
Jag gillar nämligen att saker används istället för att ligga och samla damm. Av den anledningen har jag "dumpat" ett antal ATC-högtalarelement hos Phon tex. Det sista är riktat till Alexi som reagerar på att jag kunde haft andra avsikter med mitt erbjudande.

Jag såg det som ett trevligt erbjudande bara och lånar den mer än gärna i september :)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
single_malt
aka patrikf

Inläggav single_malt » 2011-07-29 13:40

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-07-29 13:42

Aha, det är ditt sätt att säga att du tror den är för avancerad för mig? :)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-07-29 13:46

MagnusÖstberg skrev:Aha, det är ditt sätt att säga att du tror den är för avancerad för mig? :)

Under 50 pund på amazon uk, köp en egen istället.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2011-07-29 13:49

single_malt skrev: Försöker du spela ett spel med mig?

Va? 8O

Nej, jag ville bara veta din syn på t.ex.regnbågseffekten. Inget mer än så.

FöregåendeNästa

Återgå till Teknikforum