Moderator: Redaktörer
Kraniet skrev:Revels förra Salon-högtalare hade ju diskant på baksidan. I deras fall verkar det ha handlat om att få rätt energibalans i ljudet. I den nya högtalaren, som ju ser helt annorlunda ut, säger de sig ha jobbat mycket med formen på lådan och diskantens waveguide (och därmed ljudutbredningen i rummet) och menar att diskanten på baksidan blev överflödig.
Tror det var en intervju med Kevin Voecks i Stereophile eller liknande som jag läste det. Han utgår väl ifrån Peter Snells idéer eller vad man nu ska kalla det.
Hur förhåller sig dipol/bipol högtalare till detta med bakåtriktad diskant. I både dipolen och bipolen har man ju inte bara diskantljud som skickas åt båda håll.
Min egen erfarenhet och upplevelse av de dipoler jag hört är att de addera en jäkla massa artificiellt djup som känns störande och onaturligt (i mina öron)
Kraniet skrev:Min egen erfarenhet och upplevelse av de dipoler jag hört är att de addera en jäkla massa artificiellt djup som känns störande och onaturligt (i mina öron)
Kraniet skrev:Revels förra Salon-högtalare hade ju diskant på baksidan. I deras fall verkar det ha handlat om att få rätt energibalans i ljudet. I den nya högtalaren, som ju ser helt annorlunda ut, säger de sig ha jobbat mycket med formen på lådan och diskantens waveguide (och därmed ljudutbredningen i rummet) och menar att diskanten på baksidan blev överflödig.
Tror det var en intervju med Kevin Voecks i Stereophile eller liknande som jag läste det. Han utgår väl ifrån Peter Snells idéer eller vad man nu ska kalla det.
Hur förhåller sig dipol/bipol högtalare till detta med bakåtriktad diskant. I både dipolen och bipolen har man ju inte bara diskantljud som skickas åt båda håll.
Min egen erfarenhet och upplevelse av de dipoler jag hört är att de addera en jäkla massa artificiellt djup som känns störande och onaturligt (i mina öron)
Naqref skrev: Har man goda högtalare och en anpassat rum så kommer ljudet upplevas komma exakt från den punkt man har högtalaren.
Naqref skrev: Har man goda högtalare och en anpassat rum så kommer ljudet upplevas komma exakt från den punkt man har högtalaren.
IngOehman skrev:
Normalt styrs den horisontella positionen av TI-villkoren, och om inga
stereosystemfelskompensationer finns kommer projektionen att vara
en hel del distorderad in i de andra dimensionerna. Höjden främst.
Med stereosystemfelskompensation blir dessa effekter mildare, men
det går inte att kompensera bort dem helt. Men kanske tillräckligt? Jag
tycker det.
.
Nattlorden skrev:Om man inte blundar när man lyssnar, så behöver man inte fundera över klang eller ljudbild eller något - för då bryr man sig inte på allvar om att lyssna. Så länge man tittar stör synintryck koncentrationen. Det är radikalt stor skillnad.
Nattlorden skrev:Om man inte blundar när man lyssnar, så behöver man inte fundera över klang eller ljudbild eller något - för då bryr man sig inte på allvar om att lyssna. Så länge man tittar stör synintryck koncentrationen. Det är radikalt stor skillnad.
single_malt skrev:Okej, oavsett om man blundar inne så är hjärnan igång. Jag tror att ljudhändelsen görs förståelig och rimlig i av hjärnan, utan "kompensationer".
Piotr skrev:Tack, det var intressant att få vet hur det är för dig när du lyssnar på musik.
single_malt skrev:Okej, oavsett om man blundar inne så är hjärnan igång. Jag tror att ljudhändelsen görs förståelig och rimlig i av hjärnan, utan "kompensationer".
Nattlorden skrev:single_malt skrev:Okej, oavsett om man blundar inne så är hjärnan igång. Jag tror att ljudhändelsen görs förståelig och rimlig i av hjärnan, utan "kompensationer".
Ja, men förståelig jämfört med maximalt analyserbar är inte samma sak.
Grov men huvudsakligen jämförbar liknelse: Försök klara en matematiktentamen om någon slår dig på ena tummen en gång i minuten.
Strmbrg skrev:single_malt skrev:Okej, oavsett om man blundar inne så är hjärnan igång. Jag tror att ljudhändelsen görs förståelig och rimlig i av hjärnan, utan "kompensationer".
Hur menar du nu?
Nattlorden skrev:single_malt: Det förstår jag. Du köper ingenting, det vore emot din stil.
Du kan ju testa själv, ta fram en fMRT eller MEG och gör lite mätningar på hur det ser ut när du eller någon annat lyssnar på musik med ögonen öppna respektive stängda.
shifts skrev:30Hzbone skrev:I konserthuset har man valet att göra en blunder eller att betrakta felandet.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 41 gäster