Var kan jag läsa mer om "stereosystemfelet"?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2011-07-30 21:45

single_malt skrev:
PerStromgren skrev:Får jag be om trådstängning?

Vi kan kanske försöka ha den öppen lite längre. Jag hittade just en mycket intressant artikel som finns tillgänglig på nätet. Den är citerad av Blauert och är mycket pedagogiskt upplagd inklusive flera bra definitioner som kan vara användbara när man har med såpass abstrakta saker att göra.
Här är den i allafall:
http://www.hauptmikrofon.de/theile/ON_THE_LOCALISATION_english.pdf

högerklick och spara länk som.. å så va de gjort :)
man får se vad man kan finna s.a.s.
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2011-07-30 21:48

single_malt skrev:

Vi kan kanske försöka ha den öppen lite längre. Jag hittade just en mycket intressant artikel som finns tillgänglig på nätet. Den är citerad av Blauert och är mycket pedagogiskt upplagd inklusive flera bra definitioner som kan vara användbara när man har med såpass abstrakta saker att göra.
Här är den i allafall:

Bra jobbat, Malten!

Jag läser och hoppas att ni andra också gör det, så kan vi diskutera sedan!

Jag tar tillbaka trådstängningsansökan tills vidare.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-07-30 22:07

single_malt skrev:

Här är den i allafall:

Just det. Det är en mycket bra artikel och doktorsavhandling av Günther Theile, publicerad 1980. Jag har läst både den Tyska och Engelska versionen. Det är i denna doktorsavhandling som Associationsmodellen som jag refererat till introduceras. Jag rekommenderar dock att läsa Blauerts bok innan denna artikel. Det är därför jag rekommenderar Blauerts bok d v s för att få grundkunskapen. Detta är en Doktorsavhandling i ämnet som inte är så lätt att tränga in i och förstå den djupa innebörden av för den som inte har grundkunskaperna. Men det hindrar inte att den läses och begrundas ändå. Jag har i vanlig ordning några invändningar och de kommer med i Steindls skrift som jag planerat och jag kommer presentera dessa för Günter Theile, så får vi se om han läser det och om det i så fall besvaras. Jag är ju egentligen incognito i deras sammanhang. Theiles doktorsavhandling är på sätt och vis abstrakt och bygger mycket på den tidens uppfattning att hjärnan fixar allt det man inte förstår, men inte hur det fixas. Då förenklas stringensen i hypoteserna. För en djupare förståelse om hur saker och ting fungerar inuti människan så krävs det lite kött på benen och en grundkurs i det centrala nervsystemet. Det finns ytterligare akademiskt vetenskapligt material som kommit till efter denna doktorsavhandling som bygger en del på Theiles hypotes som också är väldigt bra.

En av grunderna för att komma vidare i förståelsen är att lära sig att skilja på sensation och perception. Theile särar båda begreppen från varandra på ett bra sätt men inte helt på samma sätt såsom de används inom den moderna neurofysiologin och kognitionspsykologin. Särar man på begreppen på samma sätt som den svenska professorn Peter Gärdenfors gjort, så hamnar man i ett synnerligen gynnsamt läge där många pusselbitar helt plötsligt tycks passa ihop vilket de inte gör annars. Han är svensk professor i kognitionsvetenskap vid Lunds universitet. Denna information fanns inte att tillgå 1980 och därför hade man inte klart för sig den stringenta skillnaden mellan sensation och perception. Däremot är det så att vissa av de stora tänkarna inom psykoakustiken och psykofysiken använde orden ganska stringent innan skillnaden förklarades. Det verkar som om de trots allt hade en intuitiv känsla för att det föreligger en skillnad, men den har alltid varit outtalad. Professor Gärdenfors citerar å sin tur Nicholas Humphrey’s bok: A history of the mind, Evolution and the birth of consciousness. Jag har på detta forum berört denna skillnad båden en och annan gång.

Det handlar om medvetandet och skillnaden i informationsflöden mellan sensation och perception. Det är inte för intet jag skrev som jag gjorde i början av denna tråd. Utan att ha grundläggande kunskaper om det centrala nervsystemet och om hjärnan och hur perception byggs upp så blir förståelsen om hur hörseln fungerar som ett svart hål. Man kan detektera resultat, men man kan inte förstå resultatens uppkomst. Det blir en samling hypoteser om hjärnans funktion som inte kan verifieras. Är hypotesen motsägelsefull i förhållande till vad Neurofysiologin visar så är i allmänhet hypotesen felaktig även om dess resultat vid vissa situationer är nöjaktiga.

MvH
Peter
Senast redigerad av petersteindl 2011-07-30 23:02, redigerad totalt 1 gång.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-07-30 22:14

Nattlorden skrev:
petersteindl skrev: Märkligt.

Ja, det var ju inte ett svar till dig, utan till personen ovan som citerade dig och då förtydligade jag det som den personen visst inte läst i det han citerad.

Så det är lite märkligt att du besvarade det, det håller jag helt med om.

Suck :? Så här såg ditt inlägg ut.

Nattlorden skrev:
petersteindl skrev: Boken är egentligen som Bibeln inom sitt gebit. All forskning inom Psykofysiken inom hörseln refererar bl.a. till denna bok. Boken går igenom definitionerna som helt enkelt måste kunnas för att kunna sätta sig in i området. Den är en start till en ny värld i förståelsen vad gäller människans riktningshörande. Man får se den som en rejäl grundkurs.

(min understykning) Grundkurser går inte genom allt.

Tycker du verkligen att det är märkligt att jag ser det som ett svar till mig?

Jag har nu gått tillbaka och ser nu att du svarat phon. Men hade det då inte varit bättre att citera phons inlägg samt mitt. Då hade det varit enklare att begripa att ditt inlägg inte riktade sig till mig.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-07-30 22:16

petersteindl skrev:Jag har nu gått tillbaka och ser nu att du svarat phon. Men hade det då inte varit bättre att citera phons inlägg samt mitt. Då hade det varit enklare att begripa att ditt inlägg inte riktade sig till mig.

Det gjorde jag, men tappade en hake så det såg ut som fel person skrivit, så då redigerade jag bort phon eftersom det intressanta ändå inte låg i hans del
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-07-30 22:17

petersteindl skrev:Tycker du verkligen att det är märkligt att jag ser det som ett svar till mig?

möjligtvis inte om du inte läst inläggen i ordning, vilket jag väntar mig att en man av ordning som du gör.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-07-30 22:18

Nattlorden skrev:
petersteindl skrev:Jag har nu gått tillbaka och ser nu att du svarat phon. Men hade det då inte varit bättre att citera phons inlägg samt mitt. Då hade det varit enklare att begripa att ditt inlägg inte riktade sig till mig.

Det gjorde jag, men tappade en hake så det såg ut som fel person skrivit, så då redigerade jag bort phon eftersom det intressanta ändå inte låg i hans del

:D Ok, jag förstår :)

MvH
Peter

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-07-30 22:22

Nattlorden skrev:
petersteindl skrev:Tycker du verkligen att det är märkligt att jag ser det som ett svar till mig?

möjligtvis inte om du inte läst inläggen i ordning, vilket jag väntar mig att en man av ordning som du gör.

Jag är inte i denna stund en man av ordning. Jag är dock en vän av ordning. Jag har just nu för många järn i elden samtidigt för att hålla total focus på varje inlägg och dess ordning. Men jag hoppas på bättring då jag genomlidit en del saker som står på tur.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-07-31 00:35

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-07-31 02:10

Nattlorden skrev:Men många andra föredrar nog om han fortsätter att förfina sin högtalare ännu närmre absurdum och tar fram fler specialhögtalare för att passa ännu fler lyssningssituationer/användningsområden.

Min fetning.

Jag gillar det IÖ gör, men sådanna där formuleringar får nog folk att tänka sektbeteende.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
single_malt
aka patrikf

Inläggav single_malt » 2011-07-31 10:00

@PeterSteindl.
Är boken "Hur Homo blev sapiens" av Gärdenfors lämplig att börja med för att sätta sig in den neurofysiologin som är relevant här? Eller har du nån annan läsning att rekommendera?

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-07-31 10:05

MagnusÖstberg skrev:
Nattlorden skrev:Men många andra föredrar nog om han fortsätter att förfina sin högtalare ännu närmre absurdum och tar fram fler specialhögtalare för att passa ännu fler lyssningssituationer/användningsområden.

Min fetning.

Jag gillar det IÖ gör, men sådanna där formuleringar får nog folk att tänka sektbeteende.

:D sådana där kommentarer/superlativer har nattlorden skrivit ganska länge nu, jag var nyligen tvungen att fråga hur det stod till
Bikinitider

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2011-07-31 10:55

Nattlorden skrev:
steveo1234 skrev:Jag tror inte att de tidigare nämnda profilerna läser på detta forumet. Om du vill hjälpa dem och dessutom föra vetenskapen inom området framåt så varför inte skriva en artikel i ämnet, skicka till JAES och använd din kunskap till någonting vettigt?
Jag kan inte bedöma om du har rätt eller fel, men, det kan gissningsvis läsarna i JAES. Varför inte få dina tankar granskade av de i branschen som faktiskt förstår vad du pratar om? Det är en smal sak att sitta på ett relativt litet forum i sverige och påstå att någon aktoritet inte alls har kommit lika långt i förståelsen som du har. Det är en helt annan grej att, så att säga, "step up" och öppna upp sin egen kunskap för granskning.
Det är i mitt tycke inte värdigt dig att klanka ned på någon som gjort så mycket för intresserade hobbyister som de ovan nämnda forskarna utan att precisera dig. Tycker jag. Du tycker säkert något annat.

Jag tror nog inte du skall jämföra vad Ingvar vet med vad de andra personerna vet - utan vad dessa personer satt på pränt. Finns inget som hindrar att de vet mer än de publicerat.

Att Ingvar inte skulle veta mer än några böcker i ämnet som försöker förklara ganska mycket på en gång är väl inget underligt. Breddkunskap vs., djupkunskap.

Jag har ingen möjlighet att bedöma Ingvars kunskap i frågan, men, den är inte ifrågasatt. Jag tyckte bara att det var lite, hmm, taffligt och självförhöjande, att kritisera världsledande forskare utan att säga mer än "jag har rätt och de kan väldigt lite". I min värld så borde man låta bli att fälla en sådan kommentar och istället korrigera toole mfl på lämplig plats. Exempelvis i form av en peer-reviewed artikel. På så sätt så kommer ju kunskapen alla till fördel också.

Nattlorden skrev:Du och andra med dig tycker säkert att Ingvar skall sitta resten av livet och plita ned akustik och högtalardesignböcker... Men många andra föredrar nog om han fortsätter att förfina sin högtalare ännu närmre absurdum och tar fram fler specialhögtalare för att passa ännu fler lyssningssituationer/användningsområden.

Inte alls. Ingvar gör precis som han vill och jag gör ingen värdering av hur han väljer att använda sin tid. Konstigt vore ju annars. Men, man kritiserar inte någon annans kunskap utan att själv så att säga lägga korten på bordet. Tycker i alla fall jag.
Däremot så hade jag tyckt att det var trevligt om Ingvar valde att skriva en bok som sammanfattade den kunskapen han samlat på sig. Inte för att någon ska kunna kritisera den utan bara för att jag tyckt att det var intressant läsning. Antagligen en ganska lärorik sådan, dessutom.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-07-31 11:29

MagnusÖstberg skrev:

Min fetning.

Det beror kanske på att du (och de du syftar på) inte tycker att -es modellerna redan idag får ta till smått absurda åtgärder för att nå något lite längre än -s?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-07-31 11:35

steveo1234 skrev:Inte alls. Ingvar gör precis som han vill och jag gör ingen värdering av hur han väljer att använda sin tid. Konstigt vore ju annars. Men, man kritiserar inte någon annans kunskap utan att själv så att säga lägga korten på bordet. Tycker i alla fall jag.

Om du byter betraktningsvinkel och antar att det inte är för att slå sig på bröstet som Ingvar sade det, vad finns det då för alternativ tolkning - jo, att säga till oss att inte sluta tänka när vi läst det som står i böckerna för att det finns mer att komma på. Således en omtanke om oss att inte stelna i formarna. Att sen Ino behåller kunskapen som företagshemlighet gör inte att någon annan inte kan upptäcka samma sak och det är lättare att hitta något som man har anledning att leta efter.

Däremot så hade jag tyckt att det var trevligt om Ingvar valde att skriva en bok som sammanfattade den kunskapen han samlat på sig. Inte för att någon ska kunna kritisera den utan bara för att jag tyckt att det var intressant läsning. Antagligen en ganska lärorik sådan, dessutom.

Vem vet vad som händer i framtiden? Men min gissning är att vi kanske får vänta 20-30 år till i så fall.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-07-31 11:39

Nattlorden skrev:
MagnusÖstberg skrev:

Min fetning.

Det beror kanske på att du (och de du syftar på) inte tycker att -es modellerna redan idag får ta till smått absurda åtgärder för att nå något lite längre än -s?

Jag bara påpekar att överdriven entusiasm och sådanna formuleringar väcker normalt kritiskt tänkande människors funderingar.

Du framstår till och från såsom om du vore frälst.

Ta mitt inlägg för vad det är, du behöver inte leta orsaker till det.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-07-31 11:49

MagnusÖstberg skrev:Jag bara påpekar att överdriven entusiasm och sådanna formuleringar väcker normalt kritiskt tänkande människors funderingar.

Som vanligt, det beror bara på att folk skall hålla på och försöka tänka själv istället för att läsa. Det är inte alla som är bra på att tänka tyvärr. (Och det avser inte dig, ifall du skulle ge dig på att tolka denna posten.)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-07-31 12:17

single_malt skrev:@PeterSteindl.
Är boken "Hur Homo blev sapiens" av Gärdenfors lämplig att börja med för att sätta sig in den neurofysiologin som är relevant här? Eller har du nån annan läsning att rekommendera?

Jag vill helst inte rekommendera eller avråda från någon bok någon mer gång offentligt på detta forum. Efterspelet tycks oproportioneligt osmakligt och jag vill inte ägna mig åt sådant.

Du kan gärna skicka email. Det finns en knapp längst ner i mina inlägg som du kan trycka på. Då får du svar. Min PM-låda är alltid på 100 %eller 99 %. Det är bättre med email.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
single_malt
aka patrikf

Inläggav single_malt » 2011-07-31 13:35

Jag har beställt boken ändå, men jag mailar och frågar om fler förslag lite senare!

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-07-31 16:16

Nattlorden skrev:
MagnusÖstberg skrev:Jag bara påpekar att överdriven entusiasm och sådanna formuleringar väcker normalt kritiskt tänkande människors funderingar.

Som vanligt, det beror bara på att folk skall hålla på och försöka tänka själv istället för att läsa. Det är inte alla som är bra på att tänka tyvärr. (Och det avser inte dig, ifall du skulle ge dig på att tolka denna posten.)

Vi får väl vara glada för att det inte alla tidigare generationer som bett nästa generation att tänka själva. Då hade du nog förmodligen haft svårt att skriva inlägget om du var tvungen att fixa el och datamaskin och något lämpligt sett att försöka nå andra på och dessa skulle samtidigt nått till samma kunskaper. /Harryup

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-07-31 16:25

Harryup skrev:Vi får väl vara glada för att det inte alla tidigare generationer som bett nästa generation att tänka själva. Då hade du nog förmodligen haft svårt att skriva inlägget om du var tvungen att fixa el och datamaskin och något lämpligt sett att försöka nå andra på och dessa skulle samtidigt nått till samma kunskaper. /Harryup

Du skall vara tacksam att vissa av oss har gått den långa vägen och lärt oss alla mellanstegen för att verkligen ha förståelse, istället för att bara slå i sig den senast gällande formeln som generationen innan kommit fram till.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2011-07-31 22:05

Nattlorden skrev:
Harryup skrev:Vi får väl vara glada för att det inte alla tidigare generationer som bett nästa generation att tänka själva. Då hade du nog förmodligen haft svårt att skriva inlägget om du var tvungen att fixa el och datamaskin och något lämpligt sett att försöka nå andra på och dessa skulle samtidigt nått till samma kunskaper. /Harryup

Du skall vara tacksam att vissa av oss har gått den långa vägen och lärt oss alla mellanstegen för att verkligen ha förståelse, istället för att bara slå i sig den senast gällande formeln som generationen innan kommit fram till.

Man måste väl inte förstå allt, för att kunna använda nå't?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-07-31 22:07

PerStromgren skrev:

Jo!
Alla mellanstegen. På allt!
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2011-07-31 22:13

KarlXII skrev:
PerStromgren skrev:

Jo!
Alla mellanstegen. På allt!

Åkej. :oops:

Då får jag börja läsa på. Jag lovar att inte använda nå't innan jag läst allt!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2011-08-01 09:59

Läsa allt?

Den springande frågan är om man vill ha färdiga svar eller om man vill
sätta sig in så att man förstår det.

Om det sistnämnda är målet behöver man sätta målet till att förstå. Att
förstå ett rätt så givet och lätt identifierat mentalt tilstånd som man
som regel inte behöver känna tvivel om huruvida man uppnått.

Man märker när man förstår på riktigt, eftersom det betyder att man
kan bolla med problemen och vända på sammanhangen utan att missa
varken de rådande utfallen eller den sammanhängande helhetsbilden.

- - -

Det handlar inte om att läsa "allt". Snarare är det en fråga om att läsa
rätt saker på rätt sätt - det handlar alltså om ens egen inställning. Man
kan läsa för att minnas allt det man läst, och man kan läsa för att förstå
det.

Är man lagd åt hållet att söka färdiga svar (där tumregler är den mest
koncentrerade formen) så vill man kan hitta lösningar via sin kunskap,

Men är man lagd år att vilja förstå mekanismerna så bör man studera
på helt andra sätt, så att man lär sig att hitta lösningarna via sitt för-
stånd (sin förståelse)?

Var och en vet bäst vad de vill.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2011-08-01 10:04

steveo1234 skrev:Jag har ingen möjlighet att bedöma Ingvars kunskap i frågan, men, den är inte ifrågasatt. Jag tyckte bara att det var lite, hmm, taffligt och självförhöjande, att kritisera världsledande forskare utan att säga mer än "jag har rätt och de kan väldigt lite". I min värld så borde man låta bli att fälla en sådan kommentar och istället korrigera toole mfl på lämplig plats.

Vänlige sluta upp med att ljuga ihop citat.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2011-08-01 11:07

IngOehman skrev:
steveo1234 skrev:Jag har ingen möjlighet att bedöma Ingvars kunskap i frågan, men, den är inte ifrågasatt. Jag tyckte bara att det var lite, hmm, taffligt och självförhöjande, att kritisera världsledande forskare utan att säga mer än "jag har rätt och de kan väldigt lite". I min värld så borde man låta bli att fälla en sådan kommentar och istället korrigera toole mfl på lämplig plats.

Vänlige sluta upp med att ljuga ihop citat.

Vh, iö

Det var inget citat utan jag använde som du ser citationstecknen för att markera att det var min ungefärliga förståelse av din text. Om det är vad du önskar kommentera i mitt inlägg så tror jag att vi är överens om att vi inte kommer längre i vårt samtal kring denna punkten.

So, on to the next topic!
:D
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2011-08-01 11:15

Jag tolkade det som steveo skrev som hans tolkning och inte något som citerades från någon annan.

Jag ser det som helt normalt språkbruk att skriva så och inget att bli kallad lögnare för.

/Peter

Användarvisningsbild
Hulbar

Inläggav Hulbar » 2011-08-01 11:20

Det är en viss skillnad på hur olika människor lär sig saker också.

Om jag t.ex skulle försöka konstruera en ambitiös högtalare(eller vad som helst) skulle det inte alls fungera att börja läsa hyllmeter med böcker om hörseln och högtalarkonstruktion. Med målet att kunna allt innan jag börjar.
Det bästa för min del skulle vara att nöja mig med grundläggande teoretiska kunskaper och så fort som möjligt sätta igång att verkligen bygga och konstruera. Och efterhand försöka förbättra och åtgärda fel och problem. Och försöka hitta orsaker och lösningar i böcker efterhand som det behövs.
Och blir det ändå inte så bra som man vill får man undersöka varför och fortsätta.
När det har anknytning till det man själv gör kan man verkligen förstå det som står i böcker. Dvs för att kunna förstå boken krävs både egen erfarenhet av det boken handlar om och att man känner att man praktiskt har nytta av kunskaperna.

Mvh

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2011-08-01 11:23

Samma här. Enklast är ju att bygga en perfekt högtalare direkt, och sedan kan man i lugn och ro försöka lista ut hur det egentligen gick till. :D
ⓘ De gustibus non est disputandum.

FöregåendeNästa

Återgå till Teknikforum