Nattlorden skrev:steveo1234 skrev:Jag tror inte att de tidigare nämnda profilerna läser på detta forumet. Om du vill hjälpa dem och dessutom föra vetenskapen inom området framåt så varför inte skriva en artikel i ämnet, skicka till JAES och använd din kunskap till någonting vettigt?
Jag kan inte bedöma om du har rätt eller fel, men, det kan gissningsvis läsarna i JAES. Varför inte få dina tankar granskade av de i branschen som faktiskt förstår vad du pratar om? Det är en smal sak att sitta på ett relativt litet forum i sverige och påstå att någon aktoritet inte alls har kommit lika långt i förståelsen som du har. Det är en helt annan grej att, så att säga, "step up" och öppna upp sin egen kunskap för granskning.
Det är i mitt tycke inte värdigt dig att klanka ned på någon som gjort så mycket för intresserade hobbyister som de ovan nämnda forskarna utan att precisera dig. Tycker jag. Du tycker säkert något annat.
Jag tror nog inte du skall jämföra vad Ingvar vet med vad de andra personerna vet - utan vad dessa personer satt på pränt. Finns inget som hindrar att de vet mer än de publicerat.
Att Ingvar inte skulle veta mer än några böcker i ämnet som försöker förklara ganska mycket på en gång är väl inget underligt. Breddkunskap vs., djupkunskap.
Jag har ingen möjlighet att bedöma Ingvars kunskap i frågan, men, den är inte ifrågasatt. Jag tyckte bara att det var lite, hmm, taffligt och självförhöjande, att kritisera världsledande forskare utan att säga mer än "jag har rätt och de kan väldigt lite". I min värld så borde man låta bli att fälla en sådan kommentar och istället korrigera toole mfl på lämplig plats. Exempelvis i form av en peer-reviewed artikel. På så sätt så kommer ju kunskapen alla till fördel också.
Nattlorden skrev:Du och andra med dig tycker säkert att Ingvar skall sitta resten av livet och plita ned akustik och högtalardesignböcker... Men många andra föredrar nog om han fortsätter att förfina sin högtalare ännu närmre absurdum och tar fram fler specialhögtalare för att passa ännu fler lyssningssituationer/användningsområden.
Inte alls. Ingvar gör precis som han vill och jag gör ingen värdering av hur han väljer att använda sin tid. Konstigt vore ju annars. Men, man kritiserar inte någon annans kunskap utan att själv så att säga lägga korten på bordet. Tycker i alla fall jag.
Däremot så hade jag tyckt att det var trevligt om Ingvar valde att skriva en bok som sammanfattade den kunskapen han samlat på sig. Inte för att någon ska kunna kritisera den utan bara för att jag tyckt att det var intressant läsning. Antagligen en ganska lärorik sådan, dessutom.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.