Lowend skrev:Nattlorden skrev:Lowend skrev:Huh, stora bokstäver. Verkar allvarligt minsann.![]()
Ja, eftersom det är ett vanligt förekommande missförstånd, då folk verkar ha fått en uppfattning om vad transparent är som inte stämmer. Den klassificeringen som låter så är en speciell sorts färgning som folk har valt att tro att den representerar vad transparent är, men det är inte korrekt.Dynamik kan inte 2105 och cd 665 eller Pioneer 668 klara ut, kan inte anläggningen ge tillräckligt med kraft, luft, tystnad osv berör inte det inspelade. Det blir helt enkelt inte roligt eller njutbart att lyssna, tror ni inte jag förstår.
Med tanke på att flera av oss som sitter med sådan samt en dynamikkompetent anläggning inte håller med, så antar jag att du helt enkelt saknar färgningar som får dig att uppfatta musiken som mer dynamisk - vilken besynnerligt nog brukar vara en lätt kompression som är boven.
Vilka komponenter består den dynamikkompetenta anläggningen av i ditt fall? Själv har jag inte "världens bästa anläggning" alls men det är himla kul att spela på den. Plus att jag faktiskt hör fler detaljer, fler instrument som spelar slingor med varandra osv nu än tidigare med flera gånger dyrare komponenter. En LG BD370 bluray, NAD C320, Audio Pro A2.42 LIVE är vad jag spelar på. Tilläggas skall att jag tidigare haft ett flertal surroundförstärkare, två riktigt dyra, som inte hade något att komma med. Därav min stora skepsis gentemot 2105:an.
Du verkar ju ha bra grejor du spelar på, LG: n är väl tom en av referenserna på Carlsson planet ?
Jag tyckte precis som du om surroundreceivers, det mesta lät verkligen jätteilla.
Sedan har jag fått uppleva halsläpp med tre riktigt bra receivers, Denon avr 1507, 2308 och senast Marantz 6005 hos mx.
Mx själv har sålt sin Hegelkombination för 60000:- därför att den inte lät bättre än Marantz. Min bror sålde sin förstärkarekombination som kostade 100000:- till förmån för denon avr 2308. Denna gången var anledningen inte att det lät lika bra med receivern, utan bättre.
Men det finns förstås mycket dåliga receivers också.
En Yamaha vi lånade hem för flera år sedan lät inte bra alls.