inspelningsmikrofoner

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
verdad

inspelningsmikrofoner

Inläggav verdad » 2011-07-30 21:34

Tänkte bara slänga ut lite frågor angående mikrofoner för inspelning.

Hade bara tänkt testa vid tillfälle hur det funkar att spela in med en digitalporta. Vad ska man använda för mikrofoner?
(Här får gärna Piotr komma in med lite funderingar och även andra naturligtvis)
Och funkar det att spela in rakt in i portan?
Har några shure sm 58 or men det funkar förmodligen inte bra vid inspelning.

En annan fråga, kan/ska man använda 4 mikrofoner vid inspelning av kör.
(Tanken är 1 mick för varje stämma typ, då ej live utan studiomiljö.)

Jag har alltså ingen som helst erfarenhet av detta mer än att jag själv suttit och spelat in lite hemma.

Bara några korta funderingar. Det är alltså inget seriöst, utan mer för att testa lite och lära.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2011-07-31 02:14

Testa och lära?

Då tycker jag att du ska skaffa dig ett par rundtagande kondensatormikar och spela in med A/B-uppställning 30-40 cm isär. Rikta mikarna lite snett utåt så använder man den lilla rikverkan som finns högst uppe i diskanten. Försök hitta ett rum som kan ge dig lite tidiga reflexer, ställ upp stämmorna en i taget lite till höger och lite till vänster.

Sen låter du bli att panorera, låt A/B-uppställningen ordna stereobilden.

Om lokalen inte är stor behövs reverb.

Gör sen inget mer, låt bli kompressor och limiter. Verkligen. Inget "bara lite, det hörs ändå inte."

Om du tycker att eq behövs så har du antingen dåliga mikar eller dålig lyssning. Fixa problemet i stället för att eqa.

Undvik överdrivet långa mikrofonkablar.

Det finns folk här som kan mycket mer än jag, men de får väl fylla på :D .
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2011-07-31 10:22

Allt nedan är av typen "tycker jag".

Rundtagade mik-par upplever jag som kräsna vad gäller rummet, och funkar mindre bra för distansinspelning om rummet inte är en stor konserthall av bra sort, men även där finns invändningar...
Med rundtagande mikar får man ofta gå mycket närmre ljudkällan för att mängden efterklang/rumsljud ska bli realistiskt vid avlyssning. Och om man gör det kan det diskuteras om tidsskillnaderna verkligen ger en realistisk stereobild (som på en bra lyssnarplats).

Personligen har jag föredragit cardioider eller wide-cardioider i många lokaler vid egna experiment, men ska vara mikar som är neutrala (på det avstånd de används) och som låter bra även på vinkel. Runt 20cm separation och lagom riktade utåt ger ofta en realistisk stereoupplevelse, i mina öron.

Pålagt reverb gillar jag inte av två anledningar. Det låter ofta pålagt och hör inte till den verkliga händelsen.

Sm58:or än ingen höjdare på distansinspelningar. Om det nu är det du tänker göra förstås, men även om du har idéer om att närmika så finns det nog bättre mikar för just inspelning.

Svante skrev:Om du tycker att eq behövs så har du antingen dåliga mikar eller dålig lyssning. Fixa problemet i stället för att eqa.

+1 på den, om det inte t ex är rummet som låter så olidligt illa att eq gör det hela mindre dåligt.
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
verdad

Inläggav verdad » 2011-07-31 12:05

Jag tackar för era inlägg hittills hoppas på mer tankar.

RogerJoensson Kan du komma med ett förslag på några mikrofoner som är någorlunda hyfsade. (Alltså som funkar mycket bättre än sm58:orna, detta tog jag bara därför att jag hade några sådana)

Om man pratar om pålagt reverb så tycker jag inte heller om det speciellt mycket, men om t.ex en kör sjunger in i en mycket dämpad studiomiljö så kan det ibland vara så att man vill ha något lite reverb, och då har man väl inte någon möjlighet att lösa det på annat sätt.

Om det finns förinspelad orkester som man ska lägga på kören till, bara som ett exempel.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2011-07-31 12:56

RogerJoensson skrev:Rundtagade mik-par upplever jag som kräsna vad gäller rummet, och funkar mindre bra för distansinspelning om rummet inte är en stor konserthall av bra sort, men även där finns invändningar...
Med rundtagande mikar får man ofta gå mycket närmre ljudkällan för att mängden efterklang/rumsljud ska bli realistiskt vid avlyssning. Och om man gör det kan det diskuteras om tidsskillnaderna verkligen ger en realistisk stereobild (som på en bra lyssnarplats).

Det finns en fördel med rundtagande mikar, som kanske inte direkt ger utslag i inspelningen. Det är att tonkurvan oftast är rakare än på kardioider och dessutom oberoende av avstånd. Man vet helt enkelt att man har rak tonkurva.

Det finns så många dåliga kardioider, helt enkelt.

Dessutom kan man lära mycket av att få höra "för mycket av rummet", man lär sig helt enkelt hur rummet låter och kan till sist höra det utan mikrofoner. Man tränar sitt öra att välja bra mikpositioner.

Sen kan det förstås vara så att rummet är så olidligt dåligt att kardioider gör inspelningen bättre, men det gäller att ha stenkoll på tonkurvan då och för vilket avstånd kurvan som man tittar på gäller. Den är ju olika på olika avstånd.

Annars är det lätt att hamna i eq-träsket.

Det beror också på vad för instrument man ska spela in. Flöjter och kvinnoröster går bättre än ståbas och golvstamp eftersom det är vid de låga frekvenserna som variabiliteten ligger hos kardioider.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2011-07-31 13:00

verdad skrev: RogerJoensson Kan du komma med ett förslag på några mikrofoner som är någorlunda hyfsade. (Alltså som funkar mycket bättre än sm58:orna, detta tog jag bara därför att jag hade några sådana)

Jag besparar Roger att säga det här: Line Audios CM3 hör till de bättre kardioiderna. På 30 cm avstånd är de svåra att skilja från en bra kula, och inte kostar de mycket heller. På större avstånd tappar man lågfrekvens, men så är det ju med många kardioider.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2011-07-31 13:01

Proximityeffekten hos riktade mikrofoner bör vara rimligt konsekvent när man spelar in på en meter eller mer (med tanke på hur små dimensionerna är hos mikrofoner) och har man en mikrofon som är rimligt rak på lite avstånd så borde det vara det bästa i fåmikrofoninspelningssammanhang. Oavsett instrument. För studiosammanhang när man spelar in oftast väldigt nära så kan en kula vara mer rimligt att använda. Gissar jag.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2011-07-31 14:00

Svante skrev:Det finns en fördel med rundtagande mikar, som kanske inte direkt ger utslag i inspelningen. Det är att tonkurvan oftast är rakare än på kardioider och dessutom oberoende av avstånd.

Jag skrev:
"ska vara mikar som är neutrala (på det avstånd de används) och som låter bra även på vinkel".
-Jag menade alltså kardioider som har rak frekvensgång on axis och hygglig sådan även off axis.
Med sådana upplever jag att mängden efterklang blir hyggligt balanserad på det avstånd miken satt. Alltså likt hur det lät, där miken var placerad vid inspelning.
Med omnisar på avstånd i ett rum med riklig akustik, tycker jag helt enkelt att det ofta(st) blir för mycket och som helhet för diffust. Inte sällan låter det bumligt och grötigt om inte rummet är på topp för ändamålet.
Man vet helt enkelt att man har rak tonkurva.

Ja om man vet att man använder en mik som har en rak tonkurva. Det kan man veta om en kardioid också.
Ett annat "problem" med omnisar är att det bara är de riktigt småkapsliga som har en rak frekvensgång både rakt fram och i alla andra riktningar. Stormembraniga omnisar brukar ha ett rätt katastrofalt diskantsvar från sidan, vilket kan leda till hård och beskuren klang från rummet eller, om ljudkällan är bred, på det som hamnar i utkanterna. Men den kardioid, kan detta beteende mildras om man fått till en snygg riktverkan över större delen av registret.
Det finns så många dåliga kardioider, helt enkelt.

Och en hel del dåliga omnisar finns det med...
Om man bryr sig om hur det låter, är det lämpligt att välja en mik med för ändamålet goda egenskaper och undvika de där andra.
Dessutom kan man lära mycket av att få höra "för mycket av rummet", man lär sig helt enkelt hur rummet låter och kan till sist höra det utan mikrofoner. Man tränar sitt öra att välja bra mikpositioner.

Typ, inget ont som inte för något gott med sig... :)
Annars är det lätt att hamna i eq-träsket.

Det beror också på vad för instrument man ska spela in. Flöjter och kvinnoröster går bättre än ståbas och golvstamp eftersom det är vid de låga frekvenserna som variabiliteten ligger hos kardioider

Eq är mycket användbart, t ex för att kompensera för en kardioids ev. basfall på avstånd.
Det finns även kardioider som är basfallskompenserade för avstånds mikning.

Jag sågar inte användandet av omni-mikar. Inte alls. De har sina fördelar och det finns ju inspelningar, gjorda bara med omnisar, som låter kanonbra. Men för en amatör eller en som vill göra inspelningar lite varstans, där det händer, är det lättare att få till ett användbart resultat om man använder "bra" mikar med någon form av riktverkan. Tycker jag.
Senast redigerad av RogerJoensson 2011-07-31 15:28, redigerad totalt 1 gång.

RogerJoensson

Re: inspelningsmikrofoner

Inläggav RogerJoensson » 2011-07-31 14:23

För att svara de andra frågorna som ställdes:
verdad skrev: Och funkar det att spela in rakt in i portan?

Det fungerar bra, förutsatt att mikingångarna håller måttet.
En annan fråga, kan/ska man använda 4 mikrofoner vid inspelning av kör.
(Tanken är 1 mick för varje stämma typ, då ej live utan studiomiljö.)

Jag tycker man kan spela in med bara ett mik-par även i studio och placera sångarna så att man får en bra balans mellan dom. Då kan man få till en riktigt snygg stereobild och ett ljud där det inte uppstår fasproblem när många mikar mixas ihop...
Om kören inte är bra på att hålla rösterna balanserade sinsemellan, så är det en fördel att mika dem separat (och hyggligt nära) för att kunna justera rösterna individuellt efteråt. Som något av en nödlösning. Eller om studioakustiken inte låter tillräckligt bra, då kan det vara en fördel att gå nära för att få det torrt för att sedan kladda på med syntetisk efterklang. Om man nu VILL ha det kladdigt. :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-07-31 18:01

verdad skrev: RogerJoensson Kan du komma med ett förslag på några mikrofoner som är någorlunda hyfsade.

Nu ska du kanske inte fråga Roger Jönsson då han är part i målet....

Detta är bra mikrofoner, http://www.jam.se/produkt/A27116/ . De tillverkas i Sverige av en viss Jönsson. Kräver strömförsörjning av typen fantommating, kanske finns i portan?

Visst kan man även använda rundtagande mikrofoner, helst med inte alltför stora membran, men det kräver lite mera experimenterande. Det gäller att vara extra noga med placering av såväl artister som mikrofonerna. Om det är inspelning vid ett offentligt framförande skulle jag använda riktade mikrofoner.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2011-07-31 19:23

Hej där!

Det finns ett gäng varianter för hårddisksinspelning och många av alternativen har helt ok mick-preampar och AD's. Du skulle säkert kunna höra skillnad mot det bättre på marknaden men denna skillnad kommer ändå vara mycket liten jämfört med ditt val av mikrofoner, dess placeringar och själva framförandet och RUMMET!! :) Se bara till att undvika det allra sämsta.

För kör kan det funka med allt från ett par till två-tre par allt beroende på rum, repertoar samt tycke och smak.

Om du bara har tänkt att använda ett par för div. bruk inledningsvis så finns det i min mening bara ett alternativ.. Line Audio CM3. Denna mick kan sägas vara ett mellanting mellan en riktad njure och en rundtagande kula och är en mycket högt presterande mick oavsett pris. Jag har själv använt den och mätt på den och den står upp väl mot mickar som kostar tio ggr. mer och som anses vara bland det bästa på marknaden.

Jag tycker dock att man ska sikta på att ha flera mikrofoner i sitt kit då det ofta faktiskt inte är optimalt eller tillräckligt med två mickar. Ideén om att man bara har två öron och två högtalare (typiskt) vid lysning håller inte. Visst, i vissa fall kan det vara så att ett stereopar (må det vara kulor, njurar eller någon annan variant) ger ett fantastiskt resultat och där fler mickar inte tillför något men det är nog mer sällan än de situationer man faktiskt kan få till bättre resultat med fler mickar.

Som en start tycker jag en subcardioid som CM3 är given och efter det ett par "riktiga" njurar och ett par kulor. Beyerdynamic MC930 är en riktigt riktigt bra njure men en bit upp i pris, ca. 7000kr för ett par med case och hållare. Kulor är mindre kritiskt då det är relativt lätt att få till en kula jämfört med div. riktade minkar. Röde har en variant men även Audio Technica är värda att kolla på.

Ett par kulor kan ge mycket bra resultat men ofta är rummet inte så bra som man skulle kunna önska och en något riktad mick är ofta bättre. Det finns mycket fina inspelningar som gjorts med endast ett par kulor men det är mycket som ska stämma runtomkring. Det finns också många fina inspelningar som gjorts med ett par njurar.

Även ett par njurar kan ibland ta in för mycket av rummet och i ett sådant fall är det i regel inte en förbättring med kulor.

Jag tycker inte man ska vara rädd för EQ, snarare tvärtom, jag tycker man ska bekanta sig med EQ och tidigt lära sig hur man kan kompensera med EQ.

Även om man använder kulor kan EQ behövas. Som Roger var inne på så är de flesta mickar i praktiken avrullade i diskanten off-axis. Spelar man in mycket nära eller i torr akustik så påverkar detta inte så mycket utan en rak mick ger då ett rakt resultat. I praktiken så är det dock så att en kula som är spikrak on axis kommer låta lite dovt pga. denna effekt. Det finns då andra varianter av kulor som är EQ'ade internt för att vara raka i den totala upptagningskaraktäristiken i stället för on axis. Detta betyder i praktiken att de kommer att ha en ordentlig peak on axis, säg +8dB eller så vid 10kHz. Kulor som är helt raka on axis kallas för "free field omnis" och kulor som är höjda i toppen on axis kallas "diffuse field omnis".

Huruvida en mick skall vara rak on axis eller ha en kraftig höjning i toppoktaverna beror alltså på situationen och på vilket avstånd mycken placeras. Typiskt så ger en diffusfältsomni för ljus klang när man mickar nära och riktat mot källan.. detta kan dock kompenseras genom att micken vinklas bort så att denna "on axis peak" riktas mot någon avlägsen vägg.

En frifältsomni är som sagt rak on axis och kommer att ge en dov klang om man använder den som ett huvudpar eller som rumsmick. Genom att hissa upp toppen med EQ så kommer det helt plötsligt att låta så öppet och friskt som det skulle gjort med en diffusfältsomni som alltså är rak i diffusfältet men hissad i direktkurvan.

EQ är även mycket användbart för att dra lite i botten på riktade mickar som har den där proximity-effekten. En riktad mick som är klen i basen kan lätt korrigeras med ett lyft och tvärtom, är den för fet på nära håll kan man dra ner lite.

Så, det var min input hoppas det kan vara till hjälp. :)

/Peter

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2011-07-31 20:12

Piotr skrev:
Genom att hissa upp toppen med EQ så kommer det helt plötsligt att låta så öppet och friskt som det skulle gjort med en diffusfältsomni som alltså är rak i diffusfältet men hissad i direktkurvan.

EQ är även mycket användbart för att dra lite i botten på riktade mickar som har den där proximity-effekten.

/Peter

Nu ska du inte avslöja våra hemligheter. :wink:

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2011-07-31 22:22

Finns det njurar som är raka ner till 20 Hz, fjärrfält?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-07-31 23:31

Svante skrev:Finns det njurar som är raka ner till 20 Hz, fjärrfält?

Då lär de ha en duktig höjning vid användning på nära håll. Det går väl bra att kompensera med eq, i vilket fall?

De här graferna är värda lite studium, förrutsatt man kan lite tyska:

http://www.sengpielaudio.com/Stereo-LautlokEines60.pdf
http://www.sengpielaudio.com/Stereo-LautlokEines90.pdf
http://www.sengpielaudio.com/Stereo-LautlokEines120.pdf

Där kan man se att några kombinationer av musiker- och mikrofonuppställningar inte alls kommer att ge något vidare resultat. För brett, för smalt etc.

Användarvisningsbild
Noak

Inläggav Noak » 2011-08-03 12:51

Shure SM58 är definitivt en väldigt användbar mikrofon vid inspelning. Vid rätt användningsområde, naturligtvis. För att spela in exempelvis kör med en mick per stämma fungerar kondensatormikrofoner bättre. Själv skulle jag, om jag var du, satsa på att investera i några billiga stormembranare med njurkarakteristik. Det innebär en mick som tar upp ljudet främst framifrån men även från sidorna. Fungerar ofta bra att micka på lite längre avstånd än vad dynamiska mickar som regel tillåter. Exempel på en billig hyffsad stormembranare är ADK A51, som jag själv använt mycket. Kom ihåg att du måste ha 48V fantommatning på mickförstärkaren för att driva en kondensatormikrofon, något du kanske inte har på din porta?

Här kan man läsa lite översiktligt om mickar, ganska pedagogiskt och lättförståeligt.
http://www.soundonsound.com/sos/apr98/articles/mic_types.html
/Noak

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2011-08-03 13:51

Nu har jag inte användt ADK A51 men jag undrar vad som skulle göra den bättre än CM3 för nämnt bruk. Sen blir jag alltid misstänksam mot mikrofontillverkare som inte redovisar frekvensgång.

Billiga stormembranare är ofta sisådär i kvalitén och då i synnerhet om man strävar efter naturligt ljud. En färgad mick kan ju alltid passa i någon specifik applikation.

Det fina med den breda njuren CM3 är att den är neutral on axis såväl som off axis och kan jämföras med det bästa på marknaden inom denna kategori av mickar.

/Peter

Användarvisningsbild
Noak

Inläggav Noak » 2011-08-03 15:48

Nu har jag ju aldrig haft för avsikt att klanka ner på Line Audio eller deras produkt CM3 som jag själv inte vet alls något om. Jag bara gav ett förslag på en produkt som jag upplever fungera bra i många sammanhang, inget annat.

Sen vill jag även passa på att påpeka att en mikrofon som används för inspelning inte nödvändigtvis behöver ha en helt rak frekvensgång. Många populära mikrofoner avviker på olika sätt ifrån att ha en rak frekvensgång. Neumann U87 kan man ju ta som exempel har ett lyft från cirka 5 kHz uppåt 10, beroende lite på vilken karakteristik mikrofonen är inställd på. Detsamma gäller många andra stormembransmikrofoner, kanske för att U87 satt så djupa spår i standarden för hur en bra stormembransmick "ska" låta? Dynamiska mikrofoner har ofta än mer avvikande tendenser, men de används ju ofta på ett annat sätt också.

Edit: Såg att du nämnde i din post att karakteristiska mickar kan vara användbara vid vissa applikationer Piotr, det var väl ungefär det jag också menade med mitt inlägg ;)
/Noak

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2011-08-03 19:08

Vad är känsligheten på en CM3 och maxljudtryck vid THD .5%. Sen vill jag veta brusnivån på en sådan mikrofon.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2011-08-03 19:18

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2011-08-03 19:36

RogerGustavsson skrev:

Då lär de ha en duktig höjning vid användning på nära håll. Det går väl bra att kompensera med eq, i vilket fall?

Jo, men ska de användas i fjärrfält så spelar ju inte det någon roll.

Alltså, det är väl lite det här som är problemet med njurar, att man inte riktigt vet vilket avstånd man har tagit upp inspelningen på (om det inte är fjärrfält) och därmed måste eqa lite på känn sådär. Man är mao inne i eq-träsket innan signalen ens har nått datorn. Och ska man eqa på känn är det extra viktigt med bra medhörning.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-08-03 20:20

Svante skrev:
RogerGustavsson skrev:

Alltså, det är väl lite det här som är problemet med njurar, att man inte riktigt vet vilket avstånd man har tagit upp inspelningen på (om det inte är fjärrfält) och därmed måste eqa lite på känn sådär. Man är mao inne i eq-träsket innan signalen ens har nått datorn. Och ska man eqa på känn är det extra viktigt med bra medhörning.

Visst är det så! Satt brevid Bertil Alving och lyssnade på en av hans senare inspelningar och han släppte en kommentar om att det kanske inte var optimal avståndskorrektion. Det blir i slutändan ändå någon kompromiss. Bertil hade använt hörlurar vid inspelningen och antagligen gjort korrektionen baserad på lång erfarenhet.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2011-08-03 20:31

RogerGustavsson skrev:De här graferna är värda lite studium, förrutsatt man kan lite tyska:

Där kan man se att några kombinationer av musiker- och mikrofonuppställningar inte alls kommer att ge något vidare resultat. För brett, för smalt etc.

Hmm, jag har visserligen läst sex år tyska, men det var inte så mycket som fastnade. Står det någonstans hur högtalaruppställningen är?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2011-08-03 20:36

RogerGustavsson skrev:
Svante skrev:
RogerGustavsson skrev:

Visst är det så! Satt brevid Bertil Alving och lyssnade på en av hans senare inspelningar och han släppte en kommentar om att det kanske inte var optimal avståndskorrektion. Det blir i slutändan ändå någon kompromiss. Bertil hade använt hörlurar vid inspelningen och antagligen gjort korrektionen baserad på lång erfarenhet.

Ja, så för en som gör sina första inspelningar så är det inte så dumt med rundtagande mikar så att man får en referens hur det egentligen låter om man spelar in "rakt". Faktum är att jag skulle rekommendera ett par billiga mätmikrofoner (rundtagande småmembraniga) bara för experimenterandet. De kommer att brusa en del, men tonkurvan blir rak.

Sen när man blir lite mer slängd skaffar man sig fler mikar och lär sig hantera dem. Men den raka referensen är bra att ha.

Tror jag.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2011-08-03 20:46

Noak skrev:Sen vill jag även passa på att påpeka att en mikrofon som används för inspelning inte nödvändigtvis behöver ha en helt rak frekvensgång. Många populära mikrofoner avviker på olika sätt ifrån att ha en rak frekvensgång. Neumann U87 kan man ju ta som exempel har ett lyft från cirka 5 kHz uppåt 10, beroende lite på vilken karakteristik mikrofonen är inställd på. Detsamma gäller många andra stormembransmikrofoner, kanske för att U87 satt så djupa spår i standarden för hur en bra stormembransmick "ska" låta?

Det är sant att det finns många mikar med diskantpuckel, men du säger ingenting om varför det skulle vara bra.

Allt för många lärt sig inspelning genom att göra som alla andra har gjort, och mycket tokigt har permanentats på det sättet. Diskantpuckliga mikrofoner är en sån sak.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-08-03 21:17

Svante skrev:
RogerGustavsson skrev:De här graferna är värda lite studium, förrutsatt man kan lite tyska:

Hmm, jag har visserligen läst sex år tyska, men det var inte så mycket som fastnade. Står det någonstans hur högtalaruppställningen är?

Högtalarna är placerade +/- 30 grader i förhållande till medianplanet.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2011-08-03 21:36

Svante skrev:Ja, så för en som gör sina första inspelningar så är det inte så dumt med rundtagande mikar så att man får en referens hur det egentligen låter om man spelar in "rakt". Faktum är att jag skulle rekommendera ett par billiga mätmikrofoner (rundtagande småmembraniga) bara för experimenterandet. De kommer att brusa en del, men tonkurvan blir rak.

Sen när man blir lite mer slängd skaffar man sig fler mikar och lär sig hantera dem. Men den raka referensen är bra att ha.

Tror jag.

Håller såklart med om att det är jättebra att ha en mick som är omnipolär som en referens och också som ett användbart verktyg i många situationer.
Men jag vet inte om man kan anta utan vidare att en rak liten rundtagande mick ger ett "ärligt" resultat av ett instrument då ju rummet kommer att påverka så mycket mer.

Vad finns det för alternativ i rimliga prisklasser?

Lite uppåt i pris finns tex. DPA4060/4061 och Earthworks billigare varianter men det är ändå fråga om 3000-4500kr styck. Ska man i praktiken komma ifrån problematiken med frekvensberoende riktningskaraktäristik så måste man nog ner på en liten kapsel runt 1/4".

Jag började själv med rundtagande små kapslar typ Earthworks och myggor pga. av den naturliga klangen jämfört med billigare stormembranare men man blir snabbt varse om att bruset är ett rätt stort problem (om man nu är lagd så :) ) och att i väldigt många fall så blir det för mycket av (det ofta dåliga) rummet i inspelningen.

Ska man spela in i varierande miljöer så är det min erfarenhet att en något riktad mick nästan alltid är att föredra före en rundtagande.

/Peter

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2011-08-03 21:40

En vettig variant kan vara att kika på kroppar med utbytbara kapslar. Oktava, Röde, Audio Technica och AKG har samtliga mellanstora mickar typ "cigarr".

Köper man i kit får man mycket ljud för pengarna.

/Peter

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2011-08-03 22:28

ang. topic så har jag en inspelning som jag gärna återkommer till och därmed en undran? iofs har midsommar klingat ut men är det här rundtagande mik?
är det någon som känner igen och vet var man hittar fullversionen?

http://www.easy-share.com/1917088791/Hugo Alfvén.zip..
men den va la slö!!! denna ska va bättre;
http://www.fileserve.com/file/3Rz3mvz

om admin misstycker att jag hänvisat till molnet godtar jag det naturligtvis :wink:

alltså Hugo Alfven; "Midsommarvaka" och "pastoralsvit"
bara 25Mb å så bra 128kbps till trots.
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-08-04 08:54

Pastoralsviten är ett verk av Lars-Erik Larsson och inte Hugo Alvén, http://sv.wikipedia.org/wiki/Pastoralsvit

Om det är rundtagande mikrofoner är nog svårt att avgöra. Har såväl Hugo Alvén's Midsommarvaka som Larsson's Pastoralsvit, i flera utgåvor. Kommer inte ihåg på rak arm vilka. Här ett par alternativ:

http://www.bis.se/index.php?op=album&aID=BIS-CD-725

http://www.bis.se/index.php?op=album&aID=BIS-CD-165

Användarvisningsbild
lennartj

Lveinspelning i hyfsad akustik

Inläggav lennartj » 2011-08-04 16:07

Med nya digitala inspelningsprylar har det blivit överkomligt i pris att skaffa sig möjlighet att spela in på mer än två kanaler samtidigt i god kvalitet.
Under de omständigheterna har jag inget att invända mot att använda mer än ett mikrofonpar även för en nybörjare förutsatt att man "grundar" med ett välplacerat stereopar och vid efterarbetet provar sig fram om det gör mer skada än nytta att mixa in fler mikrofoner.

För mig som började med liveinspelningar, mestadels av körmusik, på tvåkanals rullbandspelare för över 30 år sedan var det otänkbart att använda mer än två mikrofoner. Bra mikrofoner var förhållandevis mycket dyrare än nu och en mixer i audiofilkvalitet var astronomiskt dyr. Dessutom var man tvungen att kunna göra den optimala mixen redan vid inspelningstillfället eftersom man bara hade sina två kanaler.

Jag började med att använda två rundtagande mikrofoner, men det blev oftast för mycket rum på inspelningarna och det var svårt att balansera när det satt en liten orkester framför kören.

Därför gick jag över till ett par småmembrans cardioider med lite fylligare klang i basområdet än de flesta, nämligen engelska Calrec CM1050C.
På grund av omstrukturering tillverkas nu deras efterföljare i liten skala under namnet Hebden Sound och är knappast prisvärda längre, tyvärr.
http://www.soundonsound.com/sos/jul05/articles/hebden.htm
http://www.soundonsound.com/sos/nov99/articles/hebden.htm
http://www.hebdensound.co.uk/hebdensound/index.php

Efter att ha utvärderat "Performance Recordings Stereo Miking Demo PR-6-CD" beslutade jag mig för att lära mig använda ORTF-uppställningen på bästa sätt (med smärre modifikation i visa fall) eftersom jag oftast spelar in under tidspress.
Scrolla ner lite nedanför mitten på denna sida
http://www.performancerecordings.com/albums.html

Allmänt om ORTF
http://en.wikipedia.org/wiki/ORTF_stereo_technique

Bild
Ovan ett inte helt idealiskt montage när vi roade oss med att dokumentera våra lyssningsrum med "Krall Infected by Brahms" i en faktiskt-tråd för 3 år sedan.

För mig är det viktigaste att lyssna mycket och eftertänksamt på hur det låter i verkligheten på goda lyssnarplatser och sedan spela in på ett sådant sätt att återgivningen via högtalare i hemmiljö approximerar liveupplevelsen så väl som möjligt.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Nästa

Återgå till Generellt om hifi