

Tappade bort % delen när jag tog en dump av den.
Moderator: Redaktörer
jannemannen skrev:
Tror du/ni inte att det skulle bli bättre om ni helt skippade alla filter i Marantzen. Och kopplade bort SMS1 helt. Och sedan kör fullregister ut på "frontarna". Och sedan in i DSP'n, och låta den ta hand om all delning, och EQ... Eller ?
Och självfallet ställa in att man inte har någon sub...
Mvh/Janne
Piotr skrev:Glebster skrev:Enligt formeln kan du alltså inte ha två parallella ytor med större avstånd än 1,7m om du vill undvika stående vågor med halv våglängd under 100 Hz. Hyffsat litet rum alltså...
Ett kubiskt rum med måtten 1.7m kommer att ge en första axiell rumsmod vid ca. 100Hz. Med både lyssnare och ljudkälla placerade i hörn så har vi en rejäl puckel vid 100Hz.
Med fiffig placering av ljudkälla och lyssnare kan man undvika hörbara effekter av denna mod.
/Peter
Ragnwald skrev:Fördelen gentemot tex miniDSP är att den har justerbar utnivå med tillräckligt sving att driva de trögaste slutstegsingångar och även justerbar gain på ingångarna. Ingen risk för överstyrning, eller klengång.
Piotr skrev:Glebster skrev:Enligt formeln kan du alltså inte ha två parallella ytor med större avstånd än 1,7m om du vill undvika stående vågor med halv våglängd under 100 Hz. Hyffsat litet rum alltså...
Ett kubiskt rum med måtten 1.7m kommer att ge en första axiell rumsmod vid ca. 100Hz. Med både lyssnare och ljudkälla placerade i hörn så har vi en rejäl puckel vid 100Hz.
Med fiffig placering av ljudkälla och lyssnare kan man undvika hörbara effekter av denna mod.
/Peter
DVD-ai skrev:Ser ju inte kattpiss ut det där du, lite EQ under 20Hz så e du hemma
boom skrev:Nattlorden skrev:Lägg på lite nätbrum så är du hemma.
Är det något du lider av .
Nattlorden skrev:boom skrev:Nattlorden skrev:Lägg på lite nätbrum så är du hemma.
Är det något du lider av .
Nix, men det är ju vid 50Hz, så det borde ju kunna fylla i dippen.
Det var ett skämt alltså, men det missade visst målet
Glebster skrev:Vad säger egentligen de där distgraferna? Mest dist är det kring 16Hz? Hur avläser man hur mycket dist det är och vad är lite repsektive mycket dist?
steveo1234 skrev:Glebster skrev:Vad säger egentligen de där distgraferna? Mest dist är det kring 16Hz? Hur avläser man hur mycket dist det är och vad är lite repsektive mycket dist?
De visar THD , dvs hur mycket övertonsdistorsion som systmet genererar.
Peaken på 16hz är insignalen till systemet som basen försöker återge. När den gör det så skapas även övertoner. Första övertonen vid 32hz, andra vid 48hz, osv osv. Genom att titta på deras totala (viktade) storlek så går det att beräkna THD samt få information om dess egenskaper. Vad man vill ha är en stor peak vid 16hz och sen lite smårippel helst under -40db från 16hz´arens topp. Vad man ofta får, specieltl med skräpbasar, är toppar på 2´a och 3´e och ibland även 4´e toppen som inte ligger långt under signaltoppen.
EDIT: För att vara intressant så behöver man såklart veta vid vilket ljudtryck som mätningen är genomfört vid vilket inte framgår såvitt jag kan se.
Glebster skrev:steveo1234 skrev:Glebster skrev:Vad säger egentligen de där distgraferna? Mest dist är det kring 16Hz? Hur avläser man hur mycket dist det är och vad är lite repsektive mycket dist?
De visar THD , dvs hur mycket övertonsdistorsion som systmet genererar.
Peaken på 16hz är insignalen till systemet som basen försöker återge. När den gör det så skapas även övertoner. Första övertonen vid 32hz, andra vid 48hz, osv osv. Genom att titta på deras totala (viktade) storlek så går det att beräkna THD samt få information om dess egenskaper. Vad man vill ha är en stor peak vid 16hz och sen lite smårippel helst under -40db från 16hz´arens topp. Vad man ofta får, specieltl med skräpbasar, är toppar på 2´a och 3´e och ibland även 4´e toppen som inte ligger långt under signaltoppen.
EDIT: För att vara intressant så behöver man såklart veta vid vilket ljudtryck som mätningen är genomfört vid vilket inte framgår såvitt jag kan se.
Ah, bra förklaring! Man tjongar alltså på en sinus vid t.ex. 16Hz och vill att övertonerna (32, 48 osv) ska bli så svaga som möjligt. Finns det någon standard vid vilka frekvenser man ska lägga "originalsinusen"?
steveo1234 skrev:Glebster skrev:steveo1234 skrev:Glebster skrev:Vad säger egentligen de där distgraferna? Mest dist är det kring 16Hz? Hur avläser man hur mycket dist det är och vad är lite repsektive mycket dist?
De visar THD , dvs hur mycket övertonsdistorsion som systmet genererar.
Peaken på 16hz är insignalen till systemet som basen försöker återge. När den gör det så skapas även övertoner. Första övertonen vid 32hz, andra vid 48hz, osv osv. Genom att titta på deras totala (viktade) storlek så går det att beräkna THD samt få information om dess egenskaper. Vad man vill ha är en stor peak vid 16hz och sen lite smårippel helst under -40db från 16hz´arens topp. Vad man ofta får, specieltl med skräpbasar, är toppar på 2´a och 3´e och ibland även 4´e toppen som inte ligger långt under signaltoppen.
EDIT: För att vara intressant så behöver man såklart veta vid vilket ljudtryck som mätningen är genomfört vid vilket inte framgår såvitt jag kan se.
Ah, bra förklaring! Man tjongar alltså på en sinus vid t.ex. 16Hz och vill att övertonerna (32, 48 osv) ska bli så svaga som möjligt. Finns det någon standard vid vilka frekvenser man ska lägga "originalsinusen"?
Standardtesterna gör inte tester vid enskilda frekvenser utan sveper vid 90,95,100,105db osv och mäter THD kontinuerligt upp till den nivån där den dynamiska kompressionen blir för stor. Dvs, när 5db ökning av insignalen inte ger 5db ökning av utsignalen. Home theater shack har en hel del sådana publicerade tester om du vill läsa mer. Dessutom har de en väldigt välskriven förklaring.
Ragnwald skrev:Det tycker jag steveo förklarade så fint.
Skulle bli vissa problem att visa alla deltoner som alstras av alla rekvenser, i en och samma graf, vid ett frekvenssvep.
Har du redan glömt diskussionen i Piotrs bas-tråd?Ragnwald skrev:Det tycker jag steveo förklarade så fint.
Skulle bli vissa problem att visa alla deltoner som alstras av alla rekvenser, i en och samma graf, vid ett frekvenssvep.
zapanasta skrev:Här är det några som försöker skaka sönder en bil med tc-sound basarhttp://www.garaget.org/video/30789
Användare som besöker denna kategori: Hjalmar_Branting och 221 gäster