Så lite konklusion på alla tester.
Medverakde har varit
Totem The rainmaker
Audiovector M1 super
Yamaha Soavo 2
Revem M20
Tangent Clarity 4
Qrs Luna
Saknade att jämföra med QLN signatur den äkta. men den var inte bra till..
Sen har jämförts med några golvögtalare som rang men det är inte relevant så jag berör inte det. kan bara nämna att lilla Guru är totalt chanslös mot såväl Contour s3,4 som Neptunus. Det är ju inte ens på rimlighet man kan tro att, eller så är det oändligt högmod att tro att lilla Guru eller pip skall ha en chans emot så rejäla doningar..
Börjar med att sammanställa min lilla syn på Guru.
De första som slår mig är att den är för dyr. Den lämnar att önska såväl estetiskt som den finnish den har. Det finns långt billigare högtalare som har mer ordning på prylarna. Man skall och bör inte förlåta sådana deltajer även om de inte har med presentationen att göra så är totalupplevelsen av vikt för den slutliga bedömningen.
För dyr även sett till vad som erbjuds... dvs. En enkel finnish, simpelt kabinett och det gör mig lite besviken sett till att en Audio pro är i samma liga och det må vara så att det inte spelar någon roll sett till prestandan men det spelar roll i köpkänslan och i totalupplevelsen.
jag som kund känner mig lite sne på just att allt är så förbilligat. Lika med filter som är i samma anda som Tangent Clarity, ja känslan över Tangent och Guru är lika dvs det är samma typ av finnish som även erbjuder som minimala missar och komponentkvaliten i filter är likvärdiga. Tjocklek mm i kabinett är likvärdigt men den ena kostar 2400:- den andra runt 18000:- Jag som kund känner mig lite negativt till detta.
Vidare är det så att diskant är ett hyllelement av billig sort och det ända som känns och verkar vara påkost är baselementet som är av rang.
I belysningen av detta är det så att slutmålet är ändå att prestandan är det som mest avgör vill dock poängtera detta och inte slå bort det som luft då det är en del av varje köp att man har en köpförväntan, att man känner ett köpförtroende och att man känner en förnöjsamhet i det man får.
Detta ovan nämnt ligger enligt mig Guru i fatet.
Dock var det en spännande lite krabat som livligt spelade så att hakan släppte och jag böjar med min morbror som var på besök här och ville lyssna på lite stetero. Jag demonstrerade lilla Guru och mannen i fråga satt länge med hakan i marken eftersom att inte kunde förvänta sig så pass fullregisterljud ur en sådan liten högtalare. Tycker att detta sammanfattar lite av vad jag anser om QM10.
Det är nästan otroligt att den kan med så lite göra så mycket. man skulle kunna tro att det är fysiskt omöjligt.
Ljudet är rent och snyggt samt väldigt komplett. Det finns få saker att klaga på men det finns. Som jag ser är det en ljudpresentation som är aningen liten. Projektionen är inte så stor som jag önskar eller är van, har som referens om du vill. Lilla Guru klarar inte heller att spela högt. Vilket även det ligger den i fatet men är måhända en konsekvens av den djupa basen. Sett till andra högtalare på marknaden är dock lilla Guru en ovanlig bra högtalare då det finns så mycker junk därute och det står ju klart att Ingvar är en man som vet vad han pysslar med. Skulle kunna tro att det jag ser som negativt ljudligt är sådant som jag helt enkelt inte är van.
Jag gillar även att högtalaren är lättdriven och har enorma spridningsegenskaper. Det är spännande att 2x8w rör driver den till lika bra presentation som 2x200w transistor.
Är det en högtalare jag skulle kunna leva med.. NEJ inte som ensam högtalare. Det är jag för bortskämmd för men som andra eller tredje rigg absolut. Är jag glad ägare till ett par.. JA och är jag stolt över att jag äger dem JA.. Tycker jag att de 10kkr jag betalade som beg är värt.. Nej.. och JA.. Summan är att jag tycker att de saknar en del.
För att få lite ljus över detta måste jag visa på Luna som kostade en bråkdel av dessa och låter så nära dessa att det är nästan är obekvämt hur bra det kan låte för små pengar.
Vidare måste jag säga att om jag är nödd att välja en högtalare av testerna och ha resten av livet måste det bli m20 utan tvekna. Den högtalaren är så komlett den spelar lika djup bas om Guru och kanske tom mer stark i botten och tja min bedömning går den djupare, spelar starkare samt ger större soundstage. En lysande konstruktion..
Av de andra medverkande är det just Luna som förvånat mest med tanke på hur väl den levererar till de löjliga pengar den kostar. Och ett otroligt budgettips till alla er som vill har Ino men inte har råd Köp Luna.
Yamaha Soavo 2 förvånar den med. låter riktigt trevligt med riktigt bastant botten som jag itne förväntade mig men inte mer än Luna och toppen är heller inte mer än Luna så jag skulle välja Luna före Soavo även om de två är bra högtalare enligt min bedömning men Luna kostar hälften. Dock tror jag även att Ino-gillare skulle uppskatta Soavo. Den tycker jag dock är sämre i toppen och vill ge en snäv sweetspot. Gillar inte det egentligen eftersom den låter lite dov och murrig på sidorna och det kommer nog av spridningsegenskaper som är sämre än tex QM10.
The rainmaker? En toppenhögtalare som liger av lite charmljud men är ändå Dynaudio med slipps och finskjorta. Den är dynaudiolik i ljudet men bättre och mer finstämmd samt viktigare den är minst lika bredspridande som Guru. Det är först bakom högtalaren man upplever att diskanten är i avtagande
Totem är skitskoj att lyssna på och man blir glad i hela kroppen av den men det är kanske inte världens mest korrekta högtalare men ingentign av Totem jag hört har varit det heller men det gör ingenting eftersom det gör det med stil och det fungerar. Jag gillar Totem.
Återkommern på ett tag.