Moderator: Redaktörer
petersteindl skrev: Vad säljs i en hifibutik?
MvH
Peter
IngOehman skrev:Hifi-anläggningar, både kompletta och delar till dem, alltså utrustning
för ljudåtergivning med hög fidelitet.
Exempel på sådana klarar du nog av att hitta på själv. Hoppas jag.
- - -
Tycker en intressantare fråga är VARFÖR man går till en hifi-handlara?
Är det för att man är intresserad av musik och därför vill skaffa sig den
utrustning som behövs för att kunna lyssna på musik, med hög fidelitet?
Eller är det för att det finns något annat skäl (än att man har ett behov
som kan tillgodoses genom bruket av apparaterna) som gör att man
är intresserad av apparaterna som säljs i butiken?
Vh, iö
Lust skrev:Vad säljs i en musikaffär?
petersteindl skrev:Man brukar ange exempel. Fortfarande ser jag inga exempel på vad som säljs i en hifiaffärTycks vara svårt.
Ga skall ge några ledtrådar.
Exempel på vad som säljs i en skoaffär är skor![]()
Exempel på vad som säljs i en livsmedelsaffär är livsmedel såsom mat, dryck, ost, frukt, bananer, päron, apelsiner, öl, smör, ägg, kött, prickig korv, räcker det?
Exempel på vad som säljs i en klädesaffär är kläder, byxor, skjortor, tröjor, strumpor.
Exempel på vad som säljs i en lampaffär är lampor, glödlampor, ljusarmaturer.
Enkla förklaringar som var och en kan förstå om man vill beskriva en speciell typ aff affär eller butik.
Vad säljs i en hifibutik?![]()
Någon som vet och som därmed kan ge exempel.
MvH
Peter
phon skrev:Där säljs utrustning som kan återge musik med hög fidelitet.
Där säljs ofta även själva musiken i form av fonogram.
Vad säljs i en LoFi-butik?
petersteindl skrev:Man brukar ange exempel. Fortfarande ser jag inga exempel på vad som säljs i en hifiaffärTycks vara svårt.
Exempel på vad som säljs i en livsmedelsaffär är livsmedel såsom mat, dryck, ost, frukt, bananer, päron, apelsiner, öl, smör, ägg, kött, prickig korv, räcker det?
Exempel på vad som säljs i en klädesaffär är kläder, byxor, skjortor, tröjor, strumpor.
Enkla förklaringar som var och en kan förstå om man vill beskriva en speciell typ aff affär eller butik.
MvH
Peter
slockna skrev:petersteindl skrev:Man brukar ange exempel. Fortfarande ser jag inga exempel på vad som säljs i en hifiaffärTycks vara svårt.
MvH
Peter
Sålde du Ljud i din butik? tog du betalt per minut nån var inne och hörde nåt ?
jag kan inte heller definiera hifibutik på något bra och disambiguerande sätt, bara föreslå "Precisionsljudåtergivningsutrustningsaffär" men det känns otympligt
Lust skrev:petersteindl skrev: Vad säljs i en hifibutik?
Ljudupplevelser i materialiserad form
petersteindl skrev:Lust skrev:petersteindl skrev: Vad säljs i en hifibutik?
Nej, man säljer inte ljudupplevelser...
Lust skrev:petersteindl skrev:Lust skrev:petersteindl skrev: Vad säljs i en hifibutik?
Men det är det kunden köper.
Eller hur motiverar du varför kunden ska köpa dessa apparater? För att de är svarta, väger 18 kg och är snygga att möblera med?
petersteindl skrev:Lust skrev:petersteindl skrev:Lust skrev:petersteindl skrev: Vad säljs i en hifibutik?
Men det är det kunden köper.
Eller hur motiverar du varför kunden ska köpa dessa apparater? För att de är svarta, väger 18 kg och är snygga att möblera med?
Det är en stor skillnad på "det kunden köper" och "hur man motiverar" för att kunden skall köpa.
Kunden köper en apparat, nämligen det som står på kvittot om det nu ges ett kvitto, men vi får förmoda att vi fortfarande pratar om en hifibutik. Dessa apparater som kunden är intresserade av finns i en hifibutik. Jag ser detta som klara fakta. Inga konstiga spekulationer eller abstrakta lösningar.
Nu gäller det att ta reda på om proffsfolket inom ljud/musik-inspelning också köper återgivningsapparater i hifibutiker. Eller är det så att de i princip hatar hifibutiker samt de som köper apparater i hifibutiker? Är det så att de helst aldrig sätter sin fot där? Är det så att de inte vet vad som säljs i hifibutiker? Hur skall man då kunna kommunicera för att proffsen skall ändra på sitt förfarande och producera fram mjukvara d v s skivor som passar dem som springer på hifibutiker och som låter bättre på de apparater som säljs i hifibutiker? Att närma sig proffsfolket genom att säga att man säljer upplevelser tror jag inte är rätt angreppspunkt. Jag tror det endast naglar fast proffsens syn på hifinördarna.
Som jag ser det finns det en oöverskådlig avgrund dem emellan som måste överbryggas. Skall man bygga broar så måste man kunna kommunicera med varandra och inte bara försöka pracka på andra ens ideer och synsätt. Man måste lyssna på varandra och vara lyhörd. Detta gäller även LTS och jag skulle vilja säga att det gäller i synnerhet LTS. Claes hoppas jag kunna styra det dithän. Om det nu är så övermåttan svårt för hifikonsumenter att ens veta vad en hifibutik är eller snarast att på ett vettigt sätt kunna förklara vad som säljs i en hifibutik så blir det svårt att kräva av proffsen att veta vad som säljs i dessa butiker. Av alla de proffs jag träffat, så finns det en obehagskänsla då hifibutiker och hifimänniskor förs på tal. Det finns dock undantag och Lars Mossan Mossberg är ett lysande undantag. Han var ofta i Ljudbutiken på min tid och även andra från SR. Då demade jag apparater och apparaternas prestation. Jag visade vad jag anser hifi vara och vilka produkter som jag ansåg representera hifi. Det var för proffsfolk och jag tror de gillade det de hörde.
Jag ger Harryup full förståelse till det han skriver. Nu är frågan, hur uppnås förändring i praktiken. Den första man kan rannsaka är sig själv och det är således hifipubliken och hifiaffärer. Vad är detta? Vad representerar detta? Vad säljs? Vad lyssnas det på i stugorna? Lyssnas det i stugorna? Lyssnas det i bilen? Lyssnas det i hörlur? hur ser behovet ut?
Då man har ett tillräckligt bra underlag så kan man presentera hifisektorn för proffsen och se om man finner gehör hos dessa. Hos dessa finns ju även uppdragsgivarna som ger mastrare och inspelningstekniker uppdrag. Om även uppdragsgivarna inte vill ha med hifisektorn att göra så ser jag spelet som förlorat. Om däremot man kan på ett vettigt sätt visa vad hifi är, så kanske man kan ge en presentation som faller i nåder. Det handlar således inte om att utransaka den andre, utan om att utransaka sig själv och därefter presentera det så att den andre ser utransakningen och kanske börjar fundera och även denne kanske utransakar sig själv och kanske gör en viss förändring eller anpassning. men om man inte i korta ord ens kan beskriva en hifibutik utan att ta till abstrakta termer och analogier så är nog loppet kört. Så ser jag på saken.
@ IngOehman vill jag säga att jag inte försöker sätta dit någon. I så fall skulle jag ha svåra frågorJag upplevde dock inte min fråga som svår utan snarast tvärtom. Jag skriver för att försöka skapa eftertanke hos läsarna. Därför vill jag inte ge svaren direkt.
MvH
Peter
lech skrev: Peter , du har nog rätt.
Du, liksom några av mina vänner har innehaft / har HiFi butiker. Där säljar man inga musikupplevelser vad jag förstått.![]()
Jag tror att apparatköpare köper det som står på kvittot och musik intresset är underordnat då affären slutförs.
Musiker ; ( jag känner ) med något undantag värderar HiFi apparater som underordnat . Vilket det kanske är![]()
MVH
Lech
Varför är det sådant motstånd mot apparater? Som om det vore en styggelse med apparater och som om de som säljer apparater vore ondskefulla. Var kommer sådana tankar ifrån?
lech skrev:Peter
Jag vet inte om det här var riktat till mig ????
Citat PeterVarför är det sådant motstånd mot apparater? Som om det vore en styggelse med apparater och som om de som säljer apparater vore ondskefulla. Var kommer sådana tankar ifrån?
Jag vet inte om du missförstod mig, men gör inte det.ops
Forumet är i stort inriktat på apparater och dess teknik, få är undantagen vad jag läser. ( musik?? )
Apparater är ett nödvändigt ( ont ? ) behov för att tillgodogöra sig en upplevelse på gott eller ont.
Ingen klandrar säljaren av hårdvaran för att mjukisen ger en dålig upplevelse.
Hurtigrutten i all ära...........
MVH
Lech
Strmbrg skrev:Halv-OT:
När jag började intressera mig för "hifi" så tyckte jag faktiskt att musik var väldigt trist.
Jag var bara intresserad av prylarna.
Funderade inte ens på hur de lät och vilken ljudskillnad det var mellan dem.
Satt mest och läste kataloger, tittade på bilderna, kollade lite data och räknade knappar.
petersteindl skrev:Strmbrg skrev:Halv-OT:
När jag började intressera mig för "hifi" så tyckte jag faktiskt att musik var väldigt trist.
Jag var bara intresserad av prylarna.
Funderade inte ens på hur de lät och vilken ljudskillnad det var mellan dem.
Satt mest och läste kataloger, tittade på bilderna, kollade lite data och räknade knappar.
Har det förändrats?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster