Hur sätter vi hi-fi på dagordningen?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2011-08-04 15:45

Vad säljs i en musikaffär?
Tänk om - tänk annorlunda

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2011-08-04 15:46

petersteindl skrev: Vad säljs i en hifibutik?
MvH
Peter

Där säljs utrustning som kan återge musik med hög fidelitet.
Där säljs ofta även själva musiken i form av fonogram.

Vad säljs i en LoFi-butik?
Senast redigerad av phon 2011-08-04 15:47, redigerad totalt 1 gång.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-08-04 15:46

IngOehman skrev:Hifi-anläggningar, både kompletta och delar till dem, alltså utrustning
för ljudåtergivning med hög fidelitet.

Exempel på sådana klarar du nog av att hitta på själv. Hoppas jag. ;)

- - -

Tycker en intressantare fråga är VARFÖR man går till en hifi-handlara?

Är det för att man är intresserad av musik och därför vill skaffa sig den
utrustning som behövs för att kunna lyssna på musik, med hög fidelitet?

Eller är det för att det finns något annat skäl (än att man har ett behov
som kan tillgodoses genom bruket av apparaterna) som gör att man
är intresserad av apparaterna som säljs i butiken?

Vh, iö

Jag vet exakt vad som säljs i en hifibutik och det vet Harryup också, men vad jag kan se så vet inte du det och hitintills ingen har kunnat ge ett bra svar. Men med lite efterforskning så kanske fler också kan lära sig vad som säljs i en hifibutik 8) :) Lycka till.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2011-08-04 15:51

Lust skrev:Vad säljs i en musikaffär?

Oftast mest musikinstrument (och annat som man använder för att skapa
musik).

Så - på samma sätt som att hifi-affär är en förkortning av hifi-anläggnings-
affär, kan man nog säga att musik-affär är en forkortning av musik-instru-
ment-affär. Kanske?

- - -

Men det säljs ju också ofta lite noter i musikaffärerna, på samma sätt som
det finns hifi-affärer som säljer lite fonogram. Och notpapper kontra CDr...

Musikaffärer säljer det man behöver för att kunna skapa musik, medan hifi-
affärer säljer det man behöver för att kunna återskapa musik. Typ.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2011-08-04 15:53, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
slockna

Inläggav slockna » 2011-08-04 15:51

petersteindl skrev:Man brukar ange exempel. Fortfarande ser jag inga exempel på vad som säljs i en hifiaffär :) Tycks vara svårt.

Ga skall ge några ledtrådar.

Exempel på vad som säljs i en skoaffär är skor :)

Exempel på vad som säljs i en livsmedelsaffär är livsmedel såsom mat, dryck, ost, frukt, bananer, päron, apelsiner, öl, smör, ägg, kött, prickig korv, räcker det?

Exempel på vad som säljs i en klädesaffär är kläder, byxor, skjortor, tröjor, strumpor.

Exempel på vad som säljs i en lampaffär är lampor, glödlampor, ljusarmaturer.

Enkla förklaringar som var och en kan förstå om man vill beskriva en speciell typ aff affär eller butik.

Vad säljs i en hifibutik? :lol: :) Någon som vet och som därmed kan ge exempel.

MvH
Peter

Sålde du Ljud i din butik? tog du betalt per minut nån var inne och hörde nåt ?

jag kan inte heller definiera hifibutik på något bra och disambiguerande sätt, bara föreslå "Precisionsljudåtergivningsutrustningsaffär" men det känns otympligt

* * * * * * * * * *

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-08-04 15:52

phon skrev:Där säljs utrustning som kan återge musik med hög fidelitet.
Där säljs ofta även själva musiken i form av fonogram.

Vad säljs i en LoFi-butik?

Jag vet inte om detta är ett svar till Lust, eller ett svar på vad en hifibutik säljer.

petersteindl skrev:Man brukar ange exempel. Fortfarande ser jag inga exempel på vad som säljs i en hifiaffär :) Tycks vara svårt.

Exempel på vad som säljs i en livsmedelsaffär är livsmedel såsom mat, dryck, ost, frukt, bananer, päron, apelsiner, öl, smör, ägg, kött, prickig korv, räcker det?

Exempel på vad som säljs i en klädesaffär är kläder, byxor, skjortor, tröjor, strumpor.

Enkla förklaringar som var och en kan förstå om man vill beskriva en speciell typ aff affär eller butik.

MvH
Peter

Jag skall ge en ledtråd. I en hifibutik säljs det t.ex. högtalare :) Det hade ni ingen aning om.

Finns det någon annan som kan ge exempel?

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2011-08-04 15:53

Alltså, man kan ju antingen säga att de säljer apparaterna, eller att de säljer ungefär "välljud till hemmet".
Eller både och.

Köper man en funktion?

Eller köper man saker?

För det mesta sannolikt både och.
Men så behöver det ju inte vara.

Om jag har problem med ventilationen i lokalerna på en av mina bensinstationer, så är det just det problemet jag vill komma till rätta med.

Om det åstadkommes genom en ny, stor klimatanläggning eller om det åstadkommes genom en intrimning och genomgång av den befintliga är i det fallet av sekundärt intresse.
Jag köper naturligtvis även tex en driftsäkerhet, men själva den fysiska apparaturen är ju egentligen inte syftet med mitt köp.
Senast redigerad av Strmbrg 2011-08-04 15:54, redigerad totalt 1 gång.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2011-08-04 15:53

PS: (Nej inte post scriptum)

Det säljs banankontakt, och oskalad kabel. Sådana som inte ställer till
fideliteten, får man hoppas. Alltså saker man behöver för att man skall
kunna sätta ihop en anläggning för att kunna återge musik (och andra
ljud) med hög fidelitet!

Vh, iö

- - - - -

PS. (Ja, post scriptum)

Är det inte bättre att du skriver det du vill säga Peter, är att "försöka
sätta dit någon" med en ledande fråga?

Du vet väl själv vad som säljs i hifi-butiker, så varför frågar du andra?
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2011-08-04 16:07

Ljudupplevelser i materialiserad form

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2011-08-04 16:12

Det finns ju fördelar (såväl som nackdito) med att skriva lite gåtfullt:
Man triggar ju igång tankeprocesser, vilka förhoppningsvis kan rendera i att man gnuggar in förståelse och inte bara vetskap/kunskap/kännedom i läsarens medvetande.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-08-04 16:18

slockna skrev:

MvH
Peter

Sålde du Ljud i din butik? tog du betalt per minut nån var inne och hörde nåt ?

jag kan inte heller definiera hifibutik på något bra och disambiguerande sätt, bara föreslå "Precisionsljudåtergivningsutrustningsaffär" men det känns otympligt

Hej Slockna

Jag hade en hifibutik.

Min hifibutiks namn var Ljudbutiken AB.

I min hifibutik sålde jag bla. högtalare, skivspelare, CD-spelare, förstärkare, pickuper, högtalarkablar etc. :)

Om en hifibutik har namnet Reference Audio så betyder inte det att de säljer referenser eller om hifibutiken heter Mellby&Lindström så betyder inte det att de säljer Mellby eller Lindström utan det betyder att de säljer hifiapparater. De säljer exempelvis högtalare.

Jag frågar inte efter strikta definitioner på en hifibutik utifrån någon obskyr synvinkel. Jag frågar efter exempel på vad som säljs i en hifibutik och som kan tänkas ge en förklaring till vad en hifibutik är. man brukar använda exempel på sådant i en förklaring.

Om man vill ägna sig åt en form av abstrakt beskrivande så kan man säja att en hifibutik säljer apparater för ljudåtergivning i hemmet där man lägger prioritet på att kvaliteten på ljudåtergivningen skall vara så naturtrogen som möjligt eller återge inspelningen på ett så naturtroget och oförvanskat sätt som möjligt. Exempel på apparater som säljs i en hifibutik är bl.a: högtalare, skivspelare, CD-spelare, förstärkare, pickuper, radioapparater, högtalarkablar etc.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-08-04 16:26

Lust skrev:

Nej, man säljer inte ljudupplevelser. Kunden betalar för en apparat. Man säljer av varulagret. Det är apparater. Om man tittar på kvittot så ser man vad som man köpt :) exempelvis, Skivspelare, CD-spelare, DVD-spelare, Blu-ray-spelare, förstärkare, högtalare, radioapparater, hörlurar osv.

Ljudupplevelser kan innebära en typ av förmedlare till egenskaper på det man säljer. Den som vill köpa en bil som har en viss acceleration köper en bil som klarar det och då bör marknadsföringen försöka förmedla det och handlaren försöka dema den upplevelsen, men det är bilen som säljs och det är det som står på kvittot.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-08-04 16:26

Är det så att stora massan skall finna sig i att andra definierar vad dom är intresserade av? Folk är musikintresserade enligt mina erfarenheter. En del är så intresserade att dom vill ha bästa möjliga återgivning hemma och letar upp en HiFi-affär som har lite bättre utrustning än det som står att finna på stormarknader normalt. Att säga att människor är HiFi-intresserade men inte hittar till HiFi-affärer eftersom stora massan har ytterst vaga begrepp om var affärerna finns, och det ser för dyrt ut om man tittar in genom skyltfönstren.
Så alltså får vanliga människor kompromissa med sitt intresse och köpa low-fi på stormarknader? Eller kan det vara så att HiFi-intresserade besöker HiFi-butiker och alla som köper prylar på alla andra ställen är enbart musikintresserade? Min gissning är att det bara omsätts promille i omsättning i HiFi-butiker i Sverige jämfört med alla andra återförsäljare av ljudkällor.
Vill man nå ut till folk skall man inte tala om för dom vad dom är om man inte vill göra sig ovän med dom. Man skall heller inte göra det svårt för sig själv. Målet är bättre inspelningar. Och ett medel vore att om folk krävde bättre inspelningar så går det förstås lättare att nå målet. Men inte ens för alla är ju bättre samma sak. Såg också flera som ville att man skulle akustikreglera specialrum för att visa hur bra det kan låta.
Krångla inte! En promille i Sverige vill bo i packmaterial, visa inte att det krävs långtgående ombyggnader av vardagsrummet för då slutar folk att lyssna på musik i ren protest.

Är en miljöpartist som måste åka bil mot sin vilja för inget annat transportmedel finns bilintresserad?

Enligt mina uppfattningar då. Tolka på :-)

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2011-08-04 16:39

petersteindl skrev:
Lust skrev:

Nej, man säljer inte ljudupplevelser...

Men det är det kunden köper.

Eller hur motiverar du varför kunden ska köpa dessa apparater? För att de är svarta, väger 18 kg och är snygga att möblera med?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-08-04 16:48

Apparaterna skapar inte musik själva.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2011-08-04 16:50

Vad som behövs är kanske modebutiker som säljer hifi 8)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-08-04 16:59

Tivoli Audio säljs väl i stort sett i alla butiker som har en fast adress.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-08-04 17:26

Lust skrev:
petersteindl skrev:
Lust skrev:

Eller hur motiverar du varför kunden ska köpa dessa apparater? För att de är svarta, väger 18 kg och är snygga att möblera med?

Det är en stor skillnad på "det kunden köper" och "hur man motiverar" för att kunden skall köpa.

Kunden köper en apparat, nämligen det som står på kvittot om det nu ges ett kvitto, men vi får förmoda att vi fortfarande pratar om en hifibutik. Dessa apparater som kunden är intresserade av finns i en hifibutik. Jag ser detta som klara fakta. Inga konstiga spekulationer eller abstrakta lösningar.

Nu gäller det att ta reda på om proffsfolket inom ljud/musik-inspelning också köper återgivningsapparater i hifibutiker. Eller är det så att de i princip hatar hifibutiker samt de som köper apparater i hifibutiker? Är det så att de helst aldrig sätter sin fot där? Är det så att de inte vet vad som säljs i hifibutiker? Hur skall man då kunna kommunicera för att proffsen skall ändra på sitt förfarande och producera fram mjukvara d v s skivor som passar dem som springer på hifibutiker och som låter bättre på de apparater som säljs i hifibutiker? Att närma sig proffsfolket genom att säga att man säljer upplevelser tror jag inte är rätt angreppspunkt. Jag tror det endast naglar fast proffsens syn på hifinördarna.

Som jag ser det finns det en oöverskådlig avgrund dem emellan som måste överbryggas. Skall man bygga broar så måste man kunna kommunicera med varandra och inte bara försöka pracka på andra ens ideer och synsätt. Man måste lyssna på varandra och vara lyhörd. Detta gäller även LTS och jag skulle vilja säga att det gäller i synnerhet LTS. Claes hoppas jag kunna styra det dithän. Om det nu är så övermåttan svårt för hifikonsumenter att ens veta vad en hifibutik är eller snarast att på ett vettigt sätt kunna förklara vad som säljs i en hifibutik så blir det svårt att kräva av proffsen att veta vad som säljs i dessa butiker. Av alla de proffs jag träffat, så finns det en obehagskänsla då hifibutiker och hifimänniskor förs på tal. Det finns dock undantag och Lars Mossan Mossberg är ett lysande undantag. Han var ofta i Ljudbutiken på min tid och även andra från SR. Då demade jag apparater och apparaternas prestation. Jag visade vad jag anser hifi vara och vilka produkter som jag ansåg representera hifi. Det var för proffsfolk och jag tror de gillade det de hörde.

Jag ger Harryup full förståelse till det han skriver. Nu är frågan, hur uppnås förändring i praktiken. Den första man kan rannsaka är sig själv och det är således hifipubliken och hifiaffärer. Vad är detta? Vad representerar detta? Vad säljs? Vad lyssnas det på i stugorna? Lyssnas det i stugorna? Lyssnas det i bilen? Lyssnas det i hörlur? hur ser behovet ut?

Då man har ett tillräckligt bra underlag så kan man presentera hifisektorn för proffsen och se om man finner gehör hos dessa. Hos dessa finns ju även uppdragsgivarna som ger mastrare och inspelningstekniker uppdrag. Om även uppdragsgivarna inte vill ha med hifisektorn att göra så ser jag spelet som förlorat. Om däremot man kan på ett vettigt sätt visa vad hifi är, så kanske man kan ge en presentation som faller i nåder. Det handlar således inte om att utransaka den andre, utan om att utransaka sig själv och därefter presentera det så att den andre ser utransakningen och kanske börjar fundera och även denne kanske utransakar sig själv och kanske gör en viss förändring eller anpassning. men om man inte i korta ord ens kan beskriva en hifibutik utan att ta till abstrakta termer och analogier så är nog loppet kört. Så ser jag på saken.

@ IngOehman vill jag säga att jag inte försöker sätta dit någon. I så fall skulle jag ha svåra frågor 8) Jag upplevde dock inte min fråga som svår utan snarast tvärtom. Jag skriver för att försöka skapa eftertanke hos läsarna. Därför vill jag inte ge svaren direkt.

MvH
Peter

lech
inaktiv

Inläggav lech » 2011-08-04 17:48

petersteindl skrev:
Lust skrev:
petersteindl skrev:
Lust skrev:

Det är en stor skillnad på "det kunden köper" och "hur man motiverar" för att kunden skall köpa.

Kunden köper en apparat, nämligen det som står på kvittot om det nu ges ett kvitto, men vi får förmoda att vi fortfarande pratar om en hifibutik. Dessa apparater som kunden är intresserade av finns i en hifibutik. Jag ser detta som klara fakta. Inga konstiga spekulationer eller abstrakta lösningar.

Nu gäller det att ta reda på om proffsfolket inom ljud/musik-inspelning också köper återgivningsapparater i hifibutiker. Eller är det så att de i princip hatar hifibutiker samt de som köper apparater i hifibutiker? Är det så att de helst aldrig sätter sin fot där? Är det så att de inte vet vad som säljs i hifibutiker? Hur skall man då kunna kommunicera för att proffsen skall ändra på sitt förfarande och producera fram mjukvara d v s skivor som passar dem som springer på hifibutiker och som låter bättre på de apparater som säljs i hifibutiker? Att närma sig proffsfolket genom att säga att man säljer upplevelser tror jag inte är rätt angreppspunkt. Jag tror det endast naglar fast proffsens syn på hifinördarna.

Som jag ser det finns det en oöverskådlig avgrund dem emellan som måste överbryggas. Skall man bygga broar så måste man kunna kommunicera med varandra och inte bara försöka pracka på andra ens ideer och synsätt. Man måste lyssna på varandra och vara lyhörd. Detta gäller även LTS och jag skulle vilja säga att det gäller i synnerhet LTS. Claes hoppas jag kunna styra det dithän. Om det nu är så övermåttan svårt för hifikonsumenter att ens veta vad en hifibutik är eller snarast att på ett vettigt sätt kunna förklara vad som säljs i en hifibutik så blir det svårt att kräva av proffsen att veta vad som säljs i dessa butiker. Av alla de proffs jag träffat, så finns det en obehagskänsla då hifibutiker och hifimänniskor förs på tal. Det finns dock undantag och Lars Mossan Mossberg är ett lysande undantag. Han var ofta i Ljudbutiken på min tid och även andra från SR. Då demade jag apparater och apparaternas prestation. Jag visade vad jag anser hifi vara och vilka produkter som jag ansåg representera hifi. Det var för proffsfolk och jag tror de gillade det de hörde.

Jag ger Harryup full förståelse till det han skriver. Nu är frågan, hur uppnås förändring i praktiken. Den första man kan rannsaka är sig själv och det är således hifipubliken och hifiaffärer. Vad är detta? Vad representerar detta? Vad säljs? Vad lyssnas det på i stugorna? Lyssnas det i stugorna? Lyssnas det i bilen? Lyssnas det i hörlur? hur ser behovet ut?

Då man har ett tillräckligt bra underlag så kan man presentera hifisektorn för proffsen och se om man finner gehör hos dessa. Hos dessa finns ju även uppdragsgivarna som ger mastrare och inspelningstekniker uppdrag. Om även uppdragsgivarna inte vill ha med hifisektorn att göra så ser jag spelet som förlorat. Om däremot man kan på ett vettigt sätt visa vad hifi är, så kanske man kan ge en presentation som faller i nåder. Det handlar således inte om att utransaka den andre, utan om att utransaka sig själv och därefter presentera det så att den andre ser utransakningen och kanske börjar fundera och även denne kanske utransakar sig själv och kanske gör en viss förändring eller anpassning. men om man inte i korta ord ens kan beskriva en hifibutik utan att ta till abstrakta termer och analogier så är nog loppet kört. Så ser jag på saken.

@ IngOehman vill jag säga att jag inte försöker sätta dit någon. I så fall skulle jag ha svåra frågor 8) Jag upplevde dock inte min fråga som svår utan snarast tvärtom. Jag skriver för att försöka skapa eftertanke hos läsarna. Därför vill jag inte ge svaren direkt.

MvH
Peter

Peter , du har nog rätt.

Du, liksom några av mina vänner har innehaft / har HiFi butiker. Där säljar man inga musikupplevelser vad jag förstått. :roll:

Jag tror att apparatköpare köper det som står på kvittot och musik intresset är underordnat då affären slutförs.

Musiker ; ( jag känner ) med något undantag värderar HiFi apparater som underordnat . Vilket det kanske är :roll:

MVH
Lech :wink:

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-08-04 18:22

De proffs som jag senast har pratat med tycker inte ens HiFi-grejor är bra för det låter inte som i studion. Svampig bas som går alldeles för långt ner och allmänt segt var kommentarer jag fick höra.
Nej ett par Genelec aktiva monitorer så är allt fixat, resten är bara trams.
De proffs jag pratade med får anses som proffs i vart fall inom den internationella proffsvärlden i form av kända studioägare i Stockholm.
De uttryckte förståelse för att loudness war är av ondo, de tyckte det lät bättre förr utifrån äldres åsikt men dagen ljudkvalité är ett "sound".
De var förmodligen mindre HiFi-intresserade i bemärkelsen villiga att besöka en HiFi-butik än den stora massan. De visste hur levande musik låter och så låter inga normala hifianläggningar var deras dom. Skulle dom gå att övertyga, nej knappast.

Så jag tror säkert det är bra att skilja på loudness war och HiFi-intresse.

Hur mycket etablerade studiofolk skriver här? Hur många etablerade musiker?

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-08-04 18:32

lech skrev: Peter , du har nog rätt.

Du, liksom några av mina vänner har innehaft / har HiFi butiker. Där säljar man inga musikupplevelser vad jag förstått. :roll:

Jag tror att apparatköpare köper det som står på kvittot och musik intresset är underordnat då affären slutförs.

Musiker ; ( jag känner ) med något undantag värderar HiFi apparater som underordnat . Vilket det kanske är :roll:

MVH
Lech :wink:

Samtliga kunder världen över och det är helt utan undantag har köpt den sak som står på kvittot, eller som åtminstone skulle stå på kvittot. Oftast är det en vara eller en tjänst.

Sedan finns det en anledning till att just den saken köptes. Den anledningen kan i högsta grad variera. Detta betyder även att samtliga musikintresserade har köpt en apparat för ljudåtergivning som förhoppningsvis uppfyller kvalitetskriteriet hifi. D v s samtliga musikintresserade är apparatköpare eftersom de köpt en apparat om de nu köpt en apparat för ljudåtergivning eller musikåtergivning. Deras urvalskriterier kan dock skilja sinsemellan, men något annat än en hifiapparat har de i alla fall inte köpt, oavsett vad som står på apparaten. Varför är det sådant motstånd mot apparater? Som om det vore en styggelse med apparater och som om de som säljer apparater vore ondskefulla. Var kommer sådana tankar ifrån?

Jag har aldrig hört om någon som sagt att de köpt en musikupplevelse av mig. Jag har aldrig tagit betalt för en musikupplevelse. Upplevelsen bjuder jag på. De har däremot sagt att de köpt Snell typ E eller Carlsson OA-52 eller Yamaha eller Luxman eller Systemdek etc. De har även sagt att de fick en fin musik eller ljudupplevelse på Ljudbutiken. Men det är inte det jag fakturerade eller tog betalt för. De har även sagt att de får en massa musikupplevelser hemma och dessa har jag heller inte tagit betalt för.

I marknadsföring pladdras det om att sälja upplevelser och även jag har möjligtvis gjort så. Men egentligen är det inte så. Man värderar inte upplevelser i pengar. Även om man köper biljetter till Hurtigruten så har man inte köpt en upplevelse. Man har köpt en resa med en båt som tar en från plats A till plats B samt en massa ställen däremellan. Upplevelsen ombord på båten eller i hamn är gratis och är således inte såld.

Eftersom det marknadsförs upplevelser i parti och minut så har begreppet krossats och missbrukats. Det är min syn på det idag. Man kan säga att man säljer saker som kan skapa förutsättningar för en eller annan upplevelse.

MvH
Peter

lech
inaktiv

Inläggav lech » 2011-08-04 18:59

Peter
Jag vet inte om det här var riktat till mig ????

Citat Peter

Varför är det sådant motstånd mot apparater? Som om det vore en styggelse med apparater och som om de som säljer apparater vore ondskefulla. Var kommer sådana tankar ifrån?

Jag vet inte om du missförstod mig, men gör inte det. :oops
Forumet är i stort inriktat på apparater och dess teknik, få är undantagen vad jag läser. ( musik?? )

Apparater är ett nödvändigt ( ont ? ) behov för att tillgodogöra sig en upplevelse på gott eller ont.
Ingen klandrar säljaren av hårdvaran för att mjukisen ger en dålig upplevelse.
Hurtigrutten i all ära...........

MVH
Lech

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-08-04 20:56

lech skrev:Peter
Jag vet inte om det här var riktat till mig ????

Citat Peter

Varför är det sådant motstånd mot apparater? Som om det vore en styggelse med apparater och som om de som säljer apparater vore ondskefulla. Var kommer sådana tankar ifrån?

Jag vet inte om du missförstod mig, men gör inte det. :oops
Forumet är i stort inriktat på apparater och dess teknik, få är undantagen vad jag läser. ( musik?? )

Apparater är ett nödvändigt ( ont ? ) behov för att tillgodogöra sig en upplevelse på gott eller ont.
Ingen klandrar säljaren av hårdvaran för att mjukisen ger en dålig upplevelse.
Hurtigrutten i all ära...........

MVH
Lech

Nej Lech, det var inte riktat till dig speciellt. Jag tycker personligen att apparatantipatin är konstig. Jag tycker inte heller att de är något nödvändigt ont. De är snarast något nödvändigt gott om de för gott med sig. Möjligtvis är alla apparater somav kvinnan i huset kan uppfattas såsom inkräktande på hennes och familjens boendemiljö vara av ondo för henne i hennes liv och inkräkta på hennes integritet.

Du skriver: "Ingen klandrar säljaren av hårdvaran för att mjukisen ger en dålig upplevelse." Det är väl detta som kan vara denna tråds budkap i ett nötskal. Sedan är frågan, hur bär man sig åt för att visa att upplevelsen i många fall kan höjas under vissa förhållanden.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
verdad

Inläggav verdad » 2011-08-04 23:01

Har inte lästa alla inlägg i tråden så detta kanske redan har sagts.

Ett väldigt bra sätt att sätta hifi på dagordningnen är väl att helt enkelt bjuda in musiker för att få lyssna på riktigt välljud.
Kanske t.om få dom att skaffa fram en mastertape och sedan få lyssna på sina egna alster högupplöst eller något.

Jaja, jag känner i alla fall till ett par fall, där musiker, efter att få lyssnat till skapliga anläggningar, skaffat sig skapliga anläggningar själva.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2011-08-04 23:05

Halv-OT:

När jag började intressera mig för "hifi" så tyckte jag faktiskt att musik var väldigt trist.

Jag var bara intresserad av prylarna.
Funderade inte ens på hur de lät och vilken ljudskillnad det var mellan dem.

Satt mest och läste kataloger, tittade på bilderna, kollade lite data och räknade knappar.

:)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-08-04 23:24

Strmbrg skrev:Halv-OT:

När jag började intressera mig för "hifi" så tyckte jag faktiskt att musik var väldigt trist.

Satt mest och läste kataloger, tittade på bilderna, kollade lite data och räknade knappar.

Har det förändrats?

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2011-08-04 23:44

petersteindl skrev:
Strmbrg skrev:Halv-OT:

Har det förändrats?

Jodå.

Detta var på det färgglada sjuttitalet.

Brorsan hade massor av vax. Jag hade typ några gamla barnskivor och en Creedence-cover från Konsumbutiken uppe i centrum.
Mina föräldrar kunde inte begripa varför jag var så angelägen om att skaffa en stereoanläggning när jag inte var intresserad av musik.
Men jag ville ju äga sakerna helt enkelt.
Titta på dem, känna lukten av ny elektronik och känna tyngden i ett rejält tuninghjul.

Apparatintresset var nog klart dominerande över musikditot tills jag fick upp öronen för klassiskt, och i viss mån jazz.

Numera är apparatintresset klart mindre än musikintresset.
Åtminstone avssende själva "köpa-nya-grejor-biten" av det hela.
Men bortsett från den biten, så har jag fortfarande ett visst apparatintresse.
Har väl helt enkelt slutat tråna efter apparater.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2011-08-05 00:15

Hej Peter och alla andra intresserade av att lyssna på musik som berör.

Trött efter att ha rivit taket på boden vid odlingarna och nya hängrännor samt en ektunna för lyst och lite nyttan. Spikar så att armen värker.

Men visst köper jag förstärkare, skivpuck, nål, och allt annat som krävs för att musikåtergivning hos en hifi-handlare.

Men det är ju inte för apparaten som jag går till en specialhandlare. Det är ju för att få mina behov, visioner och önskemål uppfyllda. En del handlare tillför inget i själva processen utan kanske till och med är ett hinder på grund av brist på dialog. Detta vet du Peter.

Ett alternativ är att köpa på internet eller gå till typ "Mediamarkt". Alltså köpa en apparat. (Men observera att det kan finnas bra apparater och duktiga säljare även på dessa säljkanaler). Du går väl till en specialiserad hifihandlare för att få tillgång till en kompetens som förhoppningsvis hjälper dig att möta dina behov. En del kan hjälpa dig andra kanske räcker inte till.

Men personligen tycker jag att man bör vända sig till personer som skriver om musik, radiofolk och andra musikintresserade. Att vända sig till de som ställer till det har nog lite verkan. De gör väl sitt beställda jobb om jag hårdrar det.

Vi som lyssnar på musik är inte kunder idag utan vi är slutkonsumenter. Skillnaden är att kunden betalar och konsumenten betalar inte. Vi betalar bara indirekt idag genom STIM. STIM finansierar musikindustrin idag vilket gör att vi kunder har svårt att styra.

De kanaler som ger STIM pengar är ju radio, pubar o s v. Alltså där lyssnandet oftast inte är bestämt av ljudkvalitén eftersom omgivningen bullrar osv.

Jag tror på Claes! Min rekommendation är att gå rakt på. Vi som egentliga kunder är borta. Opinionsbildning och direkt påverkan på de som sänder är nog effektivast.

Att vara förbannad hjälper alltid. I min ungdom drack jag en del starköl och mellanöl på plåtburk. Sedan kom aluminumburken som defenitivt inte var miljövänlig. Blev förbannad. Bl a Aftonbladet skrev och så blev det åtminstone pant på eländet. Sedan förde jag ett så himla liv när MacDonalds skulle etablera sig på födelseorten så miljöchefen krävde återvinning. Så blev det efter några månaders skriverier.

Heja Claes! Använd dig av ilskan. Denna kan vara en bra kraft.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2011-08-05 01:01

Om hifi:

Från början var det väl ett begrepp som innebar hög trogenhet (mot originalet) dvs bra återgivning av en akustisk ursprungshändelse. Sen blev många människor intresserade av vilka apparater man skulle ha hemma för att det skulle bli så bra hifi som möjligt, man blev hifiintresserad och kanske ändrades betydelsen av ordet hifi till att vara synonymt med hifiapparaterna. Ungefär som det blev med att lyssna på "stereon".

Men det är ändå inte i konflikt med att det kan finnas hifi(-apparater) även på andra sidan fonogrammet, i studion.

Man kunde bara önska att studiorna i grunden hade ett hifiläge, att det skulle vara möjligt att göra hifiinspelningar av en akustisk ursprungshändelse. Att man ansträngde sig att komma dit. Sedan, nar man är rimligt nära det kan man börja meka med dist och kompressorer om man vill.

Hifi bör vara utgångsläget, den som skapar ljud måste kunna skapa hifiljud, tror jag, om det ska bli bra. Även om man inte spelar in stråkkvartetter.

Jag tror nämligen att det i det naturliga ljudet finns någonting behagligt, något som är genuint "bra", som man gärna vill ha med även om man använder kompressorer och gitarrdist. I en sådan "bra" inspelning är instrumenten individer, helheten låter ren och snygg även om individerna är skitiga. Gitarren får gärna dista, trummorna vara komprimerade, så länge som inte trummorna påverkar gitarren. Då blir det bara gröt och låter "dåligt" i stället.

Och hifin blir lofi.

Vad är förresten en lofibutik? :D
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2011-08-05 01:40

Vad är förresten en lofibutik?

Alla elektroniklador runt om i landet.
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi