Callisto skrev:Jax skrev:Callisto skrev:Jag påpekar att det finns brister med mätmetoden/lyssningen som uppenbarligen täcks med ren spekulation. Har man endast använt sig av den konstlast som redovisats så VET man definitivt inte hur objektet uppför sig vid andra laster. Kom inte och säg något annat.
som sagt "endast döda fiskar flyter med strömmen".........
Varför inte föreslå något bättre som kan förbättra säkerheten med F/E-lyssning istället?
Eller varför inte öppet redovisa din dolda agenda istället?
F/E-lyssning har väl aldrig utgett sig för att vara perfekt men jag vet ingen bättre metod för att analysera apparater idag. Konstlasten ser rätt elak ut i mina ögon, finns det högtalare med värre impedanskurvor skulle jag nog inte vilja köpa dem.
Jag vill enbart påpeka att det uppenbarligen inte är en "felfri" mätmetod/lyssning som många här verkar tro. Eftersom F/E lyssning fått så "hög status" så bör man också veta hela bakgrunden om metoden.
Det bästa vore självklart ifall någon kunde konstruera en konstlast som går att variera i större grad och täcka in mer av impedans/fasvinkel spektrat. Då kommer metoden vara MYCKET bra och mer verklighetstrogen de faktiska förhållandena som dagens olika högtalare presterar samt att man kommer även att upptäcka var förstärkarna börjar "slaka".
Jag trodde alla ville ha en så bra metod som möjligt och inte stirra sig blind och tro att det inte går att förbättra metoden.
Denna någon kan ju vara vem som helst, även du, eller hur? Den som föreslår något brukar också få jobbet, och i detta fallet också genomföra testet. Ingen idé att spekulera om resultatet i förväg förrän man har genomfört testet som skulle kunna visa på dessa brister i metoden. Hela vägen. Ny konstlast som kan varieras i likhet med högtalare som finns på marknaden, F/E-lyssning och blindtest alltså.
Alla diskussioner tenderar att spekulera alldeles för mycket. Jag har sagt det flera gånger och också genomfört tester själv och med andra, blint. När dessa resultat presenteras brukar det inte bli så mycket diskussion, men när man inte har några data, då spekuleras det!
Anta inbjudan från JL!