Hur sätter vi hi-fi på dagordningen?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2011-08-05 01:49

PeterS och Harryup:

Jag väntar fortfarande på poängen.

Claes efterlyste tips om hur ljudkvaliteten skall få den roll den förtjänar i
musikproduktionsvärlden - och HU säger då att han skiter i det, och sen
börjar ni både tala om hifi-butiker och ber folk berätta vad som säljs där,
men sen dog det.

Bidde det ingen poäng?

- - -

Kanske lika bra det.

Frågan om hur hifi skall bli en aktuell fråga är mycket intressantare än en
om vad det är för apparater som säljs i hifi-butiker... (vilket jag nog tror
att alla redan vet).

Så kan vi inte återgå till den frågan?

- - -

Min inställning är att det är upplevelser i högre grad än argument som är
nyckeln. Folk jag träffat på under alla de år som jag sysslat med musik-
återgivning, har blivit intresserad av att nå en högre fidelitet, främst efter
att de, med sina egna öron, har fått uppleva vad det faktiskt kan betyda
för musik-upplevelsen.

Så även om jag nog tycker att alla viktiga frågor förtjänar att noga tänkas
igenom, således att bilden av hur allt hänger samman, hänger samman(!),
och går att resonera om (argumenten blir verklighetsförankrade) - så tror
jag ändå att nyckeln till både intresset av hifi och till att förstå poängen
med att välja en vetenskapsbaserad väg, nästan alltid går via upplevelsen.

I varje fall för dem vars intresse av fidelitet kommer av att de är musik-
intresserade.

- - -

Därför så menar jag att det är viktigt att kunna VISA alla de värden som vi
alla skulle kunna få ta del av med en bättre inställning till ljudkvalitet redan
på musikproduktionsstadiet, och det är lika viktigt att förstå att det faktiskt
inte räcker att kunna argumentera för att allting skulle bli bättre om man
gjorde annorlunda. Även ett vattentätt resonemang är meningslöst om de
som hör det inte förstår det och därför inte tror på det som sägs.

Ty, för dem som inte förstår grunderna ser ju argumenten bara ut som ett
evangelium som predikas, och många av argumenten eller alla, ser för den
som inte behärskar grundläggande fysik och är insatt i psykoakustik - bara
ut som påståenden, svåra att skilja från vad andra påstår.

De grundkunskaper som argumenten vilar på, saknas ju hos mottagaren.

Återstår gör att den som inte tror, får uppleva - för de flesta tror ju när de
själva fått höra. Och det man sedan tror på (vet!) är det även lättare att
ta till sig argumenten för. Till sist ramlar ALLA pusselbitarna på plats, och
man förstår knappt ens hur man kunde tvivla tidigare...

Mytet måste helt enkelt trilla ned, och många är så blockerade av sin egen
misstro och skepticism, att de är helt oemottagliga innan de fått uppleva
det hela själva.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-08-05 02:04

Nä, det säger jag inte. Varför påstår du det?

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-08-05 02:25

Svante skrev:Om hifi:

Från början var det väl ett begrepp som innebar hög trogenhet (mot originalet) dvs bra återgivning av en akustisk ursprungshändelse. Sen blev många människor intresserade av vilka apparater man skulle ha hemma för att det skulle bli så bra hifi som möjligt, man blev hifiintresserad och kanske ändrades betydelsen av ordet hifi till att vara synonymt med hifiapparaterna. Ungefär som det blev med att lyssna på "stereon".

Men det är ändå inte i konflikt med att det kan finnas hifi(-apparater) även på andra sidan fonogrammet, i studion.

Man kunde bara önska att studiorna i grunden hade ett hifiläge, att det skulle vara möjligt att göra hifiinspelningar av en akustisk ursprungshändelse. Att man ansträngde sig att komma dit. Sedan, nar man är rimligt nära det kan man börja meka med dist och kompressorer om man vill.

Hifi bör vara utgångsläget, den som skapar ljud måste kunna skapa hifiljud, tror jag, om det ska bli bra. Även om man inte spelar in stråkkvartetter.

Jag tror nämligen att det i det naturliga ljudet finns någonting behagligt, något som är genuint "bra", som man gärna vill ha med även om man använder kompressorer och gitarrdist. I en sådan "bra" inspelning är instrumenten individer, helheten låter ren och snygg även om individerna är skitiga. Gitarren får gärna dista, trummorna vara komprimerade, så länge som inte trummorna påverkar gitarren. Då blir det bara gröt och låter "dåligt" i stället.

Och hifin blir lofi.

Vad är förresten en lofibutik? :D

+1

Nu börjar vi närma oss pudelns kärna. Begreppet hifi måste ses över och återbördas den glans det en gång hade och det handlar om hög naturtrogenhet. Natural sound. Allt annat är humbug och att gömma huvudet i sanden.

En återgivningskedja består av Musikhändelse :arrow: inspelning :arrow: lagring på minne :arrow: bearbetning, klippning, redigering osv :arrow: lagring på enhet som kan överföras till konsument :arrow: uppspelning av det som finns på minnet :arrow: musikhändelse.

Musikhändelsen i början och musikhändelsen på slutet bör ha så liten differens som möjligt för att natural sound med hög naturtrogenhet skall kunna gälla.

För popmusik med strävan efter eget sound gäller lite andra kriterier eftersom natural sound åsidosätts vid efterbearbetning eller redan under spelning av musikhändelsen för att skapa soundet. Då blir soundet den naturliga ingrediensen att återge.

Skillnaden består i att återge naturliga ljudkällor kontra att återge skapade fantomljudkällor. I båda fallen återges ljudkällorna som fantomljudkällor.

Det är inte alls säkert att det är en och endast en hifianläggning som gör båda delarna bäst.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-08-05 02:30

IngOehman skrev:PeterS och Harryup:

men sen dog det.

Bidde det ingen poäng?

- - -

Kanske lika bra det.

Frågan om hur hifi skall bli en aktuell fråga är mycket intressantare än en
om vad det är för apparater som säljs i hifi-butiker... (vilket jag nog tror
att alla redan vet).

Så kan vi inte återgå till den frågan?

- - -

Min inställning är att det är upplevelser i högre grad än argument som är
nyckeln. Folk jag träffat på under alla de år som jag sysslat med musik-
återgivning, har blivit intresserad av att nå en högre fidelitet, främst efter
att de, med sina egna öron, har fått uppleva vad det faktiskt kan betyda
för musik-upplevelsen.

intresserade.

- - -

alla skulle kunna få ta del av med en bättre inställning till ljudkvalitet redan

det hela själva.

Vh, iö

Ingvar, läs om, tänk rätt. Tänk hårdare :)

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2011-08-05 03:24

petersteindl skrev:Jag tycker personligen att apparatantipatin är konstig. Jag tycker inte heller att de är något nödvändigt ont. De är snarast något nödvändigt gott om de för gott med sig.

Visst är det så, imho. Men vad viktigare är vad apparaterna har (som Peter också skrivit) representerat...! På 70-talet var det nog inte så många som tänkte sig att apparater var nåt oönskat, fult, störande - tvärtom så bejakades dessa symboler för High Fidelity och konkretiserade detta tidsfenomen i hemmen. Stora rullbandare, maffiga receivrar - the bigger the better, och mycket riktigt så var HiFi-tänkandet också bäst etablerat i folks sinnen under denna epok.

Så kom mikroprocessorn och Hifi-anläggningen krympte, blev plastig, billig. Kanske inte sämre ljudmässigt - men i takt med att innehållet reducerades till mestadels luft och lite gröna kretskort med en plastig front - så reducerades också folks respekt för High Fidelity som begrepp och målsättning. Samtidigt så omvandlas vinylen till dataskiva, singeln försvinner som begrepp i musikvärlden, osv. Till och med själva musiken blir reducerad från samlarobjekt till kopierbar och värdefattig bitström.

Idag spelar vi via laptops och internet och mobiler, och ljudet är det i sig inget fel på, musiken aldrig lika lättillgänglig, det är media media media uber alles - men det finns inga artefakter kvar i vanliga hem som utstrålar "High Fidelity". Möjligen om man råkar hamna hos en så kallad "Hifi-nörd", då finns det gigantiska slutsteg, pelarlika högtalare - som flera av dem helst vill gömma undan....?

Med tanke på allt detta kanske det inte är så konstigt att musikproduktion/lyssnande ser ut som det gör.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2011-08-05 07:19

peterstenidl skrev: Begreppet hifi måste ses över och återbördas den glans det en gång hade och det handlar om hög naturtrogenhet. Natural sound. Allt annat är humbug och att gömma huvudet i sanden.

Men tror du inte att argumenterande om återbördandet av hifins glansdagar är just vad som kommer att få många "ljudproffs" att rulla med ögonen och viska till varandra om "hifinörder på högsta nivå"? Inte heller tror jag en utdragen pop quiz angående vad man köper i en hifi-butik skulle medverka till att öka deras intresse... :wink:

Om ljudproffsen ska bli mer "hifi-medvetna" måste de själva uppleva att de har något att vinna på att bli det. De bör förstå bättre teoretiskt hur olika processning påverkar folks uppfattning av musiken och de bör få uppleva i praktiken hur det låter.

Bättre kunskap => Behagligare inspelningar => Bättre produkt => Nöjdare slutkunder => Ökad försäljning => Nöjdare artister => Mer jobb för studion => Roligare på jobbet för "ljudproffsen" => Önskan att göra ännu bättre inspelningar osv osv... En positiv spiral istället för dagens skyttegravskrig om att låta högst. :)

Hifi-nörderi på "vår nivå" är inget vi kan försöka involvera varken ljudproffs eller medelsvensson i. Den skadan är förmodligen medfödd och inte uppkommen till följd av en miljöskada. :wink: Däremot är den helt onödiga destruktiva behandlingen av dagens inspelningar... bara onödig och dum helt enkelt... Dumma saker som görs helt i onödan borde gå att ändra på kan man tycka.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-08-05 09:40

Nörderi typ labbrockar etc skulle nog bara få proffsen att ta bort ytterligare 1 dB i dynamik. Jag har en stark känsla av att framstå som en väldigt vanlig konsument är det bästa, för med dom jag pratade så var i vart fall dom helt inne på samma sak att "soundet" tyvärr låter sämre och sämre, men bara i avseendet att man hört och insett vad som är "bättre". Man måste bryta mönstret att vanliga konsumenter vill ha soundet på i vart fall remastringar av gamla "fina" inspelningar. Normen gör ju att man kan fortsätta göra som man vill och då blir det säkert så, möjligen kan man släppa till nån dB till i nivå. Vill man ha soundet så kommer det ju bli så men det låter lägre på skivorna, eller hur? Så normen skyddar ju inte ifrån loudness war, bara att låta högst fördelen inte finns kvar, men sound delen finns ju kvar lik förbannat. Och ändra på sounddelen är väl lite av en annan fråga? Känns som alla tids äldre generations avsky för yngres musiksmak.
Att leda in något hifiperspektiv på nästa Britney Spears känns fullständigt poänglöst, däremot kanske lite av Linns spelglädjepersktiv funkar bättre. Det blir helt enkelt roligare att lyssna om låten är mer dynamisk. Och roligare säljer mer skivor. Om synthtrummorna har några dB till i dynamik gör nog inte att dom låter mer hifi. Bara mindre menlösa.

Mvh / Harryup

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2011-08-05 09:54

petersteindl skrev:Nu börjar vi närma oss pudelns kärna. Begreppet hifi måste ses över och återbördas den glans det en gång hade och det handlar om hög naturtrogenhet. Natural sound. Allt annat är humbug och att gömma huvudet i sanden.

En återgivningskedja består av Musikhändelse :arrow: inspelning :arrow: lagring på minne :arrow: bearbetning, klippning, redigering osv :arrow: lagring på enhet som kan överföras till konsument :arrow: uppspelning av det som finns på minnet :arrow: musikhändelse.

Musikhändelsen i början och musikhändelsen på slutet bör ha så liten differens som möjligt för att natural sound med hög naturtrogenhet skall kunna gälla.

För popmusik med strävan efter eget sound gäller lite andra kriterier eftersom natural sound åsidosätts vid efterbearbetning eller redan under spelning av musikhändelsen för att skapa soundet. Då blir soundet den naturliga ingrediensen att återge.

Skillnaden består i att återge naturliga ljudkällor kontra att återge skapade fantomljudkällor. I båda fallen återges ljudkällorna som fantomljudkällor.

Jag höll med dig ända hit. Hur du sen kom fram till det följande begriper jag inte. Du har ju just argumenterat för att det är samma anläggning (som dessutom är hifi) som ska återge en akustisk ursprungshändelse som en popproduktion. Ändå skriver du detta:

petersteindl skrev:Det är inte alls säkert att det är en och endast en hifianläggning som gör båda delarna bäst.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2011-08-05 10:00

petersteindl skrev:
Harryup skrev:

men sen dog det.

Bidde det ingen poäng?

Nä, det säger jag inte. Varför påstår du det?

mvh/Harryup

Ingvar, läs om, tänk rätt. Tänk hårdare :)

MvH
Peter

Jasså?

Harrtyp skrev:Personligen skiter jag i hur man kan göra inspelningstekniker mer hifiintres-
serade.

petersteindl skrev: Vad säljs i en hifibutik?
MvH
Peter...

...Hur beskriver man på ett enkelt sätt vad som säljs i en hifibutik. Kan det ges några exempel? Men det kanske är så enkelt att ingen på detta forum vet vad som säljs in en hifibutik 8)...

...Man brukar ange exempel. Fortfarande ser jag inga exempel på vad som säljs i en hifiaffär :) Tycks vara svårt.

Ga skall ge några ledtrådar.

Exempel på vad som säljs i en skoaffär är skor :)

Exempel på vad som säljs i en livsmedelsaffär är livsmedel såsom mat, dryck, ost, frukt, bananer, päron, apelsiner, öl, smör, ägg, kött, prickig korv, räcker det?

Exempel på vad som säljs i en klädesaffär är kläder, byxor, skjortor, tröjor, strumpor.

Exempel på vad som säljs i en lampaffär är lampor, glödlampor, ljusarmaturer.

Enkla förklaringar som var och en kan förstå om man vill beskriva en speciell typ aff affär eller butik.

Vad säljs i en hifibutik? :lol: :) Någon som vet och som därmed kan ge exempel...

Så då vet vi att det alltså var så, och igen då: Vad är er poäng?

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2011-08-05 10:11, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2011-08-05 10:05

Eller förresten: Det tycks ju inte finnas någon poäng med era inlägg, då
ni inte berättar om någon, ens på en direkt fråga.

Så - kan vi inte då kanske återgå till Claes fråga istället - om att få hifi (ljudkvalitet) på dagordningen, och hur det isåfall kan gå till?

- - -

Min inställning är att det är UPPLEVELSER i högre grad än argument som är
nyckeln.

Folk jag träffat på under alla de år som jag sysslat med musikåtergivning,
har blivit intresserad av att nå en högre fidelitet, främst EFTER att de, med
sina egna öron, har fått uppleva vad det faktiskt kan betyda för musikupp-
levelsen.

intresserade.

- - -

det hela själva.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2011-08-05 10:30

Harryup skrev:Normen gör ju att man kan fortsätta göra som man vill och då blir det säkert så, möjligen kan man släppa till nån dB till i nivå. Vill man ha soundet så kommer det ju bli så men det låter lägre på skivorna, eller hur? Så normen skyddar ju inte ifrån loudness war, bara att låta högst fördelen inte finns kvar, men sound delen finns ju kvar lik förbannat. Och ändra på sounddelen är väl lite av en annan fråga?

Jag tror du har fetfel.

Jag tror att när man upptäcker att man inte vinner nivå på tokmasteringen så kommer man att avstå från den. Jag tror tom man kommer att känna lättnad.

Samtidigt så tycker jag att det är rätt att man ska få mosa sönder en inspelning om man verkligen vill ha söndermosat sound. Jag vill bara inte att man ska få överrösta de andra med eländet. En norm ska inte lägga sig i det konstnärliga, då böjar det lukta Sovjet.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2011-08-05 10:34

IngOehman skrev:Min inställning är att det är UPPLEVELSER i högre grad än argument som är
nyckeln.

levelsen.
[...]

My[n]tet måste helt enkelt trilla ned, och många är så blockerade av sin egen
det hela själva.

Men alla har ju upplevt musik live ( = perfekt "hifi"), varför skulle musiken behövas höras genom en musikanläggning för att man ska förstå vad återgivningen betyder för musikupplevelsen? Jag fattar inte hur du menar.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2011-08-05 10:45

Om man inte får höra det så vet man ju inte vad som är möjligt.

Att det låter som det gör live bevisar ju inte att även en återgiven version
kan låta så. Begreppet hifi är ju inget "bevis", utan snarare ett påstående.
Hifi säger inte att upplevelserna är intill förväxling oskiljbara.

Eller hur?

Harryup skrev:Normen gör ju att man kan fortsätta göra som man vill och då blir det säkert så, möjligen kan man släppa till nån dB till i nivå. Vill man ha soundet så kommer det ju bli så men det låter lägre på skivorna, eller hur?

Det återstår att se om folk som gör musiken så, vill att det skall låta så,
eller om de bara har deltagit i loudness war. Men OM de vill att det skall
låta så, så är det väl utmärkt att de fortsätter se till så att det gör det?

Normen finns inte till för att styra hur någon skall göra (undrar hur många
gånger jag skrivit det...) utan för att alla skall vara fria att göra som de vill!

Harryup skrev:Så normen skyddar ju inte ifrån loudness war, bara att låta högst fördelen inte finns kvar, men sound delen finns ju kvar lik förbannat. Och ändra på sounddelen är väl lite av en annan fråga?

Vet inte om du kanske har missförstått vad loudness war är för något?

Men det är alltså att de olika aktörerna försöker få upp medelvärdet på
sina produktioner så mycket som möjligt - för att de skall höras mer än
alla de andra, t ex i ett zapping-sammanhang. Men eftersom nästan alla
deltar så blir det ett krig som inte går att vinna - alla blir förlorare.

Inte minst konsumenterna.

128-Normen skyddar dock 100%igt mot loudness war.

Men - alla musikproducenter har fortfarande en fullständigt frihet att skapa
det sound de vill ha. Vi kommer därför att få veta om det är det sound de
har idag, eller ett annat. :) Det skall bli spännande.

Men eftersom loudness war inte kommer att finnas längre då, så kommer
soundet som sådant (oavsett vilket) inte längre att medge för de sönder-
komprimerade produktionen att överrösta andra.

Detta gäller de medier där R128 används.

Vh, iö

Användarvisningsbild
prolinn

Inläggav prolinn » 2011-08-05 11:17

IngOehman skrev:- - -

Min inställning är att det är UPPLEVELSER i högre grad än argument som är
nyckeln.

levelsen.

intresserade.

Medhåller.

En av de största orsakerna (tror jag) till att musikorienterade lyssnare (alltså alla som använder sin musikåtergivare till att lyssna på musik och inte ljud) vänt hifi:n ryggen är att de apparater och anläggningar som hifibranchen/hifiknuttarna/hififolk/... håller högt inte återger musiken bättre än i princip vilken anläggning som helst. 90% av alla high-end anläggninagr spelar musik på ett beklämmande dåligt sätt. Ofta kan man plocka ihop en relativt enkel anläggning och nå längre. Argument och mätorientering i kundledet leder ingen vart då gemene kund inte besitter nog kunskap att tolka vare sig argument eller mätningar. Många kan dock skilja bra musik från dålig och bra musik dåligt återgiven från bra musik bra återgiven.

Detta håller de bra hifi-tillverkarna och butikerna på med (enligt min erfarenhet tillhör Linn och deras återförsäljare denna skara).

Att som många här, som inte själva hör många skillnader, med tekniska eller till synes vetenskapliga argument, försöka argumentera mot de som faktiskt tycker sig höra skillnader som spelar roll för musikåtergivningen tycker jag är tragiskt. Försök istället förstå varför folk tycker sig höra skillnader som de tycker är viktiga. Grunden måste ändå alltid vara hur musiken återges, ur ett musikaliskt perspektiv. Om det går att vederlägga med mätningar är intressant och bra (för en teknikintresserad), men för användaren inte alls intressant.

IngOehman skrev:Myntet måste helt enkelt trilla ned, och många är så blockerade av sin egen misstro och skepticism, att de är helt oemottagliga innan de fått uppleva det hela själva.

Det finns flera sidor på det där myntet och bara för att man insett några sammanhang så betyder det inte att myntet trillat klart.

För att återgå till trådfrågan så tror jag att fokus måste föras tillbaka på musikåtergivningskvalitet och lite som Peter skriver ge hifi tillbaka sin status. Hifi har kommit att förknippas med något för musikeåtergivningen oväsentligt. Vad jag förstår så var det inte så förr och så är det givetvis inte heller idag, även om man idag kan komma betydlgit längre än man kunde för 40 år sedan. Av någon anledning så är det få som använder dagens teknik till att göra hifi:n så bra som möjligt på att återge just musik utan man har en ide om hur skivor/instrument/låtar skall låta och så använder man tekniken till att göra så att dessa låter på det sätt man bestämt sig för. Allt annat än transparens alltså.

Transparens är givetvis bra, men teknisk övertro och överdriven skpesis till vad som går höra tycks leda transparenskramarna av banan också. Det viktiga är ju så transparent som möjligt ur ett musikåtergivningsperspektiv eftersom absolut transparens genom hela återgivningskedjan ännu inte är möjlig.

Kvalitetsraset startade som jag ser det ungefär i samma veva som musikvideon föddes och musiklyssning övergick från att göras via apprater med syfte att alstra ljud till apparater med första prioritet att åstadkomma bild och med bristande ljudåtergivning. Fokus gled raskt över till att hamna på visuell excellens eftersom ljudet inte längre kunde fånga åskåsdaren på samma sätt. Nedgraderade krav på ljudkvalitet har även påverkat musiken i grunden, men inte bara till det sämre. Mycket musik som gjorts sedan dess (tidigt 80-tal) hade säkert inte kommit till om detta av-hifi-ierande inte genomlidits. Det långa tidsperspektivet har dock gjort att folks allmänna medvetenhet om vad bra musikåtergivning är, tycks generellt lågt. MP3 via mobiltelefon var länge helt olyssningsbart och är fortfarande klart mediokert. En (eller flera) generationer av musikskapare är dock födda i denna tid och det sätter givetvis ribba nför det de åstadkommer också. Musiker är ju också många gånger musikkonsumenter. I varje fall till en början.

Att upplysa branchen (musiker, ljudtekniker etc) är väsentligt och man måste upplysa ur ett musikperspektiv!

Att återföra kvalitetspegrepp hos allmänheten är också väsentligt. Fokus bör kanske läggas på kvalitet på programmaterial a la samplingsfrekvens och bitdjup på samma sätt som pixelhysterin i TV-branschen. Detta tar fokus från MP3 och dåliga inspelningar och ökar automatiskt kraven på resten av ljudåtergivningskedjan. Att fortsätta propagera för bättre högtalare och akustikåtgräder när programmaterialet är hemproducerade inspelningar lagrade pålow-bit-rate komrimerat format känns som en säker återvändsgränd.

Användarvisningsbild
prolinn

Inläggav prolinn » 2011-08-05 11:19

Svante skrev:
petersteindl skrev:Nu börjar vi närma oss pudelns kärna. Begreppet hifi måste ses över och återbördas den glans det en gång hade och det handlar om hög naturtrogenhet. Natural sound. Allt annat är humbug och att gömma huvudet i sanden.

Jag höll med dig ända hit. Hur du sen kom fram till det följande begriper jag inte. Du har ju just argumenterat för att det är samma anläggning (som dessutom är hifi) som ska återge en akustisk ursprungshändelse som en popproduktion. Ändå skriver du detta:

petersteindl skrev:Det är inte alls säkert att det är en och endast en hifianläggning som gör båda delarna bäst.

+1

I princip är det väl bara lågbas som inte alla anläggningar av idag skulle kunna återge och den musik som verkligen är beroende av sådan basåtergivning är ganska begränsad. För övrigt är det väl inte några direkta skillnader mellan vilka krav som ställs på en hemhifianläggning vid återgivning av olika musikstilar!? En anläggning som är musikaliskt tydlig med en sorts musik är det även med annan sorts musik, det vill säga en anläggning bra för rock är också bra för klassisk musik- om man nu är ute efter vad musikerna spelar.

Är det ett sound man vill åstadkomma så kan jag hålla med att man kan välja mer efter vilken musikstil man lyssnar på, men man kompromissar då även med den eventuella tydlighet som den valda anläggningen har även när det gäller den musik man valt den för. En anläggning med ett rockigt sound återger alltså även rockmusik sämre än en anläggning som är så tydlig som möjligt.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2011-08-05 11:44

Jag håller med er båda, Svante och Prolinn.

I varje fall i princip.

Men jag tycker igen att vi driver bort från trådfrågan - hur hifi skall
sättas på dagordningen! Vad är det som måste till för att de som
skapar musiken skall börja bry sig om ljudkvalitetsaspekterna igen.

Räcker kanske R128?

Vh, iö

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2011-08-05 12:34

IngOehman skrev:Men jag tycker igen att vi driver bort från trådfrågan - hur hifi skall
sättas på dagordningen! Vad är det som måste till för att de som
skapar musiken skall börja bry sig om ljudkvalitetsaspekterna igen.

Alldeles nyss skulle "alla få vara fria att göra som de vill"...

Men de ska ändå påverkas att göra som vi vill?
Tänk om - tänk annorlunda

Användarvisningsbild
Vogel

Inläggav Vogel » 2011-08-05 14:20

Jag har inte orkat läsa igenom hela den här tråden på grund av den usla signal/brus-nivån - för många som vill positionera sig och för få som verkligen är intresserade av att diskutera åsikter och fakta. Så jag ber om ursäkt om jag upprepar något som redan har sagts.

Jag tillhör själv de ljudtekniker som är helt förfärade över volymmaxningskriget, och i egenskap av chefredaktör på tidningen MM - Musikermagasinet försitter jag inte ett tillfälle att påpeka hur illa det låter när man har kört över sin mix med en ångvält. Och själv har jag många gånger släppt ifrån mig en mix till mastering och fått tillbaka något som bokstavligen har fått ögonen att tåras - dock inte av välbehag, utan av att jag har suttit och kastat bort tio dagars jobb varefter någon idiot har raserat det med limiters och stereobreddare och vad det nu kan vara. (En gång mejlade jag en masteringtekniker och frågade om han kunde lägga de transienter han hade kapat i en ask och skicka tillbaka dem till mig. Jag tyckte nämligen om dem, vilket var anledningen till att de fanns i mixen. Inget svar).

Nu är jag inte helt påläst på R128 och vad det egentligen innebär, men jag tror säkert att det är ett utmärkt förslag - liksom många av de tidigare föreslagna standarderna har varit. Själv brukar jag följa Bob Katz K-System.

Problemet, som några här har varit inne på, är att även om vi som har åtminstone mer än genomsnittlig kunskap och erfarenhet av välljud tycker att det här är bra idéer, så är det ekonomiska trycket starkare för de som i slutändan bestämmer. Det vill säga, om marknaden - ofta representerad av skivbolagsdirektörer - tror att de säljer mer genom att kräva att inspelningarna ska volymmaxas, kommer de fortsätta att kräva det. Vi kan skrika oss blå om våra lyssningstester och mätningar, problemet är att de som bestämmer är rädda att vara den första som tar steget bort från volymmaxningskriget - för de kommer att se ut som praktidioter om det innebär att de ger bort fördelar till sina konkurrenter. Jag tror inte att de gör det, men det viktiga är vad de tror.

Så om R128 eller någon annan standard ska kunna fungera krävs det ett starkt incitament för alla, eller åtminstone de flesta, att följa den. Om det vore så att varje europeisk radiostation från en dag till en annan började följa denna standard är det möjligt att det skulle påverka skivbolagen att upphöra med sina krav på volymmaxning. Om EBU har en sådan pondus vet jag inte, jag är musiksnubbe och har dålig koll på broadcastvärlden.

Men den goda nyheten är att ytterligare ett starkt incitament faktiskt håller på att etablera sig redan. Det är ju så att allt mer av musiklyssnandet har flyttat över till tjänster som iTunes, Spotify och liknande. Dessa program har en funktion för att jämna ut snittnivån mellan de låtar som spelas, eftersom det är jobbigt för lyssnarna att kasta sig på volymkontrollen när de gör spellistor som blandar volymmaxat och icke volymmaxat. Såvitt jag har förstått innebär den här funktionen en viss limitering av låtar med låg snittnivå men framförallt att volymmaxade låtar helt enkelt sänks i nivå. Och här kan det börja hända grejer, för vi vet ju alla vad som händer när man jämför en volymmaxad låt med en som har en rimligare snittnivå - det blir tydligt hur illa volymmaxningen låter. Det finns alltså ett visst hopp om att iTunes- och Spotifylyssnandet kan påverka ljudkvaliteten i en positiv riktning. (Diskussionen om datakomprimerat ljud över streaming är en annan - det tror jag helt enkelt kommer att fixa sig allteftersom behovet minskar tack vare snabbare uppkopplingar).

Det som oroar mig både med detta och förslag som R128 är risken att de som sitter på pengarna istället börjar kräva att mix- och masteringtekniker ska kapa i inspelningarnas lågbas. Här ligger ju mycket av energiinnehållet, så kapar man i bas kan man få upp den upplevda snittnivån utan att det syns på nivåmätarna. Jag vet inte om man behöver bekymra sig på riktigt - kommer hiphop- och reggaepubliken att acceptera att basen försvinner? - men ändå. Och kanske är R128 så smart uträknat att det tar höjd för skillnader i basenergi.

Bästa hälsningar,
Henrik

Användarvisningsbild
Vogel

Inläggav Vogel » 2011-08-05 14:32

Apropå sista stycket i mitt inlägg ovan. En sak som INTE får hända är att volymmaxningskriget ersätts av en basskärningskrig, och att tillverkarna av musikspelare börjar kompensera för det med syntetiserad lågbas inbyggt i stereoanläggningar, mp3-spelare etc. Usch, usch, usch. Då kan vi sitta där med våra anläggningar som spelar linjärt ner till nitton hertz ...

Användarvisningsbild
Hulbar

Inläggav Hulbar » 2011-08-05 14:39

Vore det inte önskvärt att få med även USA och Japan när man försöker skapa en ny standard. Majoriteten av skivbolag har så vitt jag vet sina ägare där. Om det är något som enbart omfattar EU finns en risk att reaktionerna blir mindre positiva i resten av världen. Bland företag med stort inflytande och stora vinstintressen.
Det finns musikintresserade i USA och Japan som är minst lika irriterade och missnöjda med komprimering och loudness war...

Mvh

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-08-05 15:09

Svante skrev:

Svaret står att finna i den sista meningen i ditt första citerande, det som jag fetat. Naturliga ljudkällor är reella ljudkällor d v s de är inte fantomljudkällor. Frågan är, är det samma sak att återge fantomljudkällor som fantomljudkällor kontra att återge reella ljudkällor som fantomljudkällor?

Det senare betyder t.ex. att ett instrument som är placerat i mitten av podiet d v s mitt framför huvudmikrofonparet eller rakt framför en lyssnare som sitter i mittposition ger ljudvågor som kommer rakt framifrån till både mikar och lyssnare. För hörseln innebär det att ITD, ILD och HRTF samverkar och ger ett entydigt resultat för hörseln d v s alla tre parametrarna överensstämmer med den reella ljudkällans position och ljudvågen på direktljudet sätter lokaliseringen. Även reflexerna hörs på ett naturligt sätt eftersom dessa tre parametrar överensstämmer med varandra från varje riktning.

Då dessa naturliga ljudkällor skall reproduceras d v s återges stereofoniskt med 2 högtalare så blir detta överensstämmande helt satt ur spel så att dessa 3 parametrar inte längre kan samverka på samma sätt. Det som då händer är att de för hjärnan och nervsystemet dominanta parametrarna kommer att bygga upp fantomljudkällorna som ju egentligen inte existerar vid uppspelning, utan hörseln skall helt enkelt luras så att upplevelsen blir att ljudkällan står mitt framför lyssnaren, men där finns ingen högtalare och således ingen ljudkälla. De två dominanta parametrarna är ITD och ILD. Respektive Högtalare som ju står fast förankrade kan endast ge upphov till en och endast en HRTF och den är helt väsensskild från den inspelade reella ljudkällans om man varit på plats. Där finns således en stor diskrepans mellan reella ljudkällor och fantomprojicerade ljudkällor.

Inspelningen skall ju kodas med något som ger upphov till att hörseln kan känna igen information hos ljudvågorna och därefter kunna avkoda ljudvågornas information. Detta innebär ett ofantligt sorteringsarbete som sker i nervsystemet så att rätt information kan slussas vidare till dess rätta platser högre upp i det centrala nervsystemet samt till rätt plats i hjärnan. Totalen blir en ljudbild som hjärnan målar upp genom dess perceptionsprocesser.

I inspelningen kan man få ljudvågorna i två punkter, en för varje kanal om det är tvåkanalsstereo. Man kan ha fler mikar och mixa ned det till två kanaler d v s som om det vore två punkter. I varsin punkt finns egentligen ingen stereofonisk information. Det är som varsin monokanal d v s två separata punkter där respektive punkt inte vet vad som finns i den andra punkten. Men om dessa två monopunkter skiljer sig från varandra så att de på ett specifikt sätt korrelerar till varandra, så kan denna korrelation lura hörseln till fantomprojicering och då har inspelningen en förutsättning uppfylld till att kunna låta bra. Denna korrelation mellan kanalerna kallas Inter Channel Correlation ICC och rätt ICC har då fångats av inspelningsteknikern med hans mikrofonplacering och möjliga nedmixning. Det är denna korrelation som är den stereofoniska kodningen och den bygger på skillnadssignal som hörseln skall extrahera. Denna ICC kan bestå av Interchannel Time Difference och Interchannel Level Difference.

I koincidensfallet utgår Interchannel Time Difference och återstoden blir Interchannel Level Difference. Blumline med korslagda åttor är ett exempel.

Med AB-mikrofonteknik så blir Interchannel Level Difference nästan noll om mikarnas avstånd från varandra är mycket mindre än deras avstånd till ljudkällan. Så är normalt fallet vid orkester och kör och solister med de flesta instrument och mindre besättningar och orgel, men ofta inte med piano. Där kan man med fördel sära mikrofonerna och sätta mikrofonerna tillräckligt nära flygeln så att förutom Interchannel Time Difference även Interchannel Level Difference kan kodas, men det tillhör undantagen i det stora hela.

(I särfallet om man spelar in med konsthuvudteknik, binaural, så har man även med HRTF och Interchannel Time Difference blir då Interaural Time Difference och Interchannel Level Difference blir då Interaural Level Difference. Detta beror till del på att Inter Channel Correlation (ICC) inte bidrar till ytterligare Inter Aural Cross Correlation (IACC) än den som finns på inspelningen eftersom man i detta fall lyssnar med hörlurar och inte via högtalare)

Ok, nu skall vi spela upp stereoinspelningen med två kanaler och med två högtalare. Som jag tidigare sagt så blir HRTF enkom från ljudvågen från respektive högtalare. Än så länge pratar jag endast om lokalisering av ljudkällor d v s om direktljudet.

Då uppstår en diskrepans mellan den verklighet man hör före mikarna som ju är reella ljudkällor och reproduktionen man hör via högtalarna hemma som skall förmedla ljudvågor som hörseln på ett och annat sätt skall lägga ihop så att fantomprojicerade ljudkällor uppfattas.

Det är i denna process som stereosystemfel gör sig gällande.

Nu har vi nästa fall som innebär den syntetiska inspelningen av populärmusik. Då existerar egentligen inte någon före mikarna situation hos flertalet instrument. Det som återstår är monitor lyssning via högtalare eller hörlurar.

En reproduktion av denna situation är således inte en reproduktion av reella ljudkällor utan det blir en reproduktion av fantomprojicerade ljudkällor d v s av det man hör vid monitorlyssning. Det betyder att reproduktionen av fantomljudkällor även sker med fantomprojicering.

Då kan man börja damma av det här med stereosystemfel igen och se om de blir samma som i fallet med återgivna reella instrument. Om de inte är samma så kan det vara läge att ha respektive högtalare för respektive återgivning. Frågan är om man ens skall ha stereosystemsfelskompensation vid återgivning av syntetisk pop som är monitorerad med två högtalare och kanske redan på mastern är kompenserad för skavanker innehållandes stereosystemfel utan att det kallas för stereosystemfelskompensation.

Det kan finnas andra sätt att med högtalare reproducera ljudhändelser på, men som jag i denna tråd inte vill gå in på. Svaret är redan i längsta laget.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2011-08-05 15:26

PerStromgren skrev:
IngOehman skrev:Min inställning är att det är UPPLEVELSER i högre grad än argument som är
nyckeln.

levelsen.
[...]

My[n]tet måste helt enkelt trilla ned, och många är så blockerade av sin egen
det hela själva.

Men alla har ju upplevt musik live ( = perfekt "hifi"), varför skulle musiken behövas höras genom en musikanläggning för att man ska förstå vad återgivningen betyder för musikupplevelsen? Jag fattar inte hur du menar.

Ja, det är märkligt, men jag tror faktiskt inte att folk fattar skillnaden. Alltså, när man lyssnar på återgiven musik så slår man på "högtalarfiltret" i hjärnan. Man är så inställd på att höra musiken att man inversar bort kanalen.

Det är först när man får höra ljudet återgivet odistorderat som man inser vad man saknar. Sen, kanske först efter en längre tids exponering för god hifi hör man skillnaden mellan det verkliga och sunkanläggningen.

Tror jag.

Det är lite lustigt, för det borde vara tvärtom, att man måste lära sig att höra bort kanalen, men det verkar inte vara så. Eller så sker det tidigt i barndomen, att man lär sig att höra bort det rum som man lyssnar på pappa i.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2011-08-05 15:49

Vogel skrev:Jag har inte orkat läsa igenom hela den här tråden på grund av den usla signal/brus-nivån - för många som vill positionera sig och för få som verkligen är intresserade av att diskutera åsikter och fakta. Så jag ber om ursäkt om jag upprepar något som redan har sagts.

Jag tillhör själv de ljudtekniker som är helt förfärade över volymmaxningskriget, och i egenskap av chefredaktör på tidningen MM - Musikermagasinet försitter jag inte ett tillfälle att påpeka hur illa det låter när man har kört över sin mix med en ångvält. Och själv har jag många gånger släppt ifrån mig en mix till mastering och fått tillbaka något som bokstavligen har fått ögonen att tåras - dock inte av välbehag, utan av att jag har suttit och kastat bort tio dagars jobb varefter någon idiot har raserat det med limiters och stereobreddare och vad det nu kan vara. (En gång mejlade jag en masteringtekniker och frågade om han kunde lägga de transienter han hade kapat i en ask och skicka tillbaka dem till mig. Jag tyckte nämligen om dem, vilket var anledningen till att de fanns i mixen. Inget svar).

Nu är jag inte helt påläst på R128 och vad det egentligen innebär, men jag tror säkert att det är ett utmärkt förslag - liksom många av de tidigare föreslagna standarderna har varit. Själv brukar jag följa Bob Katz K-System.

Problemet, som några här har varit inne på, är att även om vi som har åtminstone mer än genomsnittlig kunskap och erfarenhet av välljud tycker att det här är bra idéer, så är det ekonomiska trycket starkare för de som i slutändan bestämmer. Det vill säga, om marknaden - ofta representerad av skivbolagsdirektörer - tror att de säljer mer genom att kräva att inspelningarna ska volymmaxas, kommer de fortsätta att kräva det. Vi kan skrika oss blå om våra lyssningstester och mätningar, problemet är att de som bestämmer är rädda att vara den första som tar steget bort från volymmaxningskriget - för de kommer att se ut som praktidioter om det innebär att de ger bort fördelar till sina konkurrenter. Jag tror inte att de gör det, men det viktiga är vad de tror.

Så om R128 eller någon annan standard ska kunna fungera krävs det ett starkt incitament för alla, eller åtminstone de flesta, att följa den. Om det vore så att varje europeisk radiostation från en dag till en annan började följa denna standard är det möjligt att det skulle påverka skivbolagen att upphöra med sina krav på volymmaxning. Om EBU har en sådan pondus vet jag inte, jag är musiksnubbe och har dålig koll på broadcastvärlden.

Men den goda nyheten är att ytterligare ett starkt incitament faktiskt håller på att etablera sig redan. Det är ju så att allt mer av musiklyssnandet har flyttat över till tjänster som iTunes, Spotify och liknande. Dessa program har en funktion för att jämna ut snittnivån mellan de låtar som spelas, eftersom det är jobbigt för lyssnarna att kasta sig på volymkontrollen när de gör spellistor som blandar volymmaxat och icke volymmaxat. Såvitt jag har förstått innebär den här funktionen en viss limitering av låtar med låg snittnivå men framförallt att volymmaxade låtar helt enkelt sänks i nivå. Och här kan det börja hända grejer, för vi vet ju alla vad som händer när man jämför en volymmaxad låt med en som har en rimligare snittnivå - det blir tydligt hur illa volymmaxningen låter. Det finns alltså ett visst hopp om att iTunes- och Spotifylyssnandet kan påverka ljudkvaliteten i en positiv riktning. (Diskussionen om datakomprimerat ljud över streaming är en annan - det tror jag helt enkelt kommer att fixa sig allteftersom behovet minskar tack vare snabbare uppkopplingar).

Det som oroar mig både med detta och förslag som R128 är risken att de som sitter på pengarna istället börjar kräva att mix- och masteringtekniker ska kapa i inspelningarnas lågbas. Här ligger ju mycket av energiinnehållet, så kapar man i bas kan man få upp den upplevda snittnivån utan att det syns på nivåmätarna. Jag vet inte om man behöver bekymra sig på riktigt - kommer hiphop- och reggaepubliken att acceptera att basen försvinner? - men ändå. Och kanske är R128 så smart uträknat att det tar höjd för skillnader i basenergi.

Bästa hälsningar,
Henrik

Införandet av en standard bygger förstås på att ingen kan kringgå den när det finns en konkurrenssituation. Nu tror jag att det är såpass lyckligt att digitalradion distribueras av ett fåtal distributörer som har den pondus som behövs för att ingen ska kunna sända med högre hörnivå än de andra. Sen köper radiostationerna distribution av distributörerna och försöker de att konkurrera med en hög medelnivå kommer distributören att sänka volymen.

Jag tror också mycket på "replay gain" i mediaspelare, jag hoppas bara att implementeringarna blir bättre. För något år sedan när jag testade Spotifys implementering så blev låtarna ihoptryckta i stället och det är ju precis det man inte vill. Mediaspelarna borde i stället implementera EBU-standarden och sänka de tokmaximerade låtarna rakt av på det sätt som standarden föreskriver.

Undrar om inte det tom skulle vara ett sätt att klara den där hörselskadenormen för mediaspelare. Är det någon som har sett den, är det verkligen en toppvärdesbegränsning, eller är det bara så som de flesta väljer att implementera begränsningen?

Det där med basavskärning verkar de ha dock tänkt på. I standarden mäter man ljudnivån med Loudness units, och då väger man signalen före mätningen. Vägningsfiltret tar bort bas, så även om musiken har mycket energi där så påverkar det inte LU-måttet så mycket.

Bild

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2011-08-05 16:08

PeterSteindl:

...fast.

Oavsett om man ska återge en AB-mikad akustisk ursprungshändelse eller en studioinspelning med panorerad mono så är de ju skapade med ett medhörningssystem som bygger på en normal stereouppställning. Det är en försvinnande liten del av musikproduktionerna som är gjorda för andra konfigurationer, det finns ett litet antal inspelningar som använder 5.1 och förr fanns det väl en del "fyrkanalsinspelningar".

Så om man bortser från dem så behöver man inte alls olika anläggningar för riktiga ljudkällor och fantomer. Fantomerna bör ju rimligen uppträda i ljudbilden på samma sätt som de riktiga ljudkällorna. Må vara att panorerad mono inte kommer i närheten av en AB-mikning, och jag har ofta konfunderats över varför man inte gör bättre panpottar med lite fördröjning och huvudskugga nu när de sitter i datorn men det är ett problem med produktionen, inte kedjan. En hifikedja som utgår från akustisk till akustisk händelse funkar utmärkt även för fall utan ett akustiskt original.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2011-08-05 16:24

...så behöver man inte alls olika anläggningar för riktiga ljudkällor och
fantomer...

(Jag håller helt med Svante om att man inte behöver, eller att det ens är
önskvärt med, olika anläggningar på grund av originalets beskaffenhet*)

Men - vaddå "för riktiga ljudkällor"? (/reella ljudkällor)

När man lyssnar på tvåkalansstereofoniskt återgiven musik så finns det
bara två ljudkällor - högtalarna. Allt det andra är ju fantomprojektioner.

Eller talar ni om "sådant som från början var riktiga ljudkällor"?

Oavsett vilket så spelar det ingen roll. Varken för inspelningen eller för
uppspelningen (av inspelningen). I BÅDA fallen är det fonogrammet som
är insignalen till anläggningen, och som man vid uppspelningen behöver
dekoda - det vill säga "packa upp" ett ljudfält ifrån.

- - -

Om sedan ursprungshändelsen var akustiska instrument eller "det som
hördes i en monitorlyssning", så gör det ingen skillnad med avseende på
hur mycket fantomprojiceringar som förekommer när man lyssnar på
fonogrammet. Det är alltid "i stort sett allt" som är fantomprojicerat. Är
det från en AB-inspelning så är det precis allt, är det från en X/Y- eller en
multimono-inspelning så är det praktiskt taget allt, närmare bestämt allt
utom det som ligger deadL eller deadR.

(Vilket varit ovanligt att det dominerat sedan ping-pong-stereons dagar.)

Kort sagt - återgivningsuppgiften är egentligen enklare (både i praktiken
och filosofiskt) när det som skall återskapas är fantomljudkällorna som
hördes i ett kontrollrum.

Men oavsett vilket så skapar inte anläggningen några riktiga ljudkällor, och
trots att normer för hifi bygger på att sätta gränser för en massa objektiva
mätbarheter så är grunden till ambitionen med hifi - att nå en upplevelse.

Och att ljudbilden byggs upp/består av fantomprojektioner, det ingår ju lik-
som i det stereofoniska konceptet.

Det har ingenting att göra med frågan om hur man får in hifi (alltså att
börja reflektera över kvaliteten på deras produkter) på skivbolagens dag-
ordning. Kan vi inte ägna oss åt den frågan istället?

- - -

*Om vi inte talar om stereofoniska kontra binaurala inspelningar.

Men skälet till att anläggningarna behöver vara olika då, är ju att det är
olika standarder för registrering av ljudhändelsen (eller skapande av den),
högtalarlyssning respektive hörlurslyssning.

-----------------------------------------------------------------------------

Vogel skrev:Jag har inte orkat läsa igenom hela den här tråden på grund av den usla signal/brus-nivån - för många som vill positionera sig och för få som verkligen är intresserade av att diskutera åsikter och fakta. Så jag ber om ursäkt om jag upprepar något som redan har sagts.

Bästa hälsningar,
Henrik

Förbaskat bra inlägg!

Jag kan för övrigt lugna dig med avseende på djupbasen. Snarare är det
tvärtom nämligen - att den kan man fläska på så det står härliga till utan
att det "kostar". Vägningen tittar i huvudsak i det register där öronen är
kansliga, så båda bas och dynamik finns det utrymme för.

Den som, för att höras vill vräka på med komprimerade (och ständigt på-
gående) ljud i presensregistret, får därmot finnas sig i att detta vägs högt
och att den musiken inte kommer att få spelas starkt.

Det är en förnuftig standard.

Följer alla den så kommer det som produceras att låta ungefär lika starkt
oavsett låt och valt sound. Vill man som konsument spela något starkare
eller svagare, så får man således använda sig av volymkontrollen! :)

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2011-08-07 21:46, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-08-05 16:43

IngOehman skrev:...
Vaddå "för riktiga ljudkällor"?

När man lyssnar på tvåkalansstereofoniskt återgiven musik så finns det
bara två ljudkällor - högtalarna. Allt det andra är ju fantomprojektioner.

Eller talar ni om "sådant som från början var riktiga ljudkällor"?

- - -

Om sedan ursprungshändelsen var akustiska instrument eller "det som
hördes i en monitorlyssning", så gör det ingen skillnad med avseende på
hur mycket fantomprojiceringar som förekommer när man lyssnar på
fonogrammet. Det är alltid "i stort sett allt" som är fantomprojicerat. Är
det från en AB-inspelning så är det precis allt, är det från en X/Y- eller en
multimono-inspelning så är det allt utom det som ligger deadL eller deadR.

(Vilket varit ovanligt att det dominerat sedan ping-pong-stereons dagar.)

Kort sagt - återgivningsuppgiften är egentligen enklare (både i praktiken
och filosofiskt) när det som skall återskapas är fantomljudkällorna som
hördes i ett kontrollrum. Men oavsett vilket så skapar inte anläggningen
riktiga ljudkällor.

...
Vh, iö

Det är precis det jag skriver förutom att jag inte använder beteckningen "riktiga" ljudkällor. Jag använder beteckningen "reella" ljudkällor. Svante använder i sitt inlägg "riktiga" ljudkällor.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2011-08-05 16:47

IÖ skrev:
Jag kan för övrigt lugna dig med avseende på djupbasen. Snarare är det
tvärtom nämligen - att den kan man fläska på så det står härliga till utan
att det "kostar".

Jaha, så inom en snar framtid får vi reklamradio i infraljudsbandet volymmaxat då? :D

Det kommer absolut att övertyga...om det kan höras förståss?!?
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-08-05 17:07

men sen dog det.

Bidde det ingen poäng?

- - -

Kanske lika bra det.

...

Vh, iö

Ingvar, du blandar ihop saker och ting. Jag ställde frågan om vad som säljs i hifi-butiker och det har sin grund i att där säljs det hifi i form av hifiapparater. Det är ju denna värld som proffsen bör ha kännedom om för att kunna haka på. Om proffsens inställning är att i hifibutiker finns bara hifinördar så tror jag inte de är intresserade. Men det finns mer än hifinördar i hifibutiker. Hifi-nördar som kundkrets är en för liten kundkrets och en ointressant kundkrets att gå till mötes. Mitt råd är, fokusera på något annat än hifi-nörderi om du vill ha ut budskapet. Släng hifi-nördens polityr i soptunnan. Agera proffsigt. Tala med bönder på bönders vis och med di lärde på Latin :)

Ingvar, förstår du inte att jag har gjort mina inlägg d v s frågor som direkta svar på dina inlägg till Harryup?

Så här skriver Claes strax ovanför ditt inlägg.
Claes skrev:Harryup, som jag förstår dig menar du att inspelningstekniker bör fokusera ljudkvalitet men inte med nödvändighet behöver vara specifikt hi-fi-nördiga; alltså ungefär som jag var inne på i början av detta inlägg. Jag instämmer alltså.

Claes instämmer således med Harryup :) Claes verkar förstå. Sedan kommer ditt inlägg. Nu vänder du till det åt ett helt annat håll. Du verkar vilja ta upp frågan vad som menas med en hifi-intresserad.
IngOehman skrev:
Harryup skrev:Personligen skiter jag i hur man kan göra inspelningstekniker mer hifiintres-
serade.

Däremot vore det ju bra om dom försökte göra sitt jobb såbra att oavsett
vad som spelas in skall det bli en så bra inspelning som möjligt.

/Harryup

Nu kan man ju diskutera vad "hifi-intresserade" betyder, och det finns ju
säkert någon som anser att det betyder "intresserad av stereo-apparater".

Kanske är du en av dem?

Men jag menar ju att "hi" betyder High och att "fi" betyder fidelity, alltså
"intresserade av en hög fidelitet". Det är något helt annat. Och jag tror ju
att Claes Wettebrandt delar min uppfattning därvidlag. Det vill säga att
han talar om ljudkvalitet, och inte om att "digga apparater". (Rätta mig
om jag har fel, Claes.)

- - -

Är det då inte just att bry sig om och åstadkomma en sådan som ÄR "att
göra ett bra jobb", om man är inspelningstekniker?

Och om så är fallet tycker jag nog att Claes trådfråga om att sätta hifi på
dagordningen är i allra högsta grad relevant! Att bry sig om fideliteten ÄR
ju en förutsättning för att kunna göra ett bra jobb.

...

Vh, iö

...

Du skriver i ditt inlägg:
IngOehman skrev:...det finns ju
säkert någon som anser att det betyder "intresserad av stereo-apparater".

Kanske är du en av dem?...

Eftersom du nu är inne på apparater så ställer jag mig undrande.

Harryup skriver detta till dig.

Harryup skrev:Tolka på du, ibland blir det rätt ibland blir det fel.
Vi är väl på ett HiFi-forum där det diskuteras det mesta inklusive apparater och återgivining i hemmet. Jag vet tekniker som inte är ett dugg intresserade av det eftersom dom får mer än lagom dos på jobbet. Och gärna återställer öronen med hjälp av tystnad hemma. De har inget HiFi-intresse som dom vet om själva. Tror i prinicp ingen i proffsbranschen har förståelse för att dom skulle ha ett HiFi-intresse om dom gör sitt jobb så bra det går. HiFi-intresserade är nördar för vanliga tekniker har jag själv fått höra ett antal gånger. Vanliga massan är inte heller HiFi-intresserad, men dom kan vara intresserade av väldigt bra eller perfekt återgivning.

mvh/Harryup

Det verkar som om Harryup särskiljer på att vara hifi-intresserad kontra att vara intresserad av väldigt bra eller perfekt återgivning. Jag instämmer med Harryup. Det finns en viss diskrepans på att vara hifi-nörd och att vilja ha bra ljud.

Därefter svarar du Harryup.
IngOehman skrev:
HU skrev:Vanliga massan är inte heller HiFi-intresserad, men dom kan vara intresserade av väldigt bra eller perfekt återgivning.

Jösses!

Nåväl, jag hoppas du nu förstår vad det är Claes menar i varje fall. Även om
du inte tycker att hifi betyder hifi, så vet du nu att det finns andra som med
hifi menar just hifi, alltså hög fidelitet.

Och om du tycker att det betyder något annat så är det nog du som tolkar
och inte jag. ;)

Vh, iö

Efter dina inlägg så verkar Claes vända.

Claes skrev:Harryup (igen), jag får känslan av att du ser uttrycket ”hi-fi-intresse” som något som i första hand handlar om intresse för hi-fi-apparater medan jag (och som jag uppfattar Ingvar) efterlyser ett ökat intresse för välljud hos branschfolket. Branschfolk som ”gör sitt jobb bra” kan kanske undantas ifrån denna önskan om mer välljudsfokus, men tillräckligt många av dagens (de senaste tjugo årens) inspelningar visar tyvärr att de som ”gör sitt jobb bra” är alltför få.

Här är det ju så att "göra sitt jobb bra" är ju att göra uppdragsgivaren nöjd.

Efter detta undrade jag än mer och ställer frågan.

petersteindl skrev:Vad är en hifi-butik? Vad säljs i en sådan?

I en hifi-butik bör det säljas hifi, men vad är i så fall det?
Det lustiga var att ingen gav ett rakt svar. Ingen kunde ge något exempel på vilken vara som säljs i en hifi-butik. Jag trodde det skulle vara världens enklaste sak, men...

De i proffsvärlden jag känner är mer intresserade av vad de faktiska apparaterna kan åstadkomma. Jag upplever dem varken som hifinördar eller apparatnördar. De är intresserade av vad som går att åstadkomma som slutresultat.

Om man i det läget skall försöka dissikera begreppet hifi för proffsen samt kräva att de måste ha ett hifi-intresse så tror jag att det kommer slå bakut eftersom de ser att de har med hifi-nördar att göra. Jag tror helt enkelt inte att det är rätt angreppspunkt. Hifi-nördar nitälskar lite för mycket för att anses som rumsrena i proffsvärlden. Det är min erfarenhet.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-08-05 17:13

Ju mer jag läser i tråden ju mer känns det rätt att det är Claes - och ingen annan - som borde besvara och diskutera ämnet.

Han verkar förstå rätt bra vad som menas!
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-08-05 17:22

petersteindl skrev:Det lustiga var att ingen gav ett rakt svar. Ingen kunde ge något exempel på vilken vara som säljs i en hifi-butik. Jag trodde det skulle vara världens enklaste sak, men...

Nu måste jag få protestera :-)

Så här svarade jag tidigare, och Ingvar fyllde på:
IngOehman skrev:
Bill50x skrev:
petersteindl skrev:Vad är en hifi-butik? Vad säljs i en sådan?

HiFi-utrustning?

Man får hoppas det.

Utrustning som återger musik med hög fidelitet.

Det var väl inte meningen att man skulle börja räkna upp alla sma grejor som en hifi-butik säljer?

Men om det var det du ville ha, så...
CD-spelare
För-förstärkare
Integrerade förstärkare
Effektförstärkare
Högtalare
Pickuper
Skivspelare
Tonarmar
Kablage och kontakter
Skivfodral
Möbler
Akustikprodukter
Delningsfilter
DAT-spelare
Mp3-spelare
Media-spelare
Radioapparater
Ersättningsnålar till pickuper
Hembiosystem
Högtalarstativ
och alla andra produkter som kan behövas i en hifi-anläggning.

Nöjd nu?

/ B

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi