Moderator: Redaktörer
Svante skrev:Om hifi:
Från början var det väl ett begrepp som innebar hög trogenhet (mot originalet) dvs bra återgivning av en akustisk ursprungshändelse. Sen blev många människor intresserade av vilka apparater man skulle ha hemma för att det skulle bli så bra hifi som möjligt, man blev hifiintresserad och kanske ändrades betydelsen av ordet hifi till att vara synonymt med hifiapparaterna. Ungefär som det blev med att lyssna på "stereon".
Men det är ändå inte i konflikt med att det kan finnas hifi(-apparater) även på andra sidan fonogrammet, i studion.
Man kunde bara önska att studiorna i grunden hade ett hifiläge, att det skulle vara möjligt att göra hifiinspelningar av en akustisk ursprungshändelse. Att man ansträngde sig att komma dit. Sedan, nar man är rimligt nära det kan man börja meka med dist och kompressorer om man vill.
Hifi bör vara utgångsläget, den som skapar ljud måste kunna skapa hifiljud, tror jag, om det ska bli bra. Även om man inte spelar in stråkkvartetter.
Jag tror nämligen att det i det naturliga ljudet finns någonting behagligt, något som är genuint "bra", som man gärna vill ha med även om man använder kompressorer och gitarrdist. I en sådan "bra" inspelning är instrumenten individer, helheten låter ren och snygg även om individerna är skitiga. Gitarren får gärna dista, trummorna vara komprimerade, så länge som inte trummorna påverkar gitarren. Då blir det bara gröt och låter "dåligt" i stället.
Och hifin blir lofi.
Vad är förresten en lofibutik?
IngOehman skrev:PeterS och Harryup:
Jag väntar fortfarande på poängen.
Claes efterlyste tips om hur ljudkvaliteten skall få den roll den förtjänar i
musikproduktionsvärlden - och HU säger då att han skiter i det, och sen
börjar ni både tala om hifi-butiker och ber folk berätta vad som säljs där,
men sen dog det.
Bidde det ingen poäng?
- - -
Kanske lika bra det.
Frågan om hur hifi skall bli en aktuell fråga är mycket intressantare än en
om vad det är för apparater som säljs i hifi-butiker... (vilket jag nog tror
att alla redan vet).
Så kan vi inte återgå till den frågan?
- - -
Min inställning är att det är upplevelser i högre grad än argument som är
nyckeln. Folk jag träffat på under alla de år som jag sysslat med musik-
återgivning, har blivit intresserad av att nå en högre fidelitet, främst efter
att de, med sina egna öron, har fått uppleva vad det faktiskt kan betyda
för musik-upplevelsen.
Så även om jag nog tycker att alla viktiga frågor förtjänar att noga tänkas
igenom, således att bilden av hur allt hänger samman, hänger samman(!),
och går att resonera om (argumenten blir verklighetsförankrade) - så tror
jag ändå att nyckeln till både intresset av hifi och till att förstå poängen
med att välja en vetenskapsbaserad väg, nästan alltid går via upplevelsen.
I varje fall för dem vars intresse av fidelitet kommer av att de är musik-
intresserade.
- - -
Därför så menar jag att det är viktigt att kunna VISA alla de värden som vi
alla skulle kunna få ta del av med en bättre inställning till ljudkvalitet redan
på musikproduktionsstadiet, och det är lika viktigt att förstå att det faktiskt
inte räcker att kunna argumentera för att allting skulle bli bättre om man
gjorde annorlunda. Även ett vattentätt resonemang är meningslöst om de
som hör det inte förstår det och därför inte tror på det som sägs.
Ty, för dem som inte förstår grunderna ser ju argumenten bara ut som ett
evangelium som predikas, och många av argumenten eller alla, ser för den
som inte behärskar grundläggande fysik och är insatt i psykoakustik - bara
ut som påståenden, svåra att skilja från vad andra påstår.
De grundkunskaper som argumenten vilar på, saknas ju hos mottagaren.
Återstår gör att den som inte tror, får uppleva - för de flesta tror ju när de
själva fått höra. Och det man sedan tror på (vet!) är det även lättare att
ta till sig argumenten för. Till sist ramlar ALLA pusselbitarna på plats, och
man förstår knappt ens hur man kunde tvivla tidigare...
Mytet måste helt enkelt trilla ned, och många är så blockerade av sin egen
misstro och skepticism, att de är helt oemottagliga innan de fått uppleva
det hela själva.
Vh, iö
petersteindl skrev:Jag tycker personligen att apparatantipatin är konstig. Jag tycker inte heller att de är något nödvändigt ont. De är snarast något nödvändigt gott om de för gott med sig.
peterstenidl skrev: Begreppet hifi måste ses över och återbördas den glans det en gång hade och det handlar om hög naturtrogenhet. Natural sound. Allt annat är humbug och att gömma huvudet i sanden.
petersteindl skrev:Nu börjar vi närma oss pudelns kärna. Begreppet hifi måste ses över och återbördas den glans det en gång hade och det handlar om hög naturtrogenhet. Natural sound. Allt annat är humbug och att gömma huvudet i sanden.
En återgivningskedja består av Musikhändelseinspelning
lagring på minne
bearbetning, klippning, redigering osv
lagring på enhet som kan överföras till konsument
uppspelning av det som finns på minnet
musikhändelse.
Musikhändelsen i början och musikhändelsen på slutet bör ha så liten differens som möjligt för att natural sound med hög naturtrogenhet skall kunna gälla.
För popmusik med strävan efter eget sound gäller lite andra kriterier eftersom natural sound åsidosätts vid efterbearbetning eller redan under spelning av musikhändelsen för att skapa soundet. Då blir soundet den naturliga ingrediensen att återge.
Skillnaden består i att återge naturliga ljudkällor kontra att återge skapade fantomljudkällor. I båda fallen återges ljudkällorna som fantomljudkällor.
petersteindl skrev:Det är inte alls säkert att det är en och endast en hifianläggning som gör båda delarna bäst.
petersteindl skrev:Harryup skrev:IngOehman skrev:PeterS och Harryup:
men sen dog det.
Bidde det ingen poäng?
Nä, det säger jag inte. Varför påstår du det?
mvh/Harryup
Ingvar, läs om, tänk rätt. Tänk hårdare![]()
MvH
Peter
Harrtyp skrev:Personligen skiter jag i hur man kan göra inspelningstekniker mer hifiintres-
serade.
petersteindl skrev: Vad säljs i en hifibutik?
MvH
Peter...
...Hur beskriver man på ett enkelt sätt vad som säljs i en hifibutik. Kan det ges några exempel? Men det kanske är så enkelt att ingen på detta forum vet vad som säljs in en hifibutik...
...Man brukar ange exempel. Fortfarande ser jag inga exempel på vad som säljs i en hifiaffärTycks vara svårt.
Ga skall ge några ledtrådar.
Exempel på vad som säljs i en skoaffär är skor![]()
Exempel på vad som säljs i en livsmedelsaffär är livsmedel såsom mat, dryck, ost, frukt, bananer, päron, apelsiner, öl, smör, ägg, kött, prickig korv, räcker det?
Exempel på vad som säljs i en klädesaffär är kläder, byxor, skjortor, tröjor, strumpor.
Exempel på vad som säljs i en lampaffär är lampor, glödlampor, ljusarmaturer.
Enkla förklaringar som var och en kan förstå om man vill beskriva en speciell typ aff affär eller butik.
Vad säljs i en hifibutik?![]()
Någon som vet och som därmed kan ge exempel...
Harryup skrev:Normen gör ju att man kan fortsätta göra som man vill och då blir det säkert så, möjligen kan man släppa till nån dB till i nivå. Vill man ha soundet så kommer det ju bli så men det låter lägre på skivorna, eller hur? Så normen skyddar ju inte ifrån loudness war, bara att låta högst fördelen inte finns kvar, men sound delen finns ju kvar lik förbannat. Och ändra på sounddelen är väl lite av en annan fråga?
IngOehman skrev:Min inställning är att det är UPPLEVELSER i högre grad än argument som är
nyckeln.
Folk jag träffat på under alla de år som jag sysslat med musikåtergivning,
har blivit intresserad av att nå en högre fidelitet, främst EFTER att de, med
sina egna öron, har fått uppleva vad det faktiskt kan betyda för musikupp-
levelsen.
[...]
My[n]tet måste helt enkelt trilla ned, och många är så blockerade av sin egen
det hela själva.
Harryup skrev:Normen gör ju att man kan fortsätta göra som man vill och då blir det säkert så, möjligen kan man släppa till nån dB till i nivå. Vill man ha soundet så kommer det ju bli så men det låter lägre på skivorna, eller hur?
Harryup skrev:Så normen skyddar ju inte ifrån loudness war, bara att låta högst fördelen inte finns kvar, men sound delen finns ju kvar lik förbannat. Och ändra på sounddelen är väl lite av en annan fråga?
IngOehman skrev:- - -
Min inställning är att det är UPPLEVELSER i högre grad än argument som är
nyckeln.
levelsen.
Så även om jag nog tycker att alla viktiga frågor förtjänar att noga tänkas
igenom, således att bilden av hur allt hänger samman, hänger samman(!),
och går att resonera om (argumenten blir verklighetsförankrade) - så tror
jag ändå att nyckeln till både intresset av hifi och till att förstå poängen
med att välja en vetenskapsbaserad väg, nästan alltid går via upplevelsen.
I varje fall för dem vars intresse av fidelitet kommer av att de är musik-
intresserade.
IngOehman skrev:Myntet måste helt enkelt trilla ned, och många är så blockerade av sin egen misstro och skepticism, att de är helt oemottagliga innan de fått uppleva det hela själva.
Svante skrev:petersteindl skrev:Nu börjar vi närma oss pudelns kärna. Begreppet hifi måste ses över och återbördas den glans det en gång hade och det handlar om hög naturtrogenhet. Natural sound. Allt annat är humbug och att gömma huvudet i sanden.
lagring på minne
musikhändelse.
Musikhändelsen i början och musikhändelsen på slutet bör ha så liten differens som möjligt för att natural sound med hög naturtrogenhet skall kunna gälla.
För popmusik med strävan efter eget sound gäller lite andra kriterier eftersom natural sound åsidosätts vid efterbearbetning eller redan under spelning av musikhändelsen för att skapa soundet. Då blir soundet den naturliga ingrediensen att återge.
Skillnaden består i att återge naturliga ljudkällor kontra att återge skapade fantomljudkällor. I båda fallen återges ljudkällorna som fantomljudkällor.
Jag höll med dig ända hit. Hur du sen kom fram till det följande begriper jag inte. Du har ju just argumenterat för att det är samma anläggning (som dessutom är hifi) som ska återge en akustisk ursprungshändelse som en popproduktion. Ändå skriver du detta:petersteindl skrev:Det är inte alls säkert att det är en och endast en hifianläggning som gör båda delarna bäst.
IngOehman skrev:Men jag tycker igen att vi driver bort från trådfrågan - hur hifi skall
sättas på dagordningen! Vad är det som måste till för att de som
skapar musiken skall börja bry sig om ljudkvalitetsaspekterna igen.
Svante skrev:petersteindl skrev:Nu börjar vi närma oss pudelns kärna. Begreppet hifi måste ses över och återbördas den glans det en gång hade och det handlar om hög naturtrogenhet. Natural sound. Allt annat är humbug och att gömma huvudet i sanden.
lagring på minne
musikhändelse.
Jag höll med dig ända hit. Hur du sen kom fram till det följande begriper jag inte. Du har ju just argumenterat för att det är samma anläggning (som dessutom är hifi) som ska återge en akustisk ursprungshändelse som en popproduktion. Ändå skriver du detta:petersteindl skrev:Det är inte alls säkert att det är en och endast en hifianläggning som gör båda delarna bäst.
PerStromgren skrev:IngOehman skrev:Min inställning är att det är UPPLEVELSER i högre grad än argument som är
nyckeln.
levelsen.
[...]
My[n]tet måste helt enkelt trilla ned, och många är så blockerade av sin egen
det hela själva.
Men alla har ju upplevt musik live ( = perfekt "hifi"), varför skulle musiken behövas höras genom en musikanläggning för att man ska förstå vad återgivningen betyder för musikupplevelsen? Jag fattar inte hur du menar.
Vogel skrev:Jag har inte orkat läsa igenom hela den här tråden på grund av den usla signal/brus-nivån - för många som vill positionera sig och för få som verkligen är intresserade av att diskutera åsikter och fakta. Så jag ber om ursäkt om jag upprepar något som redan har sagts.
Jag tillhör själv de ljudtekniker som är helt förfärade över volymmaxningskriget, och i egenskap av chefredaktör på tidningen MM - Musikermagasinet försitter jag inte ett tillfälle att påpeka hur illa det låter när man har kört över sin mix med en ångvält. Och själv har jag många gånger släppt ifrån mig en mix till mastering och fått tillbaka något som bokstavligen har fått ögonen att tåras - dock inte av välbehag, utan av att jag har suttit och kastat bort tio dagars jobb varefter någon idiot har raserat det med limiters och stereobreddare och vad det nu kan vara. (En gång mejlade jag en masteringtekniker och frågade om han kunde lägga de transienter han hade kapat i en ask och skicka tillbaka dem till mig. Jag tyckte nämligen om dem, vilket var anledningen till att de fanns i mixen. Inget svar).
Nu är jag inte helt påläst på R128 och vad det egentligen innebär, men jag tror säkert att det är ett utmärkt förslag - liksom många av de tidigare föreslagna standarderna har varit. Själv brukar jag följa Bob Katz K-System.
Problemet, som några här har varit inne på, är att även om vi som har åtminstone mer än genomsnittlig kunskap och erfarenhet av välljud tycker att det här är bra idéer, så är det ekonomiska trycket starkare för de som i slutändan bestämmer. Det vill säga, om marknaden - ofta representerad av skivbolagsdirektörer - tror att de säljer mer genom att kräva att inspelningarna ska volymmaxas, kommer de fortsätta att kräva det. Vi kan skrika oss blå om våra lyssningstester och mätningar, problemet är att de som bestämmer är rädda att vara den första som tar steget bort från volymmaxningskriget - för de kommer att se ut som praktidioter om det innebär att de ger bort fördelar till sina konkurrenter. Jag tror inte att de gör det, men det viktiga är vad de tror.
Så om R128 eller någon annan standard ska kunna fungera krävs det ett starkt incitament för alla, eller åtminstone de flesta, att följa den. Om det vore så att varje europeisk radiostation från en dag till en annan började följa denna standard är det möjligt att det skulle påverka skivbolagen att upphöra med sina krav på volymmaxning. Om EBU har en sådan pondus vet jag inte, jag är musiksnubbe och har dålig koll på broadcastvärlden.
Men den goda nyheten är att ytterligare ett starkt incitament faktiskt håller på att etablera sig redan. Det är ju så att allt mer av musiklyssnandet har flyttat över till tjänster som iTunes, Spotify och liknande. Dessa program har en funktion för att jämna ut snittnivån mellan de låtar som spelas, eftersom det är jobbigt för lyssnarna att kasta sig på volymkontrollen när de gör spellistor som blandar volymmaxat och icke volymmaxat. Såvitt jag har förstått innebär den här funktionen en viss limitering av låtar med låg snittnivå men framförallt att volymmaxade låtar helt enkelt sänks i nivå. Och här kan det börja hända grejer, för vi vet ju alla vad som händer när man jämför en volymmaxad låt med en som har en rimligare snittnivå - det blir tydligt hur illa volymmaxningen låter. Det finns alltså ett visst hopp om att iTunes- och Spotifylyssnandet kan påverka ljudkvaliteten i en positiv riktning. (Diskussionen om datakomprimerat ljud över streaming är en annan - det tror jag helt enkelt kommer att fixa sig allteftersom behovet minskar tack vare snabbare uppkopplingar).
Det som oroar mig både med detta och förslag som R128 är risken att de som sitter på pengarna istället börjar kräva att mix- och masteringtekniker ska kapa i inspelningarnas lågbas. Här ligger ju mycket av energiinnehållet, så kapar man i bas kan man få upp den upplevda snittnivån utan att det syns på nivåmätarna. Jag vet inte om man behöver bekymra sig på riktigt - kommer hiphop- och reggaepubliken att acceptera att basen försvinner? - men ändå. Och kanske är R128 så smart uträknat att det tar höjd för skillnader i basenergi.
Bästa hälsningar,
Henrik

Vogel skrev:Jag har inte orkat läsa igenom hela den här tråden på grund av den usla signal/brus-nivån - för många som vill positionera sig och för få som verkligen är intresserade av att diskutera åsikter och fakta. Så jag ber om ursäkt om jag upprepar något som redan har sagts.
Jag tillhör själv de ljudtekniker som är helt förfärade över volymmaxningskriget, och i egenskap av chefredaktör på tidningen MM - Musikermagasinet försitter jag inte ett tillfälle att påpeka hur illa det låter när man har kört över sin mix med en ångvält. Och själv har jag många gånger släppt ifrån mig en mix till mastering och fått tillbaka något som bokstavligen har fått ögonen att tåras - dock inte av välbehag, utan av att jag har suttit och kastat bort tio dagars jobb varefter någon idiot har raserat det med limiters och stereobreddare och vad det nu kan vara. (En gång mejlade jag en masteringtekniker och frågade om han kunde lägga de transienter han hade kapat i en ask och skicka tillbaka dem till mig. Jag tyckte nämligen om dem, vilket var anledningen till att de fanns i mixen. Inget svar).
Nu är jag inte helt påläst på R128 och vad det egentligen innebär, men jag tror säkert att det är ett utmärkt förslag - liksom många av de tidigare föreslagna standarderna har varit. Själv brukar jag följa Bob Katz K-System.
Problemet, som några här har varit inne på, är att även om vi som har åtminstone mer än genomsnittlig kunskap och erfarenhet av välljud tycker att det här är bra idéer, så är det ekonomiska trycket starkare för de som i slutändan bestämmer. Det vill säga, om marknaden - ofta representerad av skivbolagsdirektörer - tror att de säljer mer genom att kräva att inspelningarna ska volymmaxas, kommer de fortsätta att kräva det. Vi kan skrika oss blå om våra lyssningstester och mätningar, problemet är att de som bestämmer är rädda att vara den första som tar steget bort från volymmaxningskriget - för de kommer att se ut som praktidioter om det innebär att de ger bort fördelar till sina konkurrenter. Jag tror inte att de gör det, men det viktiga är vad de tror.
Så om R128 eller någon annan standard ska kunna fungera krävs det ett starkt incitament för alla, eller åtminstone de flesta, att följa den. Om det vore så att varje europeisk radiostation från en dag till en annan började följa denna standard är det möjligt att det skulle påverka skivbolagen att upphöra med sina krav på volymmaxning. Om EBU har en sådan pondus vet jag inte, jag är musiksnubbe och har dålig koll på broadcastvärlden.
Men den goda nyheten är att ytterligare ett starkt incitament faktiskt håller på att etablera sig redan. Det är ju så att allt mer av musiklyssnandet har flyttat över till tjänster som iTunes, Spotify och liknande. Dessa program har en funktion för att jämna ut snittnivån mellan de låtar som spelas, eftersom det är jobbigt för lyssnarna att kasta sig på volymkontrollen när de gör spellistor som blandar volymmaxat och icke volymmaxat. Såvitt jag har förstått innebär den här funktionen en viss limitering av låtar med låg snittnivå men framförallt att volymmaxade låtar helt enkelt sänks i nivå. Och här kan det börja hända grejer, för vi vet ju alla vad som händer när man jämför en volymmaxad låt med en som har en rimligare snittnivå - det blir tydligt hur illa volymmaxningen låter. Det finns alltså ett visst hopp om att iTunes- och Spotifylyssnandet kan påverka ljudkvaliteten i en positiv riktning. (Diskussionen om datakomprimerat ljud över streaming är en annan - det tror jag helt enkelt kommer att fixa sig allteftersom behovet minskar tack vare snabbare uppkopplingar).
Det som oroar mig både med detta och förslag som R128 är risken att de som sitter på pengarna istället börjar kräva att mix- och masteringtekniker ska kapa i inspelningarnas lågbas. Här ligger ju mycket av energiinnehållet, så kapar man i bas kan man få upp den upplevda snittnivån utan att det syns på nivåmätarna. Jag vet inte om man behöver bekymra sig på riktigt - kommer hiphop- och reggaepubliken att acceptera att basen försvinner? - men ändå. Och kanske är R128 så smart uträknat att det tar höjd för skillnader i basenergi.
Bästa hälsningar,
Henrik
IngOehman skrev:...
Vaddå "för riktiga ljudkällor"?
När man lyssnar på tvåkalansstereofoniskt återgiven musik så finns det
bara två ljudkällor - högtalarna. Allt det andra är ju fantomprojektioner.
Eller talar ni om "sådant som från början var riktiga ljudkällor"?
- - -
Om sedan ursprungshändelsen var akustiska instrument eller "det som
hördes i en monitorlyssning", så gör det ingen skillnad med avseende på
hur mycket fantomprojiceringar som förekommer när man lyssnar på
fonogrammet. Det är alltid "i stort sett allt" som är fantomprojicerat. Är
det från en AB-inspelning så är det precis allt, är det från en X/Y- eller en
multimono-inspelning så är det allt utom det som ligger deadL eller deadR.
(Vilket varit ovanligt att det dominerat sedan ping-pong-stereons dagar.)
Kort sagt - återgivningsuppgiften är egentligen enklare (både i praktiken
och filosofiskt) när det som skall återskapas är fantomljudkällorna som
hördes i ett kontrollrum. Men oavsett vilket så skapar inte anläggningen
riktiga ljudkällor.
...
Vh, iö
Jag kan för övrigt lugna dig med avseende på djupbasen. Snarare är det
tvärtom nämligen - att den kan man fläska på så det står härliga till utan
att det "kostar".
IngOehman skrev:PeterS och Harryup:
men sen dog det.
Bidde det ingen poäng?
- - -
Kanske lika bra det.
...
Vh, iö
Claes skrev:Harryup, som jag förstår dig menar du att inspelningstekniker bör fokusera ljudkvalitet men inte med nödvändighet behöver vara specifikt hi-fi-nördiga; alltså ungefär som jag var inne på i början av detta inlägg. Jag instämmer alltså.
IngOehman skrev:Harryup skrev:Personligen skiter jag i hur man kan göra inspelningstekniker mer hifiintres-
serade.
Däremot vore det ju bra om dom försökte göra sitt jobb såbra att oavsett
vad som spelas in skall det bli en så bra inspelning som möjligt.
/Harryup
Nu kan man ju diskutera vad "hifi-intresserade" betyder, och det finns ju
säkert någon som anser att det betyder "intresserad av stereo-apparater".
Kanske är du en av dem?
Men jag menar ju att "hi" betyder High och att "fi" betyder fidelity, alltså
"intresserade av en hög fidelitet". Det är något helt annat. Och jag tror ju
att Claes Wettebrandt delar min uppfattning därvidlag. Det vill säga att
han talar om ljudkvalitet, och inte om att "digga apparater". (Rätta mig
om jag har fel, Claes.)
- - -
Är det då inte just att bry sig om och åstadkomma en sådan som ÄR "att
göra ett bra jobb", om man är inspelningstekniker?
Och om så är fallet tycker jag nog att Claes trådfråga om att sätta hifi på
dagordningen är i allra högsta grad relevant! Att bry sig om fideliteten ÄR
ju en förutsättning för att kunna göra ett bra jobb.
...
Vh, iö
...
IngOehman skrev:...det finns ju
säkert någon som anser att det betyder "intresserad av stereo-apparater".
Kanske är du en av dem?...
Harryup skrev:Tolka på du, ibland blir det rätt ibland blir det fel.
Vi är väl på ett HiFi-forum där det diskuteras det mesta inklusive apparater och återgivining i hemmet. Jag vet tekniker som inte är ett dugg intresserade av det eftersom dom får mer än lagom dos på jobbet. Och gärna återställer öronen med hjälp av tystnad hemma. De har inget HiFi-intresse som dom vet om själva. Tror i prinicp ingen i proffsbranschen har förståelse för att dom skulle ha ett HiFi-intresse om dom gör sitt jobb så bra det går. HiFi-intresserade är nördar för vanliga tekniker har jag själv fått höra ett antal gånger. Vanliga massan är inte heller HiFi-intresserad, men dom kan vara intresserade av väldigt bra eller perfekt återgivning.
mvh/Harryup
IngOehman skrev:HU skrev:Vanliga massan är inte heller HiFi-intresserad, men dom kan vara intresserade av väldigt bra eller perfekt återgivning.
Jösses!
Nåväl, jag hoppas du nu förstår vad det är Claes menar i varje fall. Även om
du inte tycker att hifi betyder hifi, så vet du nu att det finns andra som med
hifi menar just hifi, alltså hög fidelitet.
Och om du tycker att det betyder något annat så är det nog du som tolkar
och inte jag.
Vh, iö
Claes skrev:Harryup (igen), jag får känslan av att du ser uttrycket ”hi-fi-intresse” som något som i första hand handlar om intresse för hi-fi-apparater medan jag (och som jag uppfattar Ingvar) efterlyser ett ökat intresse för välljud hos branschfolket. Branschfolk som ”gör sitt jobb bra” kan kanske undantas ifrån denna önskan om mer välljudsfokus, men tillräckligt många av dagens (de senaste tjugo årens) inspelningar visar tyvärr att de som ”gör sitt jobb bra” är alltför få.
petersteindl skrev:Vad är en hifi-butik? Vad säljs i en sådan?
petersteindl skrev:Det lustiga var att ingen gav ett rakt svar. Ingen kunde ge något exempel på vilken vara som säljs i en hifi-butik. Jag trodde det skulle vara världens enklaste sak, men...
IngOehman skrev:Bill50x skrev:petersteindl skrev:Vad är en hifi-butik? Vad säljs i en sådan?
HiFi-utrustning?
Man får hoppas det.
Utrustning som återger musik med hög fidelitet.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 23 gäster