Ragnwald skrev:Innivån på dsp:n är justerbar.
Du syftar på gain som du ställer i mjukvaran? Den står på noll.
Moderator: Redaktörer
schmutziger skrev:rikkitikkitavi skrev:snart är protoborden på nya i/o för dcx2496 klar då skall vi se om det blir vettiga brusnivåer.
Blir det någon slags demo på den!?![]()
Jag kan ta med mig minidsp för jämförelse isf!
ps ville du ha mina galler?
adzer skrev:Har du 0.9V versionen och du matar den med en cd spelare som normalt ger 2V så kan du ge dig på att ingången distar. Så gör som ragnwald skriver och sänk ingångsgainen.
Aerob skrev:adzer skrev:Har du 0.9V versionen och du matar den med en cd spelare som normalt ger 2V så kan du ge dig på att ingången distar. Så gör som ragnwald skriver och sänk ingångsgainen.
Som sagt, förförstärkare eller hörlursutgången på min macbook gör ingen skillnad.
Inte ens vid låg volym på macbooken. Ska dock testa vid tillfälle. Skulle det visa
sig fungera så är det ju kvickt gjort att modda från RevA till RevB.
adzer skrev:Aerob skrev:adzer skrev:Har du 0.9V versionen och du matar den med en cd spelare som normalt ger 2V så kan du ge dig på att ingången distar. Så gör som ragnwald skriver och sänk ingångsgainen.
Som sagt, förförstärkare eller hörlursutgången på min macbook gör ingen skillnad.
Inte ens vid låg volym på macbooken. Ska dock testa vid tillfälle. Skulle det visa
Sänker du nivån från källan, i detta fallet datorn, utan någon lycka så borde det inte vara det som är problemet nej.
Om du sänker tillräckligt mycket då dvs.
Aerob skrev:adzer skrev:Aerob skrev:adzer skrev:Har du 0.9V versionen och du matar den med en cd spelare som normalt ger 2V så kan du ge dig på att ingången distar. Så gör som ragnwald skriver och sänk ingångsgainen.
Sänker du nivån från källan, i detta fallet datorn, utan någon lycka så borde det inte vara det som är problemet nej.
Om du sänker tillräckligt mycket då dvs.
Precis så resonerar jag. När jag har energi ska jag försöka undersöka saken lite noggrannare.
Nefilim skrev:Nu har jag efter många om och men, samt en massa svordomar
fått ett någorlunda grepp om det hela. Har enbart EQ:at under 200Hz,
och med hörseln till hjälp fått det att låta rätt ok. Förvånad över vad
denna lilla pryl kan åstadkomma. Ska få hit en kompis med mäturustning
framöver för att mäta upp rummet, så det blir mer korrekta inställningar.
Men jag är imponerad över kvalitesskillnaderna i lågbasen. Mycket snabbar,
torrare och djupare, då EQ:ade upp basen under 30Hz. Även pucklar som jag
varit medveten om har jag dragit ned. Kul.
Ragnwald skrev:kasper skrev:De verkar ha bytt design på minidsp-in-a-box:
Klä lådan invändigt med folie och anslut mot dspjord, så blir lådan avskärmande också.
kasper skrev:Ragnwald skrev:kasper skrev:De verkar ha bytt design på minidsp-in-a-box:
Klä lådan invändigt med folie och anslut mot dspjord, så blir lådan avskärmande också.
Tack för tipset! Iofs ligger inte kortet dikt an mot lådan, utan sitter fäst med samma sorts skruvfästen som man använder för att fästa moderkort på. Men det kanske kan vara en bra idé ändå...?
/G
adzer skrev:kasper skrev:Ragnwald skrev:kasper skrev:De verkar ha bytt design på minidsp-in-a-box:
Tack för tipset! Iofs ligger inte kortet dikt an mot lådan, utan sitter fäst med samma sorts skruvfästen som man använder för att fästa moderkort på. Men det kanske kan vara en bra idé ändå...?
/G
Folien är till för att skärma av från yttre strålning. Därför måste samtliga väggar vara helt täckta med överlappande skarvar och sedan kopplad till jord.
Kortet kan inte ligga emot folien då denna leder ström och kommer kortsluta kortet isf. Så bra att den sitter på distanser.
adzer skrev:Ja trälådan var bra, men utan skärmning riskerar du att få störningar.
Det finns självhäftande folie att köpa som det bara är att klistra på.
kasper skrev:adzer skrev:Ja trälådan var bra, men utan skärmning riskerar du att få störningar.
Tackar! Nu när jag redan blottat min okunskap, kan jag ju lika gärna fråga på. Vad tror ni är bästa/enklaste kopplingen till jord på kortet? Funkar det ex att använda en av jordpinnarna på en av kortets USB-kontakter?
/G
Glebster skrev:kasper skrev:adzer skrev:Ja trälådan var bra, men utan skärmning riskerar du att få störningar.
Tackar! Nu när jag redan blottat min okunskap, kan jag ju lika gärna fråga på. Vad tror ni är bästa/enklaste kopplingen till jord på kortet? Funkar det ex att använda en av jordpinnarna på en av kortets USB-kontakter?
/G
Matar du miniDSPn från en dator eller från ett vägguttag via trafo?
Nefilim skrev:kasper skrev:
Det enda jag undrar över är hur jag kopplar om från 2Vrms till 0.9Vrms på ingången. Manualen ger inga ledstrådar.
Sitter det inte två jumpers för ändamålet på kortet?
kasper skrev:Nå, angående avskärmningen som Ragnwald så förtjänstfullt påpekade för mig, passade jag på att ställa frågan till minidspsupporten. Här är svaret jag fick:
"The grounding of the unit was made as per AES48 which gives instruction on how to layout the shield with the chassis. In your case, the easiest is to provide grounding to the input DC connector then provide Earthing (i.e.from your Earth) to the enclosure (i.e. chassis ground).
If you put some metallic standoffs between your chassis and your board (metal spacers), no need to worry. Everything is already taken care on the layout. If you don't put metallic standoffs for all holes of the enclosure, then make sure you at least put some for the front and rear (important for the grounding)"
Jag ska villigt erkänna att jag inte helt förstår innebörden, eftersom jag har svårt att förstå skillnaden mellan "Ground'2 och "Earth".
Till slut valde jag att byta ut min lilla trälåda mot en gammal dvdspelare, med mer plats. Dsp:n blir ganska varm, så jag tyckte det verkade vettigt. Jag har satt kontakter mellan distanserna och chassiet (eftersom distanserna sitter i en träplatta, då det saknades hål i botten på DVD:n).
Om någon vänlig själ skulle kunna förklara, i praktiken, vad första stycket innebär, skulle jag bli mycket tacksam, Men minidsp:n fungerar fint som det är nu. Tack för uppmuntran/uppfostran,![]()
/G
bomellberg skrev:kasper skrev:Nå, angående avskärmningen som Ragnwald så förtjänstfullt påpekade för mig, passade jag på att ställa frågan till minidspsupporten. Här är svaret jag fick:
"The grounding of the unit was made as per AES48 which gives instruction on how to layout the shield with the chassis. In your case, the easiest is to provide grounding to the input DC connector then provide Earthing (i.e.from your Earth) to the enclosure (i.e. chassis ground).
If you put some metallic standoffs between your chassis and your board (metal spacers), no need to worry. Everything is already taken care on the layout. If you don't put metallic standoffs for all holes of the enclosure, then make sure you at least put some for the front and rear (important for the grounding)"
Jag ska villigt erkänna att jag inte helt förstår innebörden, eftersom jag har svårt att förstå skillnaden mellan "Ground'2 och "Earth".
Till slut valde jag att byta ut min lilla trälåda mot en gammal dvdspelare, med mer plats. Dsp:n blir ganska varm, så jag tyckte det verkade vettigt. Jag har satt kontakter mellan distanserna och chassiet (eftersom distanserna sitter i en träplatta, då det saknades hål i botten på DVD:n).
Om någon vänlig själ skulle kunna förklara, i praktiken, vad första stycket innebär, skulle jag bli mycket tacksam, Men minidsp:n fungerar fint som det är nu. Tack för uppmuntran/uppfostran,![]()
/G
Jo, serru, så här ligger det till:
miniDSP har försett hålen där du placerar dina distanser med kontakt mot sitt jordplan på kretskorten. Det borde du kunna se om du studerar kortet vid dessa hål.
På så sätt behöver du bara koppla jord (minuspolen på dc-kontakten) till ditt chassie, eftersom distanserna tar hand om kopplingen mot jordplanet på kortet.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 243 gäster