MiniDSP - En liten DSP helt enkelt

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2011-08-05 21:28

Ragnwald skrev:Innivån på dsp:n är justerbar.

Du syftar på gain som du ställer i mjukvaran? Den står på noll.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-08-05 22:03

Jopp, ställ ner gain och testa igen.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2011-08-05 22:06

schmutziger skrev:
rikkitikkitavi skrev:snart är protoborden på nya i/o för dcx2496 klar då skall vi se om det blir vettiga brusnivåer.

Blir det någon slags demo på den!? :P
Jag kan ta med mig minidsp för jämförelse isf!
ps ville du ha mina galler?

aj såg det precis. schysst att tänka på mig. har precis beställt på ljudia så jag tror jag klarar
mig. återkommer om.så inte är fallet.

låt mig först testa ut kretsen så återkommer jag om demo. hösten är rätt tajt som det ser ut nu
med många projekt... (barn+flytt är de större så jag känner en viss tidspress att bli klar :)

när det stabiliserat sig bör det gå att få till lite demo :)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-08-05 22:07

Har du 0.9V versionen och du matar den med en cd spelare som normalt ger 2V så kan du ge dig på att ingången distar. Så gör som ragnwald skriver och sänk ingångsgainen.

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2011-08-05 23:05

adzer skrev:Har du 0.9V versionen och du matar den med en cd spelare som normalt ger 2V så kan du ge dig på att ingången distar. Så gör som ragnwald skriver och sänk ingångsgainen.

Som sagt, förförstärkare eller hörlursutgången på min macbook gör ingen skillnad.
Inte ens vid låg volym på macbooken. Ska dock testa vid tillfälle. Skulle det visa
sig fungera så är det ju kvickt gjort att modda från RevA till RevB.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-08-05 23:07

Aerob skrev:
adzer skrev:Har du 0.9V versionen och du matar den med en cd spelare som normalt ger 2V så kan du ge dig på att ingången distar. Så gör som ragnwald skriver och sänk ingångsgainen.

Som sagt, förförstärkare eller hörlursutgången på min macbook gör ingen skillnad.
Inte ens vid låg volym på macbooken. Ska dock testa vid tillfälle. Skulle det visa

Sänker du nivån från källan, i detta fallet datorn, utan någon lycka så borde det inte vara det som är problemet nej.
Om du sänker tillräckligt mycket då dvs.

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2011-08-05 23:09

adzer skrev:
Aerob skrev:

Sänker du nivån från källan, i detta fallet datorn, utan någon lycka så borde det inte vara det som är problemet nej.

Precis så resonerar jag. När jag har energi ska jag försöka undersöka saken lite noggrannare.

Användarvisningsbild
olof

Inläggav olof » 2011-08-06 02:07

Fråga:
Hade tänkte å ge mig på en högtalarprojekt och har lite gamla grejer stående och då slog det mig att minidsp kanske går att nyttja för att göra det enkelt och billigt.
Kan man koppla Pioneer 668 direkt till 2*MiniDSP(med 4way plugin) för att sedan gå vidare till en hemmabioförstärkare med 7.1 ext. input och där nyttja front, surr och surr back för ett par 3 vägs huvudhögtalare och sedan bara ta en Y-kontakt och summera de sista utgångarna på MiniDSP och köra in dem på ext in .1?
Funderingarna gäller främst om signalnivåerna räcker till och om det funkar att bara slå ihop ett par sladdar som potentiellt kan ha olika signaler. Eller är det så att center och sub ingångarna på hemmabioförstärkare är helt ofiltrerade så att det går att att använda dem till respektive kanal? Hade alltså tänkt att nyttja preout på dessa två kanaler och dra dem vidare till ett separat slutsteg men samtidigt kunna nyttja master volymen.
ett bra rum!

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2011-08-06 12:27

Aerob skrev:
adzer skrev:
Aerob skrev:

Precis så resonerar jag. När jag har energi ska jag försöka undersöka saken lite noggrannare.

Har du möjlighet att byta eller låna någon annans miniDSP ger det ju snabbt svar på frågan om det är den eller systemet i övrigt som "strular".

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2011-08-07 14:55

Nu har jag efter många om och men, samt en massa svordomar
fått ett någorlunda grepp om det hela. Har enbart EQ:at under 200Hz,
och med hörseln till hjälp fått det att låta rätt ok. Förvånad över vad
denna lilla pryl kan åstadkomma. Ska få hit en kompis med mäturustning
framöver för att mäta upp rummet, så det blir mer korrekta inställningar.

Men jag är imponerad över kvalitesskillnaderna i lågbasen. Mycket snabbar,
torrare och djupare, då EQ:ade upp basen under 30Hz. Även pucklar som jag
varit medveten om har jag dragit ned. Kul. :)
Mitt minne är blott ett minne numera.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2011-08-07 14:59

Nefilim skrev:Nu har jag efter många om och men, samt en massa svordomar
fått ett någorlunda grepp om det hela. Har enbart EQ:at under 200Hz,
och med hörseln till hjälp fått det att låta rätt ok. Förvånad över vad
denna lilla pryl kan åstadkomma. Ska få hit en kompis med mäturustning
framöver för att mäta upp rummet, så det blir mer korrekta inställningar.

Men jag är imponerad över kvalitesskillnaderna i lågbasen. Mycket snabbar,
torrare och djupare, då EQ:ade upp basen under 30Hz. Även pucklar som jag
varit medveten om har jag dragit ned. Kul. :)

Nu har du bara krafsat på ytan vänt bara när mätningar kommer i gång så kan du se hur fantastisk maniken är .

Användarvisningsbild
kasper

Inläggav kasper » 2011-08-08 23:05

De verkar ha bytt design på minidsp-in-a-box :D :

Bild

Bild

Bild

...30 minuter med en gammal besticklåda och en Schweizerkniv...

/G
Senast redigerad av kasper 2011-08-08 23:09, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-08-08 23:07

minidsp:n är inte så mini lägre ^^

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-08-09 00:31

kasper skrev:De verkar ha bytt design på minidsp-in-a-box :D :

Klä lådan invändigt med folie och anslut mot dspjord, så blir lådan avskärmande också.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
kasper

Inläggav kasper » 2011-08-09 00:47

Ragnwald skrev:

Klä lådan invändigt med folie och anslut mot dspjord, så blir lådan avskärmande också.

Tack för tipset! Iofs ligger inte kortet dikt an mot lådan, utan sitter fäst med samma sorts skruvfästen som man använder för att fästa moderkort på. Men det kanske kan vara en bra idé ändå...?

/G

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-08-09 01:07

kasper skrev:
Ragnwald skrev:

Tack för tipset! Iofs ligger inte kortet dikt an mot lådan, utan sitter fäst med samma sorts skruvfästen som man använder för att fästa moderkort på. Men det kanske kan vara en bra idé ändå...?

/G

Folien är till för att skärma av från yttre strålning. Därför måste samtliga väggar vara helt täckta med överlappande skarvar och sedan kopplad till jord.

Kortet kan inte ligga emot folien då denna leder ström och kommer kortsluta kortet isf. Så bra att den sitter på distanser.

Användarvisningsbild
kasper

Inläggav kasper » 2011-08-09 01:17

adzer skrev:
kasper skrev:
Ragnwald skrev:

/G

Folien är till för att skärma av från yttre strålning. Därför måste samtliga väggar vara helt täckta med överlappande skarvar och sedan kopplad till jord.

Kortet kan inte ligga emot folien då denna leder ström och kommer kortsluta kortet isf. Så bra att den sitter på distanser.

Ah, ja men då klarnar det i min otekniska lilla hjärna. :)
Ska överväga avskärmning, blir bra pyssel när kvällarna blir mörkare...för jag tycker iden var rätt bra ändå, med en lite anspråkslös trälådda.

/G

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-08-09 01:27

Ja trälådan var bra, men utan skärmning riskerar du att få störningar.
Det finns självhäftande folie att köpa som det bara är att klistra på.

Användarvisningsbild
kasper

Inläggav kasper » 2011-08-09 10:31

adzer skrev:Ja trälådan var bra, men utan skärmning riskerar du att få störningar.

Tackar! Nu när jag redan blottat min okunskap, kan jag ju lika gärna fråga på. Vad tror ni är bästa/enklaste kopplingen till jord på kortet? Funkar det ex att använda en av jordpinnarna på en av kortets USB-kontakter?

/G

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-08-09 11:17

Den frågan vågar jag inte svara på utan att sätta mig in i hur dsp kortet fungerar lite närmare. Har bara snabbt kollat lite på deras hemsida så vill inte ge ett felaktigt svar. usb vet jag inte om jag skulle använda dock.
Finns det ingen almän jord från strömkällan?

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2011-08-09 11:23

kasper skrev:
adzer skrev:Ja trälådan var bra, men utan skärmning riskerar du att få störningar.

Tackar! Nu när jag redan blottat min okunskap, kan jag ju lika gärna fråga på. Vad tror ni är bästa/enklaste kopplingen till jord på kortet? Funkar det ex att använda en av jordpinnarna på en av kortets USB-kontakter?

/G

Matar du miniDSPn från en dator eller från ett vägguttag via trafo?

Användarvisningsbild
kasper

Inläggav kasper » 2011-08-09 13:27

Glebster skrev:
kasper skrev:

/G

Matar du miniDSPn från en dator eller från ett vägguttag via trafo?

2x8:an som jag har kan bara matas via trafo (12Vdc), så det gör jag :D
Alltså, jag antar att sånt här är självklart för den som vet, men tyvärr tillhör jag inte den skaran. Tacksam för alla råd om hur jag hittar minidsp-jorden...
/G

Användarvisningsbild
kasper

Inläggav kasper » 2011-08-10 15:09

Nå, hursomhelst så gillar jag verkligen 2x8:an. Programvaran är, om inte annat, betydligt snabbare och smidigare att hantera, jämfört med 2x4:ans programvara. Det saknas lite features per kanal (lite mer begränsad PEQ, lite färre filteralternativ osv.), om man jämför med 2x4:an, men å andra sidan kan jag lattja loss PEQ, delay osv. för varje bas, vilket är rätt trevligt. Allt som allt en trevlig bekantskap :)

Det enda jag undrar över är hur jag kopplar om från 2Vrms till 0.9Vrms på ingången. Manualen ger inga ledstrådar. Månne har de inte hunnit med att göra en fullständig dokumentation ännu. Den är ju hyfsat ny ändå. Men tips ang. det mottages med tacksamhet.

P.S. Och ännu så länge störs jag inte av några störningar, vad jag har märkt. Har iofs klätt insidan med folie (foliehattsvarning!), men jag har inte lyckats ansluta skärmningen till någon jord. Nå, även det kanske löser sig vad det lider... D.S.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2011-08-10 17:12

fråga på minidsp-forumet vetja där är ju utvecklarna och svarar tom.
Mvh
Magnus

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2011-08-10 18:24

kasper skrev:

Det enda jag undrar över är hur jag kopplar om från 2Vrms till 0.9Vrms på ingången. Manualen ger inga ledstrådar.

Sitter det inte två jumpers för ändamålet på kortet?

Användarvisningsbild
kasper

Inläggav kasper » 2011-08-10 19:11

Nefilim skrev:
kasper skrev:

Det enda jag undrar över är hur jag kopplar om från 2Vrms till 0.9Vrms på ingången. Manualen ger inga ledstrådar.

Sitter det inte två jumpers för ändamålet på kortet?

Det stämmer med allra största sannolikhet. :)
Men det gäller ju att hitta dem. Det sitter en hel del jumpers på kortet och det är ännu så länge sparsamt dokumenterat. Iofs skulle jag ju systematiskt kunna flytta runt jumper efter jumper och lyssna/mäta mig till om det blev rätt, men det är ju så omständligt och jag är så lat och okunnig. :oops: Så jag väntar nog snällt tills det dyker upp i manualen eller om jag ställer en fråga på minidsp-forumet. Jag sitter ju snarare nöjd än i sjön, om man så säger.

Är det ingen annan som skaffat en 2x8 eller en 8x8? Intryck?

/G

Användarvisningsbild
kasper

Inläggav kasper » 2011-08-13 22:44

Nå, angående avskärmningen som Ragnwald så förtjänstfullt påpekade för mig, passade jag på att ställa frågan till minidspsupporten. Här är svaret jag fick:

"The grounding of the unit was made as per AES48 which gives instruction on how to layout the shield with the chassis. In your case, the easiest is to provide grounding to the input DC connector then provide Earthing (i.e.from your Earth) to the enclosure (i.e. chassis ground).

If you put some metallic standoffs between your chassis and your board (metal spacers), no need to worry. Everything is already taken care on the layout. If you don't put metallic standoffs for all holes of the enclosure, then make sure you at least put some for the front and rear (important for the grounding)"

Jag ska villigt erkänna att jag inte helt förstår innebörden, eftersom jag har svårt att förstå skillnaden mellan "Ground'2 och "Earth".

Till slut valde jag att byta ut min lilla trälåda mot en gammal dvdspelare, med mer plats. Dsp:n blir ganska varm, så jag tyckte det verkade vettigt. Jag har satt kontakter mellan distanserna och chassiet (eftersom distanserna sitter i en träplatta, då det saknades hål i botten på DVD:n).

Om någon vänlig själ skulle kunna förklara, i praktiken, vad första stycket innebär, skulle jag bli mycket tacksam, Men minidsp:n fungerar fint som det är nu. Tack för uppmuntran/uppfostran, :)

/G

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2011-08-13 23:19

kasper skrev:Nå, angående avskärmningen som Ragnwald så förtjänstfullt påpekade för mig, passade jag på att ställa frågan till minidspsupporten. Här är svaret jag fick:

"The grounding of the unit was made as per AES48 which gives instruction on how to layout the shield with the chassis. In your case, the easiest is to provide grounding to the input DC connector then provide Earthing (i.e.from your Earth) to the enclosure (i.e. chassis ground).

If you put some metallic standoffs between your chassis and your board (metal spacers), no need to worry. Everything is already taken care on the layout. If you don't put metallic standoffs for all holes of the enclosure, then make sure you at least put some for the front and rear (important for the grounding)"

Jag ska villigt erkänna att jag inte helt förstår innebörden, eftersom jag har svårt att förstå skillnaden mellan "Ground'2 och "Earth".

Till slut valde jag att byta ut min lilla trälåda mot en gammal dvdspelare, med mer plats. Dsp:n blir ganska varm, så jag tyckte det verkade vettigt. Jag har satt kontakter mellan distanserna och chassiet (eftersom distanserna sitter i en träplatta, då det saknades hål i botten på DVD:n).

Om någon vänlig själ skulle kunna förklara, i praktiken, vad första stycket innebär, skulle jag bli mycket tacksam, Men minidsp:n fungerar fint som det är nu. Tack för uppmuntran/uppfostran, :)

/G

Jo, serru, så här ligger det till:

miniDSP har försett hålen där du placerar dina distanser med kontakt mot sitt jordplan på kretskorten. Det borde du kunna se om du studerar kortet vid dessa hål.

På så sätt behöver du bara koppla jord till ditt chassie, eftersom distanserna tar hand om kopplingen mot jordplanet på kortet.
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
kasper

Inläggav kasper » 2011-08-13 23:23

bomellberg skrev:
kasper skrev:Nå, angående avskärmningen som Ragnwald så förtjänstfullt påpekade för mig, passade jag på att ställa frågan till minidspsupporten. Här är svaret jag fick:

/G

Jo, serru, så här ligger det till:

miniDSP har försett hålen där du placerar dina distanser med kontakt mot sitt jordplan på kretskorten. Det borde du kunna se om du studerar kortet vid dessa hål.

På så sätt behöver du bara koppla jord (minuspolen på dc-kontakten) till ditt chassie, eftersom distanserna tar hand om kopplingen mot jordplanet på kortet.

Bingo!

Det är ju precis så jag har gjort! Men jag vågade inte skriva det, då jag trodde det möjligen skulle rendera ett sånt där totalt dumförklarande (som jag förvisso säkert förtjänar :oops: )

Tack Bommelberg! Du har verkligen förgyllt min afton!

/Gunnar

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2011-08-17 10:49

Köp t.ex. en Elfa 50-708-42 och kapa till perfekt längd. Snittytan döljs av panelerna/ändstyckena. Går att göra i vanlig kap och gersåg med stor försiktighet. Eller för hand.

Bild

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum