En nätverksspelartest.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
ivor-isobarik

Inläggav ivor-isobarik » 2011-08-06 03:27

Kanske ett ograbbigt inlägg men i alla fall:
Du ligger på min tio i topplista Peter! man kommer kanske inte alltid ihåg att visa sin uppskattning men hursomhelst så passar jag härmed på att göra det! Har du vägarna norrut så fär du gärna en amarone till..
(kan vagga dig till sömns till tonerna av en linnmojäng)
Drag èm in through the telephone

Make the customer a Linnie

Linn-music for life

Användarvisningsbild
prolinn

Inläggav prolinn » 2011-08-06 10:16

Bill50x skrev:
Harryup skrev:1. Nejdå, om man är tvungen att rikta om högtalarna efter signalkälla så skulle jag inte alls välja den källan.

Frågan är förstås, vilken källa ska du bedöma efter? Den som du kört på i alla år eller?

/ B

Precis och vilken metod man använt när man justerat.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-08-06 10:22

prolinn skrev:
Bill50x skrev:
Harryup skrev:1. Nejdå, om man är tvungen att rikta om högtalarna efter signalkälla så skulle jag inte alls välja den källan.

Frågan är förstås, vilken källa ska du bedöma efter? Den som du kört på i alla år eller?

/ B

Varför måste man placera om högtalarna vid användandet av en annan signalkälla ?
Gäller det också vid byte av förstärkare ?

Kan du utveckla detta lite ?
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
prolinn

Inläggav prolinn » 2011-08-06 10:37

petersteindl skrev:Så här tyckte i alla fall jag.

Jag misstrodde inte era intryck utan undrade bara lite över förutsättningarna.

Generellt sett tror jag att det hade varit bättre att jämföra i ett mindre komplexte system än det Harryup har, just på grund av att ett sådant system har så många variabler att trimma och systenets påverkan på hur man uppfattar musik återgivet via systemet är svårare att få till riktigt bra. Det går mycket väl att få ett komplext system att spela trovärdigt på många sätt även med en halvbra källa, men det innebär med nödvändighet att man gör systemet så att det låter tydligt (tillfredsställer hifi-tarmen genom att påverka ljudkaraktären, jämför till exempel hur många high-end högtalare låter, som om de var tydliga, men utan att egentligen vara det), men mindre tydligt informationsmässigt, så att det också döljer sina brister.[/quote]

Användarvisningsbild
prolinn

Inläggav prolinn » 2011-08-06 10:45

Richard skrev:
prolinn skrev:
Bill50x skrev:

/ B

Varför måste man placera om högtalarna vid användandet av en annan signalkälla ?
Gäller det också vid byte av förstärkare ?

Kan du utveckla detta lite ?

Den mest betydelsefulla faktorn är att det är svårt att hitt helt rätt position med en bristfällig källa. Skillnaden mellan till exempel två närliggande högtalarplaceringar är helt enkelt svår att jämföra då källans brister överskuggar skillnaden mellan de oika placeringarna. Man vet helt enklet inte vad som är bäst. Med en bättre källa kan dylika knutar lösas upp och det blir rätt uppenbart vad som var bäst.

Med riktigt usla källor kan systemoptimeringen bli helt tokig för att till exempel kompensera för källa och elektronik med extra bumlig bas.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-08-06 12:29

ivor-isobarik skrev:Kanske ett ograbbigt inlägg men i alla fall:
Du ligger på min tio i topplista Peter! man kommer kanske inte alltid ihåg att visa sin uppskattning men hursomhelst så passar jag härmed på att göra det! Har du vägarna norrut så fär du gärna en amarone till..
(kan vagga dig till sömns till tonerna av en linnmojäng)

:D Jag tackar så hemskt mycket för inbjudan :) Vem vet, jag kanske har vägarna förbi någon dag. Inget som är planerat för tillfället dock.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-08-06 17:34

Bill50x skrev:

/ B

Det där är kanske en viktig fråga- om nu källans kvalitet påverkar placeringen av högtalarna.

Vad säger Peterstendl och IÖ om detta ?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-08-07 01:19

Eftersom jag nu beställt en Touch så kommer vi fortsätta testerna med att jämföra omoddad Touch mot moddad Touch. Kommer köra toolbox med släckt display, osv osv. Nivåmatchat och blint blir en baggis.
Sen vad det leder till är ju en helt annan sak.
Eftersom den där Steindeln klagade i efterhand på att min fiber var för lång så har jag köpt en HiFi-fiber för test. En Monster som kostar runt 1700:- för en dryg meter. Kanske den kan göra någon skillnad?
Har inte en susning vad som kommer ut av detta, men vad gör det.
Mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-08-07 01:25

Richard skrev:
Bill50x skrev:

/ B

Det där är kanske en viktig fråga- om nu källans kvalitet påverkar placeringen av högtalarna.

Jag valde placering utifrån vad som var fysiskt möjligt och efter sinussvep.
IÖ har varit hemma och tyckte då på frågan var jag skulle ställa högtalarna att jag nog inte hade något direkt annat bättre val.
Är en Linnspelare bättre än ett sinussvep som referens? Skulle nog vilja säga att det beror på om man matar spelaren med samma sinussvep.
Bumlig bas är ingen stor fråga i sammanhanget anser jag.
Mvh/Harryup

Användarvisningsbild
prolinn

Inläggav prolinn » 2011-08-07 10:16

Harryup skrev:
Richard skrev:
Bill50x skrev:

/ B

Jag valde placering utifrån vad som var fysiskt möjligt och efter sinussvep.
IÖ har varit hemma och tyckte då på frågan var jag skulle ställa högtalarna att jag nog inte hade något direkt annat bättre val.
Är en Linnspelare bättre än ett sinussvep som referens? Skulle nog vilja säga att det beror på om man matar spelaren med samma sinussvep.
Bumlig bas är ingen stor fråga i sammanhanget anser jag.
Mvh/Harryup

Små möjligheter att placera högtalarna rätt i rummet är alltid ett problem. Det motverkar man bäst genom att initialt säkerställa stor rörelsefrihet. Har du provat att flytta högtalarna något alls? Även små förflyttningar kan göra väsentlig skillnad om man är nära en riktigt bra position.

Sinussvep är helt oanvändbart för ändamålet eftersom det inte säger något om hur systemet och rummet interagerar vid transienter. Obumlig bas är inte heller någon garant för något.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-08-08 08:59

+ 1 prolinn. Här är vi helt överens. :)

Grundtoner och övertoner måste ha rätt balans vid placering av högtalare, även i ett utsräckt tidsintervall. Då blir det enkelt att följa tex en basgång, eller tvärflöjtens tonhöjd, dvs perceived pitch.

Det blir då enklare att uppleva musikens toner- VAD musikerna spelar inte bara ATT de spelar.

Det finns ingen konstighet i detta, eftersom detta säkerligen både kan mätas och lyssnas fram till. Jag är säker att både Peterstendl och IÖ håller med här. ( har för mig att en av dem rekommenderade en placering på mindre än en halv cm exakthet, efter en justering på några dagar..)

De två kinkigaste högtalarna med avseende på detta jag haft är Kaber och piP.

Vid korrekt placering på kanske mindre än en cm i ett rum, kan faktiskt den upplevda tonhöjden upplevas som en förbättring, även i rummet intill. :)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-08-08 18:08

Jag kan till er samlade glädje berätta att jag har tidsjusterat högtalarna digitalt i alla register så det känns inte som just den punkten är avgörande hos mig. :-) För att glädja er ytterligare kan jag säga att jag har tidsjusterat med impulser både i XTZ och Smaart.
Och jag kan omöjligen se att på grund av högtalarplacering så kom inte Madjiken att slå ut Touchen på alla punkter.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
prolinn

Inläggav prolinn » 2011-08-09 20:09

Harryup skrev:Jag kan till er samlade glädje berätta att jag har tidsjusterat högtalarna digitalt i alla register så det känns inte som just den punkten är avgörande hos mig. :-) För att glädja er ytterligare kan jag säga att jag har tidsjusterat med impulser både i XTZ och Smaart.
Och jag kan omöjligen se att på grund av högtalarplacering så kom inte Madjiken att slå ut Touchen på alla punkter.

mvh/Harryup

Saken är den att det FUNKAR INTE att justera in en anläggning genom att mäta sig fram (det kan möjligen ge en utgångspunkt). Avvägningen mellan de olika kvarstående felen kan inte göras maskinellt (ännu). Det måste göras genom lyssning och med musik som signal.

Jag påstår inte att utfallet i er jämförelse hade ändrats, men förutsättningarna tycks inte helt optimala.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-08-10 09:45

Sorry Prolinn, vet inte riktigt vad vi tänkte på då "vi" gjorde en öppen lyssning. Att jag är intresserad av en lösning till just den anläggningen hör ju inte hit. Beklagar än en gång att du varit tvungen att läsa om vår test.
Enklast för att undvika tester i framtiden är väl att du postar lite inlägg om hur allt verkligen hänger ihop så folk vet och förstår. Be Naqref göra dom till officella trådar.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2011-08-10 10:41

Harryup skrev:Sorry Prolinn, vet inte riktigt vad vi tänkte på då "vi" gjorde en öppen lyssning. Att jag är intresserad av en lösning till just den anläggningen hör ju inte hit. Beklagar än en gång att du varit tvungen att läsa om vår test.
Enklast för att undvika tester i framtiden är väl att du postar lite inlägg om hur allt verkligen hänger ihop så folk vet och förstår. Be Naqref göra dom till officella trådar.

mvh/Harryup

:D Asgarv!
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-08-10 11:21

Bill50x skrev:
MagnusÖstberg skrev:Enligt samma princip som det här inlägget så är det en respons till den som gjort inlägget ovan, i annat fall hade där funnits med en citering såsom hänvisning.

I så fall var ditt uttalande obegripligt. Å andra sidan hände detta för länge sedan, flera sidor sedan och utan citat är det rätt jobbigt att hitta rätt. Så jag utgår från min känsla, du har fel helt enkelt :-)

/ B
Jag tror du har druckit för mycket mjöd, men det baserar jag mest på att jag inte fattar ditt inlägg alls ;)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2011-08-10 15:25

Harryup skrev:Sorry Prolinn, vet inte riktigt vad vi tänkte på då "vi" gjorde en öppen lyssning. Att jag är intresserad av en lösning till just den anläggningen hör ju inte hit. Beklagar än en gång att du varit tvungen att läsa om vår test.

mvh/Harryup

:lol:
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

torig

Inläggav torig » 2011-08-10 16:17

mvh/Harryup

+1

Tycker det är tråkigt att testutförande, anläggningar, rum eller f-n och hans moster alltid ska dissekeras in absurdum, när inte ens "favoritmärke" presterar som "man" förväntat.

Det är bara att konstatera att Linn Majik DS-I inte var tillräckligt bra helt enkelt.

/mvh

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-08-10 16:40

torig skrev:

mvh/Harryup

+1

Tycker det är tråkigt att testutförande, anläggningar, rum eller f-n och hans moster alltid ska dissekeras in absurdum, när inte ens "favoritmärke" presterar som "man" förväntat.

Det är bara att konstatera att Linn Majik DS-I inte var tillräckligt bra helt enkelt.

/mvh

Vi tyckte ju faktiskt inte att den var dålig, och den var ju bäst i vissa avseenden. Men den var inte bäst på allt. Om det sen beror på anläggningen eller inte vet jag inte. I en Linnrigg kanske resultatet blivit ett annat, fast nu har jag ingen Linnrigg och inga planer på att köpa en heller. Lite längre fram så kommer i vart fall 2 olika Linn-vänner lyssna här. Och kanske vi gör lite mer tester i en Linnrigg med min Touch. Vi får väl se vad som händer. Nästa steg över Madjiken dvs Akkurate kanske är så mycket bättre men den är lite väl kostsam för mig nu. Kostar ju som en juste nätsladd :-)

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-08-10 16:48

Just nu lyssnar jag mer än någonsin på servern eftersom Touchen i vart fall känslomässigt spelar skjortan av Classicen och det har inte tidigare låtit bättre. Draget ifrån CD-spelaren saknas inte, inte heller det delvis vassare ljudet. Och tröttheten ifrån Classicen saknas inte heller.
Skall bli kul att blindtesta modd mot omodd av Touch emot varandra.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2011-08-10 18:28

Tänk om - tänk annorlunda

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-08-10 18:38

prolinn skrev:
Harryup skrev:Jag kan till er samlade glädje berätta att jag har tidsjusterat högtalarna digitalt i alla register så det känns inte som just den punkten är avgörande hos mig. :-) För att glädja er ytterligare kan jag säga att jag har tidsjusterat med impulser både i XTZ och Smaart.

mvh/Harryup

Saken är den att det FUNKAR INTE att justera in en anläggning genom att mäta sig fram (det kan möjligen ge en utgångspunkt). Avvägningen mellan de olika kvarstående felen kan inte göras maskinellt (ännu). Det måste göras genom lyssning och med musik som signal.

Jag påstår inte att utfallet i er jämförelse hade ändrats, men förutsättningarna tycks inte helt optimala.

Jag tycker inte prolinns inlägg förtjänar spe och galla.

Jag frågar: vad är det som är fel i prolinns inlägg, ovan ?

...och tåls det att diskutera utan att mobbas ?

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-08-10 18:39

Harryup skrev:Just nu lyssnar jag mer än någonsin på servern eftersom Touchen i vart fall känslomässigt spelar skjortan av Classicen och det har inte tidigare låtit bättre. Draget ifrån CD-spelaren saknas inte, inte heller det delvis vassare ljudet. Och tröttheten ifrån Classicen saknas inte heller.
Skall bli kul att blindtesta modd mot omodd av Touch emot varandra.

mvh/Harryup

Ser fram emot detta! :)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-08-10 18:50

Richard skrev:
prolinn skrev:

mvh/Harryup

Jag tycker inte prolinns inlägg förtjänar spe och galla.

Jag frågar: vad är det som är fel i prolinns inlägg, ovan ?

...och tåls det att diskutera utan att mobbas ?

Tja, det låter ju som att han vet precis allt om min anlägning och en hel del annat också. Jag har en avvikande åsikt och det blev lite för mycket till slut för att vara helt seriöst. Det är ju inte Pro-Linns erfarenheter "enligt vad jag har testat" utan det är ju så här det är. Och poängen är ju att hade vi bara gjort och tänkt rätt så hade Madjiken vunnit. Tycker nog det var inte var särskilt seriöst att vi skall testa grejorna i en annan anläggning heller. Det är ju jag som möjligen skulle ha köpt den. Dessutom tycker vi ju inte ens att Madjik nr 2 var dålig, den var bara inte överlägsen.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
prolinn

Inläggav prolinn » 2011-08-10 19:09

ZIP

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-08-19 01:46

Så där ja, då var aftonens test till ända och det som gnagt oss alla inombords har besannats.
Jag, KXII och Peter Steindel skulle efter att först ha testat jordgubbscider mot persikocider mot varandra i en liten test lyssna på det som vi bedömde som kanske hörbart kanske inte.
Så först ut är SqueezeBox Touch nivåmatchat via 5 m sur fiber märke okänd som tjänat som standard lösning tidigare mot 1,22 m lyxfiber. Vid efterdyningar efter sista testen så berättade Peter att han när han tillverkade Dac kunde märka problem eller skillnader med en del fiber. Så eftersom jag skulle flytta min Touch så tänkte jag köpa en ny fiber iaf och då ser jag att man kunde köpa en 1,22m lång Monster för 500:- med normalpriset 1700:-.
http://www.monstercable.com/productdisplay.asp?pin=3863
Jag hade inga som helst illutioner att det skulle låta nån skillnad, men man vet ju aldrig.

Så vi börjar spela, hmmm jaha ja.

Det är skillnad. Och ganska stor och tydlig dessutom. Min upplevelse var att man upplevde att lyxfibern lät lite högre, bättre fart, klarare och renare.
Vi bytte fram och åter och spelade några numera ganska välkända stycken musik. Jo, skillnaden består. Det finns en ljudmässig skillnad till Monsterns fördel. Skulle jag betala 1700:- för skillnaden, det skulle kännas magstarkt men faktiskt så har jag svårt att se att jag skulle kunna hämta hem skillnaden någon annanstans för billigare pengar.
För att förvissa oss om att det inte var skillnad på Touchen så hade jag uppgraderat firmware till samma och vi bytte även plats på dessa under testen men intrycken består. EN mycket klart skillnad var/är kontakten som fastnade med en liten smäll och t.o.m var den svår att få loss ibland ur Dac-1 och konstruktionen är annorlunda där den isolerade kontakthylsans yttre går att snurra även om fibern är still.

Test 2.
Kan display, wifi, analogportar störa vid användandet av en Touch.
Jag laddade ner en modifiering av firmware och stängde av displayen, stängde av WiFi, stängde av analogportar och sänkte ALSA (Linux Soundlayer Buffer Tuning ifrån 20.000 till 4000. en mindre buffer skall alltså ge bättre ljud.
Mot detta ställdes Kalles omoddade Touch vi vi innan tyckte lät helt lika vid jämförelse.

Vi spelar samma musik och hör vi någon skillnad. Ja, och ganska stor igen. Faktiskt ännu större. Fastare bas, ännu renare och för att prata Linnspråk enklare att höra musiken flöda. Mer ordning och mindre stress.

Så vad lärde vi oss ikväll, bitperfect är bra, men det är inte hela sanningen som författaren till gratismodden skriver. Timingen är viktig för att undvika ökat jitter och den störs av alla möjliga processer.
Nu är det ju lite tråkigt att köpa en fin spelare med display för att släcka den, men det är ett måste. Men man kan alltid köpa en spelare till och synka dom så kan en styra avspelningen och visa informationen medans den andra är släckt och spelar.

Efter kvällens övning så känns det som att Majikens försprång i vissa avseenden är starkt naggat i kanten. Kanske t.o.m är den passerad helt.
Styrkorna i att använda både lyxfiber och firmware modd var just mest markanta där vi tyckte Madjiken var bättre. Allt i allt så är det ointressant att spela Touch med simpel fiber och tänd display m.m.
Allt enligt mina egna åsikter och jag välkomnar övriga testdeltagares noteringar.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-08-19 06:45

Eftersom jag är mitt uppe i en intensiv period och inte kunde delta vill jag bara meddela att jag misstror vad ni än skriver tills vi gjort om det :D
Jag saknar dig.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-08-19 07:01

Intressanta iaktagelser, Harryup !

Har du någon länk till firmwaremodifikationen ? ( så vi kan testa hos brorsan med hans Touch ).

Det skulle vara trevligt att höra Karl XII samt Peters intryck, hursomhelst är det intressant att ni verkar varit rätt överens.

Också intressant detta med optiska kablar. Jag har själv två stycken. En profigold " High end" kabel för 299:- och en " noname" för 75:-.
Båda har billig plastfiber internt.

Jag har aldrig jämfört dessa två, i magkänslan känns det dock som att den dyrare kabeln låter en aning sämre, och skillnaden mellan kablarna vid kontakten är i detta fallet att den billigare kabeln sitter fast mera stabilt- profigolden kan man vicka litet på - utan att ljudet avbryts.

Jag tycker därför det är intressant med monsterkabeln och att ni upplevde den stabilt förankrad i Touchen. ( oaktat den bättre fibern ) .

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-08-19 07:04

En fiber som bryter transmissionen om den vickas lite på skulle jag placera i soptunnan.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-08-19 07:55

Richard;
http://soundcheck-audio.blogspot.com/20 ... ox-20.html

Han jobbar på version 3.0 men den är inte släppt. Läs vidare på bloggen i senare inlägg också. Han verkar tycka att Win 7 är till hans förvåning en bättre server än Ubuntu/Linux. Kommer kunna testa med en Win WHS 2011 som server inom kort också.

Ny nätdel skall också inhandlas. Måste köpa hårdare SD-fötter och testa med också. Byte till bruna under mina subbar gjorde att det visserligen blev renare uppåt men att jag fick en klart störande resonans på en del låtar. Annars får jag vrida bort den i mina filter.

mvh/Harryup

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi