Moderator: Redaktörer
Bill50x skrev:Harryup skrev:1. Nejdå, om man är tvungen att rikta om högtalarna efter signalkälla så skulle jag inte alls välja den källan.
Frågan är förstås, vilken källa ska du bedöma efter? Den som du kört på i alla år eller?
/ B
prolinn skrev:Bill50x skrev:Harryup skrev:1. Nejdå, om man är tvungen att rikta om högtalarna efter signalkälla så skulle jag inte alls välja den källan.
Frågan är förstås, vilken källa ska du bedöma efter? Den som du kört på i alla år eller?
/ B
Precis och vilken metod man använt när man justerat.
petersteindl skrev:Så här tyckte i alla fall jag.
Richard skrev:prolinn skrev:Bill50x skrev:Harryup skrev:1. Nejdå, om man är tvungen att rikta om högtalarna efter signalkälla så skulle jag inte alls välja den källan.
/ B
Precis och vilken metod man använt när man justerat.
Varför måste man placera om högtalarna vid användandet av en annan signalkälla ?
Gäller det också vid byte av förstärkare ?
Kan du utveckla detta lite ?
ivor-isobarik skrev:Kanske ett ograbbigt inlägg men i alla fall:
Du ligger på min tio i topplista Peter! man kommer kanske inte alltid ihåg att visa sin uppskattning men hursomhelst så passar jag härmed på att göra det! Har du vägarna norrut så fär du gärna en amarone till..
(kan vagga dig till sömns till tonerna av en linnmojäng)
Bill50x skrev:Harryup skrev:1. Nejdå, om man är tvungen att rikta om högtalarna efter signalkälla så skulle jag inte alls välja den källan.
/ B
Richard skrev:Bill50x skrev:Harryup skrev:1. Nejdå, om man är tvungen att rikta om högtalarna efter signalkälla så skulle jag inte alls välja den källan.
/ B
Det där är kanske en viktig fråga- om nu källans kvalitet påverkar placeringen av högtalarna.
Vad säger Peterstendl och IÖ om detta ?
Harryup skrev:Richard skrev:Bill50x skrev:Harryup skrev:1. Nejdå, om man är tvungen att rikta om högtalarna efter signalkälla så skulle jag inte alls välja den källan.
/ B
Det där är kanske en viktig fråga- om nu källans kvalitet påverkar placeringen av högtalarna.
Vad säger Peterstendl och IÖ om detta ?
Jag valde placering utifrån vad som var fysiskt möjligt och efter sinussvep.
IÖ har varit hemma och tyckte då på frågan var jag skulle ställa högtalarna att jag nog inte hade något direkt annat bättre val.
Är en Linnspelare bättre än ett sinussvep som referens? Skulle nog vilja säga att det beror på om man matar spelaren med samma sinussvep.
Bumlig bas är ingen stor fråga i sammanhanget anser jag.
Mvh/Harryup
Harryup skrev:Jag kan till er samlade glädje berätta att jag har tidsjusterat högtalarna digitalt i alla register så det känns inte som just den punkten är avgörande hos mig.För att glädja er ytterligare kan jag säga att jag har tidsjusterat med impulser både i XTZ och Smaart.
Och jag kan omöjligen se att på grund av högtalarplacering så kom inte Madjiken att slå ut Touchen på alla punkter.
mvh/Harryup
Harryup skrev:Sorry Prolinn, vet inte riktigt vad vi tänkte på då "vi" gjorde en öppen lyssning. Att jag är intresserad av en lösning till just den anläggningen hör ju inte hit. Beklagar än en gång att du varit tvungen att läsa om vår test.
Enklast för att undvika tester i framtiden är väl att du postar lite inlägg om hur allt verkligen hänger ihop så folk vet och förstår. Be Naqref göra dom till officella trådar.
mvh/Harryup
Jag tror du har druckit för mycket mjöd, men det baserar jag mest på att jag inte fattar ditt inlägg allsBill50x skrev:MagnusÖstberg skrev:Enligt samma princip som det här inlägget så är det en respons till den som gjort inlägget ovan, i annat fall hade där funnits med en citering såsom hänvisning.
I så fall var ditt uttalande obegripligt. Å andra sidan hände detta för länge sedan, flera sidor sedan och utan citat är det rätt jobbigt att hitta rätt. Så jag utgår från min känsla, du har fel helt enkelt
/ B
Harryup skrev:Sorry Prolinn, vet inte riktigt vad vi tänkte på då "vi" gjorde en öppen lyssning. Att jag är intresserad av en lösning till just den anläggningen hör ju inte hit. Beklagar än en gång att du varit tvungen att läsa om vår test.
Enklast för att undvika tester i framtiden är väl att du postar lite inlägg om hur allt verkligen hänger ihop så folk vet och förstår. Be Naqref göra dom till officella trådar.
mvh/Harryup
mvh/Harryup
torig skrev:Harryup skrev:Sorry Prolinn, vet inte riktigt vad vi tänkte på då "vi" gjorde en öppen lyssning. Att jag är intresserad av en lösning till just den anläggningen hör ju inte hit. Beklagar än en gång att du varit tvungen att läsa om vår test.
mvh/Harryup
+1
Tycker det är tråkigt att testutförande, anläggningar, rum eller f-n och hans moster alltid ska dissekeras in absurdum, när inte ens "favoritmärke" presterar som "man" förväntat.
Det är bara att konstatera att Linn Majik DS-I inte var tillräckligt bra helt enkelt.
/mvh
prolinn skrev:Harryup skrev:Jag kan till er samlade glädje berätta att jag har tidsjusterat högtalarna digitalt i alla register så det känns inte som just den punkten är avgörande hos mig.För att glädja er ytterligare kan jag säga att jag har tidsjusterat med impulser både i XTZ och Smaart.
Och jag kan omöjligen se att på grund av högtalarplacering så kom inte Madjiken att slå ut Touchen på alla punkter.
mvh/Harryup
Saken är den att det FUNKAR INTE att justera in en anläggning genom att mäta sig fram (det kan möjligen ge en utgångspunkt). Avvägningen mellan de olika kvarstående felen kan inte göras maskinellt (ännu). Det måste göras genom lyssning och med musik som signal.
Jag påstår inte att utfallet i er jämförelse hade ändrats, men förutsättningarna tycks inte helt optimala.
Harryup skrev:Just nu lyssnar jag mer än någonsin på servern eftersom Touchen i vart fall känslomässigt spelar skjortan av Classicen och det har inte tidigare låtit bättre. Draget ifrån CD-spelaren saknas inte, inte heller det delvis vassare ljudet. Och tröttheten ifrån Classicen saknas inte heller.
Skall bli kul att blindtesta modd mot omodd av Touch emot varandra.
mvh/Harryup
Richard skrev:prolinn skrev:Harryup skrev:Jag kan till er samlade glädje berätta att jag har tidsjusterat högtalarna digitalt i alla register så det känns inte som just den punkten är avgörande hos mig.För att glädja er ytterligare kan jag säga att jag har tidsjusterat med impulser både i XTZ och Smaart.
mvh/Harryup
Saken är den att det FUNKAR INTE att justera in en anläggning genom att mäta sig fram (det kan möjligen ge en utgångspunkt). Avvägningen mellan de olika kvarstående felen kan inte göras maskinellt (ännu). Det måste göras genom lyssning och med musik som signal.
Jag påstår inte att utfallet i er jämförelse hade ändrats, men förutsättningarna tycks inte helt optimala.
Jag tycker inte prolinns inlägg förtjänar spe och galla.
Jag frågar: vad är det som är fel i prolinns inlägg, ovan ?
...och tåls det att diskutera utan att mobbas ?
Användare som besöker denna kategori: nusihb och 23 gäster