Krell överskattat?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2003-10-29 13:21

Hej Dole, :D

När jag skrev det där om impedans tänkte jag på konventionella högtalare. Elektrostater blir ju i dess natur väldigt lågohmiga vid höga frekvenser 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
dole

Inläggav dole » 2003-10-29 13:48

Tjena Morello din gamla förstärkar byggare :D :D :D

Något som är lite märkligt som jag inte riktigt fattar.
Är att på högtalaren finns ett litet vred som man kan dämpa bort 3db i bas området.
Och om man gör det ska högtalarna inte gå ner till mer än 3 ohm :?:

Men det är ju bas området man dämpar och inte i de övre registret.

Jag fattar ingenting. :roll:
Vill ha en vinylsvarv NU!

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2003-10-29 13:52

Dole, förstår att det lät gudomligt. ML blocken är underbara kraftverk med mycket "musik i sig". Då trivs "Mr. Martin" :P

Användarvisningsbild
dole

Inläggav dole » 2003-10-29 13:58

Kollade just med Best sound vad de kostar i dag.
När jag hade dem hemma gick de på 89kkr/st och i dag75kk/st

Det är ju klart mycket billigare. :D :D :D

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2003-10-29 18:31

dole skrev:Tjena Morello din gamla förstärkar byggare :D :D :D

Något som är lite märkligt som jag inte riktigt fattar.
Är att på högtalaren finns ett litet vred som man kan dämpa bort 3db i bas området.
Och om man gör det ska högtalarna inte gå ner till mer än 3 ohm :?:

Men det är ju bas området man dämpar och inte i de övre registret.

Jag fattar ingenting. :roll:

Med vredet ändrar du karaktären hos delningsfiltret, ändrar "slingan" för signalen att gå igenom (olika komponenter) och nu råkar den summan av impedanser från de involverade komponenterna hamna vid ca 3 ohm istället för jämfört med den ordinarie "slingan" som ger en impedans av 1.2 ohm vid aktuell frekvens.

Användarvisningsbild
dole

Inläggav dole » 2003-10-30 09:44

Callisto

Man tackar :D

Användarvisningsbild
oliver

Inläggav oliver » 2003-11-01 06:05

Måste tyvärr hålla med lite om att Krell är överskattat bytte ut mitt KST 100 steg mot Zapsolute provade även mot Kav 250 där zapsoluten klarade sig galant.Krell stegen var inte deras dyraste serie men ändock mer än tre ggr dyrare än Dansken.Sedan är den Svenska prissättningen ngt märklig priset går upp skapligt på resan över Atlanten en av få produkter som ökar så pass.

Användarvisningsbild
brumel

Inläggav brumel » 2003-11-01 22:53

En tanke som slog mig var att kanske Krell är perfekt till vinyl. Men att dess nakna lågdistkaraktär gör cd-soundet lite kallt. Viss typ av distorsion kan behövas för att fylla ut. Jfr dither.
Let forever be

Användarvisningsbild
Pabo

Inläggav Pabo » 2003-11-03 23:29

Morello

Min inställning är att slusteg som är så till den milda grad styva att de dubblerar sin effekt(vid halvering av impedans) till 1 ohm är helt onödigt, eftersom en vettig högtalare aldrig ugör en sådan last

Det roliga är att det inte ens behöver vara speciellt styvt. I praktiken är det omöjligt att få en förstärkare att dubbla neråt i impedans eftersom nätspänningen sjunker 10-20% vid dessa effektökningar och därmed gör även kuben hos förstärkaren det. Dessutom skulle en perfekt dubbling kräva att man hade oändligt låg utimpedans och även det är ju ganska problematiskt. Emittermotståndsspänning samt bas/emitter-spänningsfall ökar med utströmmen och det går ju aldrig få bort helt oavsett hur många trissor man har.

Trixar man till det lite så kan man dock fiffla fram en perfekt kub. Man sparar helt enkelt en marginal på 20% i matningsspänningen dvs man har lägre matningsspänning i drivsteget än i utgångssteget.
Driver uppstartsföretaget Audio Bricks tillsammans med Lars Petersen

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2003-11-04 01:47

brumel skrev:En tanke som slog mig var att kanske Krell är perfekt till vinyl. Men att dess nakna lågdistkaraktär gör cd-soundet lite kallt. Viss typ av distorsion kan behövas för att fylla ut. Jfr dither.

:lol: :lol: :lol: :lol:
Mycket ska man höra innan öronen ramlar av. :D
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2003-11-04 15:47

Trixar man till det lite så kan man dock fiffla fram en perfekt kub. Man sparar helt enkelt en marginal på 20% i matningsspänningen dvs man har lägre matningsspänning i drivsteget än i utgångssteget.

Brukar man inte vilja göra tvärtom?
Alltså att skicka in högre spänning till drivsteget för att styra ut mosfetarna maximalt?
Lägga på lite extra spänning över gaten i förhållande till matningsspänning.

Jag vet att Peranders gjorde på detta sätt och lyckades få runt 17V extra i Peakspänning vilket medför en hel del effekt :twisted:

Användarvisningsbild
brumel

Inläggav brumel » 2003-11-04 16:08

subjektivisten skrev:
brumel skrev:En tanke som slog mig var att kanske Krell är perfekt till vinyl. Men att dess nakna lågdistkaraktär gör cd-soundet lite kallt. Viss typ av distorsion kan behövas för att fylla ut. Jfr dither.

Eh nu förstår jag inte. Vad är det för komiska poänger i mitt inlägg. :o
Jag har alltid upplevt Krell som lite kyliga i klangen. Det kan bero på att jag bara hört dom med cd som signalkälla. Förstärkare har ju olika distspektrum och jag kan tänka mig att ett annat utseende (tex en högre andel 2:a tonsdist) på detta spektrum hade förändrat ljudkaraktären.
Uppslaget till detta inlägg var en artikel i Stereophile där Linn Komri recenserades.
Tydligen lät dom särskilt bra med vinyl vilket kan tyda på att viss typ av distorsion är välljudande helt enkelt.
Let forever be

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2003-11-04 17:36

brumel skrev:
subjektivisten skrev:

Eh nu förstår jag inte. Vad är det för komiska poänger i mitt inlägg. :o
Jag har alltid upplevt Krell som lite kyliga i klangen. Det kan bero på att jag bara hört dom med cd som signalkälla. Förstärkare har ju olika distspektrum och jag kan tänka mig att ett annat utseende (tex en högre andel 2:a tonsdist) på detta spektrum hade förändrat ljudkaraktären.
Uppslaget till detta inlägg var en artikel i Stereophile där Linn Komri recenserades.
Tydligen lät dom särskilt bra med vinyl vilket kan tyda på att viss typ av distorsion är välljudande helt enkelt.

Nja, det handlar kanske inte bara om distorsion utan bättre mastrad skiva, bättre värme, etc.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Pabo

Inläggav Pabo » 2003-11-04 21:00

Lazyworm

Jo, vanligtvis gör man ju så men då får man stå ut med att en sjunkande matningsspänning syns i toppspänningen hos förstärkaren. Genom att begränsa spänningssvinget hos drivsteget till kanske 10 volt under utgångssteget så vet man att man kan få ut samma toppspänning vid alla lastimpedanser. Inte speciellt bra ur verkningsgradshänseende men det bryr sig väl knappast Krell om. :D
Driver uppstartsföretaget Audio Bricks tillsammans med Lars Petersen

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2003-11-04 21:30

Pabo!
Tackar! Då e jag med på tåget igen 8O

Användarvisningsbild
Bravo

Inläggav Bravo » 2003-11-07 14:47

:cry: Absolut sämst per krona om vi nu återgår till ämnet måste nog Krell Showcase vara, de tre ggr. jag hört denna uppsättning har jag häpnat av alldeles fel orsaker.
Bravo

Användarvisningsbild
chrixter

Inläggav chrixter » 2003-11-12 14:41

subjektivisten skrev:
brumel skrev:Men att dess nakna lågdistkaraktär gör cd-soundet lite kallt

Kallt och metalliskt. Mycket kallt och metalliskt. Så pass kallt och metalliskt att frugan numera vägrar att lyssna på Krell överhuvudtaget. Håller själv med att Krell oftast är lite väl själadött, men är inte fundamentalistiskt emot märket.

Orsaken till dett kalla ljudet vill jag dock inte spekulera i.

Användarvisningsbild
Pipes_vinylgud

Inläggav Pipes_vinylgud » 2003-11-12 16:44

Jag vill bara kontra lite.

Jag har en tjejkompis som i alla fall tidigare körde Krell 300il tillsammans med M-L högtalare (kommer inte ihåg modell). Denna kombination lät mycket bra.

Jag har tyvärr inte hört 300il i någon annan anläggning förutom på mässor. Jag ville med detta säga att 300il kan låta bra, sen om den alltid gör det kan jag inte uttala mig om.
Piotr på The Vinylengine

Användarvisningsbild
mattepatte(removed)
Mr OT!

Inläggav mattepatte(removed) » 2003-11-12 19:25

Den lilla erfarenhet jag har av Krellar så låter de bra när de fått stå på ett bra tag.
När de är nypåslagna kan de låta riktigt kallt och platt, som en 1000 kronors förstärkare typ.

Men det är min erfarenhet som begränsar sig till 2 eller 3 av de billigare modellerna.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2003-11-13 08:48

mattepatte - vad är "ett bra tag" ? Veckor? Ett par dagar räckte i alla fall inte till FPB600 på Arken när jag var där... :(
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
mattepatte(removed)
Mr OT!

Inläggav mattepatte(removed) » 2003-11-13 12:00

Hejsan
Nej jag menade några timmar.

Därefter blev 3 dimensionalitet och transparens bara bättre och bättre.

Faktiskt så funderar man ju lite på om de helt enkelt är dåligt konstruerade. Så stor skillnad har jag sällan hört på "kalla" och "varma" förstärkare av andra fabikat.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi