När jag skrev det där om impedans tänkte jag på konventionella högtalare. Elektrostater blir ju i dess natur väldigt lågohmiga vid höga frekvenser
Moderator: Redaktörer
dole skrev:Tjena Morello din gamla förstärkar byggare :D![]()
![]()
Något som är lite märkligt som jag inte riktigt fattar.
Är att på högtalaren finns ett litet vred som man kan dämpa bort 3db i bas området.
Och om man gör det ska högtalarna inte gå ner till mer än 3 ohm![]()
Men det är ju bas området man dämpar och inte i de övre registret.
Jag fattar ingenting.
Min inställning är att slusteg som är så till den milda grad styva att de dubblerar sin effekt(vid halvering av impedans) till 1 ohm är helt onödigt, eftersom en vettig högtalare aldrig ugör en sådan last
brumel skrev:En tanke som slog mig var att kanske Krell är perfekt till vinyl. Men att dess nakna lågdistkaraktär gör cd-soundet lite kallt. Viss typ av distorsion kan behövas för att fylla ut. Jfr dither.
Trixar man till det lite så kan man dock fiffla fram en perfekt kub. Man sparar helt enkelt en marginal på 20% i matningsspänningen dvs man har lägre matningsspänning i drivsteget än i utgångssteget.
subjektivisten skrev:brumel skrev:En tanke som slog mig var att kanske Krell är perfekt till vinyl. Men att dess nakna lågdistkaraktär gör cd-soundet lite kallt. Viss typ av distorsion kan behövas för att fylla ut. Jfr dither.
![]()
![]()
![]()
![]()
Mycket ska man höra innan öronen ramlar av.
brumel skrev:subjektivisten skrev:brumel skrev:En tanke som slog mig var att kanske Krell är perfekt till vinyl. Men att dess nakna lågdistkaraktär gör cd-soundet lite kallt. Viss typ av distorsion kan behövas för att fylla ut. Jfr dither.
![]()
![]()
![]()
![]()
Mycket ska man höra innan öronen ramlar av.
Eh nu förstår jag inte. Vad är det för komiska poänger i mitt inlägg.![]()
Jag har alltid upplevt Krell som lite kyliga i klangen. Det kan bero på att jag bara hört dom med cd som signalkälla. Förstärkare har ju olika distspektrum och jag kan tänka mig att ett annat utseende (tex en högre andel 2:a tonsdist) på detta spektrum hade förändrat ljudkaraktären.
Uppslaget till detta inlägg var en artikel i Stereophile där Linn Komri recenserades.
Tydligen lät dom särskilt bra med vinyl vilket kan tyda på att viss typ av distorsion är välljudande helt enkelt.
subjektivisten skrev:brumel skrev:Men att dess nakna lågdistkaraktär gör cd-soundet lite kallt
Användare som besöker denna kategori: idea och 18 gäster