Ännu en tråd från Hififorum som jag undrar över

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2005-06-01 15:52

Mayro,

lovvärt initiativ, men jag är för gammal för sånt där! :D Min tid prioriteras till annat: profession, sambo, och naturligtvis musiklyssning. (Samt allt annat man inte hunnit med!)

Om ett blindtest sker av detta är jag dock mycket intresserad av resultatet. Kanske med en annan utgångspunkt...

Observera: blindtest ligger i påskyndarnas intresse, då man med (önskad) signifikans kan påvisa skillnader.

mvh
Jonas
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-06-01 15:53

klart det postas... :)

frågeställningen är ju skojig!!!!!!! Samt föder skäl att ses o ha skoj ju... Så då stiger i alla fall mitt intresse avsevärt.. Alla öppningar till att ifrågasätta egna samt andras tankar o åsikter på trevliga möten är för mig det som är en stor del av hobbyns framsidor....

Ska nu ut o meka avgasrör som exploderade då det blev fullt med soppa.. Ljuddämparen ser ut som en balong :)

Så lite vård o kärlek behövs...

Tittar in sen här...

Tackar för nu... och hoppas testplaner fortgår... :)

MVH
Tobbe

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-06-01 15:54

"men jag är för gammal för sånt där!"

Jag är 47 är ung..... :)

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2005-06-01 15:54

Mayro skrev:klart det postas... :)

Ska nu ut o meka avgasrör som exploderade då det blev fullt med soppa.. Ljuddämparen ser ut som en balong :)

Aj! :mrgreen: Ett typiskt exempel på att ibland finns det annat som tar upp ens tid... 8) :wink:

mvh
J.

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2005-06-01 15:55

hallå där! Inte sticka nu Mayro, jag ville ju veta var jag kan köpa dessa säkringar?

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2005-06-01 15:56

jonasp skrev:Mayro,

lovvärt initiativ, men jag är för gammal för sånt där! :D Min tid prioriteras till annat: profession, sambo, och naturligtvis musiklyssning. (Samt allt annat man inte hunnit med!)

Om ett blindtest sker av detta är jag dock mycket intresserad av resultatet. Kanske med en annan utgångspunkt...

Observera: blindtest ligger i påskyndarnas intresse, då man med (önskad) signifikans kan påvisa skillnader.

mvh
Jonas

Dubbelblind!! Helst, i alla fall.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2005-06-01 16:01

n3mmr:
Japp!

/Jonas

PS. Vad är förklaringen bakom

1.) n3mmr (aliaset alltså!)

2.) trappan?

DS.

Användarvisningsbild
Audix

Inläggav Audix » 2005-06-01 16:21

David_A skrev:hallå där! Inte sticka nu Mayro, jag ville ju veta var jag kan köpa dessa säkringar?

Hör med Wolfgang på http://www.creative-audio.se/

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2005-06-01 16:32

jonasp skrev:n3mmr:
Japp!

/Jonas

PS. Vad är förklaringen bakom

1.) n3mmr (aliaset alltså!)

öööh, äääh, slump, delvis. Började som NoMoreMrRegistryMan,
sen måste jag korta ner det, mozilla på jobbet får inte minnas lösenord och inloggningar, ådå skrev jag fel.

En Trimmer??

2.) trappan?

Karriärtrappan för de flesta av oss....

Gick förbi den här grejen i Stinsen i Sollentuna (erevel?) under en renoveringskatastrof dom körde som dom gör då å då i köpcentra för att kunna affärsutveckla (ja, alltså, höja hyrorna så firmorna måste slå igen).

Å den här glömde dom i flera veckor. Trappan in i den vita väggen.
Passar min upplevelse av livet då å då. Kolla de diskussioner jag deltagit i på senare tid så hajaru.

DS.

jomen
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2005-06-01 16:34

n3mmr skrev:Gick förbi den här grejen i Stinsen i Sollentuna (erevel?) under en renoveringskatastrof dom körde som dom gör då å då i köpcentra för att kunna affärsutveckla (ja, alltså, höja hyrorna så firmorna måste slå igen).

Passar min upplevelse av livet då å då. Kolla de diskussioner jag deltagit i på senare tid så hajaru.

:) Intressant! :)

Du har lite galghumor va?

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2005-06-01 16:37

jonasp skrev:
n3mmr skrev:Gick förbi den här grejen i Stinsen i Sollentuna (erevel?) under en renoveringskatastrof dom körde som dom gör då å då i köpcentra för att kunna affärsutveckla (ja, alltså, höja hyrorna så firmorna måste slå igen).

:) Intressant! :)

Du har lite galghumor va?

Jag är alltid totalt allvarlig.

Om man bygger sin argumentation utifrån parvisa ståndpunkter så finner man oftast att diskussionen så småningom blir lite väl allvarlig.

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-06-01 16:43

Oftast efter stormiga tider här på faktiskt kommer det trådar om hur det är på HifiForum.nu.

Trend eller Myt?
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2005-06-01 16:45

EngelholmAudio skrev:Oftast efter stormiga tider här på faktiskt kommer det trådar om hur det är på HifiForum.nu.

Trend eller Myt?

Vet inte men det var bara det att jag var nyfiken vad folk hade att säga om detta här inne. :roll:

Sorry om det var en dålig idé :oops:

MVH Kribban
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2005-06-01 16:45

EngelholmAudio skrev:Oftast efter stormiga tider här på faktiskt kommer det trådar om hur det är på HifiForum.nu.

Trend eller Myt?

Nänä, det där är en myt! Och kom inte och hävda något annat utan att visa det dubbelblint! :)

[allvarlig igen]

Intressant observation, jag har nog åsikten att det är lite "vi och dom" mentalitet från båda hållen. Alltså:

Faktiskt: "Psykflummarna" på hififorum
Hififorum: "Mätskjortorna" på faktiskt

Typ...

/J.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-06-01 17:21

Kribban skrev:
Mayro skrev:Mitt hem är alltid välkommnande för alla.. Oliktänkande samt liktänkande.. Vänner och faktiskt även ovänner...tror nämligen man inte ÄR ovänner efteråt...Utan klart inser samt förstår varanns tyckande...

Detta tycker jag är en väldigt skön inställning :D

*applåderar*

MVH Kribban

Jag måste säga detsamma - all heder till denna inställning!

Är så imponerad att jag nog är beredd att dra tillbaka din permanenta portning Mayro. Jag tycker förstås fortfarande att det sätt du farit fram med påhittade spekulationer varit både ovänligt och onödigt, men va' tusan - snart är sommarn här!

Jag låter det vara glömt.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-06-01 17:50

Iö..

Här har du näven min vän.... :) Förlåt om något tagit "fel" väg... Min mening har INTE varit detta. Men eftersom det inte behövs massa diskutioner hit o dit efter dina ord här så har du ett förlåt ifrån mig öppet här. För även OM min mening INTE varit att såra så har det gjort så i alla fall. Och detta ber jag om förlåt för..

Och eftersom mina ord "sårat öppet" så ska även ursäkten stå öppet. Det anser jag mer rätt än via Pm där inte andra läsare ser det. Hoppas du inte tar illa upp för detta Iö att jag hellre redovisar detta här direkt på forumet.

MVH
Tobbe

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-06-01 18:25

David_A skrev:när det gäller nåt sådant enkelt som en säkring borde väl fler kunna göra testet hemma utan att resa land och rike runt?

Var kan man köpa? Skicka mig en så ska det blindtestas... Jag betalar givetvis

Problemet är ju att då jag påstår snudd man hör även om man är döv)för att spetsa till det) är i högtalarna mina..

Där får man sig en resa som heter duga....

Dom vanliga säkringarna verkar det bli olika resultat med. Några får ingen skillnad medans andra får stora skillnader...och en del får nyanser...

Men säkringsbytet i mina högtalare är inte nyanser vi talar om direkt :) :) Vi var sex vuxna personer här då dom sattes in. Och det var inte små skillnader kan jag säga. Vi satte tillbaks dom ordinarie då vi själva INTE trodde vi hörde rätt ens...

Man hörde men ifrågasatte om det verkligen kunde vara sant... :D

Så var det.. Och det var ingen tvekan.. Jag tog inte ur säkringarna i högisarna kan jag säga. Och kommer inte göra så heller någonsin..

Säkringarna i skåpet är inte samma skillnader alls. Där blir det bara mer "lugn" samt lite "tydligare" detaljer.lite "guldigare skimmer eller hur man vill säga.... Intet alls av samma nivåer som högtalarna fick... :D Men tror alla kan höra skillnader på detaljer såsom röster

Därför rekomenderar jag alla med samma typ av högtalare som mina.
Med säkringar. Prova...
Får ni samma förbättring så är detta pris dom kostar den billigaste uppgradering ni någonsin får troligen...

Kan tänka mig att elektrostater samt liknande även får resultat....Jag skulle inte tveka en sekund att prova... Inte efter vad jag o flera var med om här... Det va rätt kul att se en av lyssnarnas min här ska jag säga...., För att inte tala om säljarens min.. Inte ens wolfgang ifrån creativ var berädd .. Detta såg man solklart...

Det var inte en självgod min som spreds i hans ansikte. Utan ärlig överaskning.... 8O

Men även jag ska erkänna. Jag fick en chock även om jag redan var "troende"...

Hmm blev långt detta... sorry.. Ville bara få fram hur skoj detta just var. för mig var detta träffens totala höjdpunkt...eftersom det var JAG som hittade en så billig uppgradering. Annars kallar jag dessa saker för skillnad. Men här är det uppgradering vi talar om...

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2005-06-01 18:48

Ja det är ju roligt att du är nöjd Mayro. Saken är den att jag nog anser mig ha tillräckligt högupplöst system för att också kunna höra dessa skillnader om dom finns, därför vill jag prova.
Kan du uppleva skillnader hos nätsäkringar med din anläggning, så är jag helt 100% säker på att dom hörs i min anläggning också. Givetvis kommer även mitt hus att stå öppet för intresserade som vill lyssna själva.
Här kan ju inte heller den eventuella skillnaden bero på immunitet mot störfält hos komponenter i anläggningen. Detta kan ju kanske kan vara orsaken till att vissa upplever skillnad mellan nätkablar. För i detta fallet med säkringarna, så sitter dom ju oftast flera rum bort från stereon.
Alltså, ett tillfälle att göra rättvisa bedömningar på olika ställen.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-06-01 19:05

prova tycker jag man ska göra.. Min första säkring sändes iväg till nästa för provande... Den kom inte tillbaks. Det kom ett kuvärt med pengar i stället :lol: :lol:

och då är ju jag ingen säljare av dom. Utan tänke vi kunde prova på olika ställen bara... Men så slutade detta sändande runt.. Med ett kuvärt.... och jag fick beställa en ny....

Men som sagts. Det superstora uppgraderingen, den kom med säkringarna i högtalarna.. Där var det helt sjukt vad det gjorde mycket.

Så nu väntar test i mitt delningsfilter. Det är ju aktivt. Och kan troligen ge skillnader också. Men det skall provas självklart. Skillnader behöver ju inte betyda bättre alltid. Det kan ju också bli sämre som sagt...

Men det återstår att höra då den kommer...tror beställningar går iväg då vi blir några fler som beställer....

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-06-01 19:26

Kribban skrev:
Trend eller Myt?

Vet inte men det var bara det att jag var nyfiken vad folk hade att säga om detta här inne. :roll:
Sorry om det var en dålig idé :oops:
MVH Kribban
Trenden pekar inte på dig specifikit utan på Faktiskt.se allmänt. No pond intended, eller hur dom säger.

jonasp: Visst finns det tänket! Frågan är om det är såååå hemskt farligt och/eller dåligt? Jag tror inte det. Så länge inte alla trådar på ett fora handlar om ett annat foras trådar.
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-06-01 19:50

Mayro skrev:Iö..

Här har du näven min vän.... :) Förlåt om något tagit "fel" väg... Min mening har INTE varit detta. Men eftersom det inte behövs massa diskutioner hit o dit efter dina ord här så har du ett förlåt ifrån mig öppet här. För även OM min mening INTE varit att såra så har det gjort så i alla fall. Och detta ber jag om förlåt för..

Och eftersom mina ord "sårat öppet" så ska även ursäkten stå öppet. Det anser jag mer rätt än via Pm där inte andra läsare ser det. Hoppas du inte tar illa upp för detta Iö att jag hellre redovisar detta här direkt på forumet.

MVH
Tobbe

Absolut inte. Tvärtom. Verkligt rakt och hederligt av dig.

Vh, iö

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-06-01 19:55

Mayro skrev:prova tycker jag man ska göra.. Min första säkring sändes iväg till nästa för provande... Den kom inte tillbaks. Det kom ett kuvärt med pengar i stället :lol: :lol:

och då är ju jag ingen säljare av dom. Utan tänke vi kunde prova på olika ställen bara... Men så slutade detta sändande runt.. Med ett kuvärt.... och jag fick beställa en ny....

Men som sagts. Det superstora uppgraderingen, den kom med säkringarna i högtalarna.. Där var det helt sjukt vad det gjorde mycket.

Så nu väntar test i mitt delningsfilter. Det är ju aktivt. Och kan troligen ge skillnader också. Men det skall provas självklart. Skillnader behöver ju inte betyda bättre alltid. Det kan ju också bli sämre som sagt...

Men det återstår att höra då den kommer...tror beställningar går iväg då vi blir några fler som beställer....

Nyfiken fråga:
Den där säkringen i högtalarna, var sitter den rent tekniskt?

(ursäkta att jag genar här och frågar istället för att leta själv, men jag tänkte att frågan kanske inte varit detaljredovisad).

Är det en skyddsäkring för diverse aktiv elektronik i högtalaren eller är det en skyddssäkring för själva högtalaren?

Vh, iö

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-06-01 20:06

IngOehman skrev:
Mayro skrev:prova tycker jag man ska göra.. Min första säkring sändes iväg till nästa för provande... Den kom inte tillbaks. Det kom ett kuvärt med pengar i stället :lol: :lol:

Nyfiken fråga:
Den där säkringen i högtalarna, var sitter den rent tekniskt?

(ursäkta att jag genar här och frågar istället för att leta själv, men jag tänkte att frågan kanske inte varit detaljredovisad).

Är det en skyddsäkring för diverse aktiv elektronik i högtalaren eller är det en skyddssäkring för själva högtalaren?

Vh, iö

det är en säkring för elementen....i alla fall som jag TROR....Men den sitter i alla grejor i bak. Det ser snudd ut som en stärkare ju där bak. Med massor med eletronik osv...

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-06-01 20:33

Sådana kan påverka ljudkvaliteten enormt om de är felimplementerade (vilket det tyvärr är mycket vanligt att de är).

Det är inget märkligt alls att byte av sådana säkringar ger synnerligen hörbara skillnader. Är det en seriös tillverkare så är säkringstypen extremt noga specificerad.

Vad är det förresten för högtalare vi talar om? Förstod jag det rätt om det var ett atiskt system i varje fall?

Tyvärr är det alltför vanligt med högtalartillverkare som använder skyddssäkrningar, utan att de blivit är korrekt indimensionerade i konstruktionen. I de fallen är det nästan nödvändligt att bygla säkringarna om man vill få tillfyllest ljudkvalitet.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-06-01 20:50

IngOehman skrev:Sådana kan påverka ljudkvaliteten enormt om de är felimplementerade (vilket det tyvärr är mycket vanligt att de är).

Det är inget märkligt alls att byte av sådana säkringar ger synnerligen hörbara skillnader. Är det en seriös tillverkare så är säkringstypen extremt noga specificerad.

Vad är det förresten för högtalare vi talar om? Förstod jag det rätt om det var ett atiskt system i varje fall?

Tyvärr är det alltför vanligt med högtalartillverkare som använder skyddssäkrningar, utan att de blivit är korrekt indimensionerade i konstruktionen. I de fallen är det nästan nödvändligt att bygla säkringarna om man vill få tillfyllest ljudkvalitet.

Vh, iö

Infinity reference standard 4,5. Och om det är orginalsäkringar har jag inte en susning om. Numera är det garanterat inte det. Och dom byts INTE tillbaks för allt smör i småland...

Och man brukade ju brygga dom på Snellburkarna med rätt bra resultat som sagt också...

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2005-06-01 21:42

Kul att en duktig tekniker(IÖ) o en upplevelse/erfarenhets person
(Mayro) kan mötas på detta sätt ! (Därmed inte sagt att IÖ saknar
upplevelse/erfarenhets-dimensionen).javascript:emoticon(':)')
Smile

Hatten av : Laila :P

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2005-06-01 21:46

Bild

:wink:
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-06-02 01:07

Laila skrev:Kul att en duktig tekniker(IÖ) o en upplevelse/erfarenhets person
(Mayro) kan mötas på detta sätt ! (Därmed inte sagt att IÖ saknar
upplevelse/erfarenhets-dimensionen).javascript:emoticon(':)')
Smile

Hatten av : Laila :P

:) :)

Användarvisningsbild
guru

Inläggav guru » 2005-06-02 07:09

Vad tyst det blev på skeptikerna så fort IÖ nämde att det kanske funkar :)

Användarvisningsbild
JohanS

Inläggav JohanS » 2005-06-02 07:24

Jag hittar inte en enda skeptisk kommentar angående säkringar i högtalarna. Lite skillnad på det och audiofilsäkringar i proppskåpet.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi