Ogg ?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Ogg
Förövrigt tycker jag att man ska kalla alla steg som är tysta och spelar med hifikvalite oavsett om de har 30kilo onödigt aluskrot eller fläkt för hifisteg, det är inget självändamål att inte ha fläktar. Och många riktigt bra steg har fläktar, speciellt i kw klassen, men det ger ju inte så stor imponansfaktor med en bra kyllösning, crown är ju oerhört bra steg men det finns fläktar i dem, tom crown studio reference 1 har fläktar, men många oerhört bra pa steg är fläktkylda, och de matchar ju hemmasteg utan problem.
Men gillar man aluminium så..... här är en KW klump, Chord spm 14000, det kanske är det största steg som finns med switchade nätdelar, de är på totalt 12KVA/kanal o körs asynkront för bättre prestanda.
Chord har fläktar i sina studiosteg och de är dessutom billigare för samma prestanda, aluminium kostar
Accuphase har ju också varit i muskelklassen med sin M1000
Har spelat med m1000 steg så säkringarna small, effektmätarna visade nånstans kring 1200W när det roliga tog slut.
Men jag tror nog ändå att de muskelsteg som imponerat mest totalt sett är crown i tech serien, det är pa steg, jomenvisst. Och fläktkylda, och de har extra allt i funktioner och de ger upp till 8KW i 8ohm och låter bra när man pinar dem långt förbi vad hemmasteg tål, de känns helt obegränsade vad gäller ork. Och när man piskar upp dem i multi kw uteffekter så hör man definitivt inte fläktarna
Jag har för mig att jag läst om ett klystronbaserat jättesteg för pa bruk för typ 10-15år sedan, det skulle ge 140KW, det kanske finns nån rörkännare här som vet nått om det ? (det var vattenkylt så då är det väl hifi? inga fläktar, bara en kyldamm)