Dämpning bakom högtalare??

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
DenVetgirige

Dämpning bakom högtalare??

Inläggav DenVetgirige » 2003-11-12 10:47

Hej alla! Jag är ny i hi-fi träsket, som för övrigt är ett välträsk att sitta i :) Min första frågahär på forumet är, skall man försöka dämpa den reflexen som träffar bakväggen, vad vinner man?, och i så fall hur? Jag har betongväggar bakom mina Amphion Argon 2 (stativare).

Jag kommer att ställa allehanda frågor här i fortsättningen, för jag vill lära mig så mycket som möjligt, det är det bästa jag vet! Jag är tacksam för svar från mer erfarna. Vi hörs!

Användarvisningsbild
dole

Inläggav dole » 2003-11-12 11:03

Dämpning av rummet är oftast till godo.
Det är bara att tänka hur det låter i en omöblerad lägenhet så förstår man vikten av att dämpa. Sen är det en avägning hur mycket som ska dämpas bort. Själv har jag lite rockwool bakom högtalarna och ganska mycket tavlor på väggarna.

Kolla under medlemspresentationer/ doles rigg så ser du vad jag menar.

Mvh dole
Vill ha en vinylsvarv NU!

Användarvisningsbild
DenVetgirige

Inläggav DenVetgirige » 2003-11-12 13:07

Ok, det var ungefär så jag tänkt. Hur tjock ska dämpningen vara (kan den vara FÖR tjock?) och hur brukar vinster i ljudbilden upplevas? Bättre bas? bättre djup? osv...

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2003-11-12 13:22

Vinsterna brukar vara ett klarare lugnare ljud som skenbart kan få ett mer begränsat djup. Det sistnämnda är dock lite bedrägligt eftersom man det 'djup' man förlorar är artificiellt och istället så hör man mer det 'naturliga' djupet (eller inte om det inte finns någon djupledsinformation inspelad).
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Julle_Jansson

Inläggav Julle_Jansson » 2003-11-12 13:26

När man dämpar och fixa i sitt rum, kan då alla absorbenter och prylar ge negativa effekter genom att själva rummets volym blir mindre? I ett 3,75 x 5m rum blir ju rummet ganska mycket "mindre" om man drar in någon fläskig basabsorbent och en massa grova dämppaneler på sido och bakväggar.
Senast redigerad av Julle_Jansson 2003-11-12 13:45, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
DenVetgirige

Inläggav DenVetgirige » 2003-11-12 13:40

Jag tog och provade. satte en ca 3-4 cm gullfiberskiva + en tunn skiva skumgummi (ca 2cm)med ett plastöverdrag som en enhet. kappslade sedan in dessa i en vanlig filt, blev rätt snyggt faktiskt.

Jag upplevde ljudbilden annerlunda så här: klarare och mer framträdande bas, rösten kom fram ännu bättre. Det som jag var osäker på innan jag läste era andras inlägg, var om djupet försämrats något, samt om det blev en aning mindre detaljer. Men som Naqref skrev är jag nog inte helt ute och cycklar i min uppfattning av ljudet

Kan jag göra något som gör att jag behåller basen, rösten + behåller djupet och detaljer? Jag vet att man kan köpa bättre prylar, men det har jag ej råd med just nu...

Användarvisningsbild
Ondjultomte

Inläggav Ondjultomte » 2003-11-12 15:04

Borde inte detaljer framhävas bättre då man dämpar bort resonanser mm ???

Användarvisningsbild
DenVetgirige

Inläggav DenVetgirige » 2003-11-12 15:37

Jo jag tycker också det, rimligtvis. Men jag han inte lyssna så länge och nu e mina öron helt paj. Jag jobbar som idrottslärare och får skrika som bar fan ibland (använder öronproppar).

Användarvisningsbild
Ondjultomte

Inläggav Ondjultomte » 2003-11-12 18:23

vad hade du för dimensioner på dämpningen HxBxD och hur placerade du denna? precis bakom högtalaren mot väggen ?

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2003-11-12 23:46

När det gäller basresonanser fick jag tips från knoppen på ett konkurrerande forum att placera tubetraps bakom lyssningsplatsen eftersom de oftast gör störst nytta där.
Givetvis kan man ju placera tubetraps i rummets alla hörn för att få maximal dämpning av resonanserna. :D
Men eftersom jag bara äger 2 st tubetraps än så länge valde jag att placera dem i hörnen bakom lyssningsplatsen. Det gav helt klart bäst resultat i mitt rum. Jag hade haft dem på lite andra ställen i rummet före jag placerade dem där så det var enkelt att jämföra med tidigare placeringar vilket som var mest effektivt.
Vet inte riktigt varför det skall vara bäst, men jag antar att basresonanserna släcks ut mer effektivt genom att placera tubetraps i hörnen baktill i första hand. Det är säkert lite olika från rum till rum. Det bästa är nog trots allt att testa sig fram, men jag var väldigt tacksam att jag fick reda på detta av knoppen, han verkar vara väldigt kunnig när det gäller sådant.

mvh,

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2003-11-13 02:06

hifirocker: det förvånar mig mycket att knoppen (Johan Lindroos) ens har rekommenderat någon placering av Tubetraps när han generellt har uttryckt (milt sagt) stor skepsis till dem! :wink:

Men det vet han nog bättre själv och kan bekräfta och/eller dementera! :)

Användarvisningsbild
DenVetgirige

Inläggav DenVetgirige » 2003-11-13 13:07

Ja precis bakom högtalaren mot bakvägg. Där är en 10-15 cm mellan högtatare och dämpmatrial. Dimentioner på dämp är höjd ca 150, bredd 60 cm, djup ca 6-8 cm. Har jag gjort rätt?

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2003-11-14 18:27

Nagref: Det hade jag faktiskt ingen aning om....låter konstigt.
Men, men...om han nu har uttryckt skepsis mot dem, varför har då gjort det? Det finns väl inga nackdelar med försöka få till bra akustik? Snarare tvärtom! :wink: 8)
Vad är din egen åsikt föresten? Är diffuseringen bäst?
Jag tycker man borde kunna använda sig av både dämpning och diffusering med gott resultat. :roll:

mvh,

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2003-11-14 18:36

Jo själv tillhör jag akustikreglerarmaffian! :)

LEDE inom rimliga gränser känns ju som ett vettigt koncept. Mest dämpning i framändan av rummet och diffuserat i bakändan. När jag byter bostad så lär det bli två relativt bredbandiga och kanske någon kvadratmeter (eller mer) stora absobeneter som ska tillverkas för att ställa bakom högtalarna (med absorbenternas centrum i reflexens geometiska centrum). Kanske blir det två likadanan till (beroende på hur bostaden kommer att se ut) vid de geometriska sidoreflexerna. Bakåt blir det dock ingen dämpning.

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2003-11-14 22:39

LEDE inom rimliga gränser känns ju som ett vettigt koncept. Mest dämpning i framändan av rummet och diffuserat i bakändan. När jag byter bostad så lär det bli två relativt bredbandiga och kanske någon kvadratmeter (eller mer) stora absobeneter som ska tillverkas för att ställa bakom högtalarna (med absorbenternas centrum i reflexens geometiska centrum). Kanske blir det två likadanan till (beroende på hur bostaden kommer att se ut) vid de geometriska sidoreflexerna. Bakåt blir det dock ingen dämpning.

Nu blir det lite frågor på det här! Vad är anledningen till att du/man bör dämpa framändan av rummet och diffusera i bakändan?
Vilket i praktiken måste betyda att man ställer tubetraps bakom högtalarna och diffuserar mest framför. Är det alltid den bästa lösningen?
Kan man inte dämpa hörnen bakom lyssningspositionen också?, hos mig gav det bättre resultat i varje fall, även om jag givetvis vill ställa tubetraps bakom högtalarna också...men jag har inte råd att skaffa några just nu.. :cry:
Hur vet man var reflexens gemometiska centrum är? Kan man höra det med hjälp av en testskiva? Frekvenssvep och liknande....
Jag inga problem med att höra var basresonanserna är som starkast i varje fall... :wink:

mvh,
8)

Användarvisningsbild
zvenzzon

Inläggav zvenzzon » 2004-08-01 21:02

Hur vet man var reflexens gemometiska centrum är? Kan man höra det med hjälp av en testskiva? Frekvenssvep och liknande....
Jag inga problem med att höra var basresonanserna är som starkast i varje fall... :wink:

mvh,
8)

Be någon flytta runt och hålla en spegel mot sidoväggen. Om du då ser högtalarens element i spegeln när du sitter i lyssningsposition så är spegeln reflektionspunkten.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2004-08-02 08:45

Julle_Jansson skrev:När man dämpar och fixa i sitt rum, kan då alla absorbenter och prylar ge negativa effekter genom att själva rummets volym blir mindre? I ett 3,75 x 5m rum blir ju rummet ganska mycket "mindre" om man drar in någon fläskig basabsorbent och en massa grova dämppaneler på sido och bakväggar.

Rummet blir faktiskt större, akustiskt sett. Ju mer man dämpar desto närmare kommer man fritt fält. Och det vill man nog inte ha i sitt vardagsrum.

/Dahlqvist
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Återgå till Generellt om hifi