Jag kommer att ställa allehanda frågor här i fortsättningen, för jag vill lära mig så mycket som möjligt, det är det bästa jag vet! Jag är tacksam för svar från mer erfarna. Vi hörs!
Moderator: Redaktörer
LEDE inom rimliga gränser känns ju som ett vettigt koncept. Mest dämpning i framändan av rummet och diffuserat i bakändan. När jag byter bostad så lär det bli två relativt bredbandiga och kanske någon kvadratmeter (eller mer) stora absobeneter som ska tillverkas för att ställa bakom högtalarna (med absorbenternas centrum i reflexens geometiska centrum). Kanske blir det två likadanan till (beroende på hur bostaden kommer att se ut) vid de geometriska sidoreflexerna. Bakåt blir det dock ingen dämpning.
Hur vet man var reflexens gemometiska centrum är? Kan man höra det med hjälp av en testskiva? Frekvenssvep och liknande....
Jag inga problem med att höra var basresonanserna är som starkast i varje fall...![]()
mvh,
Julle_Jansson skrev:När man dämpar och fixa i sitt rum, kan då alla absorbenter och prylar ge negativa effekter genom att själva rummets volym blir mindre? I ett 3,75 x 5m rum blir ju rummet ganska mycket "mindre" om man drar in någon fläskig basabsorbent och en massa grova dämppaneler på sido och bakväggar.
Användare som besöker denna kategori: Conan och 16 gäster