Svante skrev:Jag tror vi diskuterar flera olika saker:
1. Kan en människas upplevelser ingå i en mätning. Tex, kan man mäta hur bra en ljudproduktion är genom att lyssna på den och betygssätta den?
2. Är en sådan mätning bra, dvs ger den större och kanske mer okänd spridning i data än ett mätinstrument skulle göra?
3. Måste en mätning ge en siffra som resultat, eller kan den ge ett svar med bara två värden, Tex hörs/hörs inte, större än/mindre än.
4. Måste det mätta ha en enhet? Måste det vara en SI-enhet?
5. Är det användbart att reservera ordet mätning för sådant man mäter med apparater?
Mina svar är:
1: Ja.
2: Det beror på, mätningar med människors upplevelser involverade kan ofta mäta det man egentligen vill veta, men samtidigt ge större spridning och sämre reproducerbarhet.
3: En mätning kan ge ett kontinuerligt resultat med vilket värde som helst, det kan vara kvantiserat (tex ett heltal mellan -32768 och + 32767 eller ett av heltalen 0 och 1, eller bara ja/nej). En digital multimeter på 2V-området ger värden mellan -1,999 och +1,999 dvs totalt 3999 möjliga värden. Hur många måste de vara för att det ska vara en mätning? Enligt mig är det minsta antalet två, annars kan mätningen inte ge någon information och det måste den kunna.
4. Nej, det mätta kan vara dimensionslöst, eller så säger man vilken metod man har använt för att få resultatet. "7,5 på Richterskalan", tex. Siffran 7,5 är egentligen dimensionslös, men utan information om att det är på Richterskalan så vet man inte vad siffran betyder.
5. Absolut. Men ibland kan det också vara användbart att se likheterna mellan apparatmätning och percepionsbaserad mätning eftersom de kan behandlas med samma begreppsapparat.
Edit: lade till punkt 4.
Edit 2: ...och 5
Jag förstår inte varför du envisas med att själva lyssningen skall vara en
mätning.
Även i ditt exempel så handlar det ju om att med en metod mäta männi-
skans upplevelse. Inte om att upplevelsen är en mätning. Detsamma gäller
smärtor hos patienter. Förstår du verkligen inte skillnaden?
Mätningen ligger utanför människan. Mätverktyget är metoden som man
använder för att få ett mått på entiteten som mäts - t ex en människas
smärta.
Påminner ånyo om detta:
http://sv.wikipedia.org/wiki/M%C3%A4tning
Men framförallt påminner jag än värdet att vårde det instrument vi har för
att kunna diskutera saker - språket. Om vi kallar allting för att mäta, alltså
oavsett om det är något som ger ett mått eller inte, så blir det allt svårare
att göra sig förstådd, och det är kontraproduktivt.
Bättre att kalla lyssning för lyssning och mätning för mätning.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).