Moderator: Redaktörer
sprudel skrev:Jag har roat mig med att lyssna på olika slutsteg till mina toppar, Ino i16s. Vad jag noterat är att presentationen i fråga om sk laid-back och vad man ibland kallar engagemang skiljer sig åt mellan olika slutsteg.
Två olika Bryston 4Bst har passerat, Rotel RB 991, Gamut D200. Alla väl renommerade, men de föll inte i smaken. Vokabulären avseende lyssningsintryck är ju lite besvärlig men vad jag saknade med dem alla är förmågan att förmedla en upplevelse av kroppslig närvaro avseende framförallt röster. En påtaglighet, eller illusion av verklighet så att man nästan blir förvånad. Naturlighet utan överdriven kontrast. Det steg som kommer närmast är en integrerad Micromega tempo 2 som dock inte generar mer än 2x80w. Förmodligen klipper det ibland (omärkligt?) i topparna, men definitivt när jag öser på för mycket.
Jag tar gärna del av förklaringsmekanismer, samt förslag på kraftfullare steg än Micromegan som kan presentera röster enligt mina preferenser.
Min erfarenhet är att klarar de detta så klarar de resten också som spatial förmåga mm.
prolinn skrev:Vad har du för källa och försteg?
sprudel skrev:Jag tar gärna del av förklaringsmekanismer, samt förslag på kraftfullare steg än Micromegan som kan presentera röster enligt mina preferenser.
Min erfarenhet är att klarar de detta så klarar de resten också som spatial förmåga mm.
Nattlorden skrev:Är där något ovanligt rent tekniskt med det steget du gillar? Annorlunda utgångsimpedans eller nå't?
sprudel skrev:Nattlorden skrev:Är där något ovanligt rent tekniskt med det steget du gillar? Annorlunda utgångsimpedans eller nå't?
Jag vet inte nattis. Olika rörsteg jag provat har fallit mig i smaken också, men de faller bort pga effektbristen. Jag funderar på att prova ett ARC ref 110 som är ett mer kapabelt steg.
Lennart J som lyssnat runt mycket föreslog Burmeister som han upplevde som spelglada. Jag upplever de stora transistorstegen som långsamma, hur konstigt detta än kan låta.
Kronkan skrev:Nagref skrev tidigare i tråden om bakåtriktad diskant omkring hur vi uppfattar djup så här:
"Avståndsbedömningen för ett ljud görs med i princip 4 olika mekanismer. Det brukar anges tre men det finns ännu en som jag har insett är synnerligen relevant. De tre är;
1. Loudness (d v s ljudnivå)
2. Diskantfall (ju längre bort destu mindre diskant finns)
3. D/R-kvoten (Direkt/reflekterat-ljud där man upplever saker som med avlägsna när denna kvot är lägre)".
Så teoretiskt kan olika grad av diskantbehandling föra ljudet närmare eller längre bort.
Till Nagrefs mera kunniga förklaringsmodell skulle jag vilja tillägga att dist kan påverka upplevelsen.
Skulle vilja i debatten slänga in att det förklaringen måste sökas i både grad och vilken sort av dist. Jämna/harmoniska har enligt min erfarenhet en effekt att ljudet i någon mån kommer lite längre bak och en viss disighet uppträder. Men effekten är ju självklart beroende av hur mycket. Sedan får en ojämn överton en effekt som är tvärtom hur en jämn påverkar. Ljudbilden kommer något närmare och uppelvs såsom få mera konturer.
Sedan är det väl så att dist uppträder i blandade former.
Sedan är det ju skillnad på hur nära som övertonerna bildas i förhållande till grundtonen. Jag skulle inte heller utesluta att det blir lite olika påvkeran beroende vilken frekvens som vi pratar om. Men om detta har jag ingen hypotes mer än jag noterat i texterna att Martin Logan i sina baslådor har jämna distformer.
Men det finn säkert sådana som vet bättre än vad jag vet men det är endå ett försök att strukturera hur vi uppfattar dist.
Personligen skulle jag inte säga att dist har en viss given effekt. Det beror alltså på vilken sort, blandning och grad.
Men hittar inget på nätet om Micromega så jag kan ju inte dra några som helst teser om just denna. Vore ju dumt.
sprudel skrev: Vad jag dock inte blir klok på är varför dist skulle ge en upplevelse som påminner mer om verkligheten jämfört med en odistad presentation.
Kronkan skrev:Hej Sprudel och NAttlorden och andra på tråden!
Sprudel uppfattade jag sökte tänkbara förklaringsmodeller. Och jag svarade inte som att jag hade svaret på varför Micromegan subjektivt var mindra laid-back. Alltså mitt inlägg skall enbart ses som något som skulle kunna påverka bland andra förklaringsmodeller. Men eftersom jag inte kan jämföra mätningar så får det bli lite vilda bidrag till diskussionen.
Självklart skulle ju förklaringen vara att sprudels lilla underverk var den klarast klingande maskin som tänkas kan. MEn om den distar skulle jag tippa att disten var av den aggressiva naturen alltså ojämn kanske också i flera flera multiplar. En sådan dist ger kontur är min tes och är mindre laidback. Harmonisk är inte lika aggresiv och ger en viss Rembrandsk effekt men beroende på graden/mängden av dist.
Men möjligt är att det är annorlunda i basområdet. Jag har nog själv en anläggning där jag vanligtvis har en viss aggressivitet i mellan och diskantregiser men där lådan i basen bidrar med harmonisk dist. Kanske kommer att minska graden av dist genom byte av försteg.
sprudel skrev:Micromegan har lite last undet 80Hz, Ino 80es delar där. Det är inte bara närvaron som är bra, djupet och precisionen i ljudbilden är bra. Finns det rum på skivan så kommer det fram bra, Roteln var betydligt plattare, Bryston var bra på rum också för den delen.
Jag har nog anat att jag kan vara förtjust i vissa form av distorsion, men jag har inget egentligt belägg för det annat än att "mätbart perfekta" steg uppfattas som långsamma. Missförstå mig rätt nu.
Harryup skrev:Testa att ändra dämpningen runt högtalarna. Ta bort gradvis eller lägg till gradvis.
Mvh /Harryup
Harryup skrev:Aningen för mycket eller lite ojämt dämpat kan också dämpa spelglädjen. Lätt att bli hemmablind och dämpa på. Plocka bort lite och du kanske är nöjd med det steg du har.
Mvh / Harryup
sprudel skrev:Jag har roat mig med att lyssna på olika slutsteg till mina toppar, Ino i16s. Vad jag noterat är att presentationen i fråga om sk laid-back och vad man ibland kallar engagemang skiljer sig åt mellan olika slutsteg.
Två olika Bryston 4Bst har passerat, Rotel RB 991, Gamut D200. Alla väl renommerade, men de föll inte i smaken. Vokabulären avseende lyssningsintryck är ju lite besvärlig men vad jag saknade med dem alla är förmågan att förmedla en upplevelse av kroppslig närvaro avseende framförallt röster. En påtaglighet, eller illusion av verklighet så att man nästan blir förvånad. Naturlighet utan överdriven kontrast. Det steg som kommer närmast är en integrerad Micromega tempo 2 som dock inte generar mer än 2x80w. Förmodligen klipper det ibland (omärkligt?) i topparna, men definitivt när jag öser på för mycket.
Jag tar gärna del av förklaringsmekanismer, samt förslag på kraftfullare steg än Micromegan som kan presentera röster enligt mina preferenser.
Min erfarenhet är att klarar de detta så klarar de resten också som spatial förmåga mm.
sprudel skrev:Harryup skrev:Aningen för mycket eller lite ojämt dämpat kan också dämpa spelglädjen. Lätt att bli hemmablind och dämpa på. Plocka bort lite och du kanske är nöjd med det steg du har.
Mvh / Harryup
Steget, Micromegan står kvar, det är bäst hittills, men effekten sätter begränsningar ibland. Det är därför jag söker ett steg med mer kapacitet. Holfi är ju ett tips. Ingen som lyssnat på ARC ref 110?
Panelguy skrev:110:an har fått väldigt fina recensioner men en handlare jag pratade med som jämfört mot DS450 tyckte rörsteget lät lite för snällt. Jag har hört REF110 men tyvärr inte i det egna systemet. Har man hyfsat lättdrivna högtalare är det nog ett riktigt bra köp. Den har ju nu ersatts av den mer kraftfulla REF150.
IngOehman skrev:Nej det tror jag inte.
Vh, iö
sprudel skrev:Panelguy skrev:110:an har fått väldigt fina recensioner men en handlare jag pratade med som jämfört mot DS450 tyckte rörsteget lät lite för snällt. Jag har hört REF110 men tyvärr inte i det egna systemet. Har man hyfsat lättdrivna högtalare är det nog ett riktigt bra köp. Den har ju nu ersatts av den mer kraftfulla REF150.
Tack för input. DS är klass-D steg, är det inte så?
Jag vill inte ha snällt ljud, jag vill ha ljud som låter som det gör irl, och det är inte alltid snällt, men rent på något sätt.
sprudel skrev:prolinn skrev:Vad har du för källa och försteg?
SB Duet trådlöst (flac-filer) och optiskt kopplad till Lavry Da10 som fungerar som försteg.
sprudel skrev:IngOehman skrev:Nej det tror jag inte.
Vh, iö
Jag misstänkte det.![]()
Jag får väl provlyssna, samt lyssna på hur andra upplever olika steg, men det verkar bli en besvärlig resa. Transparentsökarna har det lättare tror jag, tack vare LTS.
Kan inte låta bli att reflektera över systembolagets presentatation av viner, med fyllighet, beska mm. Tänk om man kunde få det på slutsteg ihop med olika högtalare.
Nåväl, alla Ino-ägare och andra med liknande högtaleri, som inte har "transparenta" steg. Vad har ni som ger djup och bra närvaro?
Sanny_X skrev:Sprudel: vill du låna ett Advance Acustic 405 av mig?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 34 gäster