5-80 Hz, låg dist och prisvärt?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2011-06-06 17:38

subjektivisten skrev:Borde inte ett av kriterierna, för "end of all bassystem", vara att man aldrig matar den med massiv effekt vilket kan skapa problem? Hellre några till lådor än mer effekt in i varje element, var min helt amatörmässiga tanke.
Det och en schysst hög impedans bör ju göra det lättare att driva systemet med kanske 5-kanals förstärkare istället för massa PA steg med massiv effekt.

Eller är jag ute och cyklar?

Det vore såklart trevligt. Problemet är att det är superenkelt att konstruera ett bassystem som är extremtkänsligt i det högre spannet av LFE, såsom exempelvis ett stort bashornsystem. Det går lätt att komma upp i 110db/W från ett sådant. Men, när frekvensen faller så väljer nästan alla tillverkare att helt enkelt förstöra signalen med hjälp av filter och liknande. Om man vill försöka återge djupa frekvenser och dessutom vill ha kvar känsligheten så långt som möjligt så finns det bara en väg att gå och det är stora lådor. Riktigt stora lådor. Vi talar om sjukt stora lådor nu.

Trots det så faller känsligheten i alla fall beroende på elementets egenskaper.
Så, för att sammanfatta, de flesta tillverkare anger känslighet på baslådorna men siffrorna de talar om är helt irrelevanta då alla kapabla subbasar är högeffektiva vid höga LFE-frekvenser. Att känsligheten faller som en sten vid 20hz (eller över) talar man dock jäkligt tyst om.
När det talas om känsligheter här på faktiskt så nämns ofta något utgångsläge om runt 90db/W och sen räknar man upp den 6db för varje dubblering av baselement. Det gäller inte i praktiken vid låga frekvenserna. Antingen väljer man små lådor (kanske bara 200liter) med enormt mycket effekt (kanske 2kW) eller enormt stora lådor (1500liter) med lite effekt (150W). Det är bara att välja men tro inte att det går att kompromissa utan att det påverkar slutresultatet.

EDIT: Eller så skiter man i de djupa frekvenserna och bygger 4 stycken bashorn på 500liter baserat på XXLS eller liknande och lever lycklig i alla sina dagar.

EDIT2. Ex ett Danely DTS-10
Bild

Finns att köpa nu igen.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-06-06 18:31

steveo1234 skrev:
MagnusÖstberg skrev:Tack steve1234!

Det ser bra ut!

Skulle du kunna lägga in en simulering med två parallellkopplade Aura också? Det är egentligen den jämförelsen som är intressant för mig mot en LMS.

Placeringen av dem kan dessutom göras så att man får dubbelt så mycket väggstöd, golv- respektive takplacering av elementet (hörn).

Jomenvisst. Hur stor låda och hur mycket effekt?

Underbart!

Utgå från nuffrorna de har och mata inte varje element med mer än 500w. Lådstorleken kan få vara 250 liter knökat, men inte ihoppressat med isolering - förutom ca 8-10 cm bakom elementet.

Var det flummigt nog? :)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
PetterPersson

Inläggav PetterPersson » 2011-06-06 19:01

steveo1234, jag håller med i det du skriver men anledningen till att
känsligheten anges "vid ett par hundra Hz" är att där är den oberoende
av lådan. Förutsatt att elementet inte är frontladdat. Jag tycket att det är
ett utmärkt sätt att säga vad känsligheten är där, för då vet man att
(spännings)känsligheten aldrig blir mer än det, förutsatt icke-hornladdat.
Sedan är det upp till konstruktören hur denne vill göra med känsligheten i
de lägre registren.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2011-06-06 19:28

MagnusÖstberg skrev:
steveo1234 skrev:

Det ser bra ut!

Skulle du kunna lägga in en simulering med två parallellkopplade Aura också? Det är egentligen den jämförelsen som är intressant för mig mot en LMS.

Placeringen av dem kan dessutom göras så att man får dubbelt så mycket väggstöd, golv- respektive takplacering av elementet (hörn).

Underbart!

Utgå från nuffrorna de har och mata inte varje element med mer än 500w. Lådstorleken kan få vara 250 liter knökat, men inte ihoppressat med isolering - förutom ca 8-10 cm bakom elementet.

You tell me.
300liter (ca 250liter med isolering) för 2 Aurasound med 1000W in totalt.
Aurasounden passerar aldrig Xmax då.
LMS i 150liters låda med 4Kw in.

Bild

Bild

Bild
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2011-06-06 19:31

PetterPersson skrev:steveo1234, jag håller med i det du skriver men anledningen till att
känsligheten anges "vid ett par hundra Hz" är att där är den oberoende
av lådan. Förutsatt att elementet inte är frontladdat. Jag tycket att det är
ett utmärkt sätt att säga vad känsligheten är där, för då vet man att
(spännings)känsligheten aldrig blir mer än det, förutsatt icke-hornladdat.
Sedan är det upp till konstruktören hur denne vill göra med känsligheten i
de lägre registren.

Ja, det ÄR ett utmärkt sätt att ange känslighet på.Men, det är direkt olämpligt att diskutera bassystem och dess känslighet med utgångspunkt från dessa värde utan att ta hänsyn till hur lådan (eller frånvaron av låda) påverkar slutresultatet. Att ta en känslighetssiffra från databladet och använda den utan att tänka på vilken frekvens och under vilka förutsättningar den gäller gör att man hamnar helt snett på det.

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2011-06-06 19:43

Några saker som inte alltid är så självklara är att dubbling av förstärkeriet ger 3 dB i bästa fall. Dubbling av antalet element ger 6 dB. Ju mer effekt man skickar på systemet desto mer trubbel med värme i talspolarna får man. Ju lägre box-Q man har i systemet ju mer eq tål det med låg dist. Det går åt förhållandevis lite effekt för infrabas ( att trycka membranet till Xmax ) i lådor av tillräcklig storlek. Storleken bestäms till stor del av VAS. En tumregel för lådstorlek kan vara VAS/3. Har man tillräcklig infrabas i systemet har man säkerligen tillräcklig mellanbas också eftersom effektiviteten går upp med frekvensen.

Ett kul mått för användbarhet kan kanske vara Vd/VAS?
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2011-06-06 19:49

AndersP skrev:Storleken bestäms till stor del av VAS. En tumregel för lådstorlek kan vara VAS/3.

Ett kul mått för användbarhet kan kanske vara Vd/VAS?

En annan tumregel på lådstorleken skulle kunna vara Vas*3. Det funkar bättre tycker jag.

Jag undrar lite över Vd/Vas också. Jag får inte det att betyda någonting meningsfullt?

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2011-06-06 19:59

Haha, ja i era exempel verkar VAS*3 faktiskt bättre.

Min tanke med Vd/VAS var att kunna jämföra flera små element i mindre lådor med ett mindre antal stora element i större lådor och se vad som lönar sig bäst.....
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2011-06-06 20:15

Hm, det blev fel tråd där. Skulle vara i byggtråden för NS3 :)
Medlem på forumet Faktiskt.se sedan sept 26, 2006.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2011-06-06 20:30

steveo1234 skrev:
MagnusÖstberg skrev:
steveo1234 skrev:

Det ser bra ut!

Underbart!

You tell me.

Bild

Bild

Bild

Du simulerar på fel 5400 den du simulerar på är ingen ultra .

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-06-06 20:48

steveo1234 skrev:
You tell me.

Det ser snorbra ut, 12mm slaglängd kvar att idka aktiv kompensering på. Tillsammans med normalt rumstillskott kommer man således att kunna få rejäl jävla bas med 8 stycken sådanna där utan att skjuta in sjuka mängder effekt i talspolarna.

Synd att det inte finns distsiffror på dem från oberoende part än.... ;)
Senast redigerad av MagnusÖstberg 2011-06-06 20:54, redigerad totalt 1 gång.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2011-06-06 20:54

Boom: Ajfan, du har ju helt rätt!
Här kommer korrigerade simuleringar:

Bild

Bild

Bild

Bild

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2011-06-06 20:59

Fortfarande fel värden du har 6ohm men det skall vara 4 ohm

• Power handling: 2,000 watts RMS/8,000 watts peak

• VCdia: 4"

• Le: 2.8 mH

• Impedance: 2 ohms per coil x 2

• Re: 3.78 ohms

• Frequency range: 15 - 150 Hz

• Fs: 20.5 Hz

• SPL: 89.7 dB

• Vas: 8.50 cu. ft.

• Qms: 7.6

• Qes: 0.34

• Qts: 0.33

• Xmax: 38.1

Användarvisningsbild
BAMBAM

Inläggav BAMBAM » 2011-06-09 09:54

Vi kanske inte skall sikta på låg distorsion, utan tillföra lite övertoner
så att vi lurar oss själva?

http://www.maxx.com/objects/PDF/MaxxBassAESPaper.pdf

Ny algoritm att implementera i miniDSP?

- B

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2011-08-10 18:31

Det har ju efterlysts dist-mätningar på AE's AV-serie, och några sådana har jag
tyvärr inte hittat. Däremot hittade jag mätningar på LO15, IB15 och TD15X
som finns att beskåda i länkarna här nedan. Om det finns några likheter mellan
dom och AV-serien vet jag inte heller, samt om dom är pålitliga, men håll till godo!

https://sites.google.com/site/drivervau ... distortion

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-08-10 21:10

Hm.. är det elementet tänkt till en 2-vägare? :)
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Kitchenmaster

Inläggav Kitchenmaster » 2011-08-14 11:49

En liten uppdatering gällande mina planer:

Hade för snart 3 månader sedan mailkontakt med snubbarna bakom den trevliga siten som Subben (tror jag det var?) tipsade om. Ett element som ser intressant ut är B&C 21SW152, men vid mätningen placerade de 2 st element i en låda som är på tok för liten för ett element, så det vore riktigt intressant att se nya mätningar på ett element placerad i en större sluten låda på 250-300 liter. (LMS-ägare: Nej! Jag bryr mig inte om att elementet har kortare X-max än LMS. Jag är ute efter låg distorsion.)

Mailkonversationen:
Kitchenmaster skrev:Big thanks for your test work! :)
You wrote that you had some plans to test the B&C 21SW152 in a bigger closed box. I do agree with you, that speaker will probably have the opportunity to perform better in a big closed box. It would be really nice to read the result from that test, so my question is if you have come any further with that test?

Regards / Kitchenmanster (from Sweden in Europe)

Data-Bass skrev:Hello Kitchenmaster,

No not yet. I have a great many items progressing as far as Data-Bass testing is concerned. I have acquired the CEA2010 test program and changed a few of the tests or how they are conducted. Some of the equipment has changed too. I have a 240v 50A line and Powersoft K10 for the tests now so running short on amplifier power shouldn't be a problem. I just completed testing on 5 commercial powered subs and the data for that should be up soon.

Another large part of what I have been working on is a series of 7 test enclosures 4 sealed and 3 with dual passive radiators to facilitate easily retuning. These are sized to fit a wide range of tunings and sizes that should be compatible with most drivers between 12" and 21". I am almost done with these. They will be the standard enclosures used for every raw driver tested from now on. To make things easily comparable between drivers. When these are done I will be retesting the subs already done and completing many new tests on others including the 21sw152. I hope to have things in line in the next month or 2.

Thanks for your interest.

Jag väntar alltså på att de skall lägga ut kompletterande mätningar på B&C 21SW152 för att se om det elementet kan matcha LMS 5400 gällande låg distorsion. 21SW152 går att få tag på billigare än LMS 5400.

Väntan på publicering av ovanstående mätningar, i kombination med att aktiefonderna som skulle bekosta investeringen minskat väldigt i värde senaste halvåret gör att mitt inköp får vänta ett tag till. :(

(Ett ytterligare alternativ är att använda 8 st av lillebror 21SW115 i vardera 250 liters slutna lådor. Många alternativ finns det... :? )

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-08-14 12:04

Billebro...?! :O

Korgar av folie och gud vet vad, vad får dig att snegla på dom ?! :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-08-14 12:12

:?:
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-08-14 12:12

Exakt. Det du tittar på är ju midbaselement, men tråden handlar ju om kostnadseffektivaste infrabasen. :wink:
Den som vet mest, tror minst.

LasseA

Inläggav LasseA » 2011-08-14 12:57

Kitchenmaster skrev:Jag väntar alltså på att de skall lägga ut kompletterande mätningar på B&C 21SW152 för att se om det elementet kan matcha LMS 5400 gällande låg distorsion. 21SW152 går att få tag på billigare än LMS 5400.
Den ser ut att simulera exakt som mätningen i Basta! så det behövs väl inga fler mätningar? Lådtrycket borde inte addera så mycket dist förutom vid de högsta ljudtrycken. För jämförelse med LMS 5400 kanske man borde mäta med bara ett element i lådan dock.

OT: Vad DVD-ai och Ragnwald pratar om fattar jag inte alls...

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2011-08-14 13:10

LasseA skrev:
Kitchenmaster skrev:Jag väntar alltså på att de skall lägga ut kompletterande mätningar på B&C 21SW152 för att se om det elementet kan matcha LMS 5400 gällande låg distorsion. 21SW152 går att få tag på billigare än LMS 5400.
Den ser ut att simulera exakt som mätningen i Basta! så det behövs väl inga fler mätningar? Lådtrycket borde inte addera så mycket dist förutom vid de högsta ljudtrycken. För jämförelse med LMS 5400 kanske man borde mäta med bara ett element i lådan dock.

Hur läser du ut distorsionen ur simuleringen då? Den totala distorsionen, inte bara den beräkningsbara distorsionen som följd av lufttrycket.

LasseA

Inläggav LasseA » 2011-08-14 13:17

steveo1234 skrev:Hur läser du ut distorsionen ur simuleringen då? Den totala distorsionen, inte bara den beräkningsbara distorsionen som följd av lufttrycket.
Ljudtryckets distorsionskomponent är som du säger beräkningsbar och adderar om beräkningarna stämmer <1% dist vid svepet med högst ljudtryck. Alltså påverkar låddisten bara marginellt på THD. Jag kan såklart ha fel i detta och faktiska mätningar med olika lådstorlek och vid olika ljudtryck är det enda sättet att veta säkert...

Edit: Inser att du frågade om ngt helt annat :) Man kan såklart inte utläsa distorsionen ur simuleringen men den torde ju bli samma eller lägre som i en mindre låda eftersom låd-disten blir lägre. Övrig dist borde ju inte påverkas av den större lådan.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2011-08-14 13:24

Låddisten kan i stort sett ignoreras. Om man med låddist menar den direkta distorsionen som uppstår av luftfjädern. Den indirekta distorsionen är många gånger större än den och därför är den i mitt tycke intressantare. "Luftfjäderdistorsionen" är enkel att beräkna och kan snabbt och enkelt ge en siffra. Men, problemet är att den är rätt meningslös siffra om man ignorerar alla andra faktorer som är mycket viktigare (men svårare att få fram).

Påminner lite om mannen som letade efter sina nycklar i köket för att där var mer ljus där än på toaletten där han tappat dem.

LasseA

Inläggav LasseA » 2011-08-14 13:44

Ja, ungefär vad jag sade i mitt första inlägg alltså...

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2011-08-14 13:51

LasseA skrev:Ja, ungefär vad jag sade i mitt första inlägg alltså...

Ah, men då håller jag ju med dig,.
Eller, vänta, detta är ju faktiskt.se:

Då håller du med mig.

:D

Användarvisningsbild
Kitchenmaster

Inläggav Kitchenmaster » 2011-08-14 14:59

LasseA skrev:Den ser ut att simulera exakt som mätningen i Basta! så det behövs väl inga fler mätningar? Lådtrycket borde inte addera så mycket dist förutom vid de högsta ljudtrycken. För jämförelse med LMS 5400 kanske man borde mäta med bara ett element i lådan dock.

Ja, jag tycker nog att det vore intressant att se mätningar på en (1) bas monterad i en lämpligt stor sluten låda. 21SW152 behöver nog minst lika stor låda som LMS5400 för att prestera optimalt. Om du jämför mätningarna på 75 liter resp 200 liter på LMS 5400 ser du att distorsionen minskar kraftigt med den större lådan. (Precis som Steveo1234 skriver har det sannolikt inte med det inre ljudtrycket att göra)

Därför gissar jag att 21SW152 också kommer ge betydligt längre dist i en mer korrekt (större) sluten låda, men då de hittills mätt på 2 st basar så påverkar ju även det resultatet eftersom 2 st bör ge lägre dist än 1 och därmed blir jämförelsen ytterligare svår att dra några slutsatser från.

Kanske läste DVD-ai "billebro" i stället för "lillebror" och trodde jag skulle köpa sådana dyngbasar. :)
Ragnwald ville nog bara retas lite eftersom han är LMS-frälst. 8)

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2011-08-14 15:41

Kitchenmaster skrev:
LasseA skrev:Den ser ut att simulera exakt som mätningen i Basta! så det behövs väl inga fler mätningar? Lådtrycket borde inte addera så mycket dist förutom vid de högsta ljudtrycken. För jämförelse med LMS 5400 kanske man borde mäta med bara ett element i lådan dock.

Ja, jag tycker nog att det vore intressant att se mätningar på en (1) bas monterad i en lämpligt stor sluten låda. 21SW152 behöver nog minst lika stor låda som LMS5400 för att prestera optimalt. Om du jämför mätningarna på 75 liter resp 200 liter på LMS 5400 ser du att distorsionen minskar kraftigt med den större lådan. (Precis som Steveo1234 skriver har det sannolikt inte med det inre ljudtrycket att göra)

Därför gissar jag att 21SW152 också kommer ge betydligt längre dist i en mer korrekt (större) sluten låda, men då de hittills mätt på 2 st basar så påverkar ju även det resultatet eftersom 2 st bör ge lägre dist än 1 och därmed blir jämförelsen ytterligare svår att dra några slutsatser från.

Kanske läste DVD-ai "billebro" i stället för "lillebror" och trodde jag skulle köpa sådana dyngbasar. :)
Ragnwald ville nog bara retas lite eftersom han är LMS-frälst. 8)

Dom kör svep när dom har dist mättat lms men hur skulle det se ut om dom mäter med en frekvens i stället
sen beror det på hur många volt man stoppar in i elementet jag kan stoppa in runt 70volt innan disten ökar lavinartat i lådan och vid dom volymer så har både tinnitus och andra otrevligheter kommit.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2011-08-14 16:08

Kitchenmaster, varför ser du 115 som en lillebror till 152?

115 har högre känslighet, högre vas och betydligt lättare kon.

Sedan tror jag själv (helt ovetenskapligt) på att 4,5" talspole är bättre än 6".
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Kitchenmaster

Inläggav Kitchenmaster » 2011-08-14 17:26

Alexi skrev:Kitchenmaster, varför ser du 115 som en lillebror till 152?

115 har högre känslighet, högre vas och betydligt lättare kon.

Sedan tror jag själv (helt ovetenskapligt) på att 4,5" talspole är bättre än 6".

Att 115 är lillebror kan jag inte påstå att jag vet, det är bara något jag tycker är rimligt. Mina gissningar baserade jag på nedanstående, i fallande ordning:

1. 152 är betydligt mycket dyrare.
2. Större talspole för 152.
3. Högre effekttålighet för 152. (troligen beroende på 1 ovan)
4. Längre X-max för 152.
5. Högre kraftfaktor i 152.
6. 152 är tyngre. (eventuellt beroende på 1 ovan och ett rätt dåligt mått på storebror/lillebror, det medges. :) )

Jag gissar även att en stor talspole blir ett problem först när konstruktören inte löst utmaningen med dist p.g.a. olinjär induktans p.g.a. talspolens läge i spalten, samt annat som behöver lösas med stora talspolar. Enligt mätningarna på Data-Bass ser det ut som att B&C löst detta rätt bra. :)

Edit: Glömde skillnaden i pris. :oops:

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum