Varför är vissa slutsteg mer laid-back i sin presentation?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
shuffle

Inläggav shuffle » 2011-08-18 00:38

Mycket intressant tråd med bra inlägg från båda "läger"!

Den har fått mig att fundera på vad jag vill att min anläggning ska förmedla, gnuttan OT men jag kan inte låta bli att skriva!

Jag har kommit fram till att den referens jag har är riktiga instrument, spelade av musiker, live, i en studio eller replokal. Inte en mastertejp eller en cd, eller för den delen en vinyl.
Utan helt enkelt det som jag är van att höra "first hand" så att säga.

Ett exempel är Phil Rudds signaturvirvel, spelas det svagt på den hörs bra, det går fram så att säga, men klipper han till så hoppar jag högt om jag inte vet att det ska komma, varje gång! Det är för mig realistisk dynamik. (Motsatsen till laidback så som jag tolkar uttrycket)
Ofta (Observera: inte alltid) går också på nåt sätt (insert valfritt instrument) inneboende tonala kvaliteter förlorade, och dom studiokillar (eller tjejer!) som fångar detta är rena trollkarlar (eller trolltjejer!)
Precis som en bra gitarrförstärkare inspirerar ska en ljudanläggning göra detsamma, tycker jag.

Om detta åstadkoms av en färgande förstärkare eller inte kvittar för mig, jag vill bara att det ska låta så bra som jag vet att det kan!
Vinylen, trots sina tillkortakommanden och trots medioker skivspelare, kommer i min öron närmare.
Bytte bort mina OA-51.3 med gullegull filter mot OA116, ett byte jag inte ångrar en sekund! Vet inte riktigt vad 51:orna saknade men det var inte djupbasen som var problemet, utan snarare nåt aningen längre upp, kallas det midbas kanske?

Kan inte låta bli att bli nyfiken på Micromegan som sprudel har, jag spelar sällan särskilt starkt hemma.
Har ett Metaxas Iraklis på 50W å det räcker med marginal om singelmalten avnjutes med omdöme! (Yeah, right!) 8)

Och om det mäter bra, ja, varför i hela världen skulle någon som vill lyssna på musik vara intresserad av det? :wink:

Nog med flum för i afton!

/Janne P

Edit:stavning, och igen
Senast redigerad av shuffle 2011-08-18 02:28, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-08-18 00:47

shuffle skrev:Jag har kommit fram till att den referens jag har är riktiga instrument, spelade av musiker, live, i en studio eller replokal. Inte en mastertejp eller en cd, eller för den delen en vinyl.

Om detta åstadkoms av en färgande förstärkare eller inte kvittar för mig, jag vill bara att det ska låta så bra som jag vet att det kan!

Intressant. Men, den uppenbara frågan är, hur kan en (eller flera) statiska färgningar ge alla sorters olika inspelningar med alla möjliga olika fel och förtjänster samma "äkthet"?
Enkelt jämnfört. Om inspelning A kräver att man adderar X till ljudet, vad händer då med inspelning B som redan har X adderad till inspelningen? Kaka på kaka. För att inte säga alla tusentals olika varianter som kan uppstå.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2011-08-18 01:01

subjektivisten skrev:Intressant. Men, den uppenbara frågan är, hur kan en (eller flera) statiska färgningar ge alla sorters olika inspelningar med alla möjliga olika fel och förtjänster samma "äkthet"?
Enkelt jämnfört. Om inspelning A kräver att man adderar X till ljudet, vad händer då med inspelning B som redan har X adderad till inspelningen? Kaka på kaka. För att inte säga alla tusentals olika varianter som kan uppstå.

Du skriver statiska färgningar, men det är de väl inte och interagerar dessutom med inputen (musik) som i högsta grad är dynamisk varvid resultatet blir än mer dynamiskt, (o)roligt och spännande att lyssna på? :?
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
shuffle

Inläggav shuffle » 2011-08-18 01:08

subjektivisten skrev:Intressant. Men, den uppenbara frågan är, hur kan en (eller flera) statiska färgningar ge alla sorters olika inspelningar med alla möjliga olika fel och förtjänster samma "äkthet"?

Om jag det visste!:-)
Inser att jag uttryckte mig slarvigt!

Det jag upplever är att en bra inspelning blir mer, i mina öron, klangriktigt korrekt (eller njutbar om man så vill) medan en dålig helt enkelt inte blir bättre alls.

Det skulle väl bli:
A+X=kalkon
B+X=kanon

Som jag upplever det kan inte en färgande (om det verkligen är det det handlar om) göra guld av koskit!

Svårt detta, men intressant!

/Janne P

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-08-18 02:04

Nagrania skrev:Kan man höra om ett slutsteg låter "laid-back" när man har aktiv delning. Själv använder jag sex likadana slutsteg som jag tycker låter väldigt pigga. Men ni gör mig så orolig i den här tråden. :? :roll:

Jag kör aktivt och jag tycker definitivt att olika slutsteg låter olika, men ett bra delningsfilter är också nästan viktigare. Och i synnerhet att det är så bra injusterat som möjligt.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-08-18 02:16

När det gäller hur illa en färgning färgar så är det samma sak som hur långt är ett snöre.
LTS har upptäckt ytterst minimala färgningar som inte skulle gå att upptäcka i vanliga vardagsrum eller med högtalare som t.ex. går ner till max 25Hz.
Hur allvarliga är dom felen för en vanlig användare? Tja bara känslomässiga men inte hörbara. Sen finns det ju hörbara fel som irriterar och hörbara fel som man kanske inte ens registrerar som fel. Och skall man inte välja en förstärkare som har hörbart färgat blir det jobbigt. Finns det något annat än Bryston nu i tillverkning?

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2011-08-18 03:02

shuffle skrev:Mycket intressant tråd med bra inlägg från båda "läger"!

Vilka läger är det du talar om?

shuffle skrev:Den har fått mig att fundera på vad jag vill att min anläggning ska förmedla, gnuttan OT men jag kan inte låta bli att skriva!

Jag har kommit fram till att den referens jag har är riktiga instrument, spelade av musiker, live, i en studio eller replokal. Inte en mastertejp eller en cd, eller för den delen en vinyl.

Är du säker på att de står i motsatsförhållande till varandra? Jag tror,
nästan vet, att det finns många fall där de inte gör det, och andra där
de kan göra det. Men sen finns det ju samverkanseffekter också, och
det kan vara svårt att hålla isär vad som är vad när den apparat som
färgar minst, ändå kan vara den som ger en mera färgad kedja.

Det finns flera sätt att hantera det på, och jag har inga fördomar mot
någon av dem. Om den som skall ha anläggningen blir nöjd så är jag
det också.

Men ibland blir inte den som skall ha den det, och ibland beror det på
att de går vilse. Då tycker jag det är trist om de varken kommer fram
till målet eller har kul på vägen. Audiophilia neurosa brukar jag kalla det.

Tror dock inte att medicinen är att ersätta en dogm med en annan
dogm, utan snarare tror jag på kunskap som leder till att man förstår
möjligheterna och kan välja det som passar en bäst, utan att basera
det på dogmer.

shuffle skrev:Ett exempel är Phil Rudds signaturvirvel, spelas det svagt på den hörs bra, det går fram så att säga, men klipper han till så hoppar jag högt om jag inte vet att det ska komma, varje gång! Det är för mig realistisk dynamik.

Har du hört honom spela akustiskt alltså?

Själv har jag ingen lika tydlig uppfattning om vad som är realistiskt. Jag
har hört väldigt många, väldigt olika, nyanser, live. Vill helst ha en anlägg-
ning som kan förmedla dem alla.

Tycker det är minst lika fascinerande att höra även extrema transienter
förmedlas så att det känns ända in i märgen - trots att man SLIPPER att
hoppa till av dem ens det minsta av överraskning, utan bara kan sitta och
ta emot dem och njuta av det obesvärade trycket.

Och det är, som jag ser det, mycket sällsyntare i återgivningssammanhang
och en mycket större utmaning för en anläggning att klara.

Min erfarenhet är faktiskt att det är rätt så vanligt att apparater ställer till
med underlighetern - som ger just en maskering i tdsdomän som gör att
det blir svårare att förutsäga vad som komma skall, vilket kan leda till just
överraskningseffekter i musiken som inte fanns där live.

shuffle skrev:(Motsatsen till laidback så som jag tolkar uttrycket)
Ofta (Observera: inte alltid) går också på nåt sätt (insert valfritt instrument) inneboende tonala kvaliteter förlorade, och dom studiokillar (eller tjejer!) som fångar detta är rena trollkarlar (eller trolltjejer!)
Precis som en bra gitarrförstärkare inspirerar ska en ljudanläggning göra detsamma, tycker jag.

Jag vill inte kritisera din uppfattning, men jag vill förstå den - och därför så
vill jag fråga dig - finns det inte en motsättning mellan att först tala om att
teknikerna "fångar detta" - och att sedan tala om att ljudanläggningen (du
skrev ju inte musiken) skall inspirera?

Som sagt, frågar bara för att jag undrar.

shuffle skrev:Om detta åstadkoms av en färgande förstärkare eller inte kvittar för mig, jag vill bara att det ska låta så bra som jag vet att det kan!

Den meningen tror jag däremot att jag förstod perfekt!

Du har en subjektivistisk inställning helt enkelt. Du sätter upplevelsen i
första rummet.

shuffle skrev:Vinylen, trots sina tillkortakommanden och trots medioker skivspelare, kommer i min öron närmare.
Bytte bort mina OA-51.3 med gullegull filter mot OA116, ett byte jag inte ångrar en sekund! Vet inte riktigt vad 51:orna saknade men det var inte djupbasen som var problemet, utan snarare nåt aningen längre upp, kallas det midbas kanske?

Kan inte låta bli att bli nyfiken på Micromegan som sprudel har, jag spelar sällan särskilt starkt hemma.
Har ett Metaxas Iraklis på 50W å det räcker med marginal om singelmalten avnjutes med omdöme! (Yeah, right!) 8)

Och om det mäter bra, ja, varför i hela världen skulle någon som vill lyssna på musik vara intresserad av det? :wink:

/Janne P

Det var intressant att läsa om dina uppfattningar. Jag förstår dig, även om
jag i varje fall delvis ser på saken annorlunda. För min personliga del alltså.

Men jag menar inte att det finns bättre och sämre ambitioner. Det viktiga
är att kunna tillgodose sina ambitioner, inte att de måste vara på ett visst
sätt.

Och en sak till - din Avatar-bild är bland de bästa jag sett! Kul varje gång
som någon vågar och vill titta ut själv genom den där rutan. Cudos! :)

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-08-18 08:51

lennartj skrev:Du skriver statiska färgningar, men det är de väl inte och interagerar dessutom med inputen (musik) som i högsta grad är dynamisk varvid resultatet blir än mer dynamiskt, (o)roligt och spännande att lyssna på? :?

Med statisk menar jag att färgningen är densamma oavsett input. Ungefär som en EQ som ständigt är inställd på ett sätt.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-08-18 08:53

shuffle skrev:Om jag det visste!:-)

Det jag upplever är att en bra inspelning blir mer, i mina öron, klangriktigt korrekt (eller njutbar om man så vill) medan en dålig helt enkelt inte blir bättre alls.

Det skulle väl bli:
A+X=kalkon
B+X=kanon

Som jag upplever det kan inte en färgande (om det verkligen är det det handlar om) göra guld av koskit!

/Janne P

Nejdå, tycker inte det var så slarvigt. :)

Men även bra inspelningar har olika klang. Hur kommer den statiska färgningen då förbättra dom?
Sen, vad menar du med att inspelningen är bra? Att den låter "rätt"? Om så är fallet, varför skulle man då behöva ändra på den?

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2011-08-18 10:08

subjektivisten skrev:
lennartj skrev:Du skriver statiska färgningar, men det är de väl inte och interagerar dessutom med inputen (musik) som i högsta grad är dynamisk varvid resultatet blir än mer dynamiskt, (o)roligt och spännande att lyssna på? :?

Med statisk menar jag att färgningen är densamma oavsett input. Ungefär som en EQ som ständigt är inställd på ett sätt.

Jag ska inte tjafsa om semantiken, men den här avvikelsen ger ju inte mer sameness när man uipplever att ljudkällorna/musikerna rör sig, än den korrekta återgivningen där musikerna sitter still, tvärtom. :wink:

Det är väl sameness när musikerna upplevs sitta på samma ställe under hel låten? :roll:
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
shuffle

Inläggav shuffle » 2011-08-18 12:38

IngOehman skrev:
shuffle skrev:Mycket intressant tråd med bra inlägg från båda "läger"!

Vilka läger är det du talar om?

Inga alls, egentligen, bara dåligt ordval från min sida. Många synpunkter/förslag har kommit upp i tråden och dom är intressanta allihop!

shuffle skrev:Den har fått mig att fundera på vad jag vill att min anläggning ska förmedla, gnuttan OT men jag kan inte låta bli att skriva!

Är du säker på att de står i motsatsförhållande till varandra? Jag tror,
nästan vet, att det finns många fall där de inte gör det, och andra där
de kan göra det. Men sen finns det ju samverkanseffekter också, och
det kan vara svårt att hålla isär vad som är vad när den apparat som
färgar minst, ändå kan vara den som ger en mera färgad kedja.

Det finns flera sätt att hantera det på, och jag har inga fördomar mot
någon av dem. Om den som skall ha anläggningen blir nöjd så är jag
det också.

Men ibland blir inte den som skall ha den det, och ibland beror det på
att de går vilse. Då tycker jag det är trist om de varken kommer fram
till målet eller har kul på vägen. Audiophilia neurosa brukar jag kalla det.

Tror dock inte att medicinen är att ersätta en dogm med en annan
dogm, utan snarare tror jag på kunskap som leder till att man förstår
möjligheterna och kan välja det som passar en bäst, utan att basera
det på dogmer.

Nej jag tror inte heller det finns ett motsatsförhållande i sak utan är bara nyfiken på hur den skillnad jag upplever kan finnas.
Jag är sedan några år helt nöjd med anläggningen jag har men nyfikenheten att komma ännu närmare min bild av verkligheten!

shuffle skrev:Ett exempel är Phil Rudds signaturvirvel, spelas det svagt på den hörs bra, det går fram så att säga, men klipper han till så hoppar jag högt om jag inte vet att det ska komma, varje gång! Det är för mig realistisk dynamik.

Har du hört honom spela akustiskt alltså?

Själv har jag ingen lika tydlig uppfattning om vad som är realistiskt. Jag
har hört väldigt många, väldigt olika, nyanser, live. Vill helst ha en anlägg-
ning som kan förmedla dem alla.

Tycker det är minst lika fascinerande att höra även extrema transienter
förmedlas så att det känns ända in i märgen - trots att man SLIPPER att
hoppa till av dem ens det minsta av överraskning, utan bara kan sitta och
ta emot dem och njuta av det obesvärade trycket.

Och det är, som jag ser det, mycket sällsyntare i återgivningssammanhang
och en mycket större utmaning för en anläggning att klara.

Min erfarenhet är faktiskt att det är rätt så vanligt att apparater ställer till
med underlighetern - som ger just en maskering i tdsdomän som gör att
det blir svårare att förutsäga vad som komma skall, vilket kan leda till just
överraskningseffekter i musiken som inte fanns där live.

Nej tyvärr bara genom PA! ;-) Men trumman som sådan har jag hört ett otal gånger, med olika trummisar, trumskinn, olika stämda osv. Bara ett exempel.
När jag lyssnar på musik, live eller hemma så blir jag ju inte överraskad av ett trumslag, jag vet eller kanske snarare hör ju då när det skall komma. Men jag vill att klippet i den, som jag vet finns, ska komma fram, utan att den ligger för långt fram i mixen eller att den är eq:ad på något sätt som får den att framträda mer.

shuffle skrev:(Motsatsen till laidback så som jag tolkar uttrycket)

Jag vill inte kritisera din uppfattning, men jag vill förstå den - och därför så
vill jag fråga dig - finns det inte en motsättning mellan att först tala om att
teknikerna "fångar detta" - och att sedan tala om att ljudanläggningen (du
skrev ju inte musiken) skall inspirera?

Som sagt, frågar bara för att jag undrar.

Som jag upplever det så är det när en välgjord inspelning återges i en i mitt tycke en inspirerande anläggning som det verkligen engagerar mig.
En dåligt gjord inspelning låter fortfarande inte bra.

shuffle skrev:Om detta åstadkoms av en färgande förstärkare eller inte kvittar för mig, jag vill bara att det ska låta så bra som jag vet att det kan!

Den meningen tror jag däremot att jag förstod perfekt!

Du har en subjektivistisk inställning helt enkelt. Du sätter upplevelsen i
första rummet.

shuffle skrev:Vinylen, trots sina tillkortakommanden och trots medioker skivspelare, kommer i min öron närmare.

/Janne P

Det var intressant att läsa om dina uppfattningar. Jag förstår dig, även om
jag i varje fall delvis ser på saken annorlunda. För min personliga del alltså.

Men jag menar inte att det finns bättre och sämre ambitioner. Det viktiga
är att kunna tillgodose sina ambitioner, inte att de måste vara på ett visst
sätt.

Och en sak till - din Avatar-bild är bland de bästa jag sett! Kul varje gång
som någon vågar och vill titta ut själv genom den där rutan. Cudos! :)

Dito!

Vh, iö

Jag tycker det är otroligt svårt att sätta ord på upplevelser av detta slag men det är väl kanske därför jag finner det så intressant!
(Jaha, nu kom texten utanför den grå rutan!? Jag läser mycket här på faktiskt, men postar inte så ofta, det kanske märks!:-))

MVH
/Janne P

Användarvisningsbild
shuffle

Inläggav shuffle » 2011-08-18 13:05

subjektivisten skrev:
shuffle skrev:Om jag det visste!:-)

Det skulle väl bli:
A+X=kalkon
B+X=kanon

/Janne P

Nejdå, tycker inte det var så slarvigt. :)

Men även bra inspelningar har olika klang. Hur kommer den statiska färgningen då förbättra dom?
Sen, vad menar du med att inspelningen är bra? Att den låter "rätt"? Om så är fallet, varför skulle man då behöva ändra på den?

Håller helt med om att olika inspelningar har olika klang.
Färgningen är kanske inte statisk???

Ja, i brist på bättre formulering, att den låter "rätt" i förhållande till mina referenser och erfarenheter, det är ju det enda jag kan utgå ifrån.

En gissning kan vara att en del i återgivningskedjan kompenserar för en annan dels brister? Men som sagt, bara en gissning!

MVH
Janne P

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2011-08-18 13:27

shuffle skrev:Jag tycker det är otroligt svårt att sätta ord på upplevelser av detta slag men det är väl kanske därför jag finner det så intressant!
(Jaha, nu kom texten utanför den grå rutan!? Jag läser mycket här på faktiskt, men postar inte så ofta, det kanske märks!:-))

MVH
/Janne P

Att svarstexten kommer efter det man citerar.är bara bra.

Och jag håller med dig om att det ofta är svårt att sätta ord på upplevelser.

Dessutom kan det vara ännu svårare att i det enskilda fallet veta vad det
är för faktorer som tillsammans bidrar till upplevelsen.

Exempelvis kan det vara nästan omöjligt att, utan att göra några djupare
analyser, veta om man i ett enskilt fall tycker att det låter bra på grund av
att det finns ett tillagt sound som man gillar, eller om det beror på att man
lyssnar på en återgivning som är väldigt fri från tilllagda sound. ;)

- - -

Men en sak kan man vara nästan säker på, och det är att olika inspelningar
låter mer och mer olika varandra, ju bättre återgivning kedjan medger.

I synnerhet är det icke-aperiodiska tonkurvebeteenden och distorsion som
introducerar sameness. Men att återgivningen är mindre färgad/bättre, det
betyder ju inte att det är bättre - enligt den som lyssnar. Men det kan vara
det - om man tycker det. Det beror på smaken - både på vad man vill rent filosofiskt, och på vad man tycker om det man hör.

Vh, iö

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-08-18 13:32

lennartj skrev:Jag ska inte tjafsa om semantiken, men den här avvikelsen ger ju inte mer sameness när man uipplever att ljudkällorna/musikerna rör sig, än den korrekta återgivningen där musikerna sitter still, tvärtom. :wink:

Det är väl sameness när musikerna upplevs sitta på samma ställe under hel låten? :roll:

Det är ju inte korrekt återgivning om man adderar en färgning från originalet.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-08-18 13:34

shuffle skrev:Håller helt med om att olika inspelningar har olika klang.

Ja, i brist på bättre formulering, att den låter "rätt" i förhållande till mina referenser och erfarenheter, det är ju det enda jag kan utgå ifrån.

En gissning kan vara att en del i återgivningskedjan kompenserar för en annan dels brister? Men som sagt, bara en gissning!

MVH
Janne P

Har du stereoprylar som har AI eller :wink:
Färgningen kan ju knappast ändra på sig för att passa alla möjliga fel och rätt som diverse inspelningar har, eller hur?

Hurvida du upplever det som låter rätt eller ej, om du funderar på det rent logiskt, hur skulle det kunna gå till?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-08-18 14:00

subjektivisten skrev:

MVH
Janne P

Färgningen kan ju knappast ändra på sig för att passa alla möjliga fel och rätt som diverse inspelningar har, eller hur?

Hurvida du upplever det som låter rätt eller ej, om du funderar på det rent logiskt, hur skulle det kunna gå till?

Detektionsgraden kan ju variera med musikmaterialet i synnerhet om färgningen inte lägger till något störande utan t.ex. kapar lägsta basen på en inspelning. Vad händer då om du spelar Vivaldis piccolaflöjtskonsert? Inte säkert att du kommer detektera någon skillnad alls.
Så en viss skillnad finns det allt om en färgning ger sameness eller inte.
Vass diskant kommer förmodligen alla skivor lida av däremot om anläggningen lägger till det.

Mvh/Harryup

Användarvisningsbild
shuffle

Inläggav shuffle » 2011-08-18 14:29

subjektivisten skrev:

MVH
Janne P

Javisst, det är det allra senaste! :D
Skämt åsido så tror jag inte att det är så enkelt som att lägga till komponent X å så blir allt bra.
Som en EQ som du skrev tidigare.
Hur och varför det är så är ju det jag försöker få ett hum om!
Och skulle färgningen kunna ändra på sig för att rätta till fel så skulle även dåliga inspelningar låta bra, vilket dom inte alls i mina öron gör.

Rätt eller fel, som jag skrev tidigare så är mina referenser instrument och förstärkare (gitarr, bas) som jag stått centimeter ifrån fler timmar än jag kan gissa mig till.
Det säger ju såklart inget om resultatet vid en inspelning där mikrofonval, placering, mixning och mastring mm är en process som jag inte vet ett dugg om när jag sitter med skivan i handen.
Men jag tror mig kunna avgöra om det är en bra akustisk gitarr som använts vid tillfället, om den mickats eller spelats in med inbyggd piezo i stallet, som exempel.
Grundläggande kvalitéer hos riktigt bra instrument har jag en del erfarenhet av, och sådana kvalitéer vill jag höra genom min anläggning. På en dålig inspelning är dom forever lost.
Subjektivt tyckande från min sida helt enkelt! :)

MVH
/Janne P

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2011-08-18 14:45

IngOehman skrev:
shuffle skrev:Jag tycker det är otroligt svårt att sätta ord på upplevelser av detta slag men det är väl kanske därför jag finner det så intressant!

MVH
/Janne P

- - -

introducerar sameness. Men att återgivningen är mindre färgad/bättre, det
betyder ju inte att det är bättre - enligt den som lyssnar. Men det kan vara
det - om man tycker det. Det beror på smaken - både på vad man vill rent filosofiskt, och på vad man tycker om det man hör.

Vh, iö

Håller med IÖ fast det kan ju också vara så att någon kan gilla flera olika sätt att återge. Det finns mycket som jag nog skulle kunna leva med. Vad som i någon mening är bäst vill jag inte personligt uttala mig om. Inte ens på det personliga planet infr mig själv. Hemma i min egen anläggning trivs jag bäst med KT-88-rören i ultralinjär koppling. Hur skulle det vara om jag hade en kompellt EAR-anläggning där monoblocken var bryggkopplade. Detta vill jag inte veta. Utanför budgeten. Så det finns så många okända alternativ. Och en del kända som vore bra men som inte kommer att realiseras.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2011-08-18 15:17

Harryup skrev:
subjektivisten skrev:

MVH
Janne P

Detektionsgraden kan ju variera med musikmaterialet i synnerhet om färgningen inte lägger till något störande utan t.ex. kapar lägsta basen på en inspelning. Vad händer då om du spelar Vivaldis piccolaflöjtskonsert? Inte säkert att du kommer detektera någon skillnad alls.
Vass diskant kommer förmodligen alla skivor lida av däremot om anläggningen lägger till det.

Mvh/Harryup

Sameness är nog primärt ett interfonogrammiskt begrepp, snarare än ett
som gäller för avspelning av bara ett fonogram. Det är i varje fall min upp-
fattning.

Om ett programmaterial utan bas inte får någon hörbart minskad bas av
en basavskrädning, medan ett annat fonogram som hade bas, förlorar den
i samma anläggning, så har det uppstått samness.

Fonogrammen har ju blivit mer lika varandra såsom då hörs via anlägg-
ningen.

Bara en inspelning saknar bas, men avlyssnade i anläggningen så gör de
det båda.

- - -

En anläggning som har en bandbredd om 999,9999 Hz - 1000,0001 Hz
är ett extremfall av det ovanstående, och den kommer att återge nästan
alla inspelningar som ett pågånde 1 kHz-tutande. Att ett fonogram kan
bestå av just ett1 kHz-tut gör inte att anläggningen inte har sameness
"just då".

Sameness är inte ett "just då-begrepp".

Det är ett som berör hur olika fonogram kommer att närma sig varandra.

Vh, iö

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2011-08-18 15:24

shuffle skrev:
subjektivisten skrev:

MVH
Janne P

Javisst, det är det allra senaste! :D
Skämt åsido så tror jag inte att det är så enkelt som att lägga till komponent X å så blir allt bra.
Som en EQ som du skrev tidigare.
Hur och varför det är så är ju det jag försöker få ett hum om!
Och skulle färgningen kunna ändra på sig för att rätta till fel så skulle även dåliga inspelningar låta bra, vilket dom inte alls i mina öron gör.

Rätt eller fel, som jag skrev tidigare så är mina referenser instrument och förstärkare (gitarr, bas) som jag stått centimeter ifrån fler timmar än jag kan gissa mig till.
Det säger ju såklart inget om resultatet vid en inspelning där mikrofonval, placering, mixning och mastring mm är en process som jag inte vet ett dugg om när jag sitter med skivan i handen.
Men jag tror mig kunna avgöra om det är en bra akustisk gitarr som använts vid tillfället, om den mickats eller spelats in med inbyggd piezo i stallet, som exempel.
Grundläggande kvalitéer hos riktigt bra instrument har jag en del erfarenhet av, och sådana kvalitéer vill jag höra genom min anläggning. På en dålig inspelning är dom forever lost.
Subjektivt tyckande från min sida helt enkelt! :)

MVH
/Janne P

Visst finns det dynamiska fel, och de behöver inte bygga på en artificiell intelligens. Det räcker med att saker är olinjära för att det skall kunna uppstå.

Exempelvis spelar ju en "perfekt förstärkare" bara perfekt upp till den nivå
då den klipper. Klippningen är en olinjäritet och den introducerar som väl
alla förstår, en påverkan som inte märks innan man når den nivån (om det
är en hårdklippning, mjukklippningar kan märkas lite tidigare).

- - -

Men om man tycker att anläggningens färgning/karaktär/sound låter olika
på olika inspelningar, så skulle inte jag sätta pengar på att det måste bero
på att anläggningen ändrar sig. Inspelningarna kan ju också ha en massa
mer eller mindre stora färgningar permanentat i sina vindlingar, och dessa
är definitivt inte samma på olika inspelningar.

Vh, iö

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2011-08-18 16:20

Allteftersom diskussionen pågår så uppstår nya frågor, trevligt. :)

Vad menar jag med laid-back?Jag prövar; en tillbakalutad återgivning av det ev rumsperspektiv som finns på skivan, och där upplevelsen av instrument/röster är punktformigt i djupled.

Den andra typen, som jag är ute efter, är tillbakalutad i rumsperspektivet på samma sätt som ovan, men där instrument/röster kan likväl lokaliseras i djupled men samtidigt upplevs ha en fysisk utsträckning i djupled så att de nästan berör dig fysiskt. De har alltså inte klättrat fram i ljudbilden, om de inte är placerade där inspelningsmässigt, utan har sina givna platser kvar. Man får en mer fysisk upplevelse än att bara höra och lokalisera i djupled.
Kött och blod, istället för en mer anemisk/syntetisk presentation som laid-back presentation medger.
OBS! Jag polariserar för att förtydliga, men det förstår ni säkert. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
metheny
Inaktiverad

Inläggav metheny » 2011-08-18 16:52

sprudel skrev:Allteftersom diskussionen pågår så uppstår nya frågor, trevligt. :)

Vad menar jag med laid-back?Jag prövar; en tillbakalutad återgivning av det ev rumsperspektiv som finns på skivan, och där upplevelsen av instrument/röster är punktformigt i djupled.

Den andra typen, som jag är ute efter, är tillbakalutad i rumsperspektivet på samma sätt som ovan, men där instrument/röster kan likväl lokaliseras i djupled men samtidigt upplevs ha en fysisk utsträckning i djupled så att de nästan berör dig fysiskt. De har alltså inte klättrat fram i ljudbilden, om de inte är placerade där inspelningsmässigt, utan har sina givna platser kvar. Man får en mer fysisk upplevelse än att bara höra och lokalisera i djupled.
Kött och blod, istället för en mer anemisk/syntetisk presentation som laid-back presentation medger.
OBS! Jag polariserar för att förtydliga, men det förstår ni säkert. :)

Har du provat att flytta fram högtalarna typ 1 meter från bakväggen så att du får bakväggsreflektion?

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2011-08-18 18:03

Trots ägande a en 15 aktiva rör så vill jag nog uttrycka att IÖ uttrycker sig väl kring sameness.

Det som jag dock vill påpeka att det finns en uppleveslsasspekt av detta som bör förstås. Om en anläggning såsom min blir svag under 30 hz så kommer alla skivor ha svagt avtryck under denna gräns oavsett vad jag spelar. En vass diskant kan upplevas på alla skivor och skapa en upplevelse av sameness.

Men det är inte säkert att du får en upplevelse av sameness av alla färgningar. I detta finns en enligt min uppfattning ett inställningssak som sker i huvudet där du ändå har ett register av referenser och program för signalberabetning där komplicerade väågmänster sätt samman till en upplevese av gitarr.

Skall ta ett konkret exempel. Av misstag har triodkopplingen varit påkopplad sista tiden. Jag har haft en känsla av att något inte varit bra. Funderar på att uppgradera för att få mera liv i ljudet. Byta rör? Eller är det att rören inte är tillräcklgt uppvärmda? Min hjärna är inställd på att uppfatta en ultralinjär koppling som mera rätt än triodljud. Åtminstone i min anläggning hemma.

Åsså skulle jag göra det tidigare redovisade lyssningsförsöket med den charmerande unga kvinnan. Då upptäckte jag felet och helt plötsligt blev ljudet rätt. Misstänker att det inte beror på graden av dist utan mera på grund av att det blev en annurlunda färgning. Även den unga kvinnan föredrog ultalinjärt. Åtminstone på Kraftwerk - Motorbahn m m.

Alltså den subjektiva upplevelsen blir ett ljud såsom djupare, skarpare och rikare och punktformigt med mera rumsinfo. Medan jag faktiskt kan föreställa mig att det finns andra som kan uppleva detta ljud såsom färgat. Vad vet jag.

Till detta med laid-back så har jag försökt att förstå vissa begränsade fenomen tidigare. Vad är det som gör att ett ljud blir mera utmejslat. Finns det någon förklaring kring skillnaden mellan ultralinärt och triodljud vad gäller att det står ut mera vid ultralinjärt så har jag funderat.

Har prövat att lyssna på mono från en högtalare eller två. Det är faktiskt en stor skillnad. Borde ju inte vara det. Förklaringen kan inte heller vara superenkel och måste ingripa den behandling som sker i öra/hjärna.

Jag upplever en tydligare separation mellan rum och instrument om jag spelar mono över två högtalere. Har skrivit om detta tidigare. Men du får ett visst stereoupplevse vad gäller rumsklangen och vissa ljud såsom applåder. Eller beror upplevelsen på problem med steroeåtegivning. Instrumenten är fortfarande klart fokucerade i mitten vill jag hävda men rumsklangen och vissa ljud har en tendens att sprida ut sig i ljudbilden. Alltså upplevelsens av djup ökar.

Alltså den typ av udda övertoner som blir reslutatet av vissa rörkopplingar varför blir effekten större djup och mera upplevd rumsklang. Något händer som inte har en enkel förklaring.

Ursäkta min lite utsvävande funderingar kring ljud. Men förnekar inte att sameness finns såsom en fysikalisk realitet men att den subjektiva upplevsen inte alltid har en rak relation till det objektiva händelseförloppet.

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2011-08-18 21:23

IngOehman skrev:

MVH
/Janne P

- - -

introducerar sameness.
Vh, iö

Kan du beskriva något som är "icke-aperiodiska tonkurvebeteenden"
Jag har inte riktigt koll på begreppet.

När vi diskuterar ämnet så har jag sett flera exempel på när man tror att tonkurveavvikelser per automatik ger sameness, det får jag emellertid inte ihop, en fast avvikelse kommer ju att presenteras lika på samtliga fonogram och leder alltså inte till någon "utslätning" av informationen.
Problem i tidsdomänen är ju däremot mycket värre i detta hänseende, tex väldigt resonanta kabinett som fortsätter ringa efter musiksignalens stopp, det är ju sånt som ger maskeringseffekter och sameness.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2011-08-18 22:31

sportbilsentusiasten skrev:
sprudel skrev:Sportis! Är dina steg tunga att transportera? Vi kunde ju ta en övning med dem hos mig.
Jag har fått erbjudande att låna ARS emitter också, i en setup med piP "beamades" Diana Krall från en CD-skiva till en verklighetsupplevelse med detta steg. :)

bra ide' !

Vad säger du att först ta med dig dina i16 till mig så spelar vi samma låtar hemma hos mig, sedan åker vi till dig med mina steg.
Då kan du höra dina högtalare/mina steg i två olika rum för att bättre utvärdera grejjerna och ev se något mönster.

Ännu bättre om du tog med ditt favvoslutsteg hem till mig med...då kan du jämföra stegen i två rum med.
Kul att testa.
Ta med dig lennart vetja och andra som är intresserade :D

vad sägs om nästa helg? tex den 27e?

Någon som kan ta med sig piP och pi60 kanske? Så vi kan kolla om de tilltalar dig/oss mer?
Tror nämligen att det KAN vara en matchning slutsteg/högtalare som skulle få dig 100% nöjd.
Vet att du troligen inte vill byta högtalarna, men testa är gratis och KUL 8)

Ja, nu var ju mitt primära intresse att prova ditt steg i min setup(inkl rum). Att höra hur i16s låter i din setup (inkl rum) är en annan fråga som jag inte är så intreserad av just nu, men kanske senare. :)
Den 27 kan jag tyvärr inte, då inmundigas årets Ulven strömming i en sjöbod med live-sång. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2011-08-19 07:28

Goldfinger skrev:
IngOehman skrev:

MVH
/Janne P

- - -

introducerar sameness.
Vh, iö

Kan du beskriva något som är "icke-aperiodiska tonkurvebeteenden"
Jag har inte riktigt koll på begreppet.

När vi diskuterar ämnet så har jag sett flera exempel på när man tror att tonkurveavvikelser per automatik ger sameness, det får jag emellertid inte ihop, en fast avvikelse kommer ju att presenteras lika på samtliga fonogram och leder alltså inte till någon "utslätning" av informationen.
Problem i tidsdomänen är ju däremot mycket värre i detta hänseende, tex väldigt resonanta kabinett som fortsätter ringa efter musiksignalens stopp, det är ju sånt som ger maskeringseffekter och sameness.

Accepterar själv begreppet sameness. Men det finns såsom du själv antyder olika former av påverkan. Påverkan ändrar i någon mån (till hörbarhetens gräns) karaktären på hur vi uppfattar ljudet. Men effketen skiljer sig åt på ett kraftfullt sätt. Vi har sådana effekter som leder till störande karaktärer såsom bumlig bas, vass diskant eller till att ljudet inte släpper från. Andra effekter inteagerar med urspungsignalen på ett sådant sätt att ljudet fortfarande låter naturligt utifrån de referenser som lyssnaren har. Karaktären kan bli stärkt. Men karatärspåverkan sker ju hela tiden så jag kan exempelvis få en stärkt närmare närvaro i rummet. Fast jag håller med IÖ att då får jag det hela tiden även om det så att säga inte finns i fonogrammet. Men det blir inte en onaturlig upplevelse. Rent teoretiskt går det att föreställa sig en ökad naturlighet och/eller att ljudet får den karatär som lyssnaren föredrar.

Nu måste jag springa och göra nytta.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-08-19 08:31

IngOehman skrev:
Harryup skrev:
subjektivisten skrev:

MVH
Janne P

Mvh/Harryup

fattning.

ningen.

det båda.

- - -

"just då".

Vh, iö

Äntligen ytterligare en definitionsfråga. :-)

Nja, är du säker på att du i alla lägen vill kalla det sameness om man jämför t.ex. 4 olika skivor;

1. Orgelkonsert som upplevs kapad i basen
2. Metallica som känns kapad i basen
3. Piccolaflötskonsert som känns som att det låter som den skall göra.
4. Cornelius Vreejswik som spelar gitarr och sjunger och låter som det skall göra

Blir uppspelningen då sameness om man spelar 1 och 2, eller 1 och 3.
Men lider anläggningen av sameness då det gäller när man spelar 3 och 4 enbart? Där hör man ju inga fel även om man vet att dessa finns där egentligen.
Skulle du säga att i16 lider av sameness i jämförelse med PI-60 eftersom den inte ger samma tryck i basen? För i så fall lider ju alla av sameness om man inte sitter med den absolut bästa anläggningen som överhuvudtaget finns. Och då känns ju den definitionen inte så beskrivande.
Jag skulle nog hellre tycka att ett fel jag kan höra på all musik är samness för inte låter Metallica utan den sista djupbasen som Cornelius iaf. Men lägger man på en burkighet på rösten på båda så lider anläggningen av sameness i min värld.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2011-08-19 09:40

Harryup och andra-

Vet att frågan är ställd till till IÖ men vill ändå kommentera frågan. I ditt exempel så är det ju uppenbart att de fyra uppselningarna är mera lika varandra än om mna spelade upp över en anläggning med full bas. På en del exempel så blir det ingen skillnad exemeplvis Corenlius eftersom djupbas i stort sett saknas. Men de är mera lika.

Sedan kommer det svåra exemplet där du faktiskt inte dirket kan detektera att det finns en färgning om du lyssnar. I viss mån försöker jag exemplifiera detta fenomen. PEdagogiskt väldigt svårt eftersom vi inte alltid är medvetna om sådana fel. Lätt att enas om att det på ettt sätt är mera idealiskt att ha mera djupbas. Ekonomis och utrymme kanske sätter begränsningarna.

Men en del fenomen är inte av detta slag. De är inte säkert att fenomenet hos alla upplevs som en saknad eller påtagligt karaktärsfel hos återgivningen. I och för sig så kan denna upplevelse påverkas av preferenser och referenser.

Det är ju extremt svårt att prata om detta men jag tror att jag förstår IÖ faktiskt. I förhållande till hans begreppsapparat och säkert större förståelse och djupare insikt så är jag en mycket ringa lekman. Men några fenomen har man ju ändå sökt att förstå eftersom mitt intresse ändå finns där.

Alltså när Sprudel skriver om kött, blod och närhet så kan det inte uteslutas att han vill ha en påverkan en specifik form av avvikelse.

Jag brassade på med hjälp av cd och rö igår. Spelade högt för att ändå undersöka om jag kan säga det jag säger och fortfarande se mig i ögonen. Tycker nog att det lät bra med ultralinjärt läge på KT88-rören. Tycker att det svängde. Kan inte höra något som direkt irriterar utan det blir en naturlighet och sväng.
Ursäkta mig IÖ försöker inte ta ifrån dig något svar. Bara enkla försök att förstå.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2011-08-19 09:53

Harryup skrev:
IngOehman skrev:
Harryup skrev:
subjektivisten skrev:

MVH
Janne P

Mvh/Harryup

fattning.

ningen.

det båda.

- - -

"just då".

Vh, iö

Äntligen ytterligare en definitionsfråga. :-)

Nja, är du säker på att du i alla lägen vill kalla det sameness om man jämför t.ex. 4 olika skivor;

1. Orgelkonsert som upplevs kapad i basen
2. Metallica som känns kapad i basen
3. Piccolaflötskonsert som känns som att det låter som den skall göra.
4. Cornelius Vreejswik som spelar gitarr och sjunger och låter som det skall göra

Blir uppspelningen då sameness om man spelar 1 och 2, eller 1 och 3.
Men lider anläggningen av sameness då det gäller när man spelar 3 och 4 enbart? Där hör man ju inga fel även om man vet att dessa finns där egentligen.
Skulle du säga att i16 lider av sameness i jämförelse med PI-60 eftersom den inte ger samma tryck i basen? För i så fall lider ju alla av sameness om man inte sitter med den absolut bästa anläggningen som överhuvudtaget finns. Och då känns ju den definitionen inte så beskrivande.
Jag skulle nog hellre tycka att ett fel jag kan höra på all musik är samness för inte låter Metallica utan den sista djupbasen som Cornelius iaf. Men lägger man på en burkighet på rösten på båda så lider anläggningen av sameness i min värld.

mvh/Harryup

Jag håller inte med dig. Ett fel som hörs oavsett programmaterial måste
vara en störning av något slag. Föreslår att vi låter sameness fortsätta att
betyda en påverkan som får olika inspelningas olikheter att minska.

Som jag skrev i mitt förra inlägg - extremfallet på samness är när en an-
läggning bara kan återge en enda frekvens, och därför återger alla fono-
gram i form av bara den tonen.

Och ja, självklart ger i16s samness om man underlåter att med ett bas-
system (prof.P4 eller -X4) understödja dem. De är ju sidosystem (eller
toppsystem med modern terminologi) och inte fullregisterhögtalare.

Däremot betyder ju inte begreppet sameness att saken är aspektlös. En
sameness sker ur en viss, eller ur flera, aspekter. Avsaknad av bassystem
ger just DEN sortens sameness - att olika inspelningar blir mindre skiljbara i
basregistret.

- - -

Kort sagt - jag vidhåller att sameness primärt är ett interfonogrammisk
fenomen, även om det förstås kan göra att låtarna på ett fonogram även
bli mindre skiljbara från varandra, och att utvecklingen inom en låt minskar.

Men hur man än vänder på det så handlar det om skiljbarhet - att två
saker/delar oftast blir mindre olika än de är på fonogrammen, vilket inte
betyder att varje signal blir påverkad. T ex så kan en sinuston i förekom-
mande fall passera en "anläggning med stor sameness", helt opåverkad.

I en annan anläggning, med sameness med andra aspekter, kan till och
med sinustonen misslyckas med att ta sig igenom utan påverkan.

Vh, iö

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2011-08-19 11:35

@IngOehman, m.fl.
Hur ska man se på begreppet sameness i förhållande till den avvikelse i perspektivåtergiving som konstaterats med mina rörslutsteg;
att t.ex. solister låter närmare när de tar i och backar en aning när de sjunger/spelar svagare?
Fenomenet ger snarare ett mer dynamiskt intryck än en helt korrekt återgivning, och förekommer i många andras anläggningar också, varierande grad.
Upplevelsen är snarast motsatsen till samenss, den korrekta återgivningen låter tråkigare och ger ju hörbart mindre variation.
Senast redigerad av lennartj 2011-08-19 13:08, redigerad totalt 1 gång.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi