Hur sätter vi hi-fi på dagordningen?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-08-15 21:26

Strmbrg skrev:Jag har noterat att det är jättesvårt att ta till mig "klassisk musik" via CD i bilen.
Slet med mig Gurrelieder av Schönberg en gång, och det gick inte att hitta en nivå som fungerade. Dvs där de svaga passagerna hördes utan att de starka blev påfrestande.

Lyssnade en gång för länge sedan på Telarcs version av Tchakovskijs 1812 i bilen. Ganska hög volym och det hördes bra hela tiden. Men de avslutande kanonerna knäckte baselementen! Chefen blev inte glad när jag lämnade tillbaka bilen...

/ B

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2011-08-15 21:35

Det är en rätt extrem inspelning - äkta kanoner! ;)

Men du pekar på en sak som kan vara klok att minnas - försöker
man återge en stor dynamik så blir det verligen bättre och bättre
i takt med att anläggningen blir det. :)

Om förstärkarna är dimensionerade för att de skall kunna spela
sönder baselementet så är det dock snarare så att problemet är
en överdimensionering, än att något är underdimensionerat. :)

Men sådant finns och det kan vara klokt att veta om det, men det
är ju svårare i en lånad bil. Dock kan man alltid spela sönder sådana
anläggningar - även med helt odynamiskt material.

Det är till och med lättare (speciellt om man är döv ;)).

Vh, iö

- - - - -

PS. En intressant sak med inspelningen ifråga är kanonerna klipper
illa på CDn, men på vinylutgåvan från 70-talet är transienttopparna
med! (Om pickupen är det...)
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2011-08-15 22:39

1812 är ganska trist musik, tycker jag.
Vore det inte för kanon- och klockexcesserna mot slutet, så är det kanske inte så mycket värt att lyssna på?

Jag har Robban Fines inspelning av verket på Möörkury.
Tycker för övrigt att Robban fått till många inspelningar ganska bra, med - såvitt jag förstått - enkla medel.
Kanske det just är enkelheten (antikomplexiteten) som är "receptet"?
Men detta tarvar nog en egen tråd.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-08-16 00:54

1812 på CD är inte riktiga kanoner, de är digitala om det inte nu finns flera olika inspelningar på CD förstås.

Däremot tror jag att vinylskivan innehåller riktiga kanoner. Vinylskivan var ett jäkla elände, "alla" ville testa om skivspelare kunde spåra skivan där spåret är graverat direkt i sidled. Som om spårningen av det skulle vara ett mått på hur bra en skivspelare låter.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-08-16 01:03

IngOehman skrev:
Harryup skrev:
IngOehman skrev:
Huruvuda det sedan kommer att göra någon stor eller liten skillnad för
framtiden, det beror ju på hur ofta saker mastras/remastras för att få
högt medelvärde, och hur ofta det sker för att soundet är önskat.

Men det är inte något som vi behöver spekulera om. Det kommer vi ju
att få veta. Ju förr medelvärdersbegränsning införs, och ju flera ställen
det sker på, desto snabbare får vi veta. :)

Vh, iö

Jag tycker inte heller att man behöver spekulera om det utan snarare undersöka det innan man talar om för folk att dom gillar fel saker.

Jag begriper mig inte på dina inlägg/din retorik.

Vem är det som har sagt att folk gillar fel saker menar du?

Harryup skrev:Smak är ingen teknisk fråga som man kan bara ändra på.

Igen: Har någon påstått det? Om inte - vad är det du kommenterar?

Harryup skrev:Ingen äldre generation har sedan jazzen introducerades visat någon förståelse för den yngre generationens musik. Jag fortsätter själv i den banan och tycker att det mesta av rapp och hipphopp är bara ren skit.

mvh/Harryup

Och?

Jag förstår inte vart du vill komma. Är det någon som vill förbjuda rapp
och hipphopp?

- - -

Jag gillar musik från alla tider, nästan. Den enda riktiga lågvattentiden var
som jag ser det 80-talet. Men även under denna tid så gjordes det ju bra
saker. Det vara bara så mera skräp som man behövde tränga igenom på
den tiden. Och på 90-talet normaliserades situationen och allting var inte
längre dominerat av hårdrock och synth.

Men oavsett vilket så har jag svårt att förstå varför det är ett problem att
det finns en massa musik som man inte gillar. Det som jag kan tycka vara
ett problem är om musik jag gillar är förstörd, och med förstörd menar jag
då processad av skäl som är dåliga.

Processning som görs för att de som gjort musiken vill att den skall låta
så, är jag helt och håller för, oavsett vad jag tycker om slutresutatet rent
subjekivt! Gillar jag det inte så finns det ju annan musik.

Denna fråga handlar inte om att göra musik bättre - bara om att ge dem
som skapar musiken möjligheter och frihet. Att inte sakerna skall ske av
dåliga skäl. Och OM det ändå sker så skall det inte drabba annat.

Vh, iö

Att du inte förstår mina inlägg verkar ju inte så unik. Du förstår ju inte andras inlägg heller då det passar dig.

Diskutera ämnet istället för att diskutera andras inlägg.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Claes

Inläggav Claes » 2011-08-17 01:59

lennartj, du uttrycker en klassisk avvägning mellan hobby/yrke eller frivillighet/tvång; även om de två till synes motsägelsefulla företeelserna inte bara tangerar utan faktiskt också delvis överlappar varandra. Jag förstår dig fullständigt.

metalfan, otroligt roligt att läsa ditt inlägg om att en Studio Blue-kurs, jag och Ingvars fantastiska högtalare bidragit till att du både blev hi-fi-intresserad med välljudsfokus, och att du dessutom övervägde att arbeta inom området.

Vilken grad av ”nördighet” som krävs eller är ett plus för att nå framgång är inte lätt att generalisera om, tycker jag. Som jag skrivit tidigare tror jag att social kompetens och allmän trevlighet är grunden oavsett det mesta. Men personligen har jag haft turen att oftast få min egen nördighet att uppfattas som en fördel eller i varje fall ingen påtaglig nackdel. Jag gissar att det beror på att min kärlek till musiken som konstart lyser igenom.

Du ställer en intressant fråga om eleverna från Studio Blue har kunnat påverka till det bättre. Att besvara frågan är svårt för även om jag bortser ifrån risken att börja skriva lite överdrivet positivt i egen sak, så är frågan i sig själv svårutredd.

Å ena sidan kan jag rabbla upp ett ganska stort antal personer i branschen som har nått framgång, många till och med stor framgång och det även internationellt, där en del i framgången enligt dem själva kan ledas tillbaka till Studio Blue och det de lärt sig hos oss.

Å andra sidan tänker jag ibland (väl medveten om att jag kan framstå som väldigt lik Stig Carlsson som ofta var inne på sådana tankar) att jag inte alls har uppnått det jag rimligen borde med anledning av vad Studio Blue är, hur länge vi har funnits samt det faktum att vi inte har hållit några av våra rön hemliga. Tvärtom har vi ju försökt basunera ut allt vi med stor möda har lyckats lära oss "på gator och torg".

Ett försök till balanserat svar blir att många av våra elever genom sin kompetens har kunnat bidra till en högre kvalitet i musikbranschen, men att denna påverkan i det stora hela nog tyvärr måste betraktas som väsentligt mindre än både önskvärt och rimligt ur alla tänkbara synvinklar.

Chopha, mycket sant att producenten i praktiken ofta inte får sista ordet över produktionen :(

Du skriver ”låta fett” och syftar på ”sönderkomprimerat”. Det har många gjort. Svante brukar ofta framhålla ett problem med att diskutera upplevelser av ljud och sound genom att språket saknar entydighet i fråga om dessa företeelser. Även professor emeritus Alf Gabrielsson har varit inne på denna frågeställning; inte minst genom ett omfattande terminologiskt arbete med musikpsykologisk forskning i vilken mängden använda begrepp från respondenterna gjorde analys och statistisk sammanställning omöjlig utan en semantisk förenkling.

Eftersom just soundet och möjligheten respektive frånvaron av möjlighet av bygga upp och påverka sound intresserat mig länge har jag ur musikpsykologisk synvinkel undersökt om folk generellt tycker olika eller förhållandevis lika om sound och begreppen som beskriver dem. Jag har funnit detsamma som Alf och även Ingvar med flera. Går vi till den faktiska upplevelsen och försöker ta reda på vad lyssnare hör och upplever finner vi vanligen bakom begreppsförvirring och missuppfattningar en överraskande samsyn.

I korthet ger kompression av komplett programmaterial inte generellt ”ett fett ljud”. Snarare ett kraftlöst, instängt, karaktärslöst och likriktad ljud. Detta om man söker sig bortom språkförbistring och missuppfattningar om vad en kompressor är och hur den fungerar, för att i stället låta lyssnare med sina öron själva avgöra vad de tycker och tänker; under psykoakustiskt kontrollerade former så att det faktiskt är kompressorns ljudpåverkan som bedöms och inte ljudnivån.

Krokan, vad kul att du varit involverad i kulturprojekt. Om det är något jag tänkt på med stor tacksamhet och även rörelse många gånger, så är det den otroliga idealism som så många människor bidragit med för musiken men även kulturen i allmänhet.

Nattlorden, du fokuserar något viktigt och verkligen glädjande! När vändningen nu är på gång med R 128 och en bransch som sent omsider vaknat upp till (i alla fall viss) självkritik, då finns det starkare skäl än någonsin att stå upp för musikens och den kreativa tonkonstnärens rätt att själv avgöra allt som påverkar tonkonstverket; vilket som vi nämnt inte är möjligt med loudness war som likriktar genom nivåhöjande ljudkvalitetsförsämrande kompression.

Dessutom menar jag att det även på kort sikt, och faktiskt alltid under hela mitt yrkesliv, har varit möjligt att få uppskattning för högre ljudkvalitet under förutsättning att man rimligt begripligt har kunnat demonstrera faktiska hörbara skillnader.

Ingvar, vi har många gånger pratat om det du skriver klokt om gällande att de allra flesta eller nästan alla faktiskt verkar föredra högre transientdynamik och i vidare mening högre ljudkvalitet. Och därmed är ditt försiktiga ifrågasättande av om loudness war med sitt eländiga oljud verkligen är ett ljudideal högst relevant.

Vad jag var inne på i något tidigare inlägg (minns inte i vilken tråd dock :oops: ) var att en yngre generation som i hög grad har präglats av musik som nästan undantagslöst varit ljudmässigt utsatt för loudness war, möjligen omedvetet och indirekt kan tänkas koppla det positiva i sin musik till det dåliga ljudet varmed ljudet uppfattas som bättre eller mindre uselt än det vanligen brukar uppfattas som. Jag har liksom du ingen färdig uppfattning i frågan.
Jag är ordförande i Ljudtekniska Sällskapet samt forskare, lärare och rektor vid Studio Blue.

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2011-08-19 11:48

Vill bara få en mer handfast referens till alla bokstäver som skrivs av alla här om komprimering/klippning av dynamik.

Här är ett exempel som ni kan kommentera om den upplevda dynamiken är för liten/lagom/för stor/whatever och i vilka sammanhang den är lämplig/icke lämplig.

Och med sammanhang menar jag exempelvis radio, bilen, mp3-spelare med lurar, restaurang, HiFi-anläggning etc.

http://www.drummerworld.com/Videos/sheilaEmd2005.html
Tänk om - tänk annorlunda

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2011-08-19 12:02

Claes skrev:Ett specialfall är dock programmaterial med hög terassdynamik som får praktiska problem med att spelas upp i ljudtrycksbegränsade ljudsystem. Notera dock att transientdynamik utan begränsning inte står i motsättning till jämnhet över tid. En poplåt kan ha konstant psykoakustisk energi från början till slut utan att för den skull vara det minsta dynamiskt begränsad i signalhanteringen.

Inspelningen med Sheila E är ett exempel på terassdynamik.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-08-19 12:52

IngOehman skrev:PS. En intressant sak med inspelningen ifråga är kanonerna klipper illa på CDn, men på vinylutgåvan från 70-talet är transienttopparna med! (Om pickupen är det...)

Aha, jag lyssnade på en kassettkopia från vinyl. Men jag behövde meka en hel del innan pickupen spårade skivan. Vid de första försöken hoppade tonarmen rakt upp och landade på etiketten.

/ B

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-08-19 12:57

Harryup skrev:Däremot tror jag att vinylskivan innehåller riktiga kanoner. Vinylskivan var ett jäkla elände, "alla" ville testa om skivspelare kunde spåra skivan där spåret är graverat direkt i sidled. Som om spårningen av det skulle vara ett mått på hur bra en skivspelare låter.

Att kunna spela av skivan visar bara att pickupen klarar att spåra häftig utstyrning, inte hur den låter. Och i detta fallet hur spårningen klaras av i basen.

/ B

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2012-02-13 23:53

Nu har jag producerat en del material och mätt in det för LUFS -23. Holland, Frankrike och delvis Danmark tillämpar standarden. Den är fruktansvärt bra tycker jag.

Jag har gjort jämförelser mellan hårt komprimerade reklamspottar som sänkts för att passa LUFS -23 och samma reklamspottar som som är mixade med hänsyn till LUFS.

Stenhårt limiterat material upplevs exakt lika högt som det anpassade och mer dynamiska materialet. Man vinner helt enkelt inget i upplevd nivå på att komprimera, men man förlorar inte speciellt mycket på det heller, nivåmässigt alltså.

Jag hoppas Sveriges (hela Europas) tv-kanaler tar den här standarden snart, den är mycket bajsbra.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-02-14 00:15

Kul att se att du lufsade in här igen. :)

Finns det några exempel att lyssna på någonstans?
Jag har aldrig hört talas om LUFS förut... :o
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-02-14 00:27

KarlXII skrev:Kul att se att du lufsade in här igen. :)

+1 :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-02-14 01:15

:) Mer Lady & LUFSen
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2012-02-14 08:18

phloam skrev:
KarlXII skrev:Kul att se att du lufsade in här igen. :)

+1 :)

Medhåll!

/Peter

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2012-02-15 10:55

Karl, Phloam, Peter och Piotr vad stiliga ni har blivit!

On topic: Jag skulle vilja säga att cd-spelaren är den viktigaste komponenten i en lyckad hi-end-hifi-stereo-anläggning.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-02-15 11:23

Va bra. :)
Den som vet mest, tror minst.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi