Vad händer när man byter polaritet?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
metheny
Inaktiverad

Vad händer när man byter polaritet?

Inläggav metheny » 2011-08-19 10:34

Var hemma hos en snubbe och provlyssnade hans högtalare. Det sitter baselement monterade på bägge sidor om varje högtalare, dvs dels riktade mot närmaste sidoväg dels mot varandra. De går inte bi-ampa utan det finns enbart ett par anslutningar per högtalare.

Det vi noterade var att när polariteten är rättvänd (plus mot plus osv) så fick vi en ljudbild perfekt centrerade i mitten (sångröster, instrument osv), medans basen ibland kändes energifattig och i vissa frekvensområden ibland överbumlig (vilket nästan gjorde att man fick huvudvärk), samt att djupbas saknades. Det lät som om basen slog precis i mitten. Om vi bytte polaritet på ena högtalaren (pos till neg) så fick vi en superdefinierad bas som inte gick att placera var i rummet den kom i från, och den kändes torr, djup, homogen och helt enkelt mer korrekt och behaglig att lyssna till. Ljudbilden i mellan- och diskantregistret däremot blev diffus, röster var inte längre placerade i mitten utan lite mer utspridd.

Stereophile skriver så här om högtalarna:

"In the time domain, the step response on the tweeter axis indicates that the tweeter and midrange units are connected in the same, positive acoustic polarity. However, the continuation of the tweeter's step is in opposite polarity to the onset of the midrange units' step, hence the cancellation of their outputs on this axis in the region where they overlap. The woofers are connected in negative acoustic polarity, which, in conjunction with their physical setback, means that their outputs coincide with the negative-going overshoot of the midrange units, correlating with the good frequency-domain integration of those units' outputs. "

Jag förstår att omvänd polaritet gör att elementen kontraherar/extraherar omvänt sinsemellan. Vad jag undrar är om man kan ha kopplat baselement fel, typ "glömt" att koppla omvänt för baselementen i en av högtalarna, i just det par vi provlyssnade? Två basar som står och spelare mot varandra, ska de verkligen ha samma polaritet?

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2011-08-19 10:58

Oavsett höger- eller vänsterhögtalare bör tillverkaren se till att elementen slår utåt eller inåt för en given likspänning.

Dvs, om basarna slår tex utåt vid pålägg om 1,5V på pluspolen, så är högtalarna korrekt tillverkade, oavsett om vi talar om höger eller vänster högtalare.
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Re: Vad händer när man byter polaritet?

Inläggav Bill50x » 2011-08-19 11:38

metheny skrev:Jag förstår att omvänd polaritet gör att elementen kontraherar/extraherar omvänt sinsemellan. Vad jag undrar är om man kan ha kopplat baselement fel, typ "glömt" att koppla omvänt för baselementen i en av högtalarna, i just det par vi provlyssnade? Två basar som står och spelare mot varandra, ska de verkligen ha samma polaritet?

Men ska basarna verkligen spela mot varandra, ska de inte vara riktade utåt?

/ B

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2011-08-19 11:41

metheny skrev:Det sitter baselement monterade på bägge sidor om varje högtalare, dvs dels riktade mot närmaste sidoväg dels mot varandra.

Både vänster och höger högtalare bör uppvisa samma beteende när ni lägger på 1,5V. Om "innerelementet" på vänster sida slår utåt, ska "innerelementet" på höger sida också slå utåt. Detsamma gäller "ytterelementen"

Användarvisningsbild
metheny
Inaktiverad

Inläggav metheny » 2011-08-19 12:19

Bill50x skrev:Men ska basarna verkligen spela mot varandra, ska de inte vara riktade utåt?

/ B

Det är alltså sidomonterade basar på bägge långsidor om varje högtalare.
Senast redigerad av metheny 2011-08-19 12:23, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
metheny
Inaktiverad

Inläggav metheny » 2011-08-19 12:22

bomellberg skrev:
metheny skrev:Det sitter baselement monterade på bägge sidor om varje högtalare, dvs dels riktade mot närmaste sidoväg dels mot varandra.

Både vänster och höger högtalare bör uppvisa samma beteende när ni lägger på 1,5V. Om "innerelementet" på vänster sida slår utåt, ska "innerelementet" på höger sida också slå utåt. Detsamma gäller "ytterelementen"

Ok, gick inte att undersöka detta då det sitter permanentmonterat tygskydd över. Men jag antar att när två basar trycker ut samtidigt mot varandra så upplever man ungefär det vi upplevde, om man sitter i mitten, att basen trycker ihop huvudet från två håll. Det var inte särskilt njutbart.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2011-08-19 12:41

Nu verkar ju konstruktionen av Stereophiles text att döma vara av
mycket låg standard ingenjärsmässigt (med mellanregister och diskant
som motverkar varandra) men om ni vill undersöka om de dessutom
är felmonterade i produktion så brukar det vara mycket enkelt att göra
det, även när de som du beskriver det har permenent tygskydd över
basarna.

Ställa bara högtalarna mycket nära varandra (baselementen skall så
när som på någon eller ett par centimeter, vara så nära varandra som
ni kan åstadkomma, vilket ju låter sig göras rätt lätt om de är spegel-
symmetriskt sidomonterade) och spela sedan lite musikmaterial med
mycket bas, på dem.

Bäst är monofoniskt material, men de flesta inspelningars basinnehåll
är ganska monofoniskt, så det går bra med det mesta. Annars kan ni
ju alltid mata båda högtalarna med signal från samma förstärkarkanal.

Nu skall ni växla polaritet på den ena högtalaren. Ni kommer inte att
behöva tvivla på när de arbetar i motfas... ;)

Vh, iö

- - - - -

PS. Kontrahera betyder "dra ihop sig", extrahera betyder "dra ut ur". De
är varken motsatser eller lämpliga ord att beskriva konens rörelse inåt
respektive utåt, i synnerhet extrahera. Vill man använda ordet kontrahera
så är motsatsen expandera. Men jag tycker nog att det är bättre att tala
om att konrörelsen är inåt och utåt.

Överkurs: I en dynamisk högtalare som matas med en dynamisk signal,
alltså inte en DC-signal, så är det närmare sanningen att konen är längs
in när spänningen är maximalt positiv på pluspolen, än tvärtom. Det för-
vånar många när man berättar det. ;)
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
metheny
Inaktiverad

Inläggav metheny » 2011-08-19 12:57

IngOehman skrev:Nu verkar ju konstruktionen av Stereophiles text att döma vara av
som motverkar varandra) men om ni vill undersöka om de dessutom
är felmonterade i produktion så brukar det vara mycket enkelt att göra
det, även när de som du beskriver det har permenent tygskydd över
basarna.

Ställa bara högtalarna mycket nära varandra (baselementen skall så
när som på någon eller ett par centimeter, vara så nära varandra som
ni kan åstadkomma, vilket ju låter sig göras rätt lätt om de är spegel-
symmetriskt sidomonterade) och spela sedan lite musikmaterial med
mycket bas, på dem.

Bäst är monofoniskt material, men de flesta inspelningars basinnehåll
är ganska monofoniskt, så det går bra med det mesta. Annars kan ni
ju alltid mata båda högtalarna med signal från samma förstärkarkanal.

Nu skall ni växla polaritet på den ena högtalaren. Ni kommer inte att
behöva tvivla på när de arbetar i motfas... ;)

Vh, iö

- - - - -

PS. Kontrahera betyder "dra ihop sig", extrahera betyder "dra ut ur". De
är varken motsatser eller lämpliga ord att beskriva konens rörelse inåt
respektive utåt, i synnerhet extrahera. Vill man använda ordet kontrahera
så är motsatsen expandera. Men jag tycker nog att det är bättre att tala
om att konrörelsen är inåt och utåt.

Överkurs: I en dynamisk högtalare som matas med en dynamisk signal,

Ok ska se om vi kan genomföra detta experiment. Inser nu att mitt ordval var direkt fel. Varför krångla till det, inåt utåt duger ju alldeles utmärkt :)

Vad är det vi kommer att uppleva om de arbetar i motfas? Och är det vi upplever av bumlighet och komprimerad huvudvärksbas alltså ett resultat av att basarna spelar i fas eller motfas?

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2011-08-19 13:02

Basen kommer i princip att försvinna när de spelar i motfas.

Nu försvåras ju exemplet i ert fall eftersom ni har baselement även på utsidan av kabinetterna, men en rejäl sänkning av bas bör det bli eftersom basarna som är placerade mot varandra kommer att skyffla samma luftmassa fram och tillbaka mellan sig.

Användarvisningsbild
metheny
Inaktiverad

Inläggav metheny » 2011-08-19 13:10

bomellberg skrev:Basen kommer i princip att försvinna när de spelar i motfas.

Nu försvåras ju exemplet i ert fall eftersom ni har baselement även på utsidan av kabinetterna, men en rejäl sänkning av bas bör det bli eftersom basarna som är placerade mot varandra kommer att skyffla samma luftmassa fram och tillbaka mellan sig.

Ja det var väl det jag misstänkte, att basen skulle släckas ut. Dock är det ju lite grann av bägge vi upplever, när polariteten in är densamma på bägge högtalarna. D v s viupplever både att basen blir energifattig, vilket tyder på motfas, OCH att basen i vissa frekvensområden blir bumlig, som om de trycks ihop i mitten, vilket då tyder på att de spelar i fas. Eller? Krångligt det där... :?

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-08-19 13:15

detta är ju spännande, vad är det för högtalare?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2011-08-19 14:16

celef skrev:detta är ju spännande, vad är det för högtalare?

http://www.stereophile.com/floorloudspeakers/506ap/index.html

"The Scorpio is graceful-looking, well proportioned, solidly built, and meticulously finished. And if you like "seeing" your music, this speaker will not disappoint. In fact, it may sometimes scare the crap out of you, presenting recorded events as if they're actually occurring in your room. "
Tänk om - tänk annorlunda

Användarvisningsbild
BB

Inläggav BB » 2011-08-19 15:12

IngOehman skrev:Överkurs: I en dynamisk högtalare som matas med en dynamisk signal,

Hej Ingvar,

Har du möjlighet att tränga lite djupare in i detta intressanta spörsmål?

Mvh/BB
F.d. Audio-Tronic, f.d. Centara. Consulting åt bl.a. Mark Levinson, (Red Rose Music), samt Cello Film & Music Systems. Grundare av Transmission Audio Inc., NJ, USA. http://www.transmissionaudio.com

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2011-08-19 15:21

IngOehman skrev:Nu verkar ju konstruktionen av Stereophiles text att döma vara av
som motverkar varandra).

Detta luktar negativ kritik av andras konstruktioner (som fortfarande finns på marknaden) lång väg. 8)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
metheny
Inaktiverad

Inläggav metheny » 2011-08-19 15:26

Naqref skrev:
som motverkar varandra).

Detta luktar negativ kritik av andras konstruktioner (som fortfarande finns på marknaden) lång väg. 8)

Jag ville hålla högtalarfabrikat utanför detta, det är mer principen jag är ute efter. Tyvärr finns ju google. Att IÖ kritiserar det som står återgivet i ett litet textstycke utan egentligen koppling till fabrikat och taget ur sitt sammanhang ser jag inte som något problem. Det är väl mer kritik av en ingenjörsmässig princip än av en tillverkares designval.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-08-19 15:44

Naqref skrev:
som motverkar varandra).

Inte alls. IÖ sköter sig på ett förtjänstfullt sätt när det gäller kritik/diskussion av konkurrenters produkter. Jag önskar att han var lika smidig och återhållsam när det gäller enskilda individer ;-)

/ B

Användarvisningsbild
metheny
Inaktiverad

Inläggav metheny » 2011-08-19 15:49

Bill50x skrev:
Naqref skrev:
som motverkar varandra).

Inte alls. IÖ sköter sig på ett förtjänstfullt sätt när det gäller kritik/diskussion av konkurrenters produkter. Jag önskar att han var lika smidig och återhållsam när det gäller enskilda individer ;-)

/ B

Snälla. Såvitt jag kan se har han inte kritiserat vare sig någon tillverkare eller någon enskild fysisk person i denna tråd. Så kan ni vänligen lämna det till en annan diskussion/tråd där de som är intresserade av den frågan kan delta? Jag är nämligen inte intresserad av den frågan. IÖ får däremot väldigt gärna fortsätta diskutera i tråden om det tråden handlar om. Om han vill alltså. Ni också, men håll er till ämnet. :)

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-08-19 15:51

det är intressant att stereos mätning av nämnda högtalare (och av samma årsmodell) inte uppvisar denna dipp
Bikinitider

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-08-19 15:52

metheny skrev:Snälla. Såvitt jag kan se har han inte kritiserat vare sig någon tillverkare eller någon fysisk enskild person i denna tråd. Så kan ni vänligen lämna det till en annan diskussion/tråd där de som är intresserade av den frågan kan delta? Jag är det nämligen inte. IÖ får däremot väldigt gärna fortsätta diskutera i tråden om det tråden handlar om. Om han vill alltså. Ni också, men håller er till ämnet. :)

+1

Sorry för OT :-)

/ B

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-08-19 16:31

Ett inte helt ovanligt fel då högtalaren nån gång kanske omkonats om dom inte köptes nya så att man vet att det inte är gjort.
Och då monterats fel efter service.
Mvh/Harryup

Användarvisningsbild
metheny
Inaktiverad

Inläggav metheny » 2011-08-19 16:42

Harryup skrev:Ett inte helt ovanligt fel då högtalaren nån gång kanske omkonats om dom inte köptes nya så att man vet att det inte är gjort.
Och då monterats fel efter service.
Mvh/Harryup

Är det ingen skillnad om polariteten är omvänd före eller efter filtret?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-08-19 17:26

Jo, med 2 basar per låda räcker det med att den ena är felkopplad. Ta av fronterna koppla till ett litet batteri och kolla om alla basar rör sig utåt.
Mvh /Harryup

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2011-08-19 17:59

BB skrev:
IngOehman skrev:Överkurs: I en dynamisk högtalare som matas med en dynamisk signal,

Hej Ingvar,

Mvh/BB

Det är ju enkelt, i varje fall med en sinussignal. I det masskontrollerade området är konens acceleretion proportionell mot strömmen i talspolen.

För att få konens läge kan man integrera accelerationen två gånger, och integrerar man en sinus två gånger så får man minus sinus.

I det fjädringskontrollerade området däremot, alltså vid frekvenser under fs, tex DC som i ett batteri, så är konens läge proportionellt mot strömmen. Om strömmen är en sinus så blir konens läge också en sinus (utan minus).

Konens läge i det masskontrollerade området har alltså motsatt tecken mot i det fjädringskontrollerade området.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2011-08-19 18:27

Svante skrev:
BB skrev:

Hej Ingvar,

Mvh/BB

Det är ju enkelt, i varje fall med en sinussignal. I det masskontrollerade området är konens acceleretion proportionell mot strömmen i talspolen.

För att få konens läge kan man integrera accelerationen två gånger, och integrerar man en sinus två gånger så får man minus sinus.

I det fjädringskontrollerade området däremot, alltså vid frekvenser under fs, tex DC som i ett batteri, så är konens läge proportionellt mot strömmen. Om strömmen är en sinus så blir konens läge också en sinus (utan minus).

Konens läge i det masskontrollerade området har alltså motsatt tecken mot i det fjädringskontrollerade området.

Åh vad enkelt... :oops:

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2011-08-19 19:32

bakerman22 skrev:
Svante skrev:Det är ju enkelt....

Åh vad enkelt... :oops:

Äh, förlåt, det där lät ju urdrygt. :oops:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
metheny
Inaktiverad

Inläggav metheny » 2011-08-25 10:44

Jag provade hemma med mina egna högtalare att byta poler vid ena högtalarens terminaler. Det blev ingen jättestor skillnad i basåtergivning (basarna är riktade framåt). Däremot ljudbilden i mellan och diskant, som tidigare varit öppen och stor blev "snävare" och mer centrerad. Alltså, precis som med min polares högtalare med "rättvänd" polaritet, så blev ljudet från mina mer centrerat och "instängt" när jag skiftade pol på en högtalare till "fel" polaritet.

Vi har alltså kommit fram till att basar som har olika pol släcker ut varandra. Rätt?

Vad händer med högtalarnas samverkan i diskant och mellanregister när ena högtalaren byter pol?

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2011-08-25 11:17

metheny skrev:Vad händer med högtalarnas samverkan i diskant och mellanregister när ena högtalaren byter pol?

Spela en monofonisk signal genom högtalarna (brus från radion, en gammal monoinspelning, etc.). Skillnaden ska då vara mycket tydlig. Vid rätt polaritet hörs signalen mitt emellan högtalarna. Och vid fel polaritet uppvisas en otydlig ljudbild där signalen snarast hörs från en obestämd plats i rummet.

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
metheny
Inaktiverad

Inläggav metheny » 2011-08-25 13:48

MichaelG skrev:
metheny skrev:Vad händer med högtalarnas samverkan i diskant och mellanregister när ena högtalaren byter pol?

Spela en monofonisk signal genom högtalarna (brus från radion, en gammal monoinspelning, etc.). Skillnaden ska då vara mycket tydlig. Vid rätt polaritet hörs signalen mitt emellan högtalarna. Och vid fel polaritet uppvisas en otydlig ljudbild där signalen snarast hörs från en obestämd plats i rummet.

Hälsn. Michael

Ok, men i det första högtalarparet (beskrivet ovan) så är tydligen diskant och mellanregister kopplade med olika polaritet, med vilje av konstruktören. Det ger den ljudbild du beskriver för lika polaritet. I mina högtalare är det likadant, dvs om jag tvingar fram en polaritetsskillnad mellan högtalarnas diskant och mellanregister (fast korsvis) genom att byta polaritet på en av dem får jag samma effekt dvs mer instängd och centrerad ljudbild. Vad beror detta på fysikaliskt och varför upplever jag tvärtemot det du beskriver? :?

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2011-08-25 14:32

metheny skrev:Ok, men i det första högtalarparet (beskrivet ovan) så är tydligen diskant och mellanregister kopplade med olika polaritet, med vilje av konstruktören. Det ger den ljudbild du beskriver för lika polaritet. I mina högtalare är det likadant, dvs om jag tvingar fram en polaritetsskillnad mellan högtalarnas diskant och mellanregister (fast korsvis) genom att byta polaritet på en av dem får jag samma effekt dvs mer instängd och centrerad ljudbild. Vad beror detta på fysikaliskt och varför upplever jag tvärtemot det du beskriver? :?

Jag är inte säker på att jag förstår vad du menar, men om du tänker dig att du vänder polariteten på ena högtalaren, men inte den andra, är rätt polaritet den som ger stabil mitt på en monosignal. Dvs, om + är kopplat till + på ena högtalaren, så ska det vara så även på den andra.

Däremot kan man tänka sig att exempelvis diskantelementen på BÄGGE högtalarna är kopplade - till +, medan mellanregisterelementen på BÄGGE högtalarna är kopplade + till +. Här spelar ju filterkonstruktionen roll för vad som är rätt. Det kan alltså vara helt rätt att de olika elementen i en högtalare är kopplade på olika sätt. Bara de är det i bägge högtalarna.

Vad som händer om du kopplar om diskantelementen på BÄGGE högtalarna så att de är kopplade på samma sätt som mellanregisterelementen (dvs + till + i exemplet ovan) men utan att koppla om mellanregistret, vet jag inte. Jag kan tänka mig att fel koppling ger en spretigare och mer ofokuserad ljudbild, men inte lika tydligt som om en högtalare är felkopplad.

Det är absolut enklast att använda monofoniska signaler när man testar sådant här. Skillnaderna mellan fel och rätt blir avsevärt tydligare.

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-08-25 14:33

metheny skrev:... dvs mer instängd och centrerad ljudbild. Vad beror detta på fysikaliskt och varför upplever jag tvärtemot det du beskriver?

Det låter som om du tycker detta är negativt? Dvs instängd och centrerad ljudbild. Men vissa ljudanläggningars "wide-inställning" kan till en början kan låta häftigt men i det långa loppet är det tröttande. Kan det vara något liknande hos dig? Det är inga problem att få högtalare att låta brett och stort, problemet är att de alltid låter så och att det inte är fokus på någonting.

/ B

Nästa

Återgå till Generellt om hifi