Ännu en tråd från Hififorum som jag undrar över

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-06-02 08:07

Mayro och Ingvar!

Det finns en hel del information om Infinity-högtalare på www.infinity-classics.de/infinity/index.htm .

Går man in under rubriken Datenbank, hittar man också Reference Standard 4.5. Där finns kopplingsschema på såväl högtalaren som det elektroniska delningsfiltret.

Har varit och rotat i en Infinty-låda en gång i tiden. Det som slår en är att delningsfiltren ser ut som råttbon och en massa regleringsmöjligheter via potentiometrar av tvivelaktig kvalitet.

Säkringar i högtalaren som suttit i länge kan väl få kontaktproblem? Då räcker det kanske med att röra på säkringen eller rengöra för att få nytt liv i högtalaren? Förekommer en massa rapporter även om Magnepan-högtalarna och dess säkringar. I mina gamla finns inga säkringar alls.

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2005-06-02 08:14

guru skrev:Vad tyst det blev på skeptikerna så fort IÖ nämde att det kanske funkar :)

att dra separata sladdar från proppskåpet samt betyda säkringar där är nog alla fortfarande lika skeptiska till

att byta säkring inne i en högtalare är en annan sak då den sitter i signalvägen. Personligen tror jag inte att skillnaden är så där jättestor där heller, men jag kan ha fel.
Dogmatisk Mac-Taliban

Maarten

Inläggav Maarten » 2005-06-02 08:55

guru skrev:Vad tyst det blev på skeptikerna så fort IÖ nämde att det kanske funkar :)

Hehe, nu tolkade jag inte IÖ's inlägg som att det 'funkar' *! Gjorde du?

* Med funkar menar jag icke ljuddegraderande och att säkringen skyddar högtalarna. Tvärtom skrev väl IÖ följande "Sådana kan påverka ljudkvaliteten enormt om de är felimplementerade (vilket det tyvärr är mycket vanligt att de är).

Det är inget märkligt alls att byte av sådana säkringar ger synnerligen hörbara skillnader. Är det en seriös tillverkare så är säkringstypen extremt noga specificerad."
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
guru

Inläggav guru » 2005-06-02 09:49

Hoppsan..läste aldrig ordentligt att det var från proppskåpet det gällde, fastnade mest på att det hade blivit en förbättring för Mayro men dom säkringarna sitter ju tydligen i högtalarna...sorry :)

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-06-02 11:39

För att hoppa till detta med ström direkt ifrån säkringsskåpet...

Jag har vid MÅNGA tillfällen förordat just att man sätter upp ett eget säkringskåp. Men en säkring för VARJE produkt man sätter in... Samt egen line ut till då varje också.

ALLA ggr har det resulterat i exakt detsamma. Också alla i stort sätt som man ser gjort detsamma påvisar jus exakt samma förbättringar.. Detta kan inte vara en slump. oavsett om dom själva gjort det för länge sedan utan att läst ord ifrån mig eller ej...

Hos skribent på tidning försvann störningarna på hans radio. Samt "terminator" för en 40 lapp baxades ut till datarummet...detta då även ljudet förbättrades vid dylig inkoppling...

Detta är inget som en tråd på hf.nu är nydanande på. Utan till o med en sak jag tror mig läst flertalet ggr om i press av olika slag i massor med omgångar o år.

Sjaäl satte jag upp mitt första dyliga i början av 90 talet. Sedan flyttade jag i mitten av 90 och satte upp igen.... Sedan då jag flyttade till radhuset i haninge 98 så sattes det upp igen..

ALLA ggr har det medförst klara förbättringar av ett slag som INTE kallas placebo utan just förbättringar samt vinster ljudmässigt...

Placebo kan man kalla en sak om man säger så här... I dåligt gryningsljus ser en färg ut som den bredvid.. Men sedan i solen ser man klart att det skiljer i färger även om det är nyanskillnader...

Här är det två olika färger...Så uppfattar jag samt tydligen flera detta "fenomen"

Om jag säger så här. Jag är rätt fattig nuförtiden då jag är pensionerad.. Min fru svår reumatiker med vidrig pension. Vilket gör att vi inte kan ha extravaganta saker för oss numera. Men en av dom saker som står högst upp i min lista så snart vi kan är just en dylig instalation... Detta gjordes inte om det inte var solklart en stor vinnst att hämta...

För man får tycka o tro vad man vill om mina ideer samt råd o tips... Men jag är långt ifrån korkad. Och skulle aldrig spilla en enda kr på något som inte gjort klara förbättringar..

Jag håller just på med GROVA tweeks här. Inte smågrejor såsom en kona hit o dit..Jag är inte anhängare av sådana tweeks utan anser en bra anläggning kan spela just som den är. I alla fall såsom "grundinställd"

Möjligen kan lite sorbotan användas för att få lite vibbar iväg.. Men som sagt. Jag tweekar endast in grova saker. Och som sagt. Alldrig använt massa dyra koner o smörja som alla har snudd på...

Så gör jag. :lol: :lol: Konsekvent subjektivist :oops: eller vad det heter va?? :D

Men detta med elen gör stora skillnader. Hoppas snart det ifrån detta forum finns nån som är inbiten som har tid o lust att kika över en sväng så det blir lite mer "öppet" vilken typ av ljud man har...På Hf.nu är det numera flera som varit här. Och ingen åker hem totalt oberörda..

Så tror som vanligt att besök av varann ger klart mer än en EV debatt där en säger" något fungerar".. Den andre säger "Nä det är skitsnack".

Lite är ju sittsten låst då. Och vidare debatt är onödig :?

Så som sagts.. Välkommna den som vill o har tid o lust. Och som sagt. Jag är helt öppen för nya vinklar av saker o ting. och inget som sägs är fastspikat för alltid. Det jag säger gäller i den samlade PRAKTISKA erfarenhet jag har. Och det ändras den dagen saker får ny info eller kunskap.

Men vissa "grundsaker" står rätt ohotade. Och där är detta med eldragningen en sak jag hävdar förbannat billig twwek som ger klara förbättringar. Sen har det ju visat sig att det finns en o annan som inte får dyliga förbättringar.

Men som alltid så finns olika förutsättningar även i våra hem. Avstånd till fabriker resturanger mm...samt säkert också hur vi lyssnar...5 st hörde telefonen solklart på nils lofgren här. Den sjätte hörde den inte alls... :)

Så skillnader i vårt "sätt" att lyssna är inget underligt...vi är ju olika.....och det där detta är så skoj att upptäcka den skillnaden som finns samt förstå den..

förlåt detta blev långt....Sorry gubbs.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-06-02 12:34

Mayro: Grattis(!) men man måste inte övertyga hela världen, alltid.

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2005-06-02 12:37

Nu var det väl inte eldragningen som var mest i fokus denna gång, utan att man skulle höra skillnad på olika säkringar i proppskåpet.
Fördelar med att en egen matning till stereon finns givetvis. Men hos mig är det inte ljudmässigt, utan för att orginalkablaget inte är dimensionerat för tre stora slutsteg+övrig kringutrustning. Ska det säkras 16A så bör ju även kablaget klara det också.
Sedan finns det ju uppenbara fördelar med att kunna välja fas etc. med en egen matning. Och att man verkligen vet hur det är kopplat från skåpet.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-06-02 13:32

Hetsporren skrev:Mayro: Grattis(!) men man måste inte övertyga hela världen, alltid.

Nej. det stämmer
Därför så gör man inlägg om saker och läsaren avgör om det är inlägg man finner intresant att delta med egna tankar runt....

DavidA...

Jopp. tråden handlar om just eldragningar.. Dessa supersäkringar :lol: var i mina tips inte ens påtänkta då det diskuterades.. Utan helt grundat på vanliga säkringar o inget annat...

Sen långt efteråt så kom säkringarna upp på tapeten.

Och Per100´s tråd är UTAN supersäkringar... Han har ingen sådan ens tror jag....... :?:

Så hans "vittnesmål" är utan sådana saker....I alla fall som jag vet... 8)

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2005-06-02 15:54

Ja tråden handlar om kabeldragning. Men den sak du och jag pratade om var nätsäkringar.
Eftersom jag inte vet hur bra/dålig din eldragning var tidigare, så kan jag ju omöjligen uttala mig om resulatet av den nya dragningen.
Däremot så kan vi båda syna påståendet med nätsäkringen.
Alltså är jag sugen på att prova en sådan själv också.

Här finns all möjlighet i världen till att blindtesta lätt! Bara att be flickvännen variera propparna.

Och jag lovar dig att om skillnader som du beskriver det framträder, ja då tror jag Wolfgang får tomt på lagret snabbt!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-06-03 16:42

Kan bara för ordningens skulle nämna att jag är mycket skeptisk till hörbarheterna av säkringar i skåpet. :wink:

Även här måste man dock skilja på vad som är ormolja (psykologi) och vad som är "sällsynt verklighet". Det finns ju inget skäl att förenkla saker till "icke-existensnivå", bara för att felen är ovanliga. Man skall aldrig förminska den komplicerade verkligheten till tum(dum)regler.

Det finns faktiskt några få fall jag har stött på där dålig kontaktering (borderline-kontaktering :wink: ) vid stora strömuttag har lett till sporadiska ljusbågar och generering av en massa HF! Det kan få (tveksamma) hifi-apparater att löpa amok.

Använder man genomstabila sunt konstruerade elektronikkonstruktioner, är de dock genuint okänsliga för sådana saker som nätet.

Tro inte att pris=kvalitet, ej heller att pris=1/kvalitet.
En sak man alltid skall minnas dessutom, är att prislappen som vanligt är en MYCKET dålig teknisk parameter att ta avstamp ifrån när man skall bedöma den tekniska konstruktionsnivån på en hifi-apparat. Typ:
"Att apparaten skulle vara dåligt håller jag som osannolikt med tanka på prisnivån."

Det finns gott om High End-apparatur som är rent amatörmässiga, sett ut ett ingenjörsperspektiv. Även motsatsen finns det gott om exempel på. Kort sagt: Det är inte priset man skall titta på om man undrar över prestanda. Där det det klokare att titta på prestanda! Jag förstår frestelse att stirra på priset för den som inte kan tolka de tekniska parametrarna, och dessutom är problemet med irrelevanta/förljugna specifikationer inte försumbart, och hur många har ett lab själv i bostaden?

Jag vill således inte lansera någon patentlösning, bara påminna om hur viktigt det är att inte dra slutsatser utan god grund. Sund skepticism är just, sund!

Skall jag sammanfatta är det nog min erfarenhet, att vill man väsentligt förbättra sin musikåtergivningspotential i en anläggning som tydligt indikerar att det finns problem, då skall man gå till grunden med, analysera (med mätapparatur om de behövs) och tänka noga för att vidta rätt åtgärder: Om man i ett dubbelblindtest (för vi vill ju inte ha med psykologin också, det är komplicerat nog som det är) lyckas höra byte av säkring i säkringsskåpet finns det problem.

Den mest relevanta åtgärden är nog oftast att byta något av förstärkeriets ingredienser! Bland aktiv elektronik hittar man hur som helst säkerligen problemet.

Reagerar förstärkaren på sådana futtiliteter som säkringsbyte kommer det ju näppeligen att bli genombra efter säkringsbytet heller, bara "lite mindre dåligt". Det stora felen när man har en så känslig installation brukar ju inte vara själva säkringen, utan apparaten som reagerar på den (och troligen på en massa andra nätrelaterade egenskaper då också :cry: ).

Fipplande med sådant här tveakande kan dock användas som en felindiktor (håller faktiskt på med en artikel i just det ämnet för troligen MoLt nummer 2 -2005). Får man stora effekter av sitt tveakande så har man stora vinster att kassera in genom att åtgärda de uppenbara problem man har i själva apparaterna.

Ett mycket bra kvalitetstecken på en avspelningskedja är "robusthet mot tweakande". Ju mindre som ändrar sig när man tweakar - desto bättre kedja har man. :P

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-06-03 17:15

"Ett mycket bra kvalitetstecken på en avspelningskedja är "robusthet mot tweakande". Ju mindre som ändrar sig när man tweakar - desto bättre kedja har man. "

Här står vi milsvitt isär i åsikterna... :lol: :lol: Och det är sådant som gör debatter livgivande samt skoj.. Men som vid praktiska test sedan visar mer vad som blir rätt eller fel av våra åsikter...

För exempel.. Om din tes Iö stämmer så SKA inte jag kunna "trolla" med tex DavidA´s grejor eller med andras grejor där inget gör skillnader...

Men VAD säger du samt andra med samma åsikter OM det nu skulle bli skillnader. Och kanske även STORA fullt larviga skillnader. Menar nu inte med typ en säkring. Utam med ett kit av säkringar.. nätkablar.. samt signal o högiskablar osv....

Vad händer då? Skulle du/ni med denna åsikt werkänna att PRAKTISKT har nu fel med tekniskt så fattar man inte?

Eller skulle man säga att det är fel den skillnaden som blir ifrån orginalet så ev förbättrande är endast fel och därför inget att bry sig om....

Intresant frågeställning efter ett avslut som det jag citerade ovan här.... :)

MVH
Tobbe

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2005-06-03 19:47

IngOehman skrev:Det finns faktiskt några få fall jag har stött på där dålig kontaktering (borderline-kontaktering :wink: ) vid stora strömuttag har lett till sporadiska ljusbågar och generering av en massa HF! Det kan få (tveksamma) hifi-apparater att löpa amok.

Vh, iö

om man har det problemet är det nog inte förstärkaren man ska slänga sig över och byta. Om det slår ljusbågar om säkringarna är det allvarligt fel på proppskåpet/säkringarna och man gör bäst i att ringa en elektriker pronto innan huset brinner ned
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-06-03 19:50

Style skrev:
IngOehman skrev:Det finns faktiskt några få fall jag har stött på där dålig kontaktering (borderline-kontaktering :wink: ) vid stora strömuttag har lett till sporadiska ljusbågar och generering av en massa HF! Det kan få (tveksamma) hifi-apparater att löpa amok.

Vh, iö

om man har det problemet är det nog inte förstärkaren man ska slänga sig över och byta. Om det slår ljusbågar om säkringarna är det allvarligt fel på proppskåpet/säkringarna och man gör bäst i att ringa en elektriker pronto innan huset brinner ned

eller bära ut stereo o familj fort som sjutton och ringa försäkringsbolaget o höja sin försäkring kanske... :)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-06-08 01:59

Nejdå så allvarligt är det inte. Det är rätt vanliga fenomen faktiskt. Ofta sker de osynligt.

Deras yttring ger dessutom måttlig värmeutveckling jämfört med den som finns naturligt i propparna när man drar ström i närheten av märkströmmarna.

Det kanske inte alla känner till, men effektförlusten i säkringarna är lågt ifrån försumbar när man drar stora strömmar. Drar man stora strömmar genom alla proppar i skåpet samtidigt skall man inte bli förvånad över att det blir rejält varmt, utan att något är fel.

Mayro: Ditt inlägg skulle jag vilja kommentera med att jag tror du missförstod det jag skrev, alternativt läste in en massa saker i det som jag inte påstått, men som du kanske trodde att jag menade? Det du skriver för mig att tro att du antar att jag påstått att problemen är på rent teoretisk nivå, och att dessa fenomen är något jag "gissar om", alltså något jag inte studerat noggrannt.

Jag har stött på massor av fall där tweakande givit "för stor" inverkan. I samtliga dessa fall har det varit möjligt att hitta de tekniska orsakerna, det vill säga de tillkortakommanden hos anläggningarna som osakat problemen/känsligheten för tweakning.

Det finns inget "praktik mot fysik"-dilemma. De överensstämmer alltid så snart man satt sig in i det hela tillräckligt.

Mysik är nog mysigt att tro på och så, men om man har en apparatur som är tweakkänslig gör man sig en större tjänst om man lägger undan sin vilja att det inte skall gå att förstå, och tar reda på den verkliga fysikaliska orsaken istället, och förstås åtgärdar felet/felen.

Nästan alltid blir ju apparaternas ägare förvånade över, att när man gjort det så minskar inte bara tweakkänsligheten, utan dessutom ökar för det mesta ljudkvalitet signifikant. :P

Inte så märkligt egentligen, eftersom de tweakkänsliga apparatern ju alltid ligger på gränsen till att att distordera fram stora missljud. Det är ju därför de varit så tweakkänsliga.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-06-09 15:10

:D

Kul vi kan numera ha en skoj debatt... :D

Jaha Iö... Numera blir min resa till Johan ÄNNU mera skoj...... För OM det du säger stämmer :D :D Då ska INTE mina småtweekanden ge resultat av större omfattning.....

Och OM du har rätt i dina ord o tankar som du säger ÄR av tekniskt kunnande och därvid inte som i mitt fall baserade på "tro" så skulle signifikanta skillnader antingen bero på att Johans grejor är inte "rätt"... Eller att du har totalfel...............

Tro mig om jag säger så här.. Det är aldrig mina tankar vid utprovande som detta att "JAG SKA VINNA" utan enbart skoj...

Men denna gången Iö så måste jag erkänna det pirrar lite mänsklig "vinnaprestige" även här.... :lol: :lol: :lol:

Men skoj detta... Jag är nämligen övertygad om att det blir skillnader. Samt att Johans grejor kommer klart reagera på mina ingrepp :) samt svara direkt tydligt o klart på förändringar i nät o signalvägar.....

Jag söker inget bråk så du vet det. Och MENAR ABSOLUT inte ett enda ord av" elakhet" eller sökande av sådant.. Utan helt ärliga avsikter finns här... Och jag känner mig stort road av detta......

Så inte det finns minsta chans till att NÅGON här missförstår mina ord på något sätt....

Jag måsta bara först, innan spiken slås in här kolla IGEN med dig Iö...

Är det så som jag uppfattar dina ord du menar. Eller läser jag på NÅGOT sätt dig fel här nu?

DVS. Rätt kvalitet gör att det inte blir skillnader av signifikant nivå. Om alls skillnad...

Samt att OM sådana skillnader uppkommer så beror det på elektronikens svagheter. Och därvid fel... :?:

Har jag snappat dig rätt där till säker nivå... :?: Så inget missförstånd finnes inför besöket hos Johan?????

Vill markera en sak också...
OM det skulle visa sig JAG har fel. Ja då har JAG fel...

ELLER.

det kan ju bli en "mix" av "rätt". Så tror nämligen det är. DVS att vi båda har rätt. Och att just kombon av dessa är det som är det rätta...Och det är då det "blir märkbara skillnader". Ibland till sämre. Ibland till bättre.

Skillnader betyder ju inte alltid "trevligare" mer rätt ljud. Det kan lika gärna innebära "sämre otrevligare"...

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-06-09 18:05

Fast Mayro då i skymningsljuset så har de samma färger. Inte placebo där inte. Tex ett gult staket är inte gult på kvällen. Egentlligen så finns det inte färger alls det är ljuset som fixar till det :D
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-06-13 18:08

När blir det resa av, Mayro? Du e velkommen!

En fråga, jag känner mig helt bortkollrad av vad det pratas om i denna tråd?

Pratas det om "special"-säkringar i proppskåpet?

___JA ___NEJ

eller

Pratas det om såna små glasrörssäkringar av typ "special"-säkringar som man kan finna inuti apparater eller somliga högtalare?

___JA ___NEJ
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2005-06-13 18:25

Kunde du inte ha berättat att den här pennfärgen fastnar på LCD-skärmen! :oops:

Mvh E*

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-06-13 18:31

Skicka mig bara ditt kontonummer så sätter jag in vad den kostade!
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-06-13 18:40

Johan:
Vad det handlar om är att elen i din lägenhet skall dras om. Så vänligen flytta ihop dina grejor till mitten av rummen. :-)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-06-13 18:44

IngOehman skrev:Kan bara för ordningens skulle nämna att jag är mycket skeptisk till hörbarheterna av säkringar i skåpet. :wink:

Vh, iö

IÖ har största respekt för ditt kunnande, men här känner jag på mig att jag har rätt.
Testa att skruva ur propparna och det kommer bli tyst. Det kommer även bli mörkt. Så man kan både se och höra en skillnad i en F/E-Test. Huruvida man kan höra om det är mörkt överlåter jag till andra att testa.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-06-13 20:45

Harryup skrev:
IngOehman skrev:Kan bara för ordningens skulle nämna att jag är mycket skeptisk till hörbarheterna av säkringar i skåpet. :wink:

Vh, iö

IÖ har största respekt för ditt kunnande, men här känner jag på mig att jag har rätt.
Testa att skruva ur propparna och det kommer bli tyst. Det kommer även bli mörkt. Så man kan både se och höra en skillnad i en F/E-Test. Huruvida man kan höra om det är mörkt överlåter jag till andra att testa.

HAHAHAHAHAHAHAHAHAHA.. Den va kanonbra den.... :lol: :lol: :lol:

Johan. Tråden som refererades till handlade om indragning av el separat till enbart stereon. Och helst via helt separata säkringar till varje apparat...

Sedan så vart det snack om säkringar.. och sedan om SMÅ säkringar i apparater. Tex i mina högtalare...

Så lite wimsiga inlägg med HÅRD mix av ingridienser :lol: :lol:

Och därvid även svårt att igentligen ens kunna besvara en enda fråga mer än denna.

Gör separata dragningar via egna säkringar possetiva skillnader hörbart.
Svar JA. Alla som jag hört. Eller vet.

Behöver man specialsäkringar för att höra detta.
Svar NEJ...

Gör sedan specialsäkringar skillnad.
Svar JA. I en anläggning som SVARAR på förändringar.
Annars inte självklart. (Generelt)

apparatsäkringar då. Hörs dom?

Svar JA. I alla fall dom JAG provat. Men finns flera som hör klara skillnader än ja.

Säkringarna i mina högtalare...
Ja det va en resa av guds nåde det.... :D Där var det knappt jag själv trodde det jag hörde va sant... Helt sjukt. Och detta var inte enbart förändring. Det var solklara förbättringar på flera områden.... En stor uppgradering får jag säga i min bedömmning. Men vi var sex vuxna som närvar då byte skedde. Och vi kopplade tillbaks en gång bara för att se om det verkligen var sant...

Inte för det hördes lite. Utan för att se om vi va rent sjuka i pallet.
Men det var sant. Det va en skillnad av klass.... :)

Annars kan det röra sig om "nyanser" osv...

Så har jag försökt sammmanstält lite.

För övrigt så var tråden på hf.nu inte min tråd. Utan en annan medlems...Men såg folk reagerade här så tänkte jag får välan sätta in lite inlägg här med i ämnet "subjektiv ellyssning.".. :)

Föregående

Återgå till Generellt om hifi