Moderator: Redaktörer
n3mmr skrev:Jo, men <0.1 dB verkar INTE kunna höras av nån. För att få det så precist måste man absolut ställa nivåerna m h a instrument. Helst ett bra akustiskt instrument, annars m h a bandbegränsat brus och avägd voltmeter, har jag för mig. Nödvändig repeterbarhet (inte noggrannhet!) är < 1%
IngOehman skrev:n3mmr skrev:Jo, men <0.1 dB verkar INTE kunna höras av nån. För att få det så precist måste man absolut ställa nivåerna m h a instrument. Helst ett bra akustiskt instrument, annars m h a bandbegränsat brus och avägd voltmeter, har jag för mig. Nödvändig repeterbarhet (inte noggrannhet!) är < 1%
Åjo, det kan man ibland, även om det är med nöd och näppe. Det beror rätt mycket på var i frekvens det ligger också.
0,1 dB duger därför inte i sådana här tester. LTS justerar alltid nivåerna bättre än (<) +/- 0,05 dB.
I huvudsak bör man utgå ifrån registret 100 - 5000 Hz för att ställa nivå, och avviker nivån därutanför så blir det förstås hörbart färgande, men då kan man inte kalla det ett nivåfel hos lyssningen, utan det är ett klangfel hos apparaten.
Ännu värre svårigheter får man när man skall testa apparater vars tonkurva inte ens inom 100 - 5000 Hz-området håller sig innanför +/- 0,5 dB. Då får man köra F/E-lyssningen lite baklänges, och börja med att ägna stor energi åt att justera nivån tills apparatens utgång låter så likt dess ingång som möjligt, innan man kan börja bilda sig en uppfattting om hur apparaten egentlign färgar.
Sådana apparater har ju alltid hörbara färgningar, avsett vilken kalibreringsnivå man väljer, men man vill ändå välja rätt nivå, så att det verkligen är apparatens karaktär man redovisar, och inte konsekvenser av nivåfel.
Vh, iö
Bamsefar skrev:David_A skrev:säg inte att det var du som klippte två st i stockholm igår
Öhhhjo det är nog jag det
![]()
![]()
![]()
Behöver du ett eller ?
Bamsefar skrev:dawen skrev:Börjar bli en liten skara nu med dubbla 208:or. Du, Bamsefar, Nattlorden...det är bara för mig att få tag på ett till steg alltså!
Hmmm...![]()
5 stycken....
Johan_Lindroos skrev:Bamsefar skrev:Hmmm...![]()
5 stycken....
Attans också!
Själv har jag "bara" fyra stycken.
Ett av reservstegen agerar för tillfället praktiskt TV-ställ...
Den skillnaden upplever jag alltid som större jämfört med skillnaden mellan olika apparater.men skillnaden var i så fall så liten att ljudet ändrar sig mer om man flyttar sitt huvud 30 centimeter meter framåt.
Margaux skrev:PS Vet någon motsvarande data nedan för 208:an ?
POWER AMP SECTION
Continuous output power into 8 ohm * 250W (24dBW)
Rated distortion (THD 20Hz - 20kHz) 0.03%
Clipping power (maximum continuous power per channel) 300W
IHF Dynamic headroom at 8 ohm +4dB
IHF dynamic power (maximum short term power per channel) 8 ohm 600W (28dBW)
4 ohm 800W (29dBW)
2 ohm 1000W (30dBW)
Damping factor (ref. 8 ohm, 50Hz) >200
Input impedance 20kohm / 700pF
Input sensitivity (for rated power into 8 ohm) 1.6V
Frequency response 20Hz - 20kHz / ±0.3dB
Signal/noise ratio ref. 1W 96dB
ref. rated power 120dB
THD (20Hz - 20kHz) <0.03%
Bridged Mode
Continuous output power into 8 ohm * 500W (27dBW)
IHF Dynamic headroom at 8 ohm +5dB
IHF dynamic power (maximum short term power per channel) 8 ohm 1.6kW (32dBW)
4 ohm 2kW (33dBW)
Rydberg skrev:Lyssnade på 208 och 7B-ST nu via samma kabel, båda stegen drivna balanserat. Brytsonstegen upplevs ha mer kontroll, spelar lite nyktrare, NAD:et spelar med mer rondör i ljudet, lite mer ombäddande med mer värme i ljudet.
Två bra steg med lite olika karaktär.
Sitter fortfarande själv så jag inte gjort någon blind lyssning. Nivån är änsålänge omatchad (NAD:et spelar starkare vid samma insignal).Bamsefar skrev:Rydberg: Törs jag fråga om de var nivåjusterade ?
Dvs vi vet att dom har olika ingångskänslighet, och det påverkar uteffekten, varför samma läge på försteget/cd-spelaren, inte nödvändigtvis medför samma uteffekt ?
Varför utgå från det, kan väl tom vara roligt när/om den öppna testen inte sammafaller med den blinda. Dessutom tycker jag att det är bäst att först försöka höra skillnader i öppna tester och seden konfirmera dem i blinda diton.IngOehman skrev:PS. Jag utgår ifrån att testet gjordes med perfekt matchade nivåer och blindt. Om så inte är fallet ser jag fram emot även en sådan rapport (extremt noga matchade nivåer naturligtvis [<+/- 0,05 dB]).
IngOehman skrev:Visst, du har inte påstått att du nivåmatchat eller testat blindt. Jag bara frågade.
Orsaken till min utgångspunkt var att jag löste formuleringen du skrev häpnadsväckande slarvigt! Jag uppfattade att den kunde läsas som att det var ett faktum att de lät på sina respektive sätt, inte att det var en redogörelse för en upplevelse. Skäms förfärligt för min tillfälliga läsoförmåga.![]()
Vh, iö
Det skulle ju va trevligt, bör dock höra med min underbara sambo först så det inte är något inplanerat redan.Bamsefar skrev:Om man skulle dra till Norrköping i helgen och klättra, och på vägen hem agera blindtestadministartör ????
Rydberg skrev:Det skulle ju va trevligt, bör dock höra med min underbara sambo först så det inte är något inplanerat redan.Bamsefar skrev:Om man skulle dra till Norrköping i helgen och klättra, och på vägen hem agera blindtestadministartör ????
Hyschhh, inte så högt!Mr_Ekan skrev:Rydberg skrev:Det skulle ju va trevligt, bör dock höra med min underbara sambo först så det inte är något inplanerat redan.Bamsefar skrev:Om man skulle dra till Norrköping i helgen och klättra, och på vägen hem agera blindtestadministartör ????
Du menar väl ändå att du ska höra med din sambo så att hon kan baka tre sorters kakor och vara allmänt behjälplig vid era tester?
//M
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 40 gäster