Varför är vissa slutsteg mer laid-back i sin presentation?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48470
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2011-08-26 23:21

sprudel skrev:
IngOehman skrev:Laid back är en egenskap som visst programmaterial på fonogram kan ha,
inte behöver ha. Och vad förstärkare kan göra är att ställa till den.

Och väldigt många gör just det. Tyvärr.

Vill för protokollet nämna att jag inte utesluter att förstärkare kan skapa
en sorts falsk laid-back presentation, men jag har inte stött på det. Dock
har jag stött på motsatsen många gånger.

Och det senare gäller även för högtalare, som jag dock, i synnerhet i sam-
arbete med rum, många gånger har stött på att de har dragit åt både det
ena och det andra hållet. Därför menar jag att det är viktigt att hålla tungan
rätt i mun om man försöker dra slutstaser om en förstärkare utan att ha
den isolerad t ex med en F/E-lyssning.

Att den vid vanlig öppen lyssning, oundvikligen kommer att samarbeta
med både högtalare och rum, gör möjligheterna att dra en massa felaktiga
slutsatser, mycket rikliga. ;)


Vh, iö


Jag håller med dig i allt du skriver här, men för att få någon info får det ju bli generaliseringar. En lyssnare lyssnar ju på många skivor, och generaliserar sina lyssningsintryck, summerar något slags mgn på dem tillsammans med sin setup. Dessutom är generaliseringarna relativa. :)

Ja visst kan man generalisera!

Och vad jag menar/avser är egentligen bara två saker:

1. Att det är viktigt att veta att man generaliserar när man gör det, och
kanske även att låta andra förstå det, och,

2. Att påminna om att man genom att jämföra en förstärkare med många
andra, INTE får mera info om hur den presterar i absoluta termer.

Men man kan definitivt få en bättre uppfattning om hur den presterar jäm-
fört
med andra förstärkare.

(Och i blinda tester kan man rent av dra en och annan vetenskaplig slut-
sats(!) om apparaternas olikheter. ;)
Men man kan fortfarande inte säga något om några absoluta egenskaper,
på sådana grunder. Men det är inte heller säkert att man har något behöv
av att kunna göra det. Om man bara bryr sig om hur man upplever anlägg-
ningens summaprestande så spelar det ju t ex ingen roll alls.)


- - -

Det jag skrev var bara avsett att påminna om det dubiösa, falluckorna om
du vill, i att försöka dra slutsatser om enskildheter, från lyssning på komp-
letta kedjor.

Alltså hur lätt det är att tro att man lär sig något om det absoluta perspek-
tivet av att jämföra med flera alternativ.

Men för att veta något absolut så måste man också ha absoluta referen-
ser, och det får man inte med mindre än att man t ex F/E-lyssnar.

Fast fortfarande så är det förstås bara subjektiva intryck som vi talar om,
och inte några mätningar. Men subjektiva intryck kan vara lösa och de kan
vara vad jag brukar kalla "objektiviserade".

Det senare betyder att man vet "vad de hör till". För att man skall kunna
veta det så behöver testobjektet vara isolerat. Det är precis det som F/E-
lyssningen går ut på.

Men å andra sidan kan man vända på steken och säga att om man INTE
alls bryr sig om det absoluta perspektivet så är F/E-lyssningar (lksom alla
andra tänkbara lyssningar som man kan läsa om) helt, eller praktiskt taget
helt, meningslösa.

Då gäller bara att testa själv, i den anläggning i vilken man är intresserad
av att få veta hur den där förstärkaren eller vilken komponent det nu hand-
lar om, presterar tillsammans med alla de andra delarna - inklusive (nota
bene!) de fonogram som man spelar.

Så mitt råd är ALLTID att lyssna. Det gäller ALLA. Även om inte alla har,
eller ens bör ha, samma perspektiv på sin lyssning.

Vad som är utöver det, är upp till var och en. För mig, och med mina
önskemål, så är det av stort värde att ta del av vad man finner i F/E-lyss-
ningar. Men det betyder ju inte att det är av varken värde eller intresse för
andra.

Var och en vet bäst själv.

Men vad jag hoppas på, är att alla som tar del av en F/E-lyssning, förstår
så mycket som möjligt av vad en sådan är, och vilka slutsatser man kan
dra från den. Men det är till syvende och sist någonting som ingen utom-
stående - inte jag inte inte någon annan, kan garantera sker.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare
 
Inlägg: 10903
Blev medlem: 2009-03-16
Ort: Tyska Bukten

Inläggav Objektivisten » 2011-08-26 23:41

IngOehman skrev:
sprudel skrev:
IngOehman skrev:Laid back är en egenskap som visst programmaterial på fonogram kan ha,
inte behöver ha. Och vad förstärkare kan göra är att ställa till den.

Och väldigt många gör just det. Tyvärr.

Vill för protokollet nämna att jag inte utesluter att förstärkare kan skapa
en sorts falsk laid-back presentation, men jag har inte stött på det. Dock
har jag stött på motsatsen många gånger.

Och det senare gäller även för högtalare, som jag dock, i synnerhet i sam-
arbete med rum, många gånger har stött på att de har dragit åt både det
ena och det andra hållet. Därför menar jag att det är viktigt att hålla tungan
rätt i mun om man försöker dra slutstaser om en förstärkare utan att ha
den isolerad t ex med en F/E-lyssning.

Att den vid vanlig öppen lyssning, oundvikligen kommer att samarbeta
med både högtalare och rum, gör möjligheterna att dra en massa felaktiga
slutsatser, mycket rikliga. ;)


Vh, iö


Jag håller med dig i allt du skriver här, men för att få någon info får det ju bli generaliseringar. En lyssnare lyssnar ju på många skivor, och generaliserar sina lyssningsintryck, summerar något slags mgn på dem tillsammans med sin setup. Dessutom är generaliseringarna relativa. :)

Ja visst kan man generalisera!

Och vad jag menar/avser är egentligen bara två saker:

1. Att det är viktigt att veta att man generaliserar när man gör det, och
kanske även att låta andra förstå det, och,

2. Att påminna om att man genom att jämföra en förstärkare med många
andra, INTE får mera info om hur den presterar i absoluta termer.

Men man kan definitivt få en bättre uppfattning om hur den presterar jäm-
fört
med andra förstärkare.

(Och i blinda tester kan man rent av dra en och annan vetenskaplig slut-
sats(!) om apparaternas olikheter. ;)
Men man kan fortfarande inte säga något om några absoluta egenskaper,
på sådana grunder. Men det är inte heller säkert att man har något behöv
av att kunna göra det. Om man bara bryr sig om hur man upplever anlägg-
ningens summaprestande så spelar det ju t ex ingen roll alls.)


- - -

Det jag skrev var bara avsett att påminna om det dubiösa, falluckorna om
du vill, i att försöka dra slutsatser om enskildheter, från lyssning på komp-
letta kedjor.

Alltså hur lätt det är att tro att man lär sig något om det absoluta perspek-
tivet av att jämföra med flera alternativ.

Men för att veta något absolut så måste man också ha absoluta referen-
ser, och det får man inte med mindre än att man t ex F/E-lyssnar.

Fast fortfarande så är det förstås bara subjektiva intryck som vi talar om,
och inte några mätningar. Men subjektiva intryck kan vara lösa och de kan
vara vad jag brukar kalla "objektiviserade".

Det senare betyder att man vet "vad de hör till". För att man skall kunna
veta det så behöver testobjektet vara isolerat. Det är precis det som F/E-
lyssningen går ut på.

Men å andra sidan kan man vända på steken och säga att om man INTE
alls bryr sig om det absoluta perspektivet så är F/E-lyssningar (lksom alla
andra tänkbara lyssningar som man kan läsa om) helt, eller praktiskt taget
helt, meningslösa.

Då gäller bara att testa själv, i den anläggning i vilken man är intresserad
av att få veta hur den där förstärkaren eller vilken komponent det nu hand-
lar om, presterar tillsammans med alla de andra delarna - inklusive (nota
bene!) de fonogram som man spelar.

Så mitt råd är ALLTID att lyssna. Det gäller ALLA. Även om inte alla har,
eller ens bör ha, samma perspektiv på sin lyssning.

Vad som är utöver det, är upp till var och en. För mig, och med mina
önskemål, så är det av stort värde att ta del av vad man finner i F/E-lyss-
ningar. Men det betyder ju inte att det är av varken värde eller intresse för
andra.

Var och en vet bäst själv.

Men vad jag hoppas på, är att alla som tar del av en F/E-lyssning, förstår
så mycket som möjligt av vad en sådan är, och vilka slutsatser man kan
dra från den. Men det är till syvende och sist någonting som ingen utom-
stående - inte jag inte inte någon annan, kan garantera sker.


Vh, iö


Många tumregler att ta fasta på där.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 14728
Blev medlem: 2010-11-05

Inläggav Kronkan » 2011-08-27 00:53

Oj, oj oj. :o :o :o
Det verkar vara flera som får stora frossan av några mycket enkla och egetnligen ovetenskapliga försök med en hustru och en annan men yngre förtjusande kvinna. Oj, oj. Men ändå är försöken tillräckligt redovisade så att det går att upprepa dem. Frågeställningen finns där. Hypotesen är så att säga dragen.

Att säga att man pratar om tumregler innebär inte en utsaga som bär. Kunskap innehåller så många perspektiv och nivåer och alla måste studeras för sig ibland. Ibland ihop. Att säga när man prövar vilka samband som finns med att tala om tumregler. Är så att säga inte inom samma härad begreppsmässigt. Bätte att säga att ett sådant samband inte finns. Eller att det är ett specilafall osv. Tumregler är sådant de använde när de byggde Vasa.

Försöker peka på några frågeställningar men allvarligt talat så blir takhöjden inte hög. Blir så att säga ingen verklig kritisk granskning. Inga argumentationer. Absolut ingen problematisering i IÖ:s senare inlägg. För ett fullständigt klargörande så har IÖ gjort mkt intressanta inlägg även i denna tråd så vi slipper en sådan dum diskussion.

JAg tror att de flesta är mycket väldutbildade och många är ju intresserade och lite erfarna av frågeställningarna. De köper nog inget rakt av. Jag vidarebefodrar lite egna experiment och tankar. I detta fall efter den frågeställning som gavs.

Det är nästan som man drivs vidare att jämföra AB-steget på 140 watt med triodkopplingen. Men kommer nog inte ske. Tillför nog inget till debatten som jag inte tidigare sagt. Hatar också att försöka montera kablar bakom AB-steget eftersom det är inne i ett skåp. Öppna rak är på många sätt bättre.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48470
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2011-08-27 09:21

Objektivisten skrev:
IngOehman skrev:
sprudel skrev:
IngOehman skrev:Laid back är en egenskap som visst programmaterial på fonogram kan ha, inte behöver ha. Och vad förstärkare kan göra är att ställa till den.

Och väldigt många gör just det. Tyvärr.

Vill för protokollet nämna att jag inte utesluter att förstärkare kan skapa en sorts falsk laid-back presentation, men jag har inte stött på det. Dock har jag stött på motsatsen många gånger.

Och det senare gäller även för högtalare, som jag dock, i synnerhet i samarbete med rum, många gånger har stött på att de har dragit åt både det ena och det andra hållet. Därför menar jag att det är viktigt att hålla tungan rätt i mun om man försöker dra slutstaser om en förstärkare utan att ha den isolerad t ex med en F/E-lyssning.

Att den vid vanlig öppen lyssning, oundvikligen kommer att samarbeta med både högtalare och rum, gör möjligheterna att dra en massa felaktiga slutsatser, mycket rikliga. ;)


Vh, iö


Jag håller med dig i allt du skriver här, men för att få någon info får det ju bli generaliseringar. En lyssnare lyssnar ju på många skivor, och generaliserar sina lyssningsintryck, summerar något slags mgn på dem tillsammans med sin setup. Dessutom är generaliseringarna relativa. :)

Ja visst kan man generalisera!

Och vad jag menar/avser är egentligen bara två saker:

1. Att det är viktigt att veta att man generaliserar när man gör det, och kanske även att låta andra förstå det, och,

2. Att påminna om att man genom att jämföra en förstärkare med många andra, INTE får mera info om hur den presterar i absoluta termer.

Men man kan definitivt få en bättre uppfattning om hur den presterar jämfört med andra förstärkare.

(Och i blinda tester kan man rent av dra en och annan vetenskaplig slutsats(!) om apparaternas olikheter. ;)
Men man kan fortfarande inte säga något om några absoluta egenskaper, på sådana grunder. Men det är inte heller säkert att man har något behöv av att kunna göra det. Om man bara bryr sig om hur man upplever anläggningens summaprestande så spelar det ju t ex ingen roll alls.)


- - -

Det jag skrev var bara avsett att påminna om det dubiösa, falluckorna om du vill, i att försöka dra slutsatser om enskildheter, från lyssning på kompletta kedjor.

Alltså hur lätt det är att tro att man lär sig något om det absoluta perspektivet av att jämföra med flera alternativ.

Men för att veta något absolut så måste man också ha absoluta referenser, och det får man inte med mindre än att man t ex F/E-lyssnar.

Fast fortfarande så är det förstås bara subjektiva intryck som vi talar om, och inte några mätningar. Men subjektiva intryck kan vara lösa och de kan vara vad jag brukar kalla "objektiviserade".

Det senare betyder att man vet "vad de hör till". För att man skall kunna veta det så behöver testobjektet vara isolerat. Det är precis det som F/E-lyssningen går ut på.

Men å andra sidan kan man vända på steken och säga att om man INTE alls bryr sig om det absoluta perspektivet så är F/E-lyssningar (lksom alla andra tänkbara lyssningar som man kan läsa om) helt, eller praktiskt taget helt, meningslösa.

Då gäller bara att testa själv, i den anläggning i vilken man är intresserad av att få veta hur den där förstärkaren eller vilken komponent det nu handlar om, presterar tillsammans med alla de andra delarna - inklusive (nota bene!) de fonogram som man spelar.


Så mitt råd är ALLTID att lyssna. Det gäller ALLA. Även om inte alla har, eller ens bör ha, samma perspektiv på sin lyssning.

Vad som är utöver det, är upp till var och en. För mig, och med mina önskemål, så är det av stort värde att ta del av vad man finner i F/E-lyssningar. Men det betyder ju inte att det är av varken värde eller intresse för andra.

Var och en vet bäst själv.


Men vad jag hoppas på, är att alla som tar del av en F/E-lyssning, förstår så mycket som möjligt av vad en sådan är, och vilka slutsatser man kan dra från den. Men det är till syvende och sist någonting som ingen utomstående - inte jag inte inte någon annan, kan garantera sker.


Vh, iö


Många tumregler att ta fasta på där.

Vad är det som du uppfattade som tumregel, och varför?

Ingenting av det jag skrev var några tumregler.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9892
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Inläggav sprudel » 2011-08-27 10:21

Inlägg kl 09.21!en lördag morgon. :D
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Lingome
 
Inlägg: 226
Blev medlem: 2007-03-21

Inläggav Lingome » 2011-08-27 11:40

Försteg har ju också stora skillnader i sin "laid back" karaktär

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9892
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Inläggav sprudel » 2011-08-27 11:45

Lingome skrev:Försteg har ju också stora skillnader i sin "laid back" karaktär


Säkerligen. Men vad är det som gör det?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Lingome
 
Inlägg: 226
Blev medlem: 2007-03-21

Inläggav Lingome » 2011-08-27 13:25

Vet inte men har testad en del olika hade hemma ett Music first passiv pre copper det lät otroligt rent men samtidigt väldigt laid back även om man vred på fullt, det gick med detta försteg är det enda passiva jag testad det kanske är så med alla passiva.
Tyckte inte riktigt om det fungerade bra till viss musik speciellt klassisk men sämre på lite tyngre elekritrifierad musik typ rock och hårdrock,
lät som att musikerna stog och spelade bakom högtalarna vill ju gärna ha lite tryck på sån musik.
Aktiva försteg som jag testad har haft mer eller mindre laid back karaktär men jag är tveksam till att det är kopplat till distortion känns inte som att det skulle påverka hur rummet fylls med ljud.

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Inläggav lennartj » 2011-08-27 22:13

Ett passivt försteg, som namnet säger, kan aldrig förbättra utsignalen från progamkällan du lyssnar på, bara dämpa den.
Om du ska lyssna på en CD-spelare måste dess utgångssteg orka driva kablarna till det passiva försteget, ingångsväljaren (normalt inget problem) och dämpsatsen (= volymkontrollen) i det passiva försteget, kablarna till slutsteget samt slutstegets inimpedans.
Slutsteg har ofta lägre inimpedans än CD-ingången på ett aktivt försteg vilket innebär att det drar mer ström från källan, vilket pre out från ett aktivt försteg är designad att göra.
Är försteget passivt måste den "stackars" CD-spelaren själv leverera mer ström genom dubbla uppsättningar kablar mm. som jag nyss räknat upp.
Många orkar inte det och samtidigt ge nominell utspänning (2 Volt eller mer). Då blir återgivningen kraftlös, vilket en del betraktar som laid-back.

Naturligtvis finns det åtskilliga CD-spelare på marknaden med tillräckligt kraftigt utgångssteg för att fungera bra med passiva försteg, men det är ingen självklarhet.
En CD-spelare som inte orkar driva slutsteg via ett passivt försteg behöver inte vara sämre, tvärtom. Är den designad för att användas med ett aktivt försteg kanske man utelämnat ett därmed onödigt extra förstärkarsteg i CD-spelaren och får en (marginellt) renare utsignal.

Har man en anläggning med flera progamkällor rekommenderar jag alltid att man butgeterar för ett bra aktivt försteg och i värsta fall snålar lite på andra ställen. Jag föredrar en kraftfull dynamisk ätergivning framför en visserligen ren men anemisk.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Perspektiv med parallellförskjutning

Inläggav lennartj » 2011-08-27 23:33

I eftermiddags hade jag besök av 3 x Jan samt ett par Linn Klimax 500W monoblock. Innan vi kopplade in dem lyssnade vi på lite varierad musik med mina ombyggda Dynaco (25W klass-A KT88) över 80 Hz till OA52 och noterade fenomenet att hela perspektivåtergivningen parallellförskjuts mot lyssnarna när det blir starkt och ökar man ytterligare blir det lite orent i de högsta topparna, dock utan att tvärklippa som transistorförstärkare typiskt gör när man är på gränsen.
Sedan bytte vi till Linn Klimax och jag mätte och korrigerade subwoofernivån i förhållande till deras ingångskänslighet.
Det blev lite antiklimax :oops: när musikerna inte kommer mot mig när det blir starkt, som jag är van vid i anläggningen, men naturligtvis är det mer korrekt att det bara läter starkare och de blir kvar på sina platser.
Lite mer detaljer kom fram bland annat i basen (över delningsfrekvensen), och headroom blev en icke-fråga med nominellt 20 gånger mer effekt, men röster och gitarrer bl.a. lät inte lika självklart naturliga som via mina rörstärkare.

Jan x 3 var eniga om mina gamla Mk.III är grymt prisvärda för sitt välljud, trots sin "rörliga" ljudbild, men det är en radikal ombyggnad som jag inte rekommenderar någon att utsätta Mk.III'or i gott originalskick för. Har man liksom jag kommit över ett par redan "fulmoddade" billigt är det däremot inget att tveka om, tycker jag.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Lingome
 
Inlägg: 226
Blev medlem: 2007-03-21

Inläggav Lingome » 2011-08-28 14:11

Det finns väl inget försteg som kan förbättra signalen men du menar väl förstärka.
Ljudet blev väldigt laid back på alla signalkällor radio, cd och vinyl.
Enligt Music first ska det inte vara några problem med långa kablar till det försteg eftersom det är transformator baserat där fanns även möjlighet att förstärka 6db på den.

Richard
Inaktiverad
 
Inlägg: 9603
Blev medlem: 2006-12-17
Ort: Perceived pitch byn

Inläggav Richard » 2011-08-28 18:36

Lingome skrev:Det finns väl inget försteg som kan förbättra signalen men du menar väl förstärka.
Ljudet blev väldigt laid back på alla signalkällor radio, cd och vinyl.
Enligt Music first ska det inte vara några problem med långa kablar till det försteg eftersom det är transformator baserat där fanns även möjlighet att förstärka 6db på den.


Intressant. Det är flera produkter som använder transformator i signalvägen för att " lugna ner" ljudet en smula.

Sämre än transparent blir det förstås- men kanske mera njutbart.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 58202
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Inläggav Nattlorden » 2011-08-28 20:16

Richard skrev:Intressant. Det är flera produkter som använder transformator i signalvägen för att " lugna ner" ljudet en smula.

Sämre än transparent blir det förstås- men kanske mera njutbart.


Låter som viss risk att stuka transienter om man stoppar in en trafo i signalvägen... Klart det blir lugnare om anslag inte tillåts igenom som de skall...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Inläggav lennartj » 2011-08-29 01:00

Lingome skrev:Det finns väl inget försteg som kan förbättra signalen men du menar väl förstärka.
Ljudet blev väldigt laid back på alla signalkällor radio, cd och vinyl.
Enligt Music first ska det inte vara några problem med långa kablar till det försteg eftersom det är transformator baserat där fanns även möjlighet att förstärka 6db på den.
Det var en medvetet på gränsen till provokativ formulering, med förhoppning att hålla diskussionen vid liv. :oops:

Jag påstår att det är en myt att passiva försteg skulle vara helt fria från brum, brus och distorsion.
Med dagens hyperkänsliga mät- och analys-instrument kan man mäta diverse störningar av olika slag på PPM-nivå och då är passiva komponenter inte så perfekta om man kan förledas att tro baserat på läroböcker på gymnasienivå.

Ett välkonstruerat aktivt försteg kan uppnå extremt stort signal/brusavstånd (även med rör) och låg distorsion.
Förstärkning tillsammans med impedans-omvandling/-anpassning kan enligt mitt sätt att se vara en stor förbättring jämfört med användning av passivt försteg i sammanhag då missanpassning och avsaknaden av förstärkning kan leda till att en ursprungligen väl balanserad musiksignal blir vek och blodfattig.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Richard
Inaktiverad
 
Inlägg: 9603
Blev medlem: 2006-12-17
Ort: Perceived pitch byn

Inläggav Richard » 2011-08-29 07:39

Nattlorden skrev:
Richard skrev:Intressant. Det är flera produkter som använder transformator i signalvägen för att " lugna ner" ljudet en smula.

Sämre än transparent blir det förstås- men kanske mera njutbart.


Låter som viss risk att stuka transienter om man stoppar in en trafo i signalvägen... Klart det blir lugnare om anslag inte tillåts igenom som de skall...


Om Music first copper preamplifier...

Här finns en test i TNT med litet bilder på insidan, skulle tro att denna rent komponentmässigt inte är så dyr.... Vad kostar den ?

Två rejäla transformatorer ser till att alla transienter rundas av rejält.

http://www.tnt-audio.com/ampli/musicfir ... mk2_e.html
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Inte billigt att vara passiv

Inläggav lennartj » 2011-08-29 13:02

Richard skrev:
Nattlorden skrev:
Richard skrev:Intressant. Det är flera produkter som använder transformator i signalvägen för att " lugna ner" ljudet en smula.

Sämre än transparent blir det förstås- men kanske mera njutbart.


Låter som viss risk att stuka transienter om man stoppar in en trafo i signalvägen... Klart det blir lugnare om anslag inte tillåts igenom som de skall...


Om Music first copper preamplifier...

Här finns en test i TNT med litet bilder på insidan, skulle tro att denna rent komponentmässigt inte är så dyr.... Vad kostar den ?

Två rejäla transformatorer ser till att alla transienter rundas av rejält.

http://www.tnt-audio.com/ampli/musicfir ... mk2_e.html

På tredje raden på den länkade sidan står priset 2.500 UK Pounds, vilket idag är nära 26.000 SEK.
Kolla även här
http://www.mfaudio.co.uk/offers.htm
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Lingome
 
Inlägg: 226
Blev medlem: 2007-03-21

Inläggav Lingome » 2011-08-29 17:21

Jag köpte inte det men priset var 11 900kr för ett demoex.
Nypris 23 000 om jag minns rätt.
Reas nu för 8900 hade jag varit bättre stadd vid kassa hade jag nog köpt ett och använt ibland.
Bra att det inte behövdes någon nätsladd men inte lika praktisk utan fjärr.
Tyckte inte att den lät transient-fattigt mer som att ljudet inte fyllde rummet det är så jag tänker mej ett laid-back ljud.

Richard
Inaktiverad
 
Inlägg: 9603
Blev medlem: 2006-12-17
Ort: Perceived pitch byn

Inläggav Richard » 2011-08-29 17:57

Lingome skrev:Jag köpte inte det men priset var 11 900kr för ett demoex.
Nypris 23 000 om jag minns rätt.
Reas nu för 8900 hade jag varit bättre stadd vid kassa hade jag nog köpt ett och använt ibland.
Bra att det inte behövdes någon nätsladd men inte lika praktisk utan fjärr.
Tyckte inte att den lät transient-fattigt mer som att ljudet inte fyllde rummet det är så jag tänker mej ett laid-back ljud.


...ljudet inte fyllde rummet, hur menar du ?

Lät ljudet mindre med detta försteg ?

2- 3000 kr. borde försteget kanske vara värt, med tanke på de komponenter som finns inuti och en hel del kablage. Och varför har man dolt transformatorerna bakom två kåpor ?

Cambridge har gjort likadant, med då var prisklassen bara 3000:-. Bakom den runda kåpan till nätdelen dolde sig en enkel linjär trafo...
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 30031
Blev medlem: 2009-03-30

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-08-29 18:22

Måste du inte lyssna först innan du bedömmer en produkts prisvärdhet? 8O
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Lingome
 
Inlägg: 226
Blev medlem: 2007-03-21

Inläggav Lingome » 2011-08-29 18:33

Ja man kanske kan säja att det lät mindre på nåt sätt tycker det är svårt att förklara ljud i ord.
Testade det mot Bonnec Timpano, Bladelius S2 och ett rörsteg Audio space Pre-2 samtliga av dom var betydligt sämre i renhet och transientrikedom men fyllde rummet mer alltså spelade mer ut i rummet som en helhet var dessa 3 klart sämre än Music first.
Den har ju ingen nätdel så det borde inte vara likadant som Cambridge.
Frågan är om ljudet blir mer laid back med passiva försteg
än med aktiva.

Richard
Inaktiverad
 
Inlägg: 9603
Blev medlem: 2006-12-17
Ort: Perceived pitch byn

Inläggav Richard » 2011-08-29 19:40

MagnusÖstberg skrev:Måste du inte lyssna först innan du bedömmer en produkts prisvärdhet? 8O


Det har du rätt i att man kanske borde . :oops:

Är dock en aning skeptisk till passiva försteg -" been there, done that."
Det blir dynamikfattigt och snällt jämfört med bra aktiva försteg, åtmistone är det min uppfattning av det hela.

Kostar det dessutom över 25000:- så drar jag öronen och ögonen åt mig.

Det skulle vara intressant att testa med trafo i signalvägen, det finns ju en stereotrafo för lågninvå med guldplätterade kontakter med uppgiven dist lägre än 0.001 % för 299:- på kjell& Company.

Kanske blir det ett lugnare mera analogt ljud med en dylik pryttel. :)
Vill man ha " overkill" kan man ju köra med lundahls trafos men de kostar ju 600 spänn styck vilket ju blir dyrare.
Senast redigerad av Richard 2011-08-29 19:44, redigerad totalt 1 gång.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 30031
Blev medlem: 2009-03-30

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-08-29 19:44

Åh, du har mycket större erfarenhet än mig på passiva försteg helt klart, jag har nog knappt varit i närheten av ett :)

Om frågan var ställd till mig så kan mitt svar bara bli att jag inte har en susning :)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Richard
Inaktiverad
 
Inlägg: 9603
Blev medlem: 2006-12-17
Ort: Perceived pitch byn

Inläggav Richard » 2011-08-29 19:49

MagnusÖstberg skrev:Åh, du har mycket större erfarenhet än mig på passiva försteg helt klart, jag har nog knappt varit i närheten av ett :)

Om frågan var ställd till mig så kan mitt svar bara bli att jag inte har en susning :)


Jag har faktiskt byggt två passiva försteg med plastvolympotar från ALPS.
Funkar rätt bra om man använder cd som källa, och ett slutsteg med en hög in- impedans.

Men jämfört med bra aktiva försteg så saknar jag drivet i basen och tycker att det låter alltför dynamikfattigt.

Andra må tycka annorlunda. :)
Odogmatisk sekt- granskare

Richard
Inaktiverad
 
Inlägg: 9603
Blev medlem: 2006-12-17
Ort: Perceived pitch byn

Inläggav Richard » 2011-08-29 20:00

.....och mätningar på music first visar på kraftigt höjd dist i basområdet jämfört med direkt signal. Länk till mätningar finns på Music first egen hemsida, hifi news test, som förövrigt var begeistrade över ljudet vid den öppna lyssningen.

Kanske ligger " the holy grail" i en schysst trafo ? 8)
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 58202
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Inläggav Nattlorden » 2011-08-29 20:23

Richard skrev:Kanske ligger " the holy grail" i en schysst trafo ? 8)


Bara du meddelar det till alla som letar efter den att den blivit nedsmält till en rätt trist audiokomponent då... :mrgreen:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Lingome
 
Inlägg: 226
Blev medlem: 2007-03-21

Inläggav Lingome » 2011-08-29 20:24

Trafon är den enda komponenten i signalvägen på Music first det sitter ingen potentiometer på den utan en lindningskopplare.
Antar att det vid full utstyrning inte var någon komponent i signalvägen eller i varje fall väldigt lite trafo och lindningskopplaren.
Nu är det ett tag sen jag lånade hem den men har ingen minne av att den distade i basen eller lät dynamikfattigt.
Mina slutsteg kanske har för låg inimpedans (10K ohm) för att funka riktigt bra med ett passivt försteg och därför gav ett väldigt laid back ljud.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 54 gäster