sprudel skrev:IngOehman skrev:Laid back är en egenskap som visst programmaterial på fonogram kan ha,
inte behöver ha. Och vad förstärkare kan göra är att ställa till den.
Och väldigt många gör just det. Tyvärr.
Vill för protokollet nämna att jag inte utesluter att förstärkare kan skapa
en sorts falsk laid-back presentation, men jag har inte stött på det. Dock
har jag stött på motsatsen många gånger.
Och det senare gäller även för högtalare, som jag dock, i synnerhet i sam-
arbete med rum, många gånger har stött på att de har dragit åt både det
ena och det andra hållet. Därför menar jag att det är viktigt att hålla tungan
rätt i mun om man försöker dra slutstaser om en förstärkare utan att ha
den isolerad t ex med en F/E-lyssning.
Att den vid vanlig öppen lyssning, oundvikligen kommer att samarbeta
med både högtalare och rum, gör möjligheterna att dra en massa felaktiga
slutsatser, mycket rikliga.![]()
Vh, iö
Jag håller med dig i allt du skriver här, men för att få någon info får det ju bli generaliseringar. En lyssnare lyssnar ju på många skivor, och generaliserar sina lyssningsintryck, summerar något slags mgn på dem tillsammans med sin setup. Dessutom är generaliseringarna relativa.
Ja visst kan man generalisera!
Och vad jag menar/avser är egentligen bara två saker:
1. Att det är viktigt att veta att man generaliserar när man gör det, och
kanske även att låta andra förstå det, och,
2. Att påminna om att man genom att jämföra en förstärkare med många
andra, INTE får mera info om hur den presterar i absoluta termer.
Men man kan definitivt få en bättre uppfattning om hur den presterar jäm-
fört med andra förstärkare.
(Och i blinda tester kan man rent av dra en och annan vetenskaplig slut-
sats(!) om apparaternas olikheter.

Men man kan fortfarande inte säga något om några absoluta egenskaper,
på sådana grunder. Men det är inte heller säkert att man har något behöv
av att kunna göra det. Om man bara bryr sig om hur man upplever anlägg-
ningens summaprestande så spelar det ju t ex ingen roll alls.)
- - -
Det jag skrev var bara avsett att påminna om det dubiösa, falluckorna om
du vill, i att försöka dra slutsatser om enskildheter, från lyssning på komp-
letta kedjor.
Alltså hur lätt det är att tro att man lär sig något om det absoluta perspek-
tivet av att jämföra med flera alternativ.
Men för att veta något absolut så måste man också ha absoluta referen-
ser, och det får man inte med mindre än att man t ex F/E-lyssnar.
Fast fortfarande så är det förstås bara subjektiva intryck som vi talar om,
och inte några mätningar. Men subjektiva intryck kan vara lösa och de kan
vara vad jag brukar kalla "objektiviserade".
Det senare betyder att man vet "vad de hör till". För att man skall kunna
veta det så behöver testobjektet vara isolerat. Det är precis det som F/E-
lyssningen går ut på.
Men å andra sidan kan man vända på steken och säga att om man INTE
alls bryr sig om det absoluta perspektivet så är F/E-lyssningar (lksom alla
andra tänkbara lyssningar som man kan läsa om) helt, eller praktiskt taget
helt, meningslösa.
Då gäller bara att testa själv, i den anläggning i vilken man är intresserad
av att få veta hur den där förstärkaren eller vilken komponent det nu hand-
lar om, presterar tillsammans med alla de andra delarna - inklusive (nota
bene!) de fonogram som man spelar.
Så mitt råd är ALLTID att lyssna. Det gäller ALLA. Även om inte alla har,
eller ens bör ha, samma perspektiv på sin lyssning.
Vad som är utöver det, är upp till var och en. För mig, och med mina
önskemål, så är det av stort värde att ta del av vad man finner i F/E-lyss-
ningar. Men det betyder ju inte att det är av varken värde eller intresse för
andra.
Var och en vet bäst själv.
Men vad jag hoppas på, är att alla som tar del av en F/E-lyssning, förstår
så mycket som möjligt av vad en sådan är, och vilka slutsatser man kan
dra från den. Men det är till syvende och sist någonting som ingen utom-
stående - inte jag inte inte någon annan, kan garantera sker.
Vh, iö