metheny skrev:IngOehman skrev:Den kan lämna 10 000 W i 1 ohm, per kanal.
Det kan även lämna 20 000 W i 2 ohm, som monoblock, alltså bryggat,
eller 20 000 watt i 0,5 ohm, i parallellmono (vilket dock kan vara vådligt
att koppla).
Det DU påstod (eller om det var ftorsell som påstod det) hade påståtts,
var att den kan lämna "20 000 W i 1 ohm".
Det är en uppgift som INTE har lämnats, så vitt jag har sett, av någon.
- - -
Jag skulle inte rekommendera någon att försöka ta reda på om den kan
det heller, eftersom det måste betyda bryggat, och jag skulle inte riskera
förstärkarens liv på att göra en sådan mätning.
Vh, iö
Nej jag har verkligen inte påstått någonting. Jaghar bara citerat dig där du skriver att den lämnar 20000 W i 1 ohm totalt. Det var det jag fetade i ena stycket ovan. Men att en förstärkare lämnar "20000 W i 1 ohm" ska alltså tolkas som att det avses per kanal, och inte totalt.
Lite löjligt att göra en sådan distinktion om du frågar mig. Att en förstärkare lämnar 20000 W i 1 ohm eller att den lämnar 20000 W totalt i 1 ohm, där ordet totalt ska avgöra om det menas per kanal eller ej är ju helt ointressant när det diskuteras nätdelar och transformatorer, om det inte är fråga dual-monokonstruktioner, vilket det inte är i vare sig oggen eller nad 208.
Jag har svårt att se någon motsättning; en förstärkare definieras först och främst (vad gäller effekt) av vad den kan ge per kanal. I andra hand - och då handlar det väl mest om multikanalsteg, typ med 5 eller fler kanaler - av vad den kan ge med alla kanalerna "drivna fullt ut".
I det här fallet ger den (under vissa förutsättningar) 10000W per kanal. Att det sedan om man slår ihop kanalerna blir totalt 20000W ser jag inte som konstigt.
Sedan refererar du till nätdelen. I det här fallet - som jag har förstått beskrivningen - räcker den mer än väl till för bägge kanalerna, uppenbart pga att den trånga sektorn inte är vare sig transformatorn eller kondensatorerna utan främst sluttransistorerna (?) med kringliggande elektronik (antar jag).