Moderator: Redaktörer
ftorsell skrev:tål enligt tillvärkaren 1500w rms 6000w peak st. Märke på basarna är digital design 9515.
Morello skrev:ftorsell!
Du skriver mer rappaklaja än vad som är lovligt.
Get thru the books och återkom senare alternativt tagga ned attityden!
Vi som vet på ett ungefär vad 150 dB SPL är, vet också att inte du vet vad det innebär.![]()
Mata ditt element med 2,5 kW RMS och det kommer bli en liten klump metall på golvet.Jämför med värmen från två normala spisplattor. Eller tex två brösrostar så hajjar du.
Morello skrev:Ingvar,
NAd208 har inte 120 V matning - matningen är 115 V på den näst högsta railen. Den högsta används bara till gate-drivarna. På vägen till utgång försvinner det lite både här och där (Vds på två trissor samt två uppsättningar source-motstånd etc). Lägg därtill lite mätosäkerhet, att nätdelen inte har så mycket laddning ackumulerat, att vi mätt med olika duty cycle etc. och vips föreligger inte någon direkt diskrepans mellan våra resp. mätningar.
Beakungen skrev:Men ontopic då vad jag kan läsa mig till i tråden är att ett Nad 208 hade brunnit om jag hängt på mina kappa 8or och försökt spela på rejält under längre stunder?
Det steget ska helst inte lastas under 3 ohm vad jag kan se och jag tror mina kappa 8or dippar neråt 1ohm mestadels.
ftorsell skrev:DVD-ai skrev:ja, tråden var seriös tills att du om in i bilden och gjorde den helt vansinnigt oseriös med resultat att jag faktiskt bara satt och garvade sista 2 sidorna![]()
Om du bara driver så får du göra det på ett sätt som är tydligt så att folk slipper idiotförklara dig... alltså bara ett tipps, så att det inte blir såhär för det är inte många som fattat att du "drev"...
Jag personligen tyckte bara att hela grejer var så sjukt konstig för du bettedde dig ju rakt av som att du inte fattade ett nada om någonting och kom med konstiga påståenden och felaktigheter bara helatiden.
Och dessutom gick till motargument med saker som var helt upp åt väggarna utan ett sammanhang...
Så oavsett om det var din menign elelr inte, så gick inte "skämtet" fram utan tolkades som att du inte förstår vad du pratar om...
Nej återigen ber jag om ursäkt för mina dåliga skämt.
jag vart varnad av min kompis att jag garanterat skulle bli idiot förklarad
men va fan jag var ju ut tråkad sorry igen
IngOehman skrev:Och faktiskt så är mitt minne av matningsspänningen att den låg på 117
volt (alltså den höga kraft-railen) enligt min egen mätning, men någon skrev
tidigare i tråden att den nominellt ligger på 120 V, så jag förmodade att jag
missminde mig.
Morello skrev:ftorsell!
Du skriver mer rappaklaja än vad som är lovligt.
Get thru the books och återkom senare alternativt tagga ned attityden!
Vi som vet på ett ungefär vad 150 dB SPL är, vet också att inte du vet vad det innebär.![]()
Mata ditt element med 2,5 kW RMS och det kommer bli en liten klump metall på golvet.Jämför med värmen från två normala spisplattor. Eller tex två brösrostar så hajjar du.
Ingvar,
NAd208 har inte 120 V matning - matningen är 115 V på den näst högsta railen. Den högsta används bara till gate-drivarna. På vägen till utgång försvinner det lite både här och där (Vds på två trissor samt två uppsättningar source-motstånd etc). Lägg därtill lite mätosäkerhet, att nätdelen inte har så mycket laddning ackumulerat, att vi mätt med olika duty cycle etc. och vips föreligger inte någon direkt diskrepans mellan våra resp. mätningar.
Beakungen skrev:Nja snarare kan väll folk tagga ner lite istället för att ha en tråkig attityd?
Är ju nästan gränsfall till mobbning när man talar om för en annan person att detta
vet du minsann ingenting om så låt nu de stora grabbarna diskutera detta...
ftorsell skrev:...i värkligheten med en db mätare finns det dom som har betydligt bättre koll en dig
IngOehman skrev:Beakungen skrev:Nja snarare kan väll folk tagga ner lite istället för att ha en tråkig attityd?
Är ju nästan gränsfall till mobbning när man talar om för en annan person att detta
vet du minsann ingenting om så låt nu de stora grabbarna diskutera detta...
Du menar folk som skriver saker i stil med:ftorsell skrev:...i värkligheten med en db mätare finns det dom som har betydligt bättre koll en dig
Jag håller i så fall med. Sådant borde man få slippa läsa. Det var inte bara
arrogant och otrevligt, utan dessutom en genuint okunnig spekulation.
Vh, iö
ftorsell skrev:Beakungen skrev:Nja snarare kan väll folk tagga ner lite istället för att ha en tråkig attityd?
Är ju nästan gränsfall till mobbning när man talar om för en annan person att detta vet du minsann ingenting om så låt nu de stora grabbarna diskutera detta...
Men ontopic då vad jag kan läsa mig till i tråden är att ett Nad 208 hade brunnit om jag hängt på mina kappa 8or och försökt spela på rejält under längre stunder?
Det steget ska helst inte lastas under 3 ohm vad jag kan se och jag tror mina kappa 8or dippar neråt 1ohm mestadels.
Det är ju galet lågt i hifi vad driver du dessa låg ohm högtalare med för förstärkare?
IngOehman skrev:Beakungen skrev:Men ontopic då vad jag kan läsa mig till i tråden är att ett Nad 208 hade brunnit om jag hängt på mina kappa 8or och försökt spela på rejält under längre stunder?
Jag skall inte svära på detta, men minns jag rätt så går Kappa 8orna ned till
strax under 2 ohm som lägst. De verkliga monstrena är Kappa 9.
Kan även nämna att NAD 208 av NAD själva faktiskt var specificerad ned till 2
ohms last (4 ohm bryggat) och att mina rekommendationer tidigare - om att
undvika att lasta dem under 3 ohm - var just mina.
Vh, iö
i skrev:Morello skrev:Hur stort är varningstalet?
Viktigare: Är det från en mätning ?
Beakungen skrev:IngOehman skrev:Beakungen skrev:Men ontopic då vad jag kan läsa mig till i tråden är att ett Nad 208 hade brunnit om jag hängt på mina kappa 8or och försökt spela på rejält under längre stunder?
Jag skall inte svära på detta, men minns jag rätt så går Kappa 8orna ned till
strax under 2 ohm som lägst. De verkliga monstrena är Kappa 9.
Kan även nämna att NAD 208 av NAD själva faktiskt var specificerad ned till 2
ohms last (4 ohm bryggat) och att mina rekommendationer tidigare - om att
undvika att lasta dem under 3 ohm - var just mina.
Vh, iö
Kan nog tänkas att det ligger till så. Som jag förstått det är det bara diskanten i mina som dippar jättelågt.
I kappa 9an så satt där nån spole i botten på lådan som skulle lasta ner slutsteget för att lura högtalarna att spela djupt med 2 x 12 tum i för liten låda. Därför är de omöjliga att driva.
Kan säga att jag blir mer å mer förvånad av att min Denon orkar spela dessa högtalare så bra som den gör.
IngOehman skrev:Jag vill försiktigt protestera mot den utdelade varningen.
Tror påståendet om "skämt" nog bara var ett sätt att försvara sig mot
de kommentarer om okunskap som fälldes. Jag är helt säker på att det
som Fredrik skrev var hans ärliga mening och har så varit tråden igenom.
Läser man igenom tråden så ser man att det inte finns någon plötslig
förändring då han börjar skämta. Jag vågar därför påstå att hans inlägg
har varit präglade av att han missförstått - och misstrott (det senare på
grund av det förstnämnda, alltså just av att han missförstått det som han
kommenterat) från den allra första början av tråden, och detta på mer
eller mindre samma sätt hela tiden dessutom.
Och okunnighet/oförstånd är inte rimligtvis ett skäl att utdela varningar.
Det tycker i varje fall inte jag. Att varna någon på grund av personens
okunskap (och kanske i ännu högre grad sin okunskap om sin okunskap)
är inte ett bra/trevligt sätt att välkomna någon hit på.
Bättre att tala klarspråk och rätta missförstånden. Klarspråk kan förstås
se lite hårt ut det också, men en varning är något helt annat - det är ett
straff avsett att göra illa.
JanBanan skrev:IngOehman skrev:Jag vill försiktigt protestera mot den utdelade varningen.
Vilken varning
single_malt skrev:JanBanan skrev:IngOehman skrev:Jag vill försiktigt protestera mot den utdelade varningen.
Vilken varning
Jag läste KarlXII´s post igen och såg nu att det bara var en tillsägelse. Men det kändes lite olyckligt att ryta i så i den här situationen.
KarlXII skrev:Det betyder att det är väldigt lätt att drabbas av vidare åtgärder framöver.
Beakungen skrev:ftorsell skrev:Beakungen skrev:Nja snarare kan väll folk tagga ner lite istället för att ha en tråkig attityd?
Är ju nästan gränsfall till mobbning när man talar om för en annan person att detta vet du minsann ingenting om så låt nu de stora grabbarna diskutera detta...
Men ontopic då vad jag kan läsa mig till i tråden är att ett Nad 208 hade brunnit om jag hängt på mina kappa 8or och försökt spela på rejält under längre stunder?
Det är ju galet lågt i hifi vad driver du dessa låg ohm högtalare med för förstärkare?
De drivs med en Denon 1905 hemmabioförstärkare på 5x80 watt![]()
![]()
KarlXII skrev:Tillbaka till ämnet, mina herrar.
/K12
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 34 gäster