PappaBas skrev:Tror ibland det mer är "Brain-surgery"
Gynnsam hjärntvätt.
Moderator: Redaktörer
PappaBas skrev:När man kanske kommit fram till en massa nytt och intressant (och alla deltagare kanske känner att det fått lite nya infallsvinklar även om det int förändrar vad man tycker) så kan man gå vidare och granska det hårdare till exempel med perspective based reading eller andra review-metoder.
Kanske en idé för vissa forumskribenter?
gnypp45 skrev:PappaBas skrev:När man kanske kommit fram till en massa nytt och intressant (och alla deltagare kanske känner att det fått lite nya infallsvinklar även om det int förändrar vad man tycker) så kan man gå vidare och granska det hårdare till exempel med perspective based reading eller andra review-metoder.
Kanske en idé för vissa forumskribenter?
Det är ett mycket bra förslag, PappaBas! Jag håller med dig om det skulle behövas mer av det tänket här just nu. Det blir så trist när debattekniken urartar till att handla om att sticka hål på, att välja ut svagheter, och att (avsiktligt?) missförstå.
Har man en gång gjort en brainstorm med olika faser liknande de du beskriver, så inser man värdet av att lyssna färdigt, att få utveckla och komplettera innan man börjar den kritiska fasen.
Kronkan skrev:Hej IÖ!
Så här ser jag på det förenklat.
Vad är det som studeras när det FE-lyssnas. Är det egenskaper hos apparaten eller är det egenskaper hos de som lyssnar. För mig tycks det som att det är apparatens egenskaper som man vill uttala sig.
Kronkan skrev:Inte hur lyssningspanelen tyckte.
Kronkan skrev:Lyssningspanelen är inte heller ett sample/urval ur en större grupp. Alltså målet är inte att exempelvis veta hur befolkningen i stort, en viss förenings medlemmar tycker och tänker.
Kronkan skrev:Utan målet verkar entydigt vara att kunna uttala sig om apparaten påverkar signalen på ett hörbart sätt eventuellt hur denna hörbara påverkan låter eller vad för typ av påverkan som sker.
Kronkan skrev:Då används människans hörsel såsom en mikrofon till själva testutrustningen och blir en integrerad del av en testutrusning vars avsikt är att mäta något.
Kronkan skrev:Sedan om man skall kalla det i praktiken för mätning och lyssning kan jag ju förstå båda sidorna i debatten.
Kronkan skrev:Du IÖ verkar rädd för att man skulle kunna tolka olika typer av resultat som man får ur FE-apparaten på felaktiga sätt.
Kronkan skrev:Du kan eventuellt ha rätt i att ordet mätning skulle verka för exakt och leda till slutsatser som kanske inte är möjliga. En annan oro skulle kunna vara att apparatens känslighet går förlorad under vissa testförfarande.
Kronkan skrev:Det är klart att människor har en avvigsida som en del av en testutrustning. Det är att hon av olika skäl påverkas av störningar eller att man går över den gräns där man tappar koncentration och på detta sätt inte kan behålla sin detektionsförmåga över tid. Olika grupper vid olika testtillfällen kan också ha olika förmågor till detektion.
Kronkan skrev:Det är möjligt att ditt pragmatiska och erfarenhetsmässiga sätt att testa är ett gott alternativ. Men det är också så att den grupp/individ/individer(?) som försöker utforska ”mätningen” kan vara ett konstruktivt sätt att vidareutveckla FE-tekniken.
.Kronkan skrev:Eller är det så att det finns både FE-lyssning och FE-mätning och de kan leva jämsides. Omkring detta vet jag inget
Kronkan skrev:Om jag nu inte förstått någonting utan blir mest ett störande moment så ber jag om ursäkt för störningen. Men försökt ärligt svara på din fråga.
IngOehman skrev:Fram till för några år sedan har jag inte överhuvudtaget stött på något
annat än vettiga frågor och konstruktiva infallsvinklar, men av för mig
okänt skäl så började för några år sedan folk komma med både ogenomtänkta påståenden om felaktigheter och irrelevant kritik, utan att först gjort rimlig ansträngningar för att sätta sig in i problematiken.
Begreppet har nått utanför den indoktrinerade inre kretsen samtidigt som den kretsen har blivit mindre och mindreNattlorden skrev:IngOehman skrev:Fram till för några år sedan har jag inte överhuvudtaget stött på något
annat än vettiga frågor och konstruktiva infallsvinklar, men av för mig
okänt skäl så började för några år sedan folk komma med både ogenomtänkta påståenden om felaktigheter och irrelevant kritik, utan att först gjort rimlig ansträngningar för att sätta sig in i problematiken.
Tror tyvärr att det enkla svart på varför helt enkelt att begreppet nått ut till en större grupp människor och att detta är F/E-lyssningens "galna fans och paparazzis".
single_malt skrev:Nattlorden skrev:
Det hade kanske fungerat om forumet hade varit begränsat till högskoleutbildat (och övrigt tekniskt/vetenskapligt kompetent) folk, men om fritt tänkande enligt tabellen skulle appliceras på audio så skulle vi ju dras ned till samma flumnivå som flertalet andra forum där alla tankar tillåts, hur tekniske omöjliga de än är.
Forumet heter trots allt "faktiskt", inte "möjligen".
Fast faktiskt är ju inget elektronik- eller apparatforum.. Den flummiga komponenten lyssnaren ingår ju också.
Kronkan skrev:Men jag tror jag förstår bekymret med FE-metoden alltså vad lyssnar alt mäter...
berma skrev: I've come to measure you, som revolvermannen sa när han utmanade hjälten på duell.
Så mätte man vem som drog snabbast i vilda västern.
berma skrev:Jag tycker det är ganska lätt att inse att själva detektionen i de här F/E-sammanhangen är en mätning. Måttstocken är lyssningspanelens detektionströskel.
berma skrev:Men (om jag förstår* iö:s poäng rätt) om syftet med lyssningarna är ett annat, att beskriva eventuella färgningar. Så är ju uppsåtet med hela testupplägget av apparaterna inte en mätning.
berma skrev:Hur man hanterar nollresultat är ju lite intressant. Intuitivt så har ju apparaten låg förvrängning som inte når över måttstocken.
berma skrev:Det är ju också så det hanteras, som ett kvallitetsmått, trots alla brasklappar och teser.
berma skrev:*) tror tyvärr inte iö håller med om att jag förstå honom
IngOehman skrev:...
Men även om det jag skrivit inte har så mycket med det du skrev om vad
som skulle vara min poäng: Om jag säger ja på din framställan - håller du
då med om att vi inte mäter?
...
Bill50x skrev:Om inte annat vore f/e-mätning intressant för att se om apparaterna beter sig annorlunda i en uppkoppling jämfört med separat. Men detta är kanske redan gjort och konstaterat påverkanslöst?
berma skrev:IngOehman skrev:...
...
- hmm - det där vågar jag nog inte svara på
berma skrev:Om du går med på att själva detektionen är en mätning,
så kan vi diskutera vad hela allt ihop är.
///
IngOehman skrev:berma skrev:IngOehman skrev:...
...
- hmm - det där vågar jag nog inte svara på
Inte vara rädder!
berma skrev:Om du går med på att själva detektionen är en mätning,
så kan vi diskutera vad hela allt ihop är.
///
Men alltså... Det här inte varken en tävling eller en förhandling!![]()
Från mitt perspektiv har varken du eller jag något med diskussionen
att göra. Den handlar om ämnet, och frågan jag ställde till dig hade
bara att göra med att ditt svar skulle kunna föra diskussionen framåt,
istället för de rätt meninglösa cirkel som den dansat runt i på grund av
människors ovilja att resonera, genom att bygga slutsatser på före-
fintliga byggstenar (alla på en gång, inte på bara några, och inte alls
om de är för få, det vill säga några fattas).
- - -
Jag som håller i sådana här tester i många år (och som säkert själv
syndat någon gång eller flera i text med avseende på användandet
av ordet detaktera) vet ju att man "detekterar" nästan alla apparater,
men att säkerheten varierar. Det kan ha en SS från 50 % och upp till
nästan 100 %.
Och om man menar att man mätt en detektion, hur ser måttet ut?
Vad är det som mätts, och tillhör verkligen måttet apparaten?
- - -
Men detekterar gör man nästan alltid. Ibland är man väldigt säker på
att det man hört beror på apparaten. Ibland är det så osäkert att det
inte känns relevant att berätta om vad man hört.
Och när man som jag dessutom vet att säkerheten inte är ett på
något sätt tillförlitligt mått på felets storlek, så ber du mig gå med på
något som jag (just nu) bara kan gå med på genom att tala osanning.
Och det vill jag ju inte. Och det tror jag inte att du vill heller.
Men om du har något ARGUMENT för att något skulle vara mätt, så
lyssnar jag gärna på det. Påståendet att en F/E-lyssning är en mätning
har jag hört till leda, i tre olika trådar är det väl nu, men ännu så länge
har jag inte sett något argument för att man kan mäta något, genom
att F/E-lyssna, som hör till apparaten som testas.
Vh, iö
berma skrev:Jag anser att apparater kan mätas i enheten lyssningspaneldetektionströskelenheter
om en apparat mäts upp till större än en lyssningspaneldetektionströskelenhet kan apparatens förvrängning höras och beskrivas. Om apparaten inte når upp till en lyssningspaneldetektionströskelenhet så är förvrängningen så låg att lyssningspanelen inte kan beskriva förvrängningen.
Harryup skrev:Fast för en ganska stor grupp spelar det ingen roll. Är förstärkaren neutral, dvs inte hörbart färgande så är den bra annars så vill man inte ha den iaf. Och för den gruppen räcker mätningen färgande eller icke hörbart färgande.
Sen för den säkert mycket större gruppen som kan tänkas villig och kompromissa och välja en aningen lätt färgande förstärkare och som därmed vill veta hur förstärkaren färgar så räcker inte mätningen. Men det är ju en helt annan sak.
Och bara för att gruppen 2 finns innebär det ju inte att första gruppens mätningen inte gav dem ett resultat som dom är nöjda med.
Är den inte hörbart färgande så får grupp 2 inte svar på någon fråga om hur den färgar och då misslyckas den mätningen.
Men grupp 1 mätningen lyckas, dom hör den inte.
Nattlorden skrev:Jo... om man sitter på en stärkare med fulfärgningsvärde 73 och man kan tänka sig uppgradera till en med värde 35, så kan man ju känna sig säker på att den låter bättre.
single_malt skrev:Nattlorden skrev:Jo... om man sitter på en stärkare med fulfärgningsvärde 73 och man kan tänka sig uppgradera till en med värde 35, så kan man ju känna sig säker på att den låter bättre.
Tror du inte att fulfärgningsupplevelsen kan graderas?
Harryup skrev:Grupp 1 vill inte veta hur låter den inte hörbara färgningen.
Harryup skrev:För det första gruppen som vill ha en neutral ofärgande förstärkare är stor. Alla här som vill ha neutrala anläggningar måste ha en eftersom det har härletts här att man inte kan kompensera färgningar med varandra.
Nattlorden skrev:single_malt skrev:Nattlorden skrev:Jo... om man sitter på en stärkare med fulfärgningsvärde 73 och man kan tänka sig uppgradera till en med värde 35, så kan man ju känna sig säker på att den låter bättre.
Tror du inte att fulfärgningsupplevelsen kan graderas?
Det var ju det som var gjort ju.
single_malt skrev:Det kan vara svårt att hänga med i dina "roller" ibland.
Nattlorden skrev:Harryup skrev:Grupp 1 vill inte veta hur låter den inte hörbara färgningen.
Och den infon presenteras lika väl i "hörbar färgning misslyckats att mäta" som i mätvärdet "icke detekterbar".
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 13 gäster