Moderator: Redaktörer
Nattlorden skrev:Då gäller det att hitta något område där det är vanligt förekommande med så korta serier som gäller för att F/E-lyssnandet skall vara rimligt i omfattning.
PerStromgren skrev:Nattlorden skrev:Då gäller det att hitta något område där det är vanligt förekommande med så korta serier som gäller för att F/E-lyssnandet skall vara rimligt i omfattning.
Det är fortfarande matematik. "Rimligt" finns inte där, bara en numerär som man får förhålla sig till.
Nattlorden skrev:PerStromgren skrev:Nattlorden skrev:Då gäller det att hitta något område där det är vanligt förekommande med så korta serier som gäller för att F/E-lyssnandet skall vara rimligt i omfattning.
Det är fortfarande matematik. "Rimligt" finns inte där, bara en numerär som man får förhålla sig till.
Nä - i detta fallet handlar det inte om matematik utan det är frågan om hur mycket tid man kan få lyssningspanelen att ställa upp på - därav rimlig. Det är inte anställt folk så man kan köra så länge man vill, utan frivilliginsatser.
MagnusÖstberg skrev:Inte ställa upp på - orka hålla koncentrationen så resultaten inte blir missvisande. Det är det centrala som framförs av förespråkare för korta serier.
Korrekt.Naqref skrev:MagnusÖstberg skrev:Inte ställa upp på - orka hålla koncentrationen så resultaten inte blir missvisande. Det är det centrala som framförs av förespråkare för korta serier.
Det är inte bara en fråga om koncentration det är dessutom vanligt i sensoriska tester att man drabbas av adaption. Det är därför viktigt att se till att det finns lagom perioder till återhämtning under en sensorisk mätning. Vilket ju F/E-testerna är.
Naqref skrev:Kan problemen med kommunikation bero på att det används uttryck som är icke vedertagna?
Googling på framtidsvektorn eller framtidstratten ger inga resultat som går att relatera till
IngOehman skrev:berma skrev:Jo, statistik är inte intuitiv, och därför svår.
Njae... Det kan vara din åsikt.
Men för protokollet så var det inte vad jag skrev. Vad jag skrev är att
en välfungerande intuition kräver både stor kunskap och förstånd. Och
att inte alla har det. Inte av sig själv.
DÅ är statistiken inte intuitiv - för dem.
Men den som vill ägna sig åt statistik - rekommenderar jag att skaffa
sig den kunskap som behövs för att (med förstånd nog) kunna förstå
ämnet intuitivt. Det minskar definitivt risken för att man skall bedöma
något felaktigt. Inte alla verkligheter är ju planerbara således att man
kan göra förenklingar för att underlätta statistiken.
Den möjligheten finns bara i kliniska studier. Och även då så sker det
som regel på bekostnad av någon annan kvalitet.
Så ju bättre man förstår statistiken, desto bättre studie kan man göra,
eftersom det eliminerar behovet av onödiga och försämrande förenk-
lingar.berma skrev:Men min poäng var att det kanske inte var dessa statistiska teknikaliteter som var ämnet denna gång, eller om någon förstår eller inte.
Tja...
Jag tycker nog att man bör utgå ifrån att det som den som startat
tråden skriver i sina inlägg, tillhör ämnet, även denna gång.
Tråden heter dessutom:
Hur använda resultatet av en F/E-lyssning?
Då tycker jag nog att just "hur man kan använda det", är ämnet.
Vh, iö
IngOehman - håller husförhör med Magnus skrev:Eller för att formulera det som jag gjort tidigare (vilket jag hoppas att du
läst), så gör en kortare serie inte bara att framtidsvektorn kan peka i en
annan riktning än en från en längre serie - utan framtidstratten blir också
väldigt mycket vidare. Därför ryms den för den längre serien alltid i den
för den kortares om den kortare är en del av den längre. Detta är FUN-
DAMENTALT.
berma skrev:Men det verkar som om du vill kasta tärningen en gång till, det vore kul om du kunde utveckla hur du beräknar framtidsvektorn eller framtidstratten då.
Nattlorden skrev:berma skrev:Men det verkar som om du vill kasta tärningen en gång till, det vore kul om du kunde utveckla hur du beräknar framtidsvektorn eller framtidstratten då.
Utfallsrummet för nästa 'kast' är givet, i F/E-lyssningsfallet då med sannolikheten viktad beroende på stegets igenkänningsbarhet - ett icke detekterbart steg så faller detta ned på ett fullständigt randomiserat utfallsrum.
berma skrev:Nattlorden skrev:Utfallsrummet för nästa 'kast' är givet, i F/E-lyssningsfallet då med sannolikheten viktad beroende på stegets igenkänningsbarhet - ett icke detekterbart steg så faller detta ned på ett fullständigt randomiserat utfallsrum.
Således 0.5 (50%) vet du också enheter för och hur framtidsvektorn eller framtidstratten beräknas?
Nattlorden skrev:berma skrev:Nattlorden skrev:Utfallsrummet för nästa 'kast' är givet, i F/E-lyssningsfallet då med sannolikheten viktad beroende på stegets igenkänningsbarhet - ett icke detekterbart steg så faller detta ned på ett fullständigt randomiserat utfallsrum.
Således 0.5 (50%) vet du också enheter för och hur framtidsvektorn eller framtidstratten beräknas?
För ett icke-detekterbart blir det ju det... men som jag skrev så beror det ju på detekterbarheten. Utfallsrummet i sig i "tratten" är också givet... också trivial om steget inte är detekterbar, annars får man visualisera den som en "tratt av varierande densitet beroende på detektionsgrad" eller något liknande.
Naqref skrev: Sannolikhetsexponentialhornet känns mest precist men är nog lite för långt.
berma skrev:Ja, men det där betyder ingenting, annat är att sannolikheten för en sexa är 1/6 då man kastar tärning. Jag fick intrycket att iö satt på någon kunskap om hur man fortsätter en påbörjad serie och då kan räkna in de tidigare "kasten" i de förväntade nästkommande "kasten".
?
berma skrev:Jag tror inte Svante ville att tråden skulle utvecklas till ett husförhör av Magnus, men ok eftersom tråden redan är förstörd kan vi väl fortsätta där den spårade ur.
MagnusÖstberg skrev:berma skrev:Jag tror inte Svante ville att tråden skulle utvecklas till ett husförhör av Magnus, men ok eftersom tråden redan är förstörd kan vi väl fortsätta där den spårade ur.
Åh, det tror jag inte var IÖs tanke heller.
Han är bara inte så bra på konstruktiv dialog.
Nattlorden skrev:berma skrev:Ja, men det där betyder ingenting, annat är att sannolikheten för en sexa är 1/6 då man kastar tärning. Jag fick intrycket att iö satt på någon kunskap om hur man fortsätter en påbörjad serie och då kan räkna in de tidigare "kasten" i de förväntade nästkommande "kasten".
?
Tänker inte repetera mig själv, men det var det jag beskrev i förra posten.
Den som är lite genomgående otrevlig är faktiskt du Ingvar, men jag har införlivat mig med att det bara är så. Spela inte martyr.IngOehman skrev:MagnusÖstberg skrev:berma skrev:Jag tror inte Svante ville att tråden skulle utvecklas till ett husförhör av Magnus, men ok eftersom tråden redan är förstörd kan vi väl fortsätta där den spårade ur.
Åh, det tror jag inte var IÖs tanke heller.
Han är bara inte så bra på konstruktiv dialog.
Kan du inte sluta med den där skiten?
Sådana där personpåhopp är så långt ifrån en konstruktiv dialog man
kan komma. Mycket lågt av dig.
Varför inte svara på mitt inlägg istället? Gör du det så kan vi kanske
få en konstruktiv dialog och komma vidare. Eller var det bara att vara
otrevlig som du ville?
Vh, iö
IngOehman skrev:Nattlorden skrev:berma skrev:Ja, men det där betyder ingenting, annat är att sannolikheten för en sexa är 1/6 då man kastar tärning. Jag fick intrycket att iö satt på någon kunskap om hur man fortsätter en påbörjad serie och då kan räkna in de tidigare "kasten" i de förväntade nästkommande "kasten".
?
Tänker inte repetera mig själv, men det var det jag beskrev i förra posten.
Ja, och det viktigaste här, är att förstå skillnaden mellan att studera slump-
serier av olika slag (som tärningskastandet är) och att studera något där
värdet ligger i det som inte är slump, medan slumpen är det man måste
förstå hur mycket den smutsar ned.
Det är oerhört olika scenarier.
Det som vi gör när vi F/E-lyssnar, har inte primärt med analys och för-
utsägelse av slumpbeteende att göra - utan det handlar om att extrahera
det som INTE är slump. Då måste man förstå slumpen också.
En serie av nio R kan vara ANTINGEN en osannolik slump (en chans på 250
sisådär, om jag får häva ur mig något på känsla) eller ett tecken på att
något faktiskt går att höra. Man kan aldrig veta vilket, men baserat på det
man vet om mekanismerna kan man sätta upp sannolikhetskalkyler för
den framtid man försöker förutsäga - en som illustrerar vad det faktiskt
berodde på - och man kan vara alldeles säker på att medelvärdet av alla
tänkbara framtider i framtidstratten med densitet inkluderad, INTE är en
oändlig serie av rätta svar, om utgångspunkten är 9 rätta svar.
Just i en F/E-lyssning finns det faktiskt en massa faktorer som gör att man
inte kan ens kan beräkna detta medelvärde, men det är lite överkurs och
känns inte meningsfullt att gå in på innan den mera basala förståelsen har
nått de flesta.
Vh, iö
Bill50x skrev:Statistik är som att titta i en backspegel. Hur många gånger man än kastar en tärning så finns sannolikheten till ett visst tal i nästa kast. Det spelar absolut ingen roll huruvida man tidigare erhållit fyra sexor i rad, nästa kast är en slump.
Svante skrev:Med en simulering kan man visa att försöksdesignen ger mer än 99 %-ig konfidens ATT man kan detektera objektet om man får en serie med färre än fyra fel (dvs högst tre fel, 17 av 20).
Naqref skrev:Svante skrev:Med en simulering kan man visa att försöksdesignen ger mer än 99 %-ig konfidens ATT man kan detektera objektet om man får en serie med färre än fyra fel (dvs högst tre fel, 17 av 20).
Ursäkta om jag kanske ligger lite OT men nu har jag gjort simuleringar med rektangelfördelning av slumpen antal om en miljon men jag kan inte se att det krävs 17 av 20 utan 16 av 19 duger (om man nu vill ha en gräns när 3 fel blir relevant). Kan någon kontrollräkna på detta?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster