Moderator: Redaktörer
Eldare skrev:Har läst, och en minidsp verkar kunna göra vad en LT gör..så det skulle nog funka.
Men för att återgå till SDX10.. Har någon erfarenhet av elementet? Q hamnar i lådan runt 0.68... Kan det funka i den tänkta applikationen?
byggdinbas skrev:SDX10 är den senaste XBL2™ subwoofern i CSS SubDuktion-serien.
• Konen består av en blandning av papper och kolfiber, pressad och ytbehandlad.
• Kortslutningsringar av aluminium och koppar.
• Hög effekt och låg induktans, bygger på den patenterade XBL2 ™ motorn.
• Talspole på 60.6mm i diameter, 6 lager, 186 varv kopparpläterad aluminiumtråd.
• BL-kurvan är väldigt plan, vid 25,4mm slaglängd (peak to peak) är det mindre än 2,5% THD från BL-kurvan.
Datablad (pdf)
Lådförslag:
Portad: 43 liter nettovolym. Fyll med ca 450 gram polyesterdämpmaterial.
använd en 3" port, 17" långt (avstämd vid 24,5 Hz).
Sluten: 24 liter nettovolym. Fyll med ca 450 gram polyesterdämpmaterial. Qtc på 0,7 och F3 på 44 Hz.
Alexi skrev:Jag är skeptisk till Seas basen för den ser ut att vara gjord av en industridesigner. Gummidamask runt magneten borde drastiskt försämra kylförmågan.
bomellberg skrev:Lådförslagen är hämtade från databladet.byggdinbas skrev:SDX10 är den senaste XBL2™ subwoofern i CSS SubDuktion-serien.
• BL-kurvan är väldigt plan, vid 25,4mm slaglängd (peak to peak) är det mindre än 2,5% THD från BL-kurvan.
Datablad (pdf)
MagnusÖstberg skrev:Vid max konutslag diffar BL inte mer än 2,5% från databladet. Det är bra.
paa skrev:Alexi skrev:Jag är skeptisk till Seas basen för den ser ut att vara gjord av en industridesigner. Gummidamask runt magneten borde drastiskt försämra kylförmågan.
Eller så sker största delen av kylningen genom talspoleventilationen, så att det inte har någon större betydelse?
Alexi skrev:Jag är skeptisk till Seas basen för den ser ut att vara gjord av en industridesigner. Gummidamask runt magneten borde drastiskt försämra kylförmågan.
Eller så uppfyllde de inte spec.boom skrev:Alexi skrev:Jag är skeptisk till Seas basen för den ser ut att vara gjord av en industridesigner. Gummidamask runt magneten borde drastiskt försämra kylförmågan.
det är ingen officiell seas bas utan den är tillverkad åt någon annan som troligen har kursat.
boom skrev:Alexi skrev:Jag är skeptisk till Seas basen för den ser ut att vara gjord av en industridesigner. Gummidamask runt magneten borde drastiskt försämra kylförmågan.
det är ingen officiell seas bas utan den är tillverkad åt någon annan som troligen har kursat.
Eldare skrev:Vad gäller 30mm kan jag hålla med om att det är overkill. Det är dock vad som fanns tillhands, bitarna är sågade och fräsning gjord så att ändra på det nu vore...tråkigt...
Och även om det är onödigt så gör det i alla fall ingen skada.
Det gör samtidigt att volymen på 31.5L är spikad.
"Boom"
Du har rätt, jag har inte simulerat med 100C. Däremot kommer basarna i mina omständigheter leva ett behagligt liv större delen av tiden. Visst kommer man att då och då vrida på men det blir korta "skurar". Att talspolen skulle nå några extrema temperaturer hos mig känns som en riskfaktor som ändå hamnar rätt långt ner på listan. Nu kommer väl iofs basarna, då jag vill EQ:a dem till raka 20hz i rum, få utstå en del effekt även på "normala" lyssningsnivåer men hur mycket har jag inte kunskapen att spekulera i. Det får mätningar i rummet visa när basarna är färdiga.
L26ROY har jag hört gott om..men de är rätt mycket dyrare än SDX10 och max SPL är inte målet...
paa skrev:boom skrev:Alexi skrev:Jag är skeptisk till Seas basen för den ser ut att vara gjord av en industridesigner. Gummidamask runt magneten borde drastiskt försämra kylförmågan.
Vadå inte officiell? Här finns den ju på deras hemsida:
http://www.seas.no/index.php?option=com ... Itemid=223
Kraniet skrev:paa skrev:Alexi skrev:Jag är skeptisk till Seas basen för den ser ut att vara gjord av en industridesigner. Gummidamask runt magneten borde drastiskt försämra kylförmågan.
Eller så sker största delen av kylningen genom talspoleventilationen, så att det inte har någon större betydelse?
eller så tar man av gummit så slipper man fundera på den saken :)
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 21 gäster