Premiärinlägg: Önskar synpunkter på SDX10 i litet, slutet..

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Eldare

Premiärinlägg: Önskar synpunkter på SDX10 i litet, slutet..

Inläggav Eldare » 2011-09-05 16:57

Hej alla! Efter att ha läst här i många år så känns det nästan som att man känner Er, och det är roligt att till slut ha tagit steget in i gemenskapen.

Jag startar med lite frågor kring ett "projekt" jag har i görningen.. 2st subwoofers med CSS SDX10 i varsin sluten låda på 31,5L (lådan, vad element och annat kan tänkas ta har jag ingen aning om..).
Lådorna kommer att få yttermåtten 360x360x410mm (HxBxD) och byggas i 30mm MDF.

Effekt kommer att finnas, i runda slängar 700w per bas och det är onödiga mängder. Att djupbasen blir lidande i denna typ av konstruktion är ett faktum, men där har jag en liten lösning i form av minidsp och som sagt hälsosam effekt.

Vad tror ni? Finns med dessa element och dessa lådor, minidsp och effekt förutsättningar för bas i rum nedåt 20Hz utan alltför mycket bieffekter i form av dist och slaglängdsproblematik? Tanken är att, vad det lider, komplettera med ytterligare 2st likadana basar om projektet faller väl ut.

Jag har inga krav på större ljudtryck, systemet skall användas i ett normalt vardagsrum i en lägenhet, utan baskvalitet och följsamhet är viktigast. Självklart vill jag att det ska kunna leverera tryck i nivå med en normal "köpesub" i prisklassen runt 10k men det förutsätter jag ska kunna gå.

Länk till elementet: http://www.creativesound.ca/details.php?model=SDX10

Synpunkter skulle uppskattas stort, positiva som negativa, och visar det sig vara en dålig lösning skulle förslag på alternativa element/lösningar gärna tas emot. Jag vill dock inte gå under 10" (gärna större, dock) och lådorna är de ovan beskrivna.
Tack!

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-09-05 17:08

Välkommen ombord, Eldar'n!

Trevligt att du la på ett kol och klev in i värmen.
Må din forumflamma brinna länge och lysande!

Har inget bra råd i trådämnet just men om det är för tyst är det bara att peta in en pinne i brasan. :)
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-09-05 17:19

Dom finns att köpa i Sverige:
http://byggdinbas.jetshopfree.se/css-sdx10-p-127.aspx

Annars verkar ju SEAS L26ROY vara populära nuförtiden.
En teaser-bild från PetterPerssons tråd:
Bild
se:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... &p=1180643

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-09-05 19:30

Hej!!

Jag skulle vilja föreslå något mycket billigare, men samtidigt lite osexigt kanske: SLS10

Elementet passar ypperligt i den lådstorleken du vill använda och du kan utan problem slå till med 4 stycken direkt.

De räcker nog för att nå dina mål.

Vill du upp mot 12" så skulle jag säga att SLS12 kopplade isobarik är en väg att gå, men det är mer än cool lösning.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Eldare

Inläggav Eldare » 2011-09-05 19:47

Vill tacka KarlXII för välkomnandet! Poetiskt...

Magnus:

SLS10 har jag funderat på men när jag simulerat blir Q extremt högt.. Hur påverkas transientresponsen av det? Jag ska inte påstå att jag fullt ut begriper hur detta med Q fungerar men en av de gamla "sanningarna" jag har med mig är att akta mig för att Q skjuter i höjden. Kanske i synnerhet när det ska byggas subbas. Vidare oroar jag mig för effektåligheten. Det kommer att krävas effekt för att nå 20hz och sls10 verkar i alla fall när det kommer till specarna rätt begränsade där. 2st basar är max än så länge. 4st blir det när de kan integreras i en bänk (nästa projekt) och det ligger en bit in i framtiden. 2st måste alltså täcka behovet ett tag..

Har du hört sls10 i liknande konfigurationer är jag mycket intresserad av att få dina intryck. Priset är ju minst sagt trevligt..

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-09-05 20:00

Här finns en bra tråd att titta i:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=29916&highlight=sls10+lt

Det går att bolla lite. Jag har själv kört SLS10 (eller tja en föregångare typ - 831727) i 40 liter slutet utan kompensering. Det blev ingen brottarbas då, men mycket följsam och naturlig basåtergivning.

Skicka ett PM till nadifierad på forumet, han kan säkert ge lite input.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Eldare

Inläggav Eldare » 2011-09-05 21:27

Har läst, och en minidsp verkar kunna göra vad en LT gör..så det skulle nog funka.
Men för att återgå till SDX10.. Har någon erfarenhet av elementet? Q hamnar i lådan runt 0.68... Kan det funka i den tänkta applikationen?

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2011-09-05 22:08

Eldare skrev:Har läst, och en minidsp verkar kunna göra vad en LT gör..så det skulle nog funka.
Men för att återgå till SDX10.. Har någon erfarenhet av elementet? Q hamnar i lådan runt 0.68... Kan det funka i den tänkta applikationen?

om du kör basta så sätt voice coil tempen på 100 grader jag gjorde själv misstaget att köra den på 20 grader men vilken tal spole håller 20 grader när man eldar på lite så kommer du även att märka att Q värdet ökar.
om jag var som du så skulle jag gå upp till 45 liter och 22 mm mdf det är över reklamerat med 30mm mdf till dom basarna.

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2011-09-06 00:09

Detta är scary!

Jag satt så sent som på lunchen idag och funderade på om det fanns något mer pumpkapabelt element än mina SLS10:or att stoppa i baspallarna. Jag sökte först på ROY och i en tråd rekommenderade boom SDX10:an, varpå jag surfade runt efter SDX10-konstruktioner. Därefter dyker denna tråd upp. Brrr...

I alla fall, Eldare, jag är i samma sits som du, men mina pallar är 33l, minus element och stag. Det jag fann var att SDX10 rekommenderades 40l BR eller 24l sluten.

Vad tror den samlade erfarenheten om att köra detta element i en 30l+ låda?
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2011-09-06 07:52

tycker också det känns helt overkill att köra 30mm mdf. bygg med 19mm som du stagar så tjänar du ju några liter i lådvolym.
Seas L26ROY har mer pumpkapacitet än css vilket kan vara värt att ta i beaktning. Vilken som ger minst dist är det nog ingen som vet dock. Seas har iaf väldigt låg dist.

I vilket fall så bör du nog ta en funderare på om du verkligen behöver så tjocka väggar.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2011-09-06 08:40

Jag är skeptisk till Seas basen för den ser ut att vara gjord av en industridesigner. Gummidamask runt magneten borde drastiskt försämra kylförmågan.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Eldare

Inläggav Eldare » 2011-09-06 09:11

Vad gäller 30mm kan jag hålla med om att det är overkill. Det är dock vad som fanns tillhands, bitarna är sågade och fräsning gjord så att ändra på det nu vore...tråkigt...
Och även om det är onödigt så gör det i alla fall ingen skada.

Det gör samtidigt att volymen på 31.5L är spikad.

"Boom"
Du har rätt, jag har inte simulerat med 100C. Däremot kommer basarna i mina omständigheter leva ett behagligt liv större delen av tiden. Visst kommer man att då och då vrida på men det blir korta "skurar". Att talspolen skulle nå några extrema temperaturer hos mig känns som en riskfaktor som ändå hamnar rätt långt ner på listan. Nu kommer väl iofs basarna, då jag vill EQ:a dem till raka 20hz i rum, få utstå en del effekt även på "normala" lyssningsnivåer men hur mycket har jag inte kunskapen att spekulera i. Det får mätningar i rummet visa när basarna är färdiga.

L26ROY har jag hört gott om..men de är rätt mycket dyrare än SDX10 och max SPL är inte målet...

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2011-09-06 09:19

Är det osmart att montera SDX10 horisontellt?

Om inte blir det nog ett tryck på köp-knappen snart. :-)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-09-06 09:52

Alltså - höga talspoletemperaturer blir det redan vid "vanlig" användning!

boom har lärt sig läxan - och har helt rätt.

Det känns lite konfliktaktigt med att din låda skulle ge q=0.68 i en låda som är betydligt större än den bomelberg framlägger att det rekommenderas till den?

I vilket fall som helst är det ofta ett otyg med lådor som byggs för små, det är liksom krångligt att ordna i efterhand.

Med LT kan man som sagt få ordning på det, men det kostar effekt - som du iallafall har gott om.

Slutresultatet blir ju vad det blir, lådorna finns ju och du får väl se dem som prototyper :)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2011-09-06 09:57

Lådförslagen är hämtade från databladet.

byggdinbas skrev:SDX10 är den senaste XBL2™ subwoofern i CSS SubDuktion-serien.

• Konen består av en blandning av papper och kolfiber, pressad och ytbehandlad.
• Kortslutningsringar av aluminium och koppar.
• Hög effekt och låg induktans, bygger på den patenterade XBL2 ™ motorn.
• Talspole på 60.6mm i diameter, 6 lager, 186 varv kopparpläterad aluminiumtråd.
• BL-kurvan är väldigt plan, vid 25,4mm slaglängd (peak to peak) är det mindre än 2,5% THD från BL-kurvan.

Datablad (pdf)

Lådförslag:
Portad: 43 liter nettovolym. Fyll med ca 450 gram polyesterdämpmaterial.
använd en 3" port, 17" långt (avstämd vid 24,5 Hz).

Sluten: 24 liter nettovolym. Fyll med ca 450 gram polyesterdämpmaterial. Qtc på 0,7 och F3 på 44 Hz.

Både mina och Eldares lådor verkar ju vara liiite för stora för den slutna applikationen. Frågan är vad det kommer att innebära, eller om vi kommer att tvingas stoppa in sådana där märkliga bollar, eller på annat sätt få ner volymen.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-09-06 11:58

24 liters lådan verkar ha lite för högt q-värde med ouppvärmd talspole. Det är verkligen inte omöjligt att det blir kanonbra med 7-9 liter mer att leka på :)

q-värdet går ju ner lite, men det blir ju bara mumma distmässigt och behöver man lyfta det lite i botten så är det ju inga problem - då är det snarare bara bra (åtminstonde om q-värdet inte hamnar under 0,5 men det tror jag inte det finns en chans till).

Kör på!
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-09-06 12:52

Alexi skrev:Jag är skeptisk till Seas basen för den ser ut att vara gjord av en industridesigner. Gummidamask runt magneten borde drastiskt försämra kylförmågan.

Eller så sker största delen av kylningen genom talspoleventilationen, så att det inte har någon större betydelse?

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2011-09-06 12:58

bomellberg skrev:Lådförslagen är hämtade från databladet.

byggdinbas skrev:SDX10 är den senaste XBL2™ subwoofern i CSS SubDuktion-serien.

• BL-kurvan är väldigt plan, vid 25,4mm slaglängd (peak to peak) är det mindre än 2,5% THD från BL-kurvan.

Datablad (pdf)

Vänta nu. Va? 2,5% THD från BL-kurvan. Menar de att BL-kurvan avviker max 2,5% från BL(0) vid 25,4mm p2p eller vad menas egentligen?
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-09-06 13:07

Vid max konutslag diffar BL inte mer än 2,5% från databladet. Det är bra.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2011-09-06 13:14

MagnusÖstberg skrev:Vid max konutslag diffar BL inte mer än 2,5% från databladet. Det är bra.

Ja, det är ju jättebra. Men, vad har det med THD att göra?
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-09-06 13:16

Egentligen inget... men det är ju en dist... en avvikelse :)
Jag saknar dig.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2011-09-06 15:31

paa skrev:
Alexi skrev:Jag är skeptisk till Seas basen för den ser ut att vara gjord av en industridesigner. Gummidamask runt magneten borde drastiskt försämra kylförmågan.

Eller så sker största delen av kylningen genom talspoleventilationen, så att det inte har någon större betydelse?

eller så tar man av gummit så slipper man fundera på den saken :)
Mvh
Magnus

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2011-09-06 16:43

det är ingen officiell seas bas utan den är tillverkad åt någon annan som troligen har kursat.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2011-09-06 16:50

boom skrev:

det är ingen officiell seas bas utan den är tillverkad åt någon annan som troligen har kursat.
Eller så uppfyllde de inte spec.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-09-06 17:16

boom skrev:

Vadå inte officiell? Här finns den ju på deras hemsida:
http://www.seas.no/index.php?option=com ... Itemid=223

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2011-09-06 17:24

Eldare skrev:Vad gäller 30mm kan jag hålla med om att det är overkill. Det är dock vad som fanns tillhands, bitarna är sågade och fräsning gjord så att ändra på det nu vore...tråkigt...
Och även om det är onödigt så gör det i alla fall ingen skada.

Det gör samtidigt att volymen på 31.5L är spikad.

"Boom"
Du har rätt, jag har inte simulerat med 100C. Däremot kommer basarna i mina omständigheter leva ett behagligt liv större delen av tiden. Visst kommer man att då och då vrida på men det blir korta "skurar". Att talspolen skulle nå några extrema temperaturer hos mig känns som en riskfaktor som ändå hamnar rätt långt ner på listan. Nu kommer väl iofs basarna, då jag vill EQ:a dem till raka 20hz i rum, få utstå en del effekt även på "normala" lyssningsnivåer men hur mycket har jag inte kunskapen att spekulera i. Det får mätningar i rummet visa när basarna är färdiga.

L26ROY har jag hört gott om..men de är rätt mycket dyrare än SDX10 och max SPL är inte målet...

för att uppnå 100 grader behövs ingen större effekt för att uppnå det du kommer att ha ett Q värde runt 0.66- 0.74 om man ser på talspole tempen från 50 till 100 grader med 80% fyllning av lådan och med en inmatad effekt på 40volt.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2011-09-06 17:26

paa skrev:
boom skrev:

Vadå inte officiell? Här finns den ju på deras hemsida:
http://www.seas.no/index.php?option=com ... Itemid=223

Design by Seas och det är en stor skillnad se på dom andra elementen och se om det står samma sak.

Användarvisningsbild
Eldare

Inläggav Eldare » 2011-09-07 20:40

Well, funderingar och alternativ har presenterats men jag har inte kunnat uppfatta någon direkt avrådan, så då antar jag att det bara är att köra. Grymt spänd på resultatet...

Användarvisningsbild
PetterPersson

Inläggav PetterPersson » 2011-09-07 21:03

Kraniet skrev:
paa skrev:

eller så tar man av gummit så slipper man fundera på den saken :)

Det är lättare att ta av gummit än att sätta tillbaka det kan jag säga :oops:

Användarvisningsbild
PetterPersson

Inläggav PetterPersson » 2011-09-07 21:04

Jag är skeptisk till 6 8O lager i talspolen, det låga VAS och höga qts på SDX-basen...Ingen annan som reflekterat över det?

Nästa

Återgå till DIY-forum