RogerGustavsson skrev:mineralull skrev:Detta är tänkt till ett hembiosystem med subwoofer. Nuvarande system låter bra men jag önskar mer fyllighet.
Kommer större stativhögtalare av naturen låta fylligare(mer mellanregister) än små stativhögtalare? Om man tänker sig att högtalarna inte återger något under åttio hertz borde väl ett större kabinett, med en åttatums bas låta fylligare än ett mindre kabinett med en tretums bas? Eller finns det fysiska lagar som gör att alla högtalarkabinett, oavsett storlek, och oavsett högtalarelement-storlek kommer att låta lika?
Min tanke är att större stativhögtalare, rent fysiskt, också kommer låta "större". Därav bättre integrering med subwoofern.
Fylligheten du saknar befinner sig alltså i mellanregistret? Vad har du för definition på mellanregister? Fylligheten brukar väl ligga under mellanregistret? Beskrivningen du gör tycker jag mera handlar om brist integration av topp- och bassystem. Misstänker att du kan ha en urholkning i registret 80-300 Hz. Då fyller man instinktivt gärna på med mera från basmodulen och det hela blir ännu sämre. Ditt resonemang att ett större toppsystem skulle låte fylligare tycks baserat på att lådan själv skulle alstra ljudet och inte själva högtalarelementet. Ungefär som en fiol kontra altfiol.Om jag börjar jaga i butik så bör jag be personalen stänga av subwoofern. Sedan lyssna på olika bokhyllehögtalare. Finner jag att dessa låter lika, under förutsättning av att dessa är skurna vid åttio hertz, så är dina åsikter helt riktiga. Ändå har jag en känsla av att den högtalare som är störst vid en sådan lyssning, också kommer ge intryck av att låta större.
Den känslan har förmodligen en hel del att göra med synintryck. Den där fylligheten du tycks föredra kan väl ses i frekvensgången? Jag tror att den högtalare som låter "störst" ("fylligare" är ett bättre uttryck) med avskärningen vid 80 Hz har en puckel i frekvensgången, oavsett lådans storlek. Frekvensgången är minst sagt berorende på vilken placering i rummet högtalaren ges. En bit ut från vägg ger en utfasning i basen som är minst sagt hörbar om inte högtalaren är tänkt för den placeringen. Finns mängder med småhögtalare à la BBCs talmonitorer som låter "trevligt fylligt" men där bas saknas. Personligen tycker jag låta "större" eller "mindre" mera har med ljudbildens storlek att göra.
Visst vill jag ha fyllighet.
Vet ni vad, jag lägger ner det hela. Jag skaffar mig en uppfattning själv i butik. Jag har småsneglat lite på B&W:s största stativhögtalare.
Passar på att tacka er för en intressant tråd i alla fall.
Robban