Moderator: Redaktörer
Stenback skrev:...
Det måste finnas fler som kört med XLS utan att satsa på slavbas. Jag är nämligen inte i desperat behov av en liten låda, mitt enda krav är att frontbaffeln inte får vara bredare än 350 mm pga utrymmet den ska stå i.
Vore tacksam för lite input och gärna länkar till liknande projekt!
Kraniet skrev:50 liter låda och en eq på 6dB Q0,5 vid 20 Hz verkar kunna fungera. Då kommer inte lådan vara en begränsande faktor vad gäller dist från luftens kompression.
Bash steget verkar kunna fixa en sådan EQ. nackdelen är väl att du inte har någon möjlighet att kompensera för rumspeakar.
edit: hmm såg nog fel. den verkar ju ha någon slags basboost men den kan vara i minsta laget. en minidsp hade ju inte varit fel
paa skrev:Se Linkwitz beskrivning av Thor här:
http://www.linkwitzlab.com/thor-intro.htm
För övrigt är nog två st en bra ide.
bomellberg skrev:Det blir nog kanon med XLS-12:an. Jag har ju två SLS-10:or och känner att det vore fint med lite mer kapacitet.
Ett förslag är att bygga lådan passiv, och köra BASH-steget utanför. Då kan du komplettera med en XLS-12:a till om tre månader, när du känner att du behöver mer!
Glebster skrev:Kraniet skrev:50 liter låda och en eq på 6dB Q0,5 vid 20 Hz verkar kunna fungera. Då kommer inte lådan vara en begränsande faktor vad gäller dist från luftens kompression.
Bash steget verkar kunna fixa en sådan EQ. nackdelen är väl att du inte har någon möjlighet att kompensera för rumspeakar.
edit: hmm såg nog fel. den verkar ju ha någon slags basboost men den kan vara i minsta laget. en minidsp hade ju inte varit fel
Jag tror inte det kommer att vara några problem att boosta upp 6dB vid 20Hz om man ställer steget i 16 eller 20Hz läget. Visst hade det gått att finlira mer med en miniDSP men stegets inställningar räcker förvånansvärt långt.
Oaudio-steget har dessutom möjlighet att kompensera bort en nod (förslagsvis den starkaste man har).
mikgr2 skrev:Jag tycker definitivt inte du skall ångra det köpet.
Har själv två lådor om vardera 40 liter. Hade tidigare SLS10 i dessa som jag kompenserade med en minidsp.
Har nyligen bytt ut dem mot två XLS 12-basar och jag måste säga att jag blev förvånad hur pass stor förbättring det blev.
SLS 10 hyllas ju mycket här på forumet, och de är säkert bra för sitt pris, men XLSbasarna spelar i en helt annan division.
Var nöjd med den du köpt och köp sedan fler när du får råd.
(Jag köpte fyra stycken från europeaudio, de kostade ca 1650 kr/st)
Mina lådor är som sagt 40 liter och det funkar bra tycker jag, men skulle jag bygga nya så skulle jag köra på 50 liter som Linkwitz rekommenderar.
Lycka till!
Syntesis skrev:Du gjorde helt rätt i att beställa XLS 12an.
Har spelat mycket med XLS 12 i ett "svårt" rum och jämfört mot både SLS 10 och 12. Sls 10"&12" hade inget att hämta mot XLSen.
Det blev mao inte speciellt mycket bas med de förstnämnda medan den sistnämnda rockade hela stället. Det är ett helt annat djur..
Har även en XLS 12a hemma och har aldrig bottnat den under varken film eller festliga tillfällen. Och jag har ändå kört högt då jag normalt lirar med 18"are i basen.
Det är väl nästan mer intressant vad membranet väger, när det gäller hur mycket det skakar?fonzeka skrev:Jag kör 15" bas på 22 kg med 8st M5 och islagsmutter, det funkar fint
paa skrev:Sånt där skarpt veck som det är till vänster på magentakurvan brukar vara ett tecken på att det blir stor grupplöptid och eftersläpande bas.
[/img]Fjonkalicious skrev:Du skulle gjort ett fyrkantigt galler med mönster som följde brädorna...
...tycker jag. Snyggt i övrigt!
Mvh
Filip

bomellberg skrev:Det blir nog kanon med XLS-12:an. Jag har ju två SLS-10:or och känner att det vore fint med lite mer kapacitet.
Ett förslag är att bygga lådan passiv, och köra BASH-steget utanför. Då kan du komplettera med en XLS-12:a till om tre månader, när du känner att du behöver mer!
Stenback skrev:Ska dock flytta...
Användare som besöker denna kategori: Lennart och 13 gäster