Peerless XLS 12 830500

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Stenback

Peerless XLS 12 830500

Inläggav Stenback » 2011-09-08 23:45

Efter att ha läst här ett tag har jag blivit inspirerad att dra igång ett eget projekt.

Efter att ha vacklat mellan XXLS 10or i slavbas eller SEAS L26ROY så tog jag beslutet att jag ändå ville ha en(1!) tolva, en XLS 830500.

Som förstärkare har jag valt en http://www.oaudio.com/500W_SUBAMP.htmlOaudio BASH 500W.

Planen är att köpa en skiva 25 mm MDF men just så mycket längre än så har jag inte kommit.

Sluten låda med miniDSP eller en portad låda utan?

Det måste finnas fler som kört med XLS utan att satsa på slavbas. Jag är nämligen inte i desperat behov av en liten låda, mitt enda krav är att frontbaffeln inte får vara bredare än 350 mm pga utrymmet den ska stå i.

Vore tacksam för lite input och gärna länkar till liknande projekt!

Användarvisningsbild
S

Inläggav S » 2011-09-09 08:42

Jag skulle nog istället välja två stycken 10or utifrån vad alla har sagt här på forumet. :)

/S

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Re: Peerless XLS 12 830500

Inläggav paa » 2011-09-09 08:52

Stenback skrev:...
Det måste finnas fler som kört med XLS utan att satsa på slavbas. Jag är nämligen inte i desperat behov av en liten låda, mitt enda krav är att frontbaffeln inte får vara bredare än 350 mm pga utrymmet den ska stå i.

Vore tacksam för lite input och gärna länkar till liknande projekt!

Se Linkwitz beskrivning av Thor här:
http://www.linkwitzlab.com/thor-intro.htm

För övrigt är nog två st en bra ide.

Användarvisningsbild
Stenback

Inläggav Stenback » 2011-09-09 09:23

Ja det var ju som sagt den initiala planen men sen tyckte jag det blev för dyrt med två tior, så jag har redan beställt tolvan.

Nu efter att ha läst mer här kan jag gissa mig till att rekommendationen kanske skulle varit dubbla sls 10or med LT?

Nåväl, nu är det för sent :-(

BASH 500an har ju en enklare form av PEQ, kanske den räcker för att kompensera en sluten låda i registret 25-30 Hz. Det är i alla fall det hörn jag målat in mig i :)

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2011-09-09 09:26

Det blir nog kanon med XLS-12:an. Jag har ju två SLS-10:or och känner att det vore fint med lite mer kapacitet.

Ett förslag är att bygga lådan passiv, och köra BASH-steget utanför. Då kan du komplettera med en XLS-12:a till om tre månader, när du känner att du behöver mer! ;-)
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2011-09-09 11:01

50 liter låda och en eq på 6dB Q0,5 vid 20 Hz verkar kunna fungera. Då kommer inte lådan vara en begränsande faktor vad gäller dist från luftens kompression.
Bash steget verkar kunna fixa en sådan EQ. nackdelen är väl att du inte har någon möjlighet att kompensera för rumspeakar.

edit: hmm såg nog fel. den verkar ju ha någon slags basboost men den kan vara i minsta laget. en minidsp hade ju inte varit fel
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2011-09-09 11:26

Kraniet skrev:50 liter låda och en eq på 6dB Q0,5 vid 20 Hz verkar kunna fungera. Då kommer inte lådan vara en begränsande faktor vad gäller dist från luftens kompression.
Bash steget verkar kunna fixa en sådan EQ. nackdelen är väl att du inte har någon möjlighet att kompensera för rumspeakar.

edit: hmm såg nog fel. den verkar ju ha någon slags basboost men den kan vara i minsta laget. en minidsp hade ju inte varit fel

Jag tror inte det kommer att vara några problem att boosta upp 6dB vid 20Hz om man ställer steget i 16 eller 20Hz läget. Visst hade det gått att finlira mer med en miniDSP men stegets inställningar räcker förvånansvärt långt.

Oaudio-steget har dessutom möjlighet att kompensera bort en nod (förslagsvis den starkaste man har).

Användarvisningsbild
mikgr2

Inläggav mikgr2 » 2011-09-09 21:56

[quote="Stenback"]Ja det var ju som sagt den initiala planen men sen tyckte jag det blev för dyrt med två tior, så jag har redan beställt tolvan.

Nu efter att ha läst mer här kan jag gissa mig till att rekommendationen kanske skulle varit dubbla sls 10or med LT?

Nåväl, nu är det för sent :-(

Jag tycker definitivt inte du skall ångra det köpet.
Har själv två lådor om vardera 40 liter. Hade tidigare SLS10 i dessa som jag kompenserade med en minidsp.
Har nyligen bytt ut dem mot två XLS 12-basar och jag måste säga att jag blev förvånad hur pass stor förbättring det blev.
SLS 10 hyllas ju mycket här på forumet, och de är säkert bra för sitt pris, men XLSbasarna spelar i en helt annan division.
Var nöjd med den du köpt och köp sedan fler när du får råd.
(Jag köpte fyra stycken från europeaudio, de kostade ca 1650 kr/st)
Mina lådor är som sagt 40 liter och det funkar bra tycker jag, men skulle jag bygga nya så skulle jag köra på 50 liter som Linkwitz rekommenderar.

Lycka till!

Användarvisningsbild
Stenback

Inläggav Stenback » 2011-09-10 06:52

paa skrev:Se Linkwitz beskrivning av Thor här:
http://www.linkwitzlab.com/thor-intro.htm

För övrigt är nog två st en bra ide.

Tack för länken, där fanns det en hel del information! Precis vad jag ville läsa :)

bomellberg skrev:Det blir nog kanon med XLS-12:an. Jag har ju två SLS-10:or och känner att det vore fint med lite mer kapacitet.

Ett förslag är att bygga lådan passiv, och köra BASH-steget utanför. Då kan du komplettera med en XLS-12:a till om tre månader, när du känner att du behöver mer! ;-)

Haha, som det känns nu har jag tagit i iom XLS-12an men man vet aldrig, känns i alla fall bra möjligheten finns!

Glebster skrev:
Kraniet skrev:50 liter låda och en eq på 6dB Q0,5 vid 20 Hz verkar kunna fungera. Då kommer inte lådan vara en begränsande faktor vad gäller dist från luftens kompression.

Jag tror inte det kommer att vara några problem att boosta upp 6dB vid 20Hz om man ställer steget i 16 eller 20Hz läget. Visst hade det gått att finlira mer med en miniDSP men stegets inställningar räcker förvånansvärt långt.

Oaudio-steget har dessutom möjlighet att kompensera bort en nod (förslagsvis den starkaste man har).

Initialt beställde jag faktiskt Oaudios 300W BASH men efter att ha läst på om högpassfiltret, bassboost och korrigering av rumsnod så kändes skillnaden på $70 upp till 500W versionen inte så blodig. Steget skickas på måndag!

mikgr2 skrev:Jag tycker definitivt inte du skall ångra det köpet.
Har själv två lådor om vardera 40 liter. Hade tidigare SLS10 i dessa som jag kompenserade med en minidsp.
Har nyligen bytt ut dem mot två XLS 12-basar och jag måste säga att jag blev förvånad hur pass stor förbättring det blev.
SLS 10 hyllas ju mycket här på forumet, och de är säkert bra för sitt pris, men XLSbasarna spelar i en helt annan division.
Var nöjd med den du köpt och köp sedan fler när du får råd.
(Jag köpte fyra stycken från europeaudio, de kostade ca 1650 kr/st)
Mina lådor är som sagt 40 liter och det funkar bra tycker jag, men skulle jag bygga nya så skulle jag köra på 50 liter som Linkwitz rekommenderar.

Lycka till!

Kul att höra att du är nöjd med dina XLSer, kör du odämpade lådor? Är det 40 liter när elementets volym är borträknad?

I sådana här sammanhang är det väldigt lätt att hamna i fasen att man efter ett tag vill byta ut allt, jag tror säkert att en SLS 10 hade varit tillräcklig, initialt... mitt utgångsläge är ju ingen sub överhuvudtaget. Nu är det bara att hoppas att detta räcker.

När jag kollade hade Europeaudio slut i lager plus att det med frakt skulle landa på ~1850 kr. Min XLS kommer från Audiocomponents och totalkostnaden blev 1739 kr.

BASH steget har hittills kostat 1814 kr, gissar att jag kommer få betala tull + 25% på det hela senare...

Användarvisningsbild
Syntesis

Inläggav Syntesis » 2011-09-11 01:41

Du gjorde helt rätt i att beställa XLS 12an.

Har spelat mycket med XLS 12 i ett "svårt" rum och jämfört mot både SLS 10 och 12. Sls 10"&12" hade inget att hämta mot XLSen.

Det blev mao inte speciellt mycket bas med de förstnämnda medan den sistnämnda rockade hela stället. Det är ett helt annat djur..

Har även en XLS 12a hemma och har aldrig bottnat den under varken film eller festliga tillfällen. Och jag har ändå kört högt då jag normalt lirar med 18"are i basen. :)
Snarkoman AB - Mit der neue basmodulers

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-09-12 16:37

Syntesis skrev:Du gjorde helt rätt i att beställa XLS 12an.

Har spelat mycket med XLS 12 i ett "svårt" rum och jämfört mot både SLS 10 och 12. Sls 10"&12" hade inget att hämta mot XLSen.

Det blev mao inte speciellt mycket bas med de förstnämnda medan den sistnämnda rockade hela stället. Det är ett helt annat djur..

Har även en XLS 12a hemma och har aldrig bottnat den under varken film eller festliga tillfällen. Och jag har ändå kört högt då jag normalt lirar med 18"are i basen. :)

Håller med helt.

Har själv två xxls basar i 55 liter sluten låda vardera med elektronisk kompensation med subamp 1 förstärkaren från xtz.

Med lågbasen verkar elementen spela en väldigt stor betydelse.
Jag tror man lurar sig själv en smula om man tror att fyra SLS 12 spelar lika bra som två XXLS.
De spelar inte lika djupt i optimerade lådor. De har inte lika låg dist. Och inte lika låg resonansfrekvens. SLS är bra i jämförelse med mycket, men leksaker i jämförelse med XXLS...
Ytterligare bonus att satsa på XXLS eller XLS är att vill man köpa två till så kan man ju ha kvar de två gamla- och slippa försäljning.

Resultatet blir fyra subbasar som kickar butt med det mesta. :)
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
Stenback

Inläggav Stenback » 2011-09-19 14:57

Kul att höra att ni är nöjda med era XLS/XXLSer.

Har precis fått hem elementet och en skiva 28 mm MDF, nu väntar jag bara på steget.

Det som jag funderar över är monteringen, XLS basen har 8 st hål á 5 mm. Räcker det med att t.ex. köra en lösning baserad på islagsmutter och köra M5? De siter jag kikat på säljer även för M8 och M10 och vad f-n ska man ha för bas för att behöva M10 om XLSen klarar sig med M5?

Säg nu inte, köp M8 det är så liten prisskillnad... jag vill veta om någon kört på M5 och om det fungerar bra.

Det kanske är så enkelt att även sådana här http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=5059 räcker?

Användarvisningsbild
Syntesis

Inläggav Syntesis » 2011-09-19 16:53

M5 funkar galant. Men kom ihåg att efterdra de om du kör hårt med basen. Lika bra att använda lite skruvlåsning.

Träskruv skulle åtminstone inte jag använda till den basen. Det är rätt stora krafter som sliter o drar i korgen.
Snarkoman AB - Mit der neue basmodulers

Användarvisningsbild
fonzeka
Redaktör

Inläggav fonzeka » 2011-09-19 17:12

Jag kör 15" bas på 22 kg med 8st M5 och islagsmutter, det funkar fint :)
#faktiskt.se@quakenet

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-09-19 17:14

fonzeka skrev:Jag kör 15" bas på 22 kg med 8st M5 och islagsmutter, det funkar fint :)
Det är väl nästan mer intressant vad membranet väger, när det gäller hur mycket det skakar?
Men visst, brottkraften för en M5 insex 8.8 skruv är ju 11350N, så det är klart att dom håller.

Användarvisningsbild
fonzeka
Redaktör

Inläggav fonzeka » 2011-09-19 18:20

Jo det har du nog rätt i paa.
275g väger i alla fall konen vilket jag antar är ganska mycket mer än vad en 12" XLS gör.
#faktiskt.se@quakenet

Användarvisningsbild
Stenback

Inläggav Stenback » 2011-09-23 20:05

Ok, ja då kan jag lugnt köra på M5 alltså :)

Har sista tiden varit upptagen med bakgrundsväggen:
Bild

All träpanel är satt nu men det som inte framgår av bilden är att nere till höger, under den vita strömställaren för takbelysningen så är det tänkt att subben ska fällas in.

Planen var alltså att bygga en sluten 50 l låda i MDF som jag sedan placerar bakom träpanelen och fräser ett hål i träpanelen så att elementet kan ligga i nivå med panelen.

Det stora problemet med detta är att jag pga tre kids måste ha galler för elementet. Tittar man på XLSen så är det minst sagt en gedigen gummiupphängning, har svårt att tro att det ska gå att få tag på ett passande galler. Diametern är inget problem utan jag tror att gallret bygger för lite utåt så att elementet kommer toucha vid rejäla konutslag.

Distansring är ett alternativ men så kom jag att tänka på en 6'e ordningens baslåda. Om jag förstått det rätt skulle jag då få endast en basport in mot rummet. Skyhög WAF alltså!!!

Nackdelen är att det är svårt att beräkna sägs det, men är det det?

Kollade lite snabbt med winISD pro och med en bakre kammare på 100 liter och en främre kammare på 25 liter såg det ganska schysst ut. Fast när man kikar runt på sådana här forum verkar sluten, portad och slavbas vara det som gäller. Nu vill jag som sagt tänka utanför boxen och då kanske en 6'e ordningens är vägen att gå?

Ska jag safe'a med en sluten 50 l eller ge mig in på en 6'e ordningens som rookie?

Om någon har lust att simulera lite på en 6'e ordningens vore jag väldigt tacksam. Jag lovar generöst med byggbilder i gengäld :)

Användarvisningsbild
Stenback

Första simuleringen...

Inläggav Stenback » 2011-09-24 07:28

Bild

Gula linjen:
Sluten 50 liter

Turkosa linjen:
4'e ordningens, bakre kammare 100 liter, främre 20 liter.
Port = 10,2 cm * 21,47 cm

Magenta linjen:
6'e ordningens, bakre kammare 100 liter, främre 26,2 liter.
Inre port = 10,2 * 41,93 cm
Yttre port = 10,2 *18,50 cm

Jämför man F-3db punkterna så talar ju inget för en sluten...?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-09-24 09:01

Sånt där skarpt veck som det är till vänster på magentakurvan brukar vara ett tecken på att det blir stor grupplöptid och eftersläpande bas.

Användarvisningsbild
Stenback

Inläggav Stenback » 2011-09-25 17:28

paa skrev:Sånt där skarpt veck som det är till vänster på magentakurvan brukar vara ett tecken på att det blir stor grupplöptid och eftersläpande bas.

Tack för tipset, hittade "group delay" i winsd och där framgår det tydligt.

Så då kanske det lutar åt slutet iaf... för enkelhetens skull.

Användarvisningsbild
Stenback

Lådan fixad!

Inläggav Stenback » 2011-10-05 11:51

Igår fick jag ihop lådan, det blev en sluten på 50 liter.

Jag har byggt med 28 mm MDF, stagat lådan och kör på dubbel frontbaffel (56 mm).

Har två förpackningar MDF blå dämpull liggandes som jag inte har några planer för. På de mer Hifi orienterade forum verkar det vara många som bygger slutna utan dämpull medan jag på vissa andra forum hittat folk som säger att man måste ha dämpull annars låter det hårt och lådan spelar med.

Eftersom jag inte tror att min låda kommer "spela med" pga 28 mm MDF och stagning så var planen att köra utan dämpull. Är det fel tänkt?

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2011-10-05 12:05

Du kan ju bygga in (den slutna) lådan på så vis att elementet sitter 90 grader mot själva väggen. Du kan då ha en rektangulär mynning på ca. 30cm x 10-15cm som basen spelar in i rummet genom.

Helst skaffar du två basar så placerar du dom så att dom båda spelar genom samma "slits" vilket helt eliminerar alla skakande krafter som annars kommer att fortplanta sig genom stommen i hela ditt hus.

/Peter

Användarvisningsbild
Stenback

Inläggav Stenback » 2012-10-20 09:02

Jag har ju aldrig lagt in någon bild på den färdiga installationen så här kommer den.

Kom nu ihåg att i det här projektet så har hög WAF fått gå före det optimala ljudet...

Jag har en sluten låda infälld i väggen alltså, den är på drygt 50 liter.

Bild[/img]

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2012-10-20 09:12

Du skulle gjort ett fyrkantigt galler med mönster som följde brädorna...

...tycker jag. Snyggt i övrigt!

Mvh

Filip
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Stenback

Inläggav Stenback » 2012-10-20 09:19

Fjonkalicious skrev:Du skulle gjort ett fyrkantigt galler med mönster som följde brädorna...

...tycker jag. Snyggt i övrigt!

Mvh

Filip

Intressant tanke, det hade säkert blivit bra men nu hade jag haft varken tid eller verktyg för att ge mig på något sådant. Att köpa ett färdigt galler på Hifikit låg närmare till hands :)

Slänger upp en bild till från andra hållet, som synes så ligger gallret på väggen. Jag var lite för ivrig och orkade inte vänta in en lånad handöverfräs för att fräsa ur panelen så jag började med sticksågen och det var ingen höjdare, därför hamnade gallret utanpå panelen.

Bild

Användarvisningsbild
Stenback

Inläggav Stenback » 2012-10-20 09:25

bomellberg skrev:Det blir nog kanon med XLS-12:an. Jag har ju två SLS-10:or och känner att det vore fint med lite mer kapacitet.

När jag läste det där första gången tänkte jag "Sure, en tolva lär räcka gott åt mig" men du hade helt rätt.

I alla fall i det vardagsrum vi har så visst märker man att XLS12an jobbar men det är ju inte så att det känns jättemycket i bröstkorgen. Det fladdrar ju om byxbenen om man står väldigt nära men med tiden så vill ju mycket ha mer.

Ska dock flytta och i nya boendet så kommer "ljudet" placeras i ett rum med betongväggar och betonggolv. Där får man en helt annan hjälp av rummet, snarare för mycket hjälp... tror däremot att jag kommer satsa på dubbla tior där i stället för att få mer attack i basen.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-10-20 12:48

Stenback skrev:Ska dock flytta...

Tänkte just kommentera det; att det var himla fina bilder - som tagna ur bostadsbilagan i lokala dagsbladet. Snygga bilder och fräsch lya!

PS XLS är rätt väg att gå.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2012-10-20 21:46

Snyggt!

Så här på bild så stör ju inte basgallret så mycket, men... 230 uttaget. Tips, spraya svart.

//Michael

Återgå till DIY-forum