Hjälp med byte av kondensatorer i mitt yamaha försteg

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PeterE

Hjälp med byte av kondensatorer i mitt yamaha försteg

Inläggav PeterE » 2011-09-10 19:50

Jag har haft otur nu en tid med min stereo.
Fick igår inget ljud via mitt försteg då jag skulle spela musik.
Skruvade idag i itu mitt Yamaha C-2a som verkar vara lite av uppånedvända världen då man endast verkar kunna komma in i den genom bottenplattan.

Såg då att dom 2 kondensatorerna som sitter där läckt någon seg ljusbrun gegga.
Båda 2 är på 1000uf 80volt.
För det första så hittar jag inga 80volts kondensatorer varken på elfas eller conrads hemsida.
Hittar endast 63 eller 100volts går det att ta 100volts kondensatorer & ersättda dom gamla 80voltarna med dom?
Hur kommer man åt att löda loss kondensatorerna?
Verkar som sagt vara lite trångt med utrymme.
Bilder på hur det ser ut finns men vet inte hur man lägger upp.[/img]

Användarvisningsbild
henriq

Inläggav henriq » 2011-09-10 22:27

Det går nog utmärkt att ta kondingar specade till högre volttal. Kör på 100 voltarna.

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2011-09-11 00:40

Mm får beställa då men blir att beställa några extra då frakten ändå går på 49spänn.
Får bara luska ut hur man kommer åt att löda bort dom då det är så mycket i vägen.

Användarvisningsbild
Maccis

Inläggav Maccis » 2011-09-11 11:20

Kolla med electrokit.se, de är bra billigare än Elfa, och snabba leveranser.
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Re: Hjälp med byte av kondensatorer i mitt yamaha försteg

Inläggav RogerGustavsson » 2011-09-11 12:58

PeterE skrev:Såg då att dom 2 kondensatorerna som sitter där läckt någon seg ljusbrun gegga.

Ibland är kondensatorerna fästade med lim för att stärka upp det mekaniskt och det kan se ut som något läckt ut. Fungerar förstärkaren fortfarande?

Användarvisningsbild
xeizo

Re: Hjälp med byte av kondensatorer i mitt yamaha försteg

Inläggav xeizo » 2011-09-11 13:33

RogerGustavsson skrev:
PeterE skrev:Såg då att dom 2 kondensatorerna som sitter där läckt någon seg ljusbrun gegga.

Ibland är kondensatorerna fästade med lim för att stärka upp det mekaniskt och det kan se ut som något läckt ut. Fungerar förstärkaren fortfarande?

Min tanke också, inte säkert att det är dom det är fel på.

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2011-09-11 19:40

Limmet ska väl vara hårt & inte som någon kladdig ljusbrun massa?
När jag bara fick ljud på ena kanalen med mitt större yamaha slutsteg så provade jag bara lite spontant att koppla ihop det med den mindre
föregångaren & då var det knäpptyst vilka kablar jag än provade med.
Den reagerade inte alls!

Har 2st hyffsade bilder vem ska jag maila?
RogerGustavsson.

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2011-09-11 20:16

Kollade electrokit sidan som det tipsades om men dom hade inga 1000uf med 100volt.
Får leta vidare.
Conrad har jag aldrig beställt utav nån gång men det skrivs en del om att dom är sega på att leverera grejer något annat förslag?
Hittade nyss ett ställe som heter Farnell.com är det någon som handlat där nån gång?
Verkar ha en dj***vla massa grejer :roll:

Användarvisningsbild
Micke23

Inläggav Micke23 » 2011-09-12 09:54

PeterE skrev:Kollade electrokit sidan som det tipsades om men dom hade inga 1000uf med 100volt.
Får leta vidare.
Conrad har jag aldrig beställt utav nån gång men det skrivs en del om att dom är sega på att leverera grejer något annat förslag?
Hittade nyss ett ställe som heter Farnell.com är det någon som handlat där nån gång?
Verkar ha en dj***vla massa grejer :roll:

Farnell är utmärkt, har ett enormt sortiment. Som ett internationellt Elfa, ungefär. Jag tror att man ska ha firma för att kunna handla hos Farnell, men det går kanske att komma runt.

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2011-09-12 14:41

Otroligt synd såg det först nu på deras sida att man var tvungen att ange en del företagsuppgifter när man skulle registrera sig.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-09-12 15:17

PeterE skrev:Limmet ska väl vara hårt & inte som någon kladdig ljusbrun massa?
När jag bara fick ljud på ena kanalen med mitt större yamaha slutsteg så provade jag bara lite spontant att koppla ihop det med den mindre
föregångaren & då var det knäpptyst vilka kablar jag än provade med.
Den reagerade inte alls!

Har 2st hyffsade bilder vem ska jag maila?
RogerGustavsson.

Har ju fått dina (suddiga) bilder och kan inte avgöra vad det är på dem...

Vilka dimensioner har kondensatorerna? Diameter, höjd och vilka anslutningar? Antagligen lödstift men vilket modulmått (måttet mellan stiften)? Enligt den servicemanual jag hittade anges C261/C262 till 680µF/63V. Du nämner 1000µF/100V.

Farnell går möjligen att handla ifrån, från England. Knappast billigt om du bara ska köpa ett par kondensatorer. Elfa, Bejoken, Bhiab, Conrad, ELV m.fl. är väl alla inga större problem med?

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2011-09-12 15:54

Conrad skrev till mig att dom har sitt lager i tyskland.
Kondensatorerna som sitter i nu är på 80v & 1000uf.

Dom är 42mm höga & ca 25,5 mm breda.
Står även 85 grader på dom förmodligen någon temperatur gräns.
Måtten mellan stiften vet jag inte ännu då jag inte kommit åt andra sidan av kortet.
Tycker att det ser ut som om det står Nichicon eller nåt på dessa ljusblåa kondingar.

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2011-09-12 18:58

Roger då kanske någon annan varit inne & bytt kondingar tidigare då!
I tanke på att jag kör försteget dagligen tillsammans med ett Yamaha PA slutsteg så bör jag ju även tänka efter vad jag stoppar dit för grejer.

Läste någonstans att det spelar inte så stor roll hur många uf dom är på huvudsaken att man inte underdiminsionerar vilket kan vara klokt.

Men den har ju funkat bra med 80voltare..
Hittar jag några på typ 2000uf 63V så är det väl ändå ingen nackdel huvudsaken den passar?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-09-12 19:14

PeterE skrev:Men den har ju funkat bra med 80voltare..
Hittar jag några på typ 2000uf 63V så är det väl ändå ingen nackdel huvudsaken den passar?

Du har ingen möjlighet att mäta likspänningen som kommer fram till kondensatorerna? Om den ligger under 63V räcker det med sådana du nämner. Man brukar klämma in så mycket som möjligt. Gärna de för 105 grader, kan möjligen ha längre livslängd.

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2011-09-12 19:21

Men minst 1 av kondingarna med största säkerhet är trasig är det verkligen så bra då att koppla in steget för mätning?
Eller menar du att jag ska kolla vad jag får för ström i från slutsteget?
Försteget hanterar ju bara signalerna.

Sitter & försöker kolla vad utgångs spänningen ligger på i slutsteget det verkar vara 80V+ så det kan även handla om 90volt där.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2011-09-12 19:27

Är de märkta 80 V skall du ersätta med såna märkte 80 V eller högre om du inte VILL att det skall läcka och lukta om stärkaren.

Köp från Elfa 67-045-89 som borde passa men kolla upp det. Välj brev och gå igenom ett antal slumpmässiga fraktpriser och du bör till slut hamna på 35 spänn frakt för brevet för totalt SEK 130 ungefär.

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2011-09-12 19:29

Ja det står helt klart i slutstegs service manualen att den spottar ut 80V+ så det kan ha varit lite därför som jag kanske tänkte i 100V i något tidigare inlägg så att det rimmar bra tillsammans med slutsteget.

Roger jag mailade över service manualen till dig för slutsteget! 8)

UrsV läcka har det redan börjat göra i försteget så det vill jag absolut inte ska hända igen & jag provade att söka på ditt artikel nr som du angav men den var inte på så många uF.

Letar för fullt!

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2011-09-12 19:55

Titta igen. Den kondingen (67-045-89 ) är på 1000 uF. Låt vara att det står 1 mF ;)

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2011-09-12 21:17

Mm såg det nu.
Försteget är i från 1978 & då kan det väl inte funka med snap in utan det måste nog lödas precis som Roger skrev till mig förut.

Just nu så håller jag fortfarande på & kollar i service manualen för att se hur man får upp locket & inte bara botten.
Så man kan komma igång med bortlödningen av dom gamla kondingarna :)

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2011-09-12 23:49

YEEESSS!
Nu har jag kommit in bakom kortet.
Det var några skruvar som satt ganska långt ner mot kortet som ja totalt missade.
Roger du frågade förut vad det var för avstånd mellan pinnarna på kondensatorerna svaret är 14mm!

Blir nog att beställa lite komponenter imorn.
:D

Användarvisningsbild
Schull

Inläggav Schull » 2011-09-12 23:56

PeterE skrev:YEEESSS!
Nu har jag kommit in bakom kortet.
Det var några skruvar som satt ganska långt ner mot kortet som ja totalt missade.
Roger du frågade förut vad det var för avstånd mellan pinnarna på kondensatorerna svaret är 14mm!

Blir nog att beställa lite komponenter imorn.

/L
Rent, Djupt, Starkt ! Svenska Subwoofer & Rusdrycksförbundet....

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-09-13 07:54

PeterE skrev:Ja det står helt klart i slutstegs service manualen att den spottar ut 80V+ så det kan ha varit lite därför som jag kanske tänkte i 100V i något tidigare inlägg så att det rimmar bra tillsammans med slutsteget.

Roger jag mailade över service manualen till dig för slutsteget!

Du pratar om slutsteget men det är väl i försteget du ska byta kondensatorer? Slutstegets nätdel har ju inget med försteget att göra! Nätdelen i försteget bör lämna runt 53 V efter likriktningen och det är den spänning som ligger över kondensatorerna. Förutsatt att schemat stämmer och gäller för just den utgåva av C2a som du har.

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2011-09-13 09:10

Ja nu blev det lite mycket här.
Men förstegets kondensatorer bör ju passa bra ihop med strömmen som slutsteget skickar ut.

Jag blev faktiskt lite fundersam igår när jag kollade förstegets kondensatorer som det står ska vara på 80V & 1000uf som jag skrev.
Det ser nästan ut som om att dom suttit där redan från början som standard ändå då det ser ut att vara maskinlött + att det sitter ett konstigt gummiskydd modell genomskinligt som ser ut som en typ av strumpa runt den ena kondensatorn på försteget.
Om det finns olika versioner av C-2a det vet jag inte.

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2011-09-13 09:52

Jag tror att ja ska prova med att maila till reservdelar@gmx.yamaha.com
för att se vad dom säger om min maskin.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-09-13 10:00

Är försteget verkligen strömmatat från slutsteget? Låter inte som en vanlig lösning. I normala fall går det ingen ström från slutsteg till försteget.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-09-13 10:16

PeterE skrev:Ja nu blev det lite mycket här.
Men förstegets kondensatorer bör ju passa bra ihop med strömmen som slutsteget skickar ut.

Men förstegets nätdel har inget med slutsteget att göra! Vad ahr du fått det ifrån? Det är ju glättningskondensatorerna i förstegets nätdel du vill byta ut. Tror du behöver läsa på lite..... Vad slutsteget skickar ut hamnar i högtalarna och förhoppningsvis ingen annanstans.

PeterE skrev:Jag blev faktiskt lite fundersam igår när jag kollade förstegets kondensatorer som det står ska vara på 80V & 1000uf som jag skrev.
Det ser nästan ut som om att dom suttit där redan från början som standard ändå då det ser ut att vara maskinlött + att det sitter ett konstigt gummiskydd modell genomskinligt som ser ut som en typ av strumpa runt den ena kondensatorn på försteget.
Om det finns olika versioner av C-2a det vet jag inte.

Det kan mycket väl vara så att det sitter kondensatorer märkta med 80V. Tror att det tidigare fanns någon tumregel att ligga på max 2/3 av märkspänningen. Idag gör man inte så. Du kan sätta dit vad som helst så länge de tål spänningen i den punkten. Lite oroväckande att avståndet mellan anslutningarna är hela 14 mm. Max 7.5 mm brukar det vara på trådanslutna elektrolytkondensatorer idag. Då får man pula lite extra för att få dit dem, borra extra hål kanske. Dagens elektrolytkondensatorer är i regel mindre i formatet för samma kapacitans, det borde ge lite spelrum. Är du inte säker på detta bör du överlåta arbetet till någon med mera erfarenhet. Har du frågat Yamaha om de har passande komponenter? (Fast de har inget till min Yamaha CT7000-tuner som är lika gammal...)

paa skrev:Är försteget verkligen strömmatat från slutsteget? Låter inte som en vanlig lösning. I normala fall går det ingen ström från slutsteg till försteget.

Nej, försteg och slutsteg har inget som hänger ihop enligt manualerna. Dessutom kopplades försteget C-2a ofta till slutsteget B-2. Det slutsteg som nämns ovan (Yamaha PC2002) är från PA-sidan av Yamaha.

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2011-09-13 10:19

Hej!
Jag vet att försteget bara är en kontrollenhet & ja blev förvånad att det var så mycket i detta försteg.
Klart att det finns ström i ett försteg sen hur försteget behandlar signalerna i från slutsteget är ju en sak.

Varför försteget är så pass tungt samt påminner nästan om en mindre förstärkare har inte jag någon aning om.

Den verkliga strömmen sitter ju i slutsteget då det är dit man kopplar högtalarna.

Men i första hand så vill jag få försteget att fungera igen & jag är beredd att byta dom komponenter som krävs då jag ändå har en viss lödvana.

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2011-09-13 10:28

Hej!
Det börjar visst bli lite snurrigt måste nog ta mig någonting att äta snart.

Jag har skickat iväg ett mail till Yamaha för att kolla med dom vad dom tror.
Ja vet att mitt slutsteg är av PA tror att jag skrev det längre upp i tråden.
Nej jag tror inte ja vill överlåta någonting till nån service verkstad för jag vet att ja kan själv.

Det där med att det är 80V i kondensatorerna i mitt försteg men 63V enligt vad du läste i manualen är en grej som jag frågade Yamaha om.

Att borra i kortet för att få dit nya kondensatorer är det verkligen nödvändigt?
Får kondensatorerna verkligen kontakt med banorna på kortet då?
Däremot om jag ska behöva bygga egna banor i kortet för att sätta dit såna som har mindre avstånd det kan bli svårare!

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2011-09-13 10:35

Fick precis svar i från Yamaha & dom skriver.

Hej!

Har gått igenom servicemanualen. ( Original från - 1978)

Japan, USA, Canada = 680uF / 6.3 v.

Europa, General models, (Scandinavien) = 1000uF /80v (Din modell)

Mvh/

Så då är det original som sitter i!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-09-13 10:41

Här några bilder från servicemanualen.

På den första bilden ser man kondensatorernas placering på kretskortet. Har målat in två gröna punkter som får symbolisera eventuella nya fästhål för elektrolytkondensatorerna.

http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson/c2a%20PCB.GIF

Här är schemat på nätdelen. Det visas +-37.5 V AC före likriktarna, vilket borde +-53 V DC efter likriktning. Glättningskondensatorerna C261/262 anges till 680µF/63V.

http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson ... schema.GIF

PeterE skrev:Jag vet att försteget bara är en kontrollenhet & ja blev förvånad att det var så mycket i detta försteg.

Jag tror du har rört ihop det lite när det gäller audioförstärkeri.... Försteget står för en större spänningsförstärkning i en del fall än slutsteget. Förstärkningen via t.ex. Moving Coil-ingången är ofta 1000 gånger, i slutsteget är det i regel runt 30 gånger.

PeterE skrev:Klart att det finns ström i ett försteg sen hur försteget behandlar signalerna i från slutsteget är ju en sak.

Varför försteget är så pass tungt samt påminner nästan om en mindre förstärkare har inte jag någon aning om.

Den verkliga strömmen sitter ju i slutsteget då det är dit man kopplar högtalarna.

Försteget får inga signaler från slutsteget. Försteget matar slutsteget med signaler. Slutsteget matar högtalarna.

PeterE skrev:Det där med att det är 80V i kondensatorerna i mitt försteg men 63V enligt vad du läste i manualen är en grej som jag frågade Yamaha om.

Att borra i kortet för att få dit nya kondensatorer är det verkligen nödvändigt?
Får kondensatorerna verkligen kontakt med banorna på kortet då?

Kan bli ett måste och om du kollar på mina bilder längre upp bör det gå att lösa.

Nästa

Återgå till DIY-forum