TC-Sound LMS

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2011-09-12 23:10

Man får hoppas att det kommer in fler så han kan köpa ett par då,ser längre upp att folk skriver att dom är slut för tillfället..

Han har som sagt 2 st Y moduler han jag känner,planer finns/fanns att köpa 2 till..

Det var då jag kom med iden om dessa tc-sounds i stället, 2 såna bör ju ha samma kapacitet som 4 st Y moduler ungefär .. (kanske inte stämmer,ett antagande från mig bara)

Sen blir det ju mkt billigare ochså, för han kan ju sälja sina Y moduler som han har och finansiera mkt av vad det kostar att färdigställa 2 lådor med tc-soundbasar:)

Ps,hans syrra bor på gotland föressten :)

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2011-09-13 05:37

zapanasta skrev:Man får hoppas att det kommer in fler så han kan köpa ett par då,ser längre upp att folk skriver att dom är slut för tillfället..

Han har som sagt 2 st Y moduler han jag känner,planer finns/fanns att köpa 2 till..

Det var då jag kom med iden om dessa tc-sounds i stället, 2 såna bör ju ha samma kapacitet som 4 st Y moduler ungefär .. (kanske inte stämmer,ett antagande från mig bara)

Sen blir det ju mkt billigare ochså, för han kan ju sälja sina Y moduler som han har och finansiera mkt av vad det kostar att färdigställa 2 lådor med tc-soundbasar:)

Ps,hans syrra bor på gotland föressten :)

Det går 3.5st mot 1 lms bas så 7.5st motsvarar 2st lms i pump kapacitet.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2011-09-13 07:42

Så 2 st tc-sounds 18" motsvarar alltså ca 7 Y- 12" basar i pumpkapasitet,det var inte dåligt...

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2011-09-13 08:40

zapanasta skrev:Så 2 st tc-sounds 18" motsvarar alltså ca 7 Y- 12" basar i pumpkapasitet,det var inte dåligt...

Fast det där är ju bara om man jämför tillgänglig pumpkapacitet. Hur stor del av den slaglängden man vill använda är omöjligt att säga. För LMS-basen finns det förvisso mätningar som man kan ta del av, men, det finns inte för Y-modulerna så jag skulle säga att en siffran på "3.5:1" förvisso är enkel att komma ihåg men chansen att den stämmer är låg.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-09-13 09:01

Och fortfarande är väll INTE portens pumpkapacitet medräknad, för då stämmer väll ändå INTE det antagandet att 2st LMS är = 7st profundusY

Snarare som 7st InfraY (Yelement i slutna lådor = bara elementets pumpkapacitet att räkna med) och det är jag överygad om att LMS klarar av, säkerliget mycket mer (som infra Y-10?!)... InfraY-7 är "inte jätte fett" men låter super bra och duger egentligen för vem som helst om man inte ska hålla på och "vilja bottna prylar" för det går ju alltid... 8)

Men har svårt att tro att LMS skulle flytta mer luft vid, säg 25-30Hz än vad ProfundusY-7 gör...

Annars får ni gärna visa upp vart ni fått den informationen om, svårt att göra jämförelse mellan slutet vs portat när man inte vet den portade konstruktionens totala pumpkapacitet med element + port kring dess Fb.
Och kapaciteten över detta område är det sällan slaglängden som begränsar utan termiskt så där är pumpkapaciteten nästan obetydlig..
Under profundusY modulernas Fd så är det självklart att LMS flyttar mer luft, efter som profundus är portade...

jag ser det som två helt olika inriktnignar som är svåra att jämföra...

Säger inte tat något är på ett vist sätt, utan har bara svårt att tro att det skulle vara på det sätt som framförs i tråden.. ?! :)
att 7st 12" med ganska fet slaglängd i portade lådor skulle få spö av 2st 18" i slutet....

Boom:

Har du testat hur mycket du "kan få dom att jobba" ?!
vad begränsar maximalt ljudtryck, du, stegen eller basarna ?!

Synd att dom inte säljer flera...
Jag skulle vilja se en version som till allt är identisk men med skillnaden att den är optimerad för dubbla lådvolymen, då skulle det vara sjukligt intressant ! :twisted:
Senast redigerad av DVD-ai 2011-09-13 09:18, redigerad totalt 1 gång.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-09-13 09:09

DVD-ai skrev:Men har svårt att tro att LMS skulle flytta mer luft vid, säg 25-30Hz än vad ProfundusY-7 gör...
Det har inte jag alls svårt att tro. För du läser fel. 1 LMS=3,5 Y-bas. Minst. Åtminstonde över 25hz.

DVD-ai skrev:Jag skulle vilja se en version som till allt är identisk men med skillnaden att den är optimerad för dubbla lådvolymen, då skulle det vara sjukligt intressant ! :twisted:
Tja, om du tänker på booms låda så kan den med fördel fördubblas - eller tom ökas 1,5 gånger.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-09-13 09:15

jo, jag menar en låda som är 200% av hans låda :)

klart den skulle nog kunna vara än större, dom kan få göra en sådan version med, men då blir det så himla stort... :roll:

edit: ok, så du menar att en sliten 18" skulle flytta lika mycket luft som 3,5st portade 12" ?

Kan det verkligen stämma ?

och frågan är ju också, oavsett vad som låter bäst vid maximalt arbete ?!

går ju inte att veta för en man testat dock...
Mvh//David

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-09-13 09:19

Ja, över 25hz utan tvekan. Och under 10hz med.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-09-13 09:23

ok, varför är det så ?! :)

jag tänker area på konen vs slaglängd är ju bara intressant osm begränsning under den gäns där inte den termiska bagränsningen, är just begränsningen.
Och det borde väll vara en fördel där för dom portade lådorna ?!
Mvh//David

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2011-09-13 09:23

Magnus,du som lyssnat.Kompisen undrar hur dom låter på normal lyssningsvolym i jämförelse mot Y-2.

För Y-2 låter ju väldans rent och mjukt,han vill inte byta bort det bara för att jaga ljudtryck :)

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2011-09-13 09:26

DVD-ai skrev:ok, varför är det så ?! :)

jag tänker area på konen vs slaglängd är ju bara intressant osm begränsning under den gäns där inte den termiska bagränsningen, är just begränsningen.

Varför borde det vara det, menar du?
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-09-13 09:33

zapanasta skrev:Magnus,du som lyssnat.Kompisen undrar hur dom låter på normal lyssningsvolym i jämförelse mot Y-2.

För Y-2 låter ju väldans rent och mjukt,han vill inte byta bort det bara för att jaga ljudtryck :)
Jag kan inte uttala mig om det innan boom byggt nya lådor, de nuvarande är lite små, men elementen har potential så det skriker om det.

Är han i övrigt nöjd med Inobasarna skulle jag dubblera dem i nuläget, men det beror ju på hur mycket nivå som saknas för honom. Med 4 stycken blir systemet mycket mer lättdrivet. Med LMS-basarna kanske han dessutom måste räkna in nya steg för de slukar effekt.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-09-13 10:10

steveo1234 skrev:

Vid högre frekvenser så blir det ju att slaglängden inte brgränsar utan termiskt, då borde väll 3,5st y element kunna ge mer högre upp i frekvens då dom har hög känslighet + ganska hög tålighet.
så tänkte jag :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-09-13 10:32

Men då snackar du över över 150hz
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2011-09-13 11:20

DVD-ai skrev:
steveo1234 skrev:

Vid högre frekvenser så blir det ju att slaglängden inte brgränsar utan termiskt, då borde väll 3,5st y element kunna ge mer högre upp i frekvens då dom har hög känslighet + ganska hög tålighet.

Ja, det kan ju stämma. Fast, jag vet inte hur hög känslighet eller tålighet Y-modulerna har jämfört med LMS-elementet.
Inte för att det spelar någon större roll? Alla varianterna som nämnts klarar nog av att spela tillräckligt starkt i det effekttålighetsbegränsade området för att alla ska vara nöjda. Kapaciteten behövs inte där, den behövs vid låga frekvenser. 20-15-10-5hz. Det är där agnarna skiljs från vetet. Nöjer man sig med att kunna spela obegränsat från 30hz eller så, så är de flesta kompetenta lösningar tillräckligt bra.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-09-13 11:53

steveo1234 skrev:
DVD-ai skrev:
steveo1234 skrev:

Ja, det kan ju stämma. Fast, jag vet inte hur hög känslighet eller tålighet Y-modulerna har jämfört med LMS-elementet.
Inte för att det spelar någon större roll? Alla varianterna som nämnts klarar nog av att spela tillräckligt starkt i det effekttålighetsbegränsade området för att alla ska vara nöjda. Kapaciteten behövs inte där, den behövs vid låga frekvenser. 20-15-10-5hz. Det är där agnarna skiljs från vetet. Nöjer man sig med att kunna spela obegränsat från 30hz eller så, så är de flesta kompetenta lösningar tillräckligt bra.

Jo, och exakt så menade jag också, därför jag skrev att där är "pumpkapaciteten nästan obetydlig" ;)

Ne, jag bryr mig inte, mer än att jag har svårt att förstå hur ett 18" element i sluten låda kan flytta lika mycket luft som 3,5st portade 12" element, vid deras Fb !
Det går för mig inte ihopp, men är därför intresserad av att förstå hur det går ihopp! :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-09-13 11:54

MagnusÖstberg skrev:Men då snackar du över över 150hz

Njaaa, beror ju på... nu menade jag mer som sådant att vid så högre frekvenser som kanske 80Hz så spelar våda allternativen högt nog för att det inte ska vara en begränsning i något sammanhang...
alltså man kan typ "borse från det" så menade jag med att pumpkapaciteten räcker till där.
Mvh//David

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-09-13 12:05

Det tror jag inte alls. 4 stycken 12" element som slår 25mm var kommer vara begränsande i många sammanhang vid 80hz
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-09-13 12:10

hemma i ett vardagsrum i normal storlek 25-35kvm... ?! 8O

edit: nu gälde ju saken egentligen 7st, så det var det min kommentar gälde egentligen... just när det gäller tillräckligt, men även 4st är ju sjukt kompetent vid 80Hz !
Mvh//David

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-09-13 12:14

MagnusÖstberg skrev:Det tror jag inte alls. 4 stycken 12" element som slår 25mm var kommer vara begränsande i många sammanhang vid 80hz

8O Begränsande? Jag är högst tveksam om jag skulle vilja vara i rummet om jag körde hälften av mina lådor på en 'kontinuerlig' 80Hz ton med fullt slag...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2011-09-13 12:28

Nattlorden skrev:
MagnusÖstberg skrev:Det tror jag inte alls. 4 stycken 12" element som slår 25mm var kommer vara begränsande i många sammanhang vid 80hz

8O Begränsande? Jag är högst tveksam om jag skulle vilja vara i rummet om jag körde hälften av mina lådor på en 'kontinuerlig' 80Hz ton med fullt slag...

Varför har du då mer än dubbel kapacitet, dist?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-09-13 12:49

Glebster skrev:Varför har du då mer än dubbel kapacitet, dist?

Bland annat. Men det är ju inte vid 80Hz som pumpkapaciteten behövs, det är ju nere i botten... det var liksom det jag ville säga.... att vid 80Hz är man överdimensionerad ganska enkelt.... men samma slag räcker inte lika långt när man skall ned under 20.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2011-09-13 13:05

Nattlorden skrev:

Bland annat. Men det är ju inte vid 80Hz som pumpkapaciteten behövs, det är ju nere i botten... det var liksom det jag ville säga.... att vid 80Hz är man överdimensionerad ganska enkelt.... men samma slag räcker inte lika långt när man skall ned under 20.

Sant, då förstår jag.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-09-13 13:14

Glebster skrev:
Nattlorden skrev:

Sant, då förstår jag.

Men skälen var många - sänka dist, nivå ned till 15Hz, kapacitet över 120dB, lådorna passade bra att stapla 4 högt per sida, elementen kostade lagom mycket för att köpa 8st vid det tillfället, vettigt antal att skaffa drivning till... Men låg dist ser jag som väsentligaste parametern by far.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2011-09-13 13:26

DVD-ai skrev:
steveo1234 skrev:
DVD-ai skrev:
steveo1234 skrev:

Jo, och exakt så menade jag också, därför jag skrev att där är "pumpkapaciteten nästan obetydlig" ;)

Ne, jag bryr mig inte, mer än att jag har svårt att förstå hur ett 18" element i sluten låda kan flytta lika mycket luft som 3,5st portade 12" element, vid deras Fb !
Det går för mig inte ihopp, men är därför intresserad av att förstå hur det går ihopp! :)

Det är nog bra att du inte förstår det. För det är nämnligen fel.
3-4 stycken portade 12" element som har rimlig xmax kommer att kunna spela starkare än ett LMS ultra element vid portens avstämningsfrekvens. Varför man skulle offra kapacitet vid de frekvenserna som är krävande för att kunna spela starka (relativt) höga frekvenser som portar oftast är avstämda till förstår jag inte. För filmbruk då, dvs.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-09-13 14:11

steveo1234 skrev:
DVD-ai skrev:
steveo1234 skrev:
DVD-ai skrev:
steveo1234 skrev:

Det är nog bra att du inte förstår det. För det är nämnligen fel.
3-4 stycken portade 12" element som har rimlig xmax kommer att kunna spela starkare än ett LMS ultra element vid portens avstämningsfrekvens. Varför man skulle offra kapacitet vid de frekvenserna som är krävande för att kunna spela starka (relativt) höga frekvenser som portar oftast är avstämda till förstår jag inte. För filmbruk då, dvs.

Ja, exakt, det är det jag vill framföra, att det är exakt det jag själv tycker !
Skönt att jag inte är den enda som tycker att det låter tokigt att 1st LMS18 i slutet skulle spela som 3,5st ProfundusY moduler ÄVEN vid/runt ProfundusY modulernas avstämning...

Ja, du har ju lite andra mål med anläggnignen, för mig räcker lågbasen som ProfundusY presterar alldeles utmärkt, har insett att jag inte får ut så mycket glädje av dom där sista 5-10hz ner till just 5-10Hz som ni andra eftersträvar.
Det kostar MULTUM i antingen plats eller pengar eller båda två...
Mvh//David

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-09-13 15:07

Ingen har påstått att runt avstämningen så skulle LMS vinna, men både över och under ;)

Och sett till pris - så vinner det väl överlägset då man väl nästan får två LMS för tre Y-basar....och då får ni räkna om igen.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2011-09-13 15:11

MagnusÖstberg skrev:Ingen har påstått att runt avstämningen så skulle LMS vinna, men både över och under ;)

Och sett till pris - så vinner det väl överlägset då man väl nästan får två LMS för tre Y-basar....och då får ni räkna om igen.

Och det finns väl ingenting som hindrar en från att bygga en portad lösning med LMS ultra iheller...

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-09-13 15:24

MagnusÖstberg skrev:Ingen har påstått att runt avstämningen så skulle LMS vinna, men både över och under ;)

ok, missuppfattade då :)

Njaaooo, man kan ju köra pY basarna löst och bygga profundusY-snik också ;)

Då får man ju ganska många profundusY moduler för samma pengar som 2st LMs typ 4-5st. Oavsett så vinner nog LMS i ljudtryck/ krona.

Men man måste jämföra lösa element mot lösa elemnt Juhhh :D
Mvh//David

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-09-13 15:25

steveo1234 skrev:

Och det finns väl ingenting som hindrar en från att bygga en portad lösning med LMS ultra iheller...

ja varför har ingen gjort det.. ?!
Mvh//David

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum