TC-Sound LMS

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2011-09-13 15:29

DVD-ai skrev:
steveo1234 skrev:
MagnusÖstberg skrev:Ingen har påstått att runt avstämningen så skulle LMS vinna, men både över och under ;)

Och sett till pris - så vinner det väl överlägset då man väl nästan får två LMS för tre Y-basar....och då får ni räkna om igen.

Och det finns väl ingenting som hindrar en från att bygga en portad lösning med LMS ultra iheller...

ja varför har ingen gjort det.. ?!

Det finns flera bygge med basreflexlösningar och LMS ultra. Varför man bygger så tycker jag är lite konstigt, det är ju ungefär som att sätta dubbdäck på en ferrari. Bara så fel..
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-09-13 15:31

:lol:

ja kanske... det eju ett elemtn som är kompetent nog på egen hand för att just arbeta i slutet då jag fattar din poäng ;)

Jag känner lite så att när man inte kan köra kompromislöst så är det portat som gäller, men när man ska gå "all in" så blir det automatiskt slutet, typ 12-16st 18" vore lagom i. IB eller slutet beror på...

Får se, någon gång i framtiden så kanske :twisted:
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-09-13 16:29

DVD-ai skrev:Får se, någon gång i framtiden så kanske :twisted:
DRabbad av audio nervousa igen?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-09-13 16:36

DVD-ai skrev::lol:

ja kanske... det eju ett elemtn som är kompetent nog på egen hand för att just arbeta i slutet då jag fattar din poäng ;)

Jag känner lite så att när man inte kan köra kompromislöst så är det portat som gäller, men när man ska gå "all in" så blir det automatiskt slutet, typ 12-16st 18" vore lagom i. IB eller slutet beror på...

8O

Löjligt.
IB med 64-76 artontummare är lagom.
Vad skissar du på för jävla klockradio?
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2011-09-13 17:17

KarlXII skrev:

8O

Löjligt.

Bara för att balansera diskussionen så blir det ganska bra vanligtvis med 0,5liter Vd per m^2 rumsyta. Förutsatt "standard" rum.
Få behöver ens använda 8 stycken kapabla 18". Men det finns såklart undantag :)
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-09-13 18:06

oops... så jag skulle behöva tredubbla på ett ungefär? 8O
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-09-13 19:46

MagnusÖstberg skrev:
DVD-ai skrev:Får se, någon gång i framtiden så kanske :twisted:
DRabbad av audio nervousa igen?

:lol:
Mvh//David

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-09-13 19:57

KarlXII skrev:

8O

Löjligt.

Nej, 12-16st 18" av hög kvalitet räcker för att jag inte ska kunna bottna dom även OM JAG VILL och det med 10dB boost och sjukt balet bastung musik, det är helt enkelt lagom med kapacitet :)

Sedan att jag i ett normalt rum och egentligen "klarar mig" på typ, Sjuuuuukt mycket mindre är ju en annan femma ;)
Är just nu ganska nöjd med ProfundusX-2, ska in två st till dock... mast för att sådan va planen från början så jag tänker inte avvika !
detta på 11kvm, går att spela "högt nog" för att jag inte ska tycka det saknas något liksom...

ProfundusX-4 kommer att få räcka, har inte plats eller lust att investera i något större... och antagligen inte inom en närmare framtid heller... då måste jag ändå skaffa större toppar för att kunna utnyttja större moduler och det blir så dyrt då...

Magnus:

Det är inte glädje vs pris värt ;)
Bättre att lägga mellanskillnaden upp till 12-16st 18" och matchande toppar och RUM!
På att resa utomlands och uppleva saker, gå på konserter, festa, umgås med polare och göka i stället (ja, tjejer kostar pengar hur man än gör... dom e dyra i drft... :lol: )

"Ne men fattar ni vad jag menar.." ?! ;)

Jag har medvetet "låst mig lite" så att jag ska vara mindre benägen att uppgradera... :lol:

Men har inte sagt att det skulle vara för evigt, men närmaste tiden/ åren så kommer jag antagligen inte att göra några större/ dyrare investeringar på ljudfronten. :roll:
Mvh//David

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-09-13 20:03

DVD-ai skrev:Jag känner lite så att när man inte kan köra kompromislöst så är det portat som gäller, men när man ska gå "all in" så blir det automatiskt slutet, typ 12-16st 18" vore lagom i. IB eller slutet beror på...

Ställer krav på hög kvalité på kåken också.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-09-13 21:32

Minst sagt!
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-09-13 22:21

Dvd-öv skrev:Nej, 12-16st 18" av hög kvalitet räcker för att jag inte ska kunna bottna dom även OM JAG VILL och det med 10dB boost och sjukt balet bastung musik, det är helt enkelt lagom med kapacitet :)

Jag hade ett visst hopp om att du blvit botad men inser att det fortfarande pyr en viss fartblindhet.
Vill därför bara visa ett exempel på hur det kan gå. :(

Bild
Den här killen behövde de inte ens ta på Tröjan.
Och han hade bara 8 artontummare.
:(
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2011-09-14 05:47

DVD-ai skrev:
steveo1234 skrev:
MagnusÖstberg skrev:Ingen har påstått att runt avstämningen så skulle LMS vinna, men både över och under ;)

Och sett till pris - så vinner det väl överlägset då man väl nästan får två LMS för tre Y-basar....och då får ni räkna om igen.

Och det finns väl ingenting som hindrar en från att bygga en portad lösning med LMS ultra iheller...

Det hänger på portlängden skall man få till till det med LMS så blir det en lång slitz port .
Då är det bättre att gå på slavbasar i stället och då får man ett par db mera i out put över det användbara frekvensbandet som är ämnat för basen.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-09-14 06:30

KarlXII skrev:
Dvd-öv skrev:Nej, 12-16st 18" av hög kvalitet räcker för att jag inte ska kunna bottna dom även OM JAG VILL och det med 10dB boost och sjukt balet bastung musik, det är helt enkelt lagom med kapacitet :)

Jag hade ett visst hopp om att du blvit botad men inser att det fortfarande pyr en viss fartblindhet.
Vill därför bara visa ett exempel på hur det kan gå. :(

Bild
Den här killen behövde de inte ens ta på Tröjan.
Och han hade bara 8 artontummare.
:(

Om man ska gå "all in" så SKA det vara noll kompromisser och överdimmensionerat.
Så tänker jag, är alltså inget system som jag nu mera har "planer på" utan vi får se "vad som händer" senare i livet.
Jag vet bra hur det ser ut nu och hur det kan tänkas vara dom närmaste 5 åren och där passar det inte in med någon direkt stor anläggning.

Så mycket vet jag i alla fall och jag har liksom tappat lite av målsättningen med ljudet som jag hade. Nu är den snarare att det ska låta bra men vara "inte för stort" och det ska se snyggt ut i första hand...
Ljudet är inte värt det som jag upplever att man måste lägga ner i både tid, pengar och energi. För att få det där "perfekta" så jag nöjer mig med operfekt i stället, "bra nog" är annars ett passande uttryck :)

Oj.... Han ser ju helt klart ut som någon som haft alldeles för lite kapacitet o basen när han spelat, Han ser ju helt bedrövad ut stackarn... :(
Kanske hade han bara 2 LMS ?! ^^
Mvh//David

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-09-14 06:34

boom skrev:
DVD-ai skrev:
steveo1234 skrev:

Det hänger på portlängden skall man få till till det med LMS så blir det en lång slitz port .
Då är det bättre att gå på slavbasar i stället och då får man ett par db mera i out put över det användbara frekvensbandet som är ämnat för basen.

Jo, men det GÅR ju om man vill :)
Fast jag e själv av den åsikten att elementet är nog bäst att köra i slutet så att man får ut det som den är tänkt att leverera.

Hur går det för dig ?!
Vad gar upp först ?

1: Huset
2: Du själv
3: Slutsteget/stegen som driver
4: LMS

Eller är det någon kombination ?! :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2011-09-14 08:36

Nattlorden skrev:oops... så jag skulle behöva tredubbla på ett ungefär? 8O

Om du byggde en IB, så, ja. Med små slutna lådor så behövs mindre.

Användarvisningsbild
mickeb

Inläggav mickeb » 2011-09-14 20:52

hehe har setat och dreglat över LMS ULTRA basen i några veckor nu. Och bestämt mig, jag SKA ha ett par av dem. kanske en i bilen också, klippen på "tuben" jag sett med denna bas är sinnessjukt....ser ut som bilarna ska gå sönder....! Är sugen på o börja skissa på en lämplig låda. Nån som kan vara hygglig o räkna på en låda?? lådan ska vara låågt avstämd så jag kan ha den till hemmabio också! Jag undrar även hur den skulle stå sig mot Digital Designs värsta bas http://www.websitefolder.net/DigDesigSv ... &iPageID=2 men det kanske inte blir en rättvis jämförelse, DD basen är som sagt en bilbas. men LMS är vicket som kungen i mina ögon... !!!!
If where too loud you are too old !!

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2011-09-14 20:54

DVD-ai skrev:
boom skrev:
DVD-ai skrev:
steveo1234 skrev:

Jo, men det GÅR ju om man vill :)
Fast jag e själv av den åsikten att elementet är nog bäst att köra i slutet så att man får ut det som den är tänkt att leverera.

Hur går det för dig ?!
Vad gar upp först ?

1: Huset
2: Du själv
3: Slutsteget/stegen som driver
4: LMS

Eller är det någon kombination ?! :)

Skulle tro att LMS är designade för att gå med ett antal slavar helst 4 eller fler 8) då thilo stompler själv tycker att det är en bra kombination men den är DYR men man vill kanse testa en sådan kombination i framtiden så då behöver man bara 4 slavar till .
på den andra fråga så är det 1&2 som lider mest.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2011-09-14 21:00

mickeb skrev:hehe har setat och dreglat över LMS ULTRA basen i några veckor nu. Och bestämt mig, jag SKA ha ett par av dem. kanske en i bilen också, klippen på "tuben" jag sett med denna bas är sinnessjukt....ser ut som bilarna ska gå sönder....! Är sugen på o börja skissa på en lämplig låda. Nån som kan vara hygglig o räkna på en låda?? lådan ska vara låågt avstämd så jag kan ha den till hemmabio också! Jag undrar även hur den skulle stå sig mot Digital Designs värsta bas http://www.websitefolder.net/DigDesigSv ... &iPageID=2 men det kanske inte blir en rättvis jämförelse, DD basen är som sagt en bilbas. men LMS är vicket som kungen i mina ögon... !!!!

Skulle vara intressant att se lite dist mätningar på den basen
jag har set mätningar mellan re xxx någonting och sdx och re basen fick gå och gömma sig i ett hörn och skämmas så dålig var den.
lung och fin nu så får du hjälp .

Användarvisningsbild
mickeb

Inläggav mickeb » 2011-09-14 21:10

mm har inte sett några test på DD basen, den är nog enbart byggd för SPL bruk i första hand, DD99Z18 "lillebror" till Z4 serien kostar 32 000kr. Vilket är sinnessjukt med pengar för en bas. Så hur mycket Z4 serien kostar vill jag inte ens tänka på.. ! men det är LMS ULTRA jag ska ha,så är det bara, önskar jag kunde få lyssna på ett par, hur nu de ska gå till. Men men en dag så har jag ett eget par o dregla över....!!! Nån som vill ha hjälp med snöskottning i vinter mot att jag får betalt..:)(SKÄMT) !! tips på lådritning mottages gärna,så jag kan skissa på den stummaste lådan jag nånsin byggt. LMS ihop med en slavbas kanske skulle vara något??

2 st såna här bryggade bör ju göra basarna nöjda med 3000w för varje bas med seriekopplade spolar. http://www.thomann.de/se/behringer_inuk ... dstufe.htm
If where too loud you are too old !!

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2011-09-15 09:39

Booms basar har ju ett x-max på 38mm,va har profondus-Y basarna (w-121) för x-max?

Måste ju skilja en del, om det nu går 3.5-Y på en LMS ultra..

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2011-09-15 11:31

zapanasta skrev:Booms basar har ju ett x-max på 38mm,va har profondus-Y basarna (w-121) för x-max?

Måste ju skilja en del, om det nu går 3.5-Y på en LMS ultra..

Det är ju lite skillnad på en 12" och en 18" i konyta också....

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2011-09-15 12:53

Det går ca 2.3 12" basar i konyta på en 18",och 2.3x2 blir ju inte 7 :)

Därför måste det skilja en del i slaglängd ochså eller?

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2011-09-15 12:56

zapanasta skrev:Det går ca 2.3 12" basar i konyta på en 18",och 2.3x2 blir ju inte 7 :)

Därför måste det skilja en del i slaglängd ochså eller?

38mm vs 15-20mm. Ja, det är skillnad...

Men, hur slaglängderna är uppmätta och hur stor del av dem som är användbara är inte känt. Av mig i alla fall.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2011-09-15 13:09

Ja man måste ju mäta upp sånt lika för att det ska va jämförbart :)

Bara att titta på tillverkares specar på förstärkare/slutsteg, en del anger effekten i konteunerlig drift båda kanalerna 20-20khz och även disten finns med (Ärligast enligt mig)

Sen har vi effekten vid 1khz osv,osv.Det värsta är väl pmpo,riktiga fantasivatt :)

Y-basarna har en slaglängd på 33mm AES såg jag nu. Men va fn betyder det?( AES)

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2011-09-15 13:16

zapanasta skrev:Ja man måste ju mäta upp sånt lika för att det ska va jämförbart :)

Bara att titta på tillverkares specar på förstärkare/slutsteg, en del anger effekten i konteunerlig drift båda kanalerna 20-20khz och även disten finns med (Ärligast enligt mig)

Sen har vi effekten vid 1khz osv,osv.Det värsta är väl pmpo,riktiga fantasivatt :)

Y-basarna har en slaglängd på 33mm AES såg jag nu. Men va fn betyder det?( AES)

Kippel gillar inte AES (1984)
http://www.klippel.de/uploads/media/Ass ... MAX_02.pdf

Oavsett vilket så är det ju bra att det finns en (eller i detta fallet många) standarder.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2011-09-15 13:32

AES= lite skrytslaglängd alltså då :) Eller ett annat sätt att ange för att krångla till det lite....

Linear excursion (XMAX) ±15mm = Står det så måste det vara lättare att jämföra element mot varandra,och så här står det ju för det mesta ochså...

Användarvisningsbild
Nicke

Inläggav Nicke » 2011-09-16 08:43

Boom,har du testat dessa basar med någon värdig film än då???
Mvh Nicke

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2011-09-16 19:12

Nicke skrev:Boom,har du testat dessa basar med någon värdig film än då???

Har inte haft tid att testa ännu .

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-09-21 00:38

Vars ä Ragnwald? :?

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2011-09-21 05:30

petersteindl skrev:Vars ä Ragnwald? :?

MvH
Peter

Tar en paus i från forumet.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum