Moderator: Redaktörer
i skrev:Eller ha ett soffbord i vägen ?
Mr_Ekan skrev:Ingvar, det är klart att mellanregistret släcks ut av sin egen reflex i bakväggen vid 95 Hz om avståndet till bakväggen är 35 cm. På samma sätt (återigen 35 cm) släcks basen / basarna ut vid ~245 Hz (~0.6 oktaver ovanför delningen i LTS 3v). Vad jag igår, åtminstone delvis inkorrekt, tänkte mig var att man även kan beakta hur bakväggsreflexen från basen kan släcka ut mellanregistret. Det fenomenet bör ju endast vara ett problem om man prickar in den frekvensen just på delningen. 137 Hz är alltså cirka 0.2 oktaver under delningen, så jag antar att det är försumbart vilken inverkan basens bakväggreflex har på mellanregistret, när vi befinner oss utanför mellanregistrets passband. Som du nämnde så spelar i ett sådant fall även relativ fas mellan elementen in i bilden. Så, sorry för virrandet![]()
Mr_Ekan skrev:Vad man vidare kan kontemplera är varför man för en trevägare kan tillåta sig att "klyva" röstområdet (refererande till ditt första inlägg) genom en högre delning än 80 Hz. Har det att göra med att de typiskt flackare filterflanker (-12 dB/oktav) som används i 3-vägare inte är lika stränga mot "röstklyvning" som brantare flanker (-24 dB/oktav) förekommande i hemmabioreceivers för basmodulfiltrering? Eller bara rent praktiskt det faktum att passiva filter med brytfrekvenser under 100 Hz renderar djävulska spolar...
Mr_Ekan skrev:Går man uppåt i frekvens inbillar jag mig, slutligen, att det bör finnas ngn slags gräns vid vilken man inte vill placera elementet annorstädes än på framåtriktad baffel?
Mr_Ekan skrev:NHT 3.3 jobbar ju med en sidmonterad NHT 1259 upp till 100 Hz...
Mr_Ekan skrev:...medan en äldre B&W 801 låter basen jobba till 380 Hz på framåtriktad baffel - jag antar att man ogärna placerar basen på sidan eller bakåt i det fallet (samt att den höga delningen har med det taniga 5" mellanregistrets pumpförmåga att göra).
Mr_Ekan skrev:Hursomhaver, (dina) synpunkter är alltid välkomna.
//Ekan (som, ja, planerar en 3-vägare...)
IngOehman skrev:1. Krav på låg delningsfrekvens kan bero på riktningarna till basdelarna. Är
de avsevärt annorlunda än de till mellanregistret, framförallt horisontellt,
så behöver delningen vara låg, företrädelsevis under 80 Hz.
2. Registret mellan 100 och 250 Hz är ett register där vi är klart känsligare
för fasdistorsion än i andra register, vilket kan vara ett argument för att
dela under 100 Hz eller över 250 Hz.
3. Registret mellan 100 Hz och 250 Hz är ofta drabbat av att vara ett
övergångsområde mellan det register där högtalarna arbetar tillsammans
med rummet och där de arbetar oberoende av rummet, eller i varje fall
där rummets bidrag är av mera svårbestämd natur fasmässigt (olika fas
beroende på utstrålningsvinkel).
RogerGustavsson skrev:IngOehman skrev:1. Krav på låg delningsfrekvens kan bero på riktningarna till basdelarna. Är
de avsevärt annorlunda än de till mellanregistret, framförallt horisontellt,
så behöver delningen vara låg, företrädelsevis under 80 Hz.
2. Registret mellan 100 och 250 Hz är ett register där vi är klart känsligare
för fasdistorsion än i andra register, vilket kan vara ett argument för att
dela under 100 Hz eller över 250 Hz.
3. Registret mellan 100 Hz och 250 Hz är ofta drabbat av att vara ett
övergångsområde mellan det register där högtalarna arbetar tillsammans
med rummet och där de arbetar oberoende av rummet, eller i varje fall
där rummets bidrag är av mera svårbestämd natur fasmässigt (olika fas
beroende på utstrålningsvinkel).
Hur blir det om det gäller ett dipolsystem?
paa skrev:Det finns ju de som på olika hifi-forum uttryckt sig skeptiska till att THX 80Hz delning skulle ha svenskt ursprung, men jag lyssnade på intervjun med Tomlinson Holman på Home Theater Geeks, och där berättar han själv att 80 Hz kommer från en stor undersökning på Sveriges Radio, som han fick tag på.
Lyssna här:
http://twit.tv/htg1
Mr_Ekan skrev:Ingvar, ang mellanregisterreflexen i bakväggen... Jag räknar lite på bygget ifråga och ser att reflexen släcker ut mellanregistret mellan 130 Hz (0,05m från bakvägg) och 80 Hz (0,5 m från bakvägg). Oavsett placering av högtalaren befinner vi oss alltså i det icke baffelstödda området. Dock undrar jag hur jag ska hantera baffeln...
Mr_Ekan skrev:Mellanregistervågens sträcka till bakväggen är nu beräknad som halva baffelbredden (centrerat element) + kortaste sträckan från kanten till bakväggen. Jag tänker mig alltså att ljudet sprids i baffelplanet fram till baffelkanten som står närmast väggen (invinklad högtalare), därefter reflekteras normalt mot väggen tillbaka till samma kant och sedan böjs av tillbaka mot elementen för att skapa en utsläckningseffekt. Borde man istället, vid dessa långa våglängder, helt negligera att högtalaren har en geometrisk utsträckning och helt sonika se avståndet till bakvägg som en rät linje mellan elementet och väggen, skärandes genom högtalaren?
Mr_Ekan skrev:Om ovanstående inte är begripligt får jag ordna en ritning (man skulle ha en scanner!)
//Ekan
Kraniet skrev:utsläckningen sker väl inte vid någon konstant frekvens eftersom avståndet till och vinkeln som lyssnare resp högtalare har mot väggen spelar roll?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster