Noname DVD som transport

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-06-13 17:16

NNord skrev:Verkar som ni testar varandra 8O

Ja lite gnabb sådär kan sporra till stordåd... :lol: Men han har ju rätt.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-06-13 18:02

Svante skrev:
IngOehman skrev:Den saken som förbryllar mig mest i den här tråden är inte att apparaten beter sig mysko, det har man ju
stött på apparater som gör förut.

Nej, det mystiska är att mister "inget går upp mot ett jusste sinussvep", int har gjort ett jusste sinussvep!

Vad kan det komma sig? :o

Nu när det subjektiva (förutsatt att inbillning kan uteslutas...) är färdigdiskuterat undrar man ju var en objektiva undersökningen tagit vägen.

Varför har du inte tagit upp tonkurvan Svante? Vet du inte hur man gör? :wink:

Vh, iö

Kanske för att jag är... Lat? :wink:

Men helt riktigt, ni kan inte lita på att jag inte har inbillat mig alltihop. Det kan inte jag heller egentligen, men för egen del tror jag på mig eftersom jag har hört ett lågpassfilter kopplas in så många gånger. Skulle tippa att det är 1:a ordningen och bryter vid 3-6 kHz nånstans.

Men som jag har lagt upp det måste ni väga in vad ni tror om min förmåga att höra/inbilla mig fenomenet.

Nu måste jag ju mäta när jag har sagt det. Attans, Ingvar! Jag som trodde jag var färdig med testandet för idag... :)

Off the record: Jag har fullt förtroende för din förmåga att inte inbilla dig Svante! :wink:

Dessutom tror jag mig kunna avläsa proportionerna väl i dina uttalanden, men för att upprätthålla i varje fall skenet av en politisk korrekthet måste jag väl ifrågasätta även dina iakttagelser, så länge de inte är objektivt verifierade.

Även när jag är övertygad om att de är rapporter om fel som är sisådär 200 ggr större än hörgränsen...

Vh, iö

PS. Det skulle kunna vara en poäng att testa DVD-spelaren med flera olika DAC:ar, så man vet att det inte är din DAC som är oförmögen att läsa de-emphasis-flagga på ett korrekt sätt. Den kanske läser en annan flagga och agerar på fel info?
Senast redigerad av IngOehman 2005-06-14 00:15, redigerad totalt 2 gånger.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2005-06-13 19:25

Skumt beteende finns lite överallt även om det inte är det vanligaste, se också:

http://hem.bredband.net/b113928/CD_players.htm

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-06-13 19:53

Janurå:

Efter att till in fasa inse att receivern inte skickar ut analoga signaler på "rec out" om de är digitala in 8O , och efter att ha kommit ihåg att laptoppen som är den enda datorn som går att flytta till stereon utan att vända ut och in på huset bara har mikingång och därmed tvingats att bygga en dämpsats från högtalarnivå till miknivå, och dessutom klantat mig när jag skulle göra en skiva med vitt brus, så har jag nu till sist kurvor att visa världen. :lol:

De är mätta med vitt brus - 6 dBFS och jag har FFTat bruset och medelvärdesbildat över dryga 200 frames. Kurvorna är lite "brusiga" just på grund av detta, men finstrukturen är oviktig.

Då blev det så här:

Lumatron DVD24, analogutgång, via receivern och till dess högtalarutgång:

Bild

Lumatron DVD24, koaxdigitalutgång, via receivern och till dess högtalarutgång:

Bild

LG ??? DVD, optisk digitalutgång, via receivern och till dess högtalarutgång:
Bild

Och visst hade du rätt, Ingvar, nu framgår det ju med all önskvärd tydlighet att digitalutgången inte är något att ha på den där DVDn. Så nu slipper ni lita på mina öron och min förmåga att bortse från placebo.

Och med tanke på att - 3 dB ligger på 4,5 kHz så känner jag mig ganska nöjd med min fega vida gissning på 3-6 kHz 8)
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-06-13 20:02

IngOehman skrev:PS. Det skulle kunna vara en poäng att testa DVD-spelaren med flera olika DAC:ar, så man vet att det inte är din DAC som är oförmögen att läsa de-emphasis-flagga på ett korrekt sätt. Den kanske läser en annan flagga och agerar på fel info?

Mmm, så är det säkert, eller jag skulle tro att DVDn felaktigt skickar ut info att signalen har preemfas och lurar DACen att de-emfasa. Eftersom den andra DVDn får till det OK, så tror jag hellre på att den billiga DVDn skickar fel info. Det återstår ju att bevisa, förstås. men det får bli en annan dag. :lol:

Användarvisningsbild
Tekko_Tubeamp

Inläggav Tekko_Tubeamp » 2005-06-13 20:02

Den lumatron spelaren sög rejält 8O

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-06-13 20:04

Fast, analogutgången ser väl helt ok ut? :roll:
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-06-13 20:15

dawen skrev:Fast, analogutgången ser väl helt ok ut? :roll:

Ja, för 395 pix är det väl OK. Nu finns det en massa andra mätningar som man behöver göra om man ska våga lita på den interna DACen, en tanke var ju att använda den som transport för att slippa billig analog elektronik, så det faller ju lite.

Men jag tycker det var kul iaf att jämföra både med mätning och lyssning och se att de stämde så pass bra överens. Nästan så att bara det var värt 395 pix :)

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-06-13 20:18

:lol:
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2005-06-13 21:36

Svante skrev:
IngOehman skrev:PS. Det skulle kunna vara en poäng att testa DVD-spelaren med flera olika DAC:ar, så man vet att det inte är din DAC som är oförmögen att läsa de-emphasis-flagga på ett korrekt sätt. Den kanske läser en annan flagga och agerar på fel info?

Mmm, så är det säkert, eller jag skulle tro att DVDn felaktigt skickar ut info att signalen har preemfas och lurar DACen att de-emfasa. Eftersom den andra DVDn får till det OK, så tror jag hellre på att den billiga DVDn skickar fel info. Det återstår ju att bevisa, förstås. men det får bli en annan dag. :lol:

Kolla med en DiAna och lyssna om den slår till deemfasreläet.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-06-13 21:50

n3mmr skrev:Kolla med en DiAna och lyssna om den slår till deemfasreläet.

Jag tror inte jag orkar ragga fram en sån, och dessutom, skulle det inte skära sig lite? Jag menar, rent estetiskt/mentalt. :lol:

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2005-06-13 22:50

Har vi ett guldöra på forumet? 8)

Kul att du verifierade upplevelse med mätning.
Det finns bara två typer av musik. Bra musik och dålig musik.

/Joachim

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-06-13 22:57

Margaux skrev:Har vi ett guldöra på forumet? 8)

Kul att du verifierade upplevelse med mätning.

Ja, jag blev ju så illa tvungen. Jag är ju den som tjatar om placebo och vetenskaplighet hela tiden, så nåt annat gick ju inte när Ingvar väl hade dräpt mig. :wink:

Fast egentligen så är det nog det upplägget jag gillar bäst, att förklara nåt som hörs med en mätning. Lyckas man höra nåt innan man har mätt och att det sedan stämmer överens, då har man hittat nåt väsentligt.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-06-14 00:30

Med tanke på att tonkurvan såg ut som såhär:

Bild

Och jag skrev "Även när jag är övertygad om att de är rapporter om fel som är sisådär 200 ggr större än hörgränsen...", är jag imponerad över både dina öron, dina redogörelser och mina tolkningar av dem. :wink:

Kurvan visar ju sisådär 8 dB tapp i diskanten, vilket delat med 200 blir 0,04 dB. Den kalibreringsgräns jag brukar använda för att veta att hörbarhet av klangskäl undslippes är som alla vet 0,05 dB. 0,1 dB har jag i flera experiment registrerat hörbarhet för.

Svante skrev:Och med tanke på att - 3 dB ligger på 4,5 kHz så känner jag mig ganska nöjd med min fega vida gissning på 3-6 kHz 8)

Skickligt gissat, men ett LP-filter av första ordningen (6 dB/oktav) låter förstås avsevärt mera avrullat än visad kurva (som ju har fler knän, varav vissa är motverkande). Är avrullningen 12, 18 eller fler dB/oktav blir skillnaden ännu större.

Vh, iö

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2005-06-14 00:42

Men vad innebär det här tappet i högre frekvenser ? Dvs vad är det som är fel ? Har de använt för billiga kretsar som kanske är inte är menade för audiobruk eller vad ?
(Dvs hur f*n bär man sig åt att just bara kapa en del av nivån i diskanten och få resten igenom fungerande (någorlunda antar jag). Med tanke på att det hela är i den digitala domänen.)
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-06-14 01:05

i!

Läs hela tråden. Det framgår ju tydligt.

(Det handlar med största sannolikhet om en felaktigt utskickad flagga som aktiverar Yamahans de-emphasis.)

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2005-06-14 01:07, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-06-14 01:07

CD-standarden tillåter att man spelar in med en diskanthöjning. det kallas pre-emfas. Om man har gjort det lagras det som en extra databit på skivan och den halkar med i dataströmmen på den digitala överföringen mellan CD och DAC. Så ska det vara. Om DACen ser en sån databit så ska den lägga dit ett litet diskantsänkarfilter efter DACen, för att kompensera bort diskanthöjningen. Den diskantsänkningen kallas de-emfas. På så sätt sänks bruset, med diskanten. Det påminner litegrann om RIAA för vinylskivor.

Så här ska det vara, men ytterst få skivor har preemfas numera, förmodligen för att det kan ge små tonkurvefel om de analoga komponenterna efter DACen är just analoga komponenter med analoga toleranser.

I det här fallet tror jag att den billiga Edit: DVDn av misstag konstant skickar ut den där databiten till DACen fast skivan inte har preemfas. Då luras DACen att sänka diskanten fast den inte ska det.
Senast redigerad av Svante 2005-06-14 09:49, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-06-14 01:26

Du menar inte "de billiga DACen" va? Utan du menar väl "den billiga DVD-spelaren". :wink:

Vh, iö

Edit: Ok, nu har du ändrat. :)
Senast redigerad av IngOehman 2005-06-14 12:42, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-06-14 01:26

Undrar om det är ett komponentfel på ditt exemplar, eller om den är felkonstruerad så att hela serien uppvisar samma fel?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2005-06-14 01:31

paa skrev:Undrar om det är ett komponentfel på ditt exemplar, eller om den är felkonstruerad så att hela serien uppvisar samma fel?

Ja, det undrade undertecknad redan på förra sidan, typ. :wink:

Om hela serien är drabbad är det ju mycket viktigt att ansvariga
medvetandegörs, samt att potentiella köpare blir upplysta eller får
sin apparat fixad.

Bara för att man köper något billigt ska man inte acceptera att
varan är defekt (om man inte visste om det vid köp).

Mvh E*

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2005-06-14 06:38

IngOehman skrev:i!

(Det handlar med största sannolikhet om en felaktigt utskickad flagga som aktiverar Yamahans de-emphasis.)

Vh, iö

Nja, det verkade vara en osäkerhet om vad som orsakar fenomenet. Men den resulterande kurvan motsvarar alltså "de-emphasis" ?
Men kan det orsakas av fel chip eller en felaktigt aka trasigt chip ?
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2005-06-14 09:38

IngOehman skrev:i!

Vh, iö

Gör det??? Kan jag inte tro... Bevisa.... Dvs skaffa en möjlighet att visa flaggorna. IÖ kan väl låna ut en DiAna till slö.... Svante, menar jag..
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-06-14 09:50

IngOehman skrev:Du menar inte "de billiga DACen" va? Utan du menar väl "den billiga DVD-spelaren". :wink:

Vh, iö

Ja... Ska sluta skriva mitt i natta tror jag... :oops:

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-06-14 11:39

Och... Jag tror inte att det är ett fel på bara mitt ex, utan jag tror att alla är såna där, åtminstone i den batchen. Det är tom möjligt att det var just det som gjorde den så billig. Om jag ska tro, och det tar jag mig friheten att göra nu. 8)

För vad gör en tillverkare om han upptäcker att det är fel på en pryl? Säg att han står med ett lager på 10 000 Lumatron DVD24 och inser att alla har en diskantsänkning som 90% av kunderna inte kommer att fundera över och 99% inte kommer att lämna tillbaka om man säljer den för 395:-. Lämnar han lagret till destruktion? Anställer han folk som byter ut den felaktiga kretsen i varje DVD? Nä, jag tror inte det. Eventuellt säljer han lagret vidare för en spottstyver till någon som bryr sig mindre. Men till slut säljer någon lagret och får in 3 950 000 :-*.

*Jo jag vet, butikerna har marginal etc etc, men det här är på ett filosofiskt plan.

Spelade fö just Fred och Cornelis i den, "Sådan är kapitalismen..." Undrar varför jag tyckte det var lite roligt... :roll:

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2005-06-14 11:53

Sen finns det väl ji och för sig inget som säger att någon av de otaliga inställningar som finns i DVDn menyer kan påverka resultatet. Det är ju fullt med konstiga ord i menyer på DVDer som t.ex. PCM, downmix, raw och andra obegripligheter. Om man tänker sig att t.ex. en inställning som att sända data som raw på digitalutgången ger denna effekt men att nån annan variant som PCM kanske inte ger effekten så skulle det ju innebära att det förklarar problemet som då plötsligt inte var ett fel utan en inställning. Att analogutgången fungerar är ju ganska naurligt.

Ja bara tänkte alltså...

PS. Jag har en lite annorlunda mentalitet när jag testar saker. Om saker och ting inte fungerar som det borde utgår jag först och främst från att jag själv gjort fel och letar således efter det felet och utgår inte från att prylen under provning (PUP? DUT?) är trasig eller konstig. Jag tror alltså att det är fler fel på testet/testaren än det är på prylen/prylarna...

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2005-06-14 12:50

Lite OT,

jag tror att om man alltid inkluderade pre-emfasisskivor så skulle det vara ännu enklare att detektera skillnader mellan CD-spelare och DACs.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-06-14 12:50

Om man lyfter på locket ser det ut så här:

Bild

Gediget bygge! :lol:
Zoran, står det på en stor blaffa på kortet. Hmm visar sig vara nån sorts videoprocessningschip

Bild
Bild
Bild

Kontakterna från vänster till höger: analog ut, koax ut, optisk ut. Notera avsaknaden av den obligatoriska trafon för SPDIF.
Bild

Det vore ju kul om man kunde hitta vilken IC som gör SPDIF och se om den har nån "emphais-pinne". Men det är nog att hoppas för mycket. :roll:

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2005-06-14 12:52

Man måste ändå säga att 395:- inte är så mycket när ser innehållet. Synd bara att den inte funkar. 8)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-06-14 12:56

UrSv skrev:Sen finns det väl ji och för sig inget som säger att någon av de otaliga inställningar som finns i DVDn menyer kan påverka resultatet. Det är ju fullt med konstiga ord i menyer på DVDer som t.ex. PCM, downmix, raw och andra obegripligheter. Om man tänker sig att t.ex. en inställning som att sända data som raw på digitalutgången ger denna effekt men att nån annan variant som PCM kanske inte ger effekten så skulle det ju innebära att det förklarar problemet som då plötsligt inte var ett fel utan en inställning. Att analogutgången fungerar är ju ganska naurligt.

Ja bara tänkte alltså...

PS. Jag har en lite annorlunda mentalitet när jag testar saker. Om saker och ting inte fungerar som det borde utgår jag först och främst från att jag själv gjort fel och letar således efter det felet och utgår inte från att prylen under provning (PUP? DUT?) är trasig eller konstig. Jag tror alltså att det är fler fel på testet/testaren än det är på prylen/prylarna...

Jo, det är ju sunt, och jag ska kanske nämna att det under mitt testande i vanlig ordning fanns flera tillfällen då SBS gav konstiga resultat. Men min heder förbjuder mig att publicera alla misstag jag gjorde. :) Jag har faktiskt inte ens tittat bland menyerna, utan har som den vanlige användaren bara kopplat in spelaren och stoppat i en skiva. Större delen av tiden har den inte varit kopplad till en TV, utan just gått som CD-spelare, och då ser man ju inte ens menyerna. Men man kanske skulle kolla...

Edit: Nej, menyerna var väldigt sparsamma när man spelar CD. Det är lite track repeat och sånt, men inte mycket mer.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2005-06-14 13:16

Herrejestanes vad prylar det var i den. Jag skall ta ett kort på min DVD för SEK 350 som också saknar trafo på digitalutgången som det verkar.

Jag tycker nog att det kan vara idé att titta runt lite i menyerna för att utesluta att där finns nåt som ställer till det.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi