DVD-ai skrev:det låter SKIT BRA HEMMA !!!
Är det inte lite dåligt med headroom i basen?
Moderator: Redaktörer
Flint skrev:Äntligen.
Flint skrev:Äntligen.
Flint skrev:Japp. Alla vet att långsmala lådor låter spinkigt.
petersteindl skrev:Din frågeställning är typfall för utförliga svar från Svante, IÖ eller Naq.
petersteindl skrev:Flint skrev:Äntligen.
Flint, jag bara skojade
![]()
![]()
petersteindl skrev:Din frågeställning är typfall för utförliga svar från Svante, IÖ eller Naq.
petersteindl skrev:Flint skrev:Japp. Alla vet att långsmala lådor låter spinkigt.
Ja och fyrkantiga högtalare låter fyrkantigt och platta högtalare låter platt och runda högtalare låter runt och äggformade högtalare låter uppäggande![]()
Det blir så enligt zuperpolaritetzprinzipen![]()
MvH
Peter
Flint skrev:Jag har en ide om det där med punktformigheten. Den må vara hur fel som helst men jag drar den i alla fall.
Säg att vi sätter ett antal små element på en vertikal linje och alltså får en linjekälla med ökad spridning i horisontalplanet och minskad i vertikalplanet. Säg att att vi tar en till likadan linje med element och sätter den på samma ställe men säg tio grader snett i hörhållande till den första linjen centrerat på mitten. Så fyller vi på med linjer tills vi har en cirkel/platta med element med samma diameter som längden på varje linje. Hela plattan är alltså fylld med element. Den försa vertikala linjen sprider i vertikalplanet men den sista som är just vertikal sprider i horisontalplanet och de andra linjerna ligger där emellan. Då har vi fått en synnerligen punktformig ljudkälla om nu idén stämmer och elementen samverkar och sprider som jag syftar till. Cirkeln/plattan med lösa element menar jag då motsvarar ett elektrostatmembran och det är däri liknelsen ligger. Men som jag skrev i början har jag ingen aning om den här tesen stämmer eller inte. Blir jag idiotförklarad nu?
KarlXII skrev:shifts skrev:DVD-ai skrev:det låter SKIT BRA HEMMA !!!
Varför skulle headroom vara dåligt?
Hur låter headroom förresten?
shifts skrev:KarlXII skrev:shifts skrev:DVD-ai skrev:det låter SKIT BRA HEMMA !!!
Varför skulle headroom vara dåligt?
Hur låter headroom förresten?
Retades ju bara med DVD-ai.

shifts skrev:DVD-ai skrev:det låter SKIT BRA HEMMA !!!
Harryup skrev:Man kan få en ESl-63 att blomma upp lite ytterligare också om man har lite is i magen. Trätoppen går att skjuta i sidled och sen lyfter man upp den. Tyget sitter med kardborre och rullas ner och sen börjar det roliga. De plåtar som sitter som skydd liknar lite vindskydden som sitter på en del busshållplatser. Perforeringen har öppningen en aning neråt. Dessa plåtar påverkar särskilt HF ljudet en hel del. De sitter först tejpade i sidled och sen går dom in i ett spår på sidan. Man måste ta i lite på mitten så att dom buktar lite mer och så drar man försiktigt. Om man tar i lite på mitten så kommer dom sakta glidande ur spåren på sidorna. Vad som tyvärr också kommer hända är att dom inte är kattsäkra eller barnsäkra längre eftersom det mekaniska skyddet är borta. Men dammskyddet sitter kvar under och högtalaren har blivit lite vekare mekaniskt. En förbättring skulle vara att stadga upp dom lite så att dom inte skjuvar. Men om man har ett tryggt hem så klarar dom sig säkert ändå. Mina klarade sig utmärkt och jag kunde återställa dom innan jag sålde dom utan alltför stora besvär.
Och ljudmässigt livade dom upp väsentligt.
mvh/Harryup
The ESL63 was changed many times during its 15 year production run. At serial number 11,601 an improved stator structure was implemented. The USA Monitor/Pro version was introduced at serial number 20,000. The Monitor/Pro version is the exact speaker as before with an improved protective screen; more open, more rigid than the previous screen. Improved protection circuitry with the addition of the zener clamp board and a revised input/spark arrestor circuit was added at serial number 29,000.