Moderator: Redaktörer
oqvist skrev:Inte den jämförelsen men när jag gör Wav-filer i 16/44 så blir ljudet av någon anledning något varmare än från ursprungs-cdn? Vad beror detta på?
adzer skrev:Iom att bägge är bitperfekta så borde det inte vara någon skillnad.
sprudel skrev:adzer skrev:Iom att bägge är bitperfekta så borde det inte vara någon skillnad.
Så tänker jag också.
Man har snackat om att wav-filer inte behöver packas upp, emedan flac som packas upp av datorn skulle belasta processorn. Uppackningen av flac i SB skulle dessutom vara sämre än uppackning i datorn.
Att streama en wav kräver ju mer av nätverket och borde rendera mer droputs om man kör trådlöst. Hos mig fungerar det dock utmärkt att streama pcm.
Man blir ju lite nyfiken när många är övertygade om att färdiga wav på datorn ger bättre upplösning.
Bara att prova själv.![]()
Det där med vad man kan höra skillnad på och inte är ju väldigt olika, för olika anläggningar, olika personer. Att konsekvent bestämma sig för att det inte finns skillnader är ju en trevlig strategi, kanske.
Mitt eget provande av olika slutsteg har gett mig erfarenheten att skillnaden mellan dessa är avsevärd. Det har ju mytats att den skillnaden skulle vara infinitesimal.
Jag har nog en mer ödmjuk hållning tills jag provat själv
oqvist skrev:Inte den jämförelsen men när jag gör Wav-filer i 16/44 så blir ljudet av någon anledning något varmare än från ursprungs-cdn? Vad beror detta på?
shifts skrev:Vill bara tillägga att jag inte dummade mig när jag skrev att det där sista, om
en wav-fil upptäcks låta bättre än en flac-fil (och verkligen gör det) och hur en
välkodad mp3:a isf. står sig i jämförelse till dessa två.
Kan tänka mig att det går att få känslan av att jag gjorde det. Icke så.
markusA skrev:Jag är väl en av de personer som varit högljdd på andra forum när det gäller den här frågan.![]()
Tittar man på teknikbiten bakom så blir det imho orimligt att det ska finnas någon skillnad förutsatt att man inte gjort några generaltabbar med mjuk och hårdvara.
Men jag försöker att vara öppen för nya intryck och ingenting är väl omöjligt? Det kanske kommer en dag då jag också hör skillnad?
sprudel skrev:markusA skrev:Jag är väl en av de personer som varit högljdd på andra forum när det gäller den här frågan.![]()
Tittar man på teknikbiten bakom så blir det imho orimligt att det ska finnas någon skillnad förutsatt att man inte gjort några generaltabbar med mjuk och hårdvara.
Men jag försöker att vara öppen för nya intryck och ingenting är väl omöjligt? Det kanske kommer en dag då jag också hör skillnad?
Jag håller med dig om att problemet/fenomenet saknar rationell förklaring med den kunskap jag har om hur det fungerar, men den kan ju vara fel.![]()
Jag ska i alla fall prova. Det var intressant med Harry B, det var så påfallande olika.
KarlXII skrev:sprudel skrev:markusA skrev:Jag är väl en av de personer som varit högljdd på andra forum när det gäller den här frågan.![]()
Jag håller med dig om att problemet/fenomenet saknar rationell förklaring med den kunskap jag har om hur det fungerar, men den kan ju vara fel.![]()
Jag ska i alla fall prova. Det var intressant med Harry B, det var så påfallande olika.
Carnegie Hall finns ju i ett gäng olika upplagor, varav flera saknar vissa låtar! Det är ju inte omöjligt att någon av dem blivit remastrad och tillmuffsad av en triggerhappy mixerkille.
Dessutom, om du jämför med Spottan är det ju OGG du kör.
Tellus skrev:Erm nu ska vi hålla isär äpplen & päron, jag prata samplingsfrkvens... Flac är alltis lossless som konvertering i sig men du kan fortfarande ställa till det rejält med omsampling även bitdjup kan bli väl galet och som inte det vore nog så kan du även konvertera precis vad för skit som helst till just flac...
min poäng var helt enkelt att bara för att det är en flac fil så betyder det inte att den är korrekt skapad...
Användare som besöker denna kategori: nusihb och 23 gäster